Skrevet av Emne: Styrkeløft uten utstyr  (Lest 32437 ganger)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Styrkeløft uten utstyr
« : 01. november 2003, 02:41 »
Ser noen har begynte å uttale seg om bruken av utstyr i styrkeløft etter at benkskjorta nå er blitt lovlig i Norge. Spesielt etter at noen av arrangørene for NM 2004 trakk seg. Nå er jeg ikke ute etter å ta opp dette med NM, men jeg ønsker å komme med min mening angående utstyr i styrkeløft.

Jeg liker ikke at utstyr er endel av sporten vår. Det er slitsomt å ta på, det gjør vondt og det er dyrt. Helt identisk utstyr kan gi forskjellig effekt på forskjellige utøvere også. Jeg er ikke helt sikker på om at dette kun er en treningsak slik at alle faktisk kan få like mye ut av utstyret. Hvis det er tilfelle er utstyr relativt fair. I motsatt fall synes jeg det er meget beklagelig at slikt blir brukt. I bunn og grunn vil idrett aldri bli rettferdig. Vi er skapt forskjellig og har alle ulike utgangspunkt, men vi trenger ikke å gjøre at det blir flere forskjeller enn de vi har fått fra naturens side.

I den andre tråden som omhandler boikotten av NM 2004 så argumenterer aktiviteten med at utstyr-motstandere ikke nevner drakter brukt i skøyter og hopp. Det kan jeg gjøre. Draktene i skøyter og hopp gir ikke utøverne ekstra kraft. Disse er laget for å minske luftmotstanden. Jo mindre luftmotstand jo bedre. Hoppdraktene er også laget for at utøverne skal flyte i lufta, men forbundet innskjerper stadig reglene slik at ikke utstyret skal bli for ekstremt. Etter at noen nasjoner, f.eks. Østerike, eksperimenterte med nesten komiske "fly-dresser" har forbundet tatt affære og kommet med strengere regler slik at sporten beholder sin ære.

Utstyrsbruken i styrkeløft synes jeg har gått for langt. Som jeg sa innledningsvis så er det tungt å få bra utstyr på, det er ubehagelig og ofte vondt og vi løfter usannsynlig mye mer enn vi normalt klarer. Det blir blodutredelser og det som verre er. Jeg har konkurrert i flere stevner i denne idretten og har trent med utstyr i mange lengre perioder så jeg tåler det med smerte. Faktisk føler man seg litt som en konge når man står med fullt utstyr og skal kjøre tunge knebøy, men jeg synes i bunn og grunn at det hele er en unødvendig onde. Treningene tar mye lengre tid fordi vi må bruke mye tid på utstyret og jeg gleder meg sjelden til å dra på trening når/hvis jeg må trene med utstyr. Og det bør man gjøre skal man bli god med utstyret og gjøre det bra i konkurranser.

Publikum og media styrer idretten fortsetter aktivisten med å argumentere. Nå er ikke dette innlegget ment å være rettet som svar på aktivisten sitt innlegg, men jeg trekker fram noen av hans poeng siden det er mange som mener det samme. Publikum og media vil ha rekorder, men jeg tror mange blant publikum synes det ser dumt ut med alt utstyret vi bruker. De ser vi sliter oss i hjel med å få på en knebøydrakt, de ser ben som går stive som krykker, markløftere som ikke kommer ned til stanga og benkpressere som ser ut som pingviner. Dette synes ikke publikum noe om. De forstår piggene på friidrettsko, men de skjønner ikke utstyrsbruken i styrkeløft. Er dette bare mangel på opplysning? Nei, jeg tror ikke det. Jeg ser helt klart stor forskjell på utstyret i styrkeløft og utstyret i f.eks. friidrett. Hadde piggskoene vært utstyrt med skikkelige elastiske fjær hadde teknikken for å løpe måttet øves inn på en ny måte. Forskjellige fjærer hadde gitt ulik spenst osv. Piggene på friidrettsko sikrer bare festet slik som magnesium gjør i styrkeløft.  

Styrkeløft med utstyr er veldig mye sirkus synes jeg. Det er mange synsbedrag ute og går. Jeg er ganske overbevist om at dette hemmer rekrutteringen og at det gjør at idretten ikke får den oppmerksomheten i media og blant publikum som den fortjener. Selv har jeg trent vekter siden 1993 og i mine tidligere år så ble jeg fort blant de sterkeste på mitt treningssenter. Jeg drev med kroppsbyggertrening da en styrkeløftsfyr kom bort til meg og spurte om jeg ville begynne med styrkeløft. Da svarte jeg at jeg iallefall måtte bli myye sterkere før jeg kunne gjøre det. Som eksempel tok jeg knebøyen til Anne Sigrid Stiklestad. Det var ei jente som løftet 245 kg i knebøy. Langt over det jeg var kapabel til. Når til og med ei jente kunne slå meg - ei jente som i tillegg veide mindre enn meg - ja, da hadde jeg lite å gjøre i styrkeløftens verden. Det var da jeg fikk vite hvor mye utstyret betydde. Fikk høre at jeg faktisk var veldig sterk til tross for at jeg ikke var i nærheten av disse vektene som styrkeløfterne brukte med utstyret på. 2-3 år senere begynte jeg med styrkeløft.

Det er nok mange - veldig mange - som ikke vil begynne med styrkeløft fordi de ser resultatene som styrkeløfterne gjør. De tror at de selv er totalt underlegne. Likevel kan det være store talenter. Jeg synes dette er veldig synd. Jeg eier og jobber på ett treningssenter i Trondheim (Nidarø Treningssenter), og det finnes hundrevis av treningssenter i Norge. Der er det veldig mange som trener vekter og liker å holde seg i form. De fleste ungdommer, iallefall gutter, ønsker å bli sterkest mulig. Likevel tenker de ikke på å delta i styrkeløft. Potensialet for styrkeløft er enormt, men likevel er styrkeløft en så liten idrett som den er.

Hvis vi hadde løftet uten utstyr tror jeg flere hadde fått opp øynene for sporten. De hadde sett at vi ikke hadde vært så uoppnåelige som vi ser ut til nå. Dørstokken hadde blitt lavere for nybegynnerne. Det hadde blitt økt rekruttering og større interesse i media og blant publikum. De allerede aktive løfterne hadde kanskje deltatt i flere stevner. Det er lettere å delta på ett stevne når man løfter uten utstyr siden forberedelsene ikke trenger å være like omfattende. (Å gå på stevne uten å ha løftet med utstyr på trening er ikke veldig smart). Konkurransene vil også bli mye raskere å gjennomføre da løftere hele tiden vil stå klar for å utføre sitt løft. Tidspresset med å rekke å surre bind f.eks. blir tatt bort og løfterne kan løfte med mer senkede skuldre.

Nå er det engang slik at jeg tror utstyret er kommet for å bli i IPF og Norges Styrkeløftsforbund. Det er fortsatt lov å konkurrere i disse konkurransene uten alt utstyret, men personlig synes jeg det er kjedelig å komme langt ned på resultatlistene av den grunn. Spesielt når det kanskje ikke engang blir nevnt at jeg løftet uten utstyr i konkurransen.

Så lenge IPF og Norges Styrkeløftsforbund kommer til å ha utstyret som endel av idretten - mye pga. sponsorpengene som ligger i dette - så har jeg to forslag:
1. Norges Styrkeløftsforbund tar initiativ og danner ett NM hvor man ikke kan bruke utstyr. Det eneste tillatte er 1)knevarmere 2)benkdrakt (ikke skjorte) 3)belte 4)sko med bestemmelser høyden. Kretsene bør følge opp dette med å arrangere utstyrsløse konkurranser. Det er kanskje best, pga. deltakelsen, å arrangere utstyrskonkuranser seperat fra de utstyrsløse stevnene, men det er også mulig å arrangere dette samtidig.

2.I det siste har jeg faktisk fått på tanken å danne mitt eget styrkeløftsforbund. Da hadde jeg fått laget ett forbund som forhåpentligvis ikke hadde blitt styrt av kapitalismen. Alle stevner skulle vært uten utstyr, mens alle logoer o.l. på klær hadde vært tillatt. Det er mange "merkelige" regler i styrkeløft. De fleste regler er derimot meget gode og bare noen få finpussinger ville blitt gjort der.

En annen tanke rundt ett nytt forbund er at jeg skulle ønsket vi kunne hatt to klasser. En klasse hvor medaljørene hadde blitt dopingtestet og en annen klasse - en åpen klasse. Det siste er kanskje litt kontroversielt og ville kanskje bidratt til negativ omtale rundt sporten? Jeg vet ikke. Jeg synes bare det hadde vært morsomt med en åpen klasse der alle som skryter på seg tunge løft på trening faktisk hadde hatt mulighet til å vise det på konkurranse. Jeg er helt i mot doping. Har aldri rørt og kommer aldri til å røre det. For meg er det etikken og moralen som avgjør dette. Jeg vil være stolt av mine resultater og det jeg oppnår. Jeg vil vite at det er gjort på en lovlig og ærlig måte. Likevel hadde jeg syntes det hadde vært morsomt å sett kroppsbyggere, strongmen og mange andre kunne konkurrert i styrkeløftsøvelsene og på den måten fått kåret den absolutt sterkeste styrkeløfteren i Norge.

Er det noen som har tanker som kan forenes med mine? Ville det vært interesse for stevner totalt uten utstyr? Tror noen at Norges Styrkeløftsforbund kan være interessert i å arrangere årlige NM i styrkeløft uten utstyr? (i tillegg til vanlig NM) Ville ett nytt forbund evt. vært en løsning og noe flere ville ha fattet interesse for?


Jeg åpner til diskusjon og meningsutvekslinger...

Mvh,
Einar B. Gilberg
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

2strong

  • Gjest
Re:Styrkeløft uten utstyr
« #1 : 01. november 2003, 04:10 »
Jeg er enig i mye av hva du skriver, men jeg tror at det vil by på problemer å starte et eget Nm der utstyr ikke er tillatt.
Dette er en forholdsvis liten idrett og jeg frykter at det vil bli vanskelig å rekruttere nok deltagere til å fylle to separate Nm.
De fleste som holder på med styrkeløft ville nok prioritert den ordinære konkurransen ?
Og det er vel heller tvilsomt at en " drakt-fri " konkurranse noen gang vil bli arrangert i styrkeløft forbundets regi ?
Skal man ha et tilbud til de som ikke vil slenge seg på " utstyrs karusellen ", så ville det vært mere realistisk å arrangere ( i egen regi ) mindre stevner som forbyr bruken av utstyr.

Skal utstyret bort så må IPF forby bruken av det... Og sansynligheten for det er lik null.
Så man må nok bare godta at det er slik det er og prøve å gjøre det beste ut av det for å holde seg konkurransedyktig.
Hadde vi hatt mye større bredde i styrkeløftsporten i Norge så kunne vi tillatt oss å opprette flere klasser og forbund.
Men man kan jo spørre seg om det vil gagne styrkeløft sporten å opprette flere forbund og klasser enn det vi har i dag ? ( tenker da spesiellt på USA og det rotet de opplever med de forskjellige forbundene og klassene de har ).






Bold

  • Gjest
Re:Styrkeløft uten utstyr
« #2 : 01. november 2003, 07:21 »
Honnør til 2strong for godt svar.
Einar, hvis styrkeløft er sirkus er det bra.
At du vil ha en "åpen klasse" der løftere ikke dopingtestes gjør at dine argumenter mot utstyr blir håpløse. Godta doping og si nei til utstyr? Nei, nei, nei......

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Re:Styrkeløft uten utstyr
« #3 : 01. november 2003, 10:21 »
Nei Einar, dette er jeg totalt uenig i. Og nærmest skremmende når du vil ha en klasse der det er tillatt med dop???  I lille Norge??? Hvem skulle tørre å stille der da?
Etter min mening håpløse argumenter og håpløse forslag!  Men som du sier dette er din mening, og den er det selvfølgelig fritt å komme med!  Det er det som gjør forum så morsomt!

Hva du ville frem til med mine eksempler med skihoppere vet ikke jeg?  Jeg nevnte ingenting om styrke, men selvfølgelig flytestilling som er viktigst i hopp.  FIS har restrektive krav i hopping, ja.  Det har da også IPS?  Hvis ikke har vi løftet med tre drakter, doble surringer osv...

Huff.... Tongue
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget [TK]

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 392
  • Honnør: 110
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 392

  • There can be only one!
Re:Styrkeløft uten utstyr
« #4 : 01. november 2003, 10:37 »
Syns Einar har mange gode poeng, med den retningen det tar med kunstige hjelpemidler som benkskjorte, kunne man liksågreit tillatt doping også Cheesy Hvor skal man egentlig sette grensa?

At man som en kuriositet skulle kunne teste hva de som ikke har eller har hatt 100% rent mel i posen er god for ser jeg ikke akkurat på som et problem.
Facts:
- 77\' modell,
- Trent siden mars 2003
- Morgenvekt: 104.5kg
- Høyde 180cm
- Bøy - Benk - Mark: 200 - 170 - 225 (belte + surringer)

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=4800.new#new

Utlogget Magne Sium

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 155
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 155

Re:Styrkeløft uten utstyr
« #5 : 01. november 2003, 17:12 »
Enig med mye av det Einar skriver - unntatt den "åpne" klassen. Smiley Testing er viktig i kraftsporter.

Et utstyrsfritt forbund skulle jeg gjerne vært med å støtte opp om! Utvikle den tanken videre, Einar!
Du er ikke sterkere enn ditt sterkeste ledd.

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Styrkeløft uten utstyr
« #6 : 01. november 2003, 17:22 »
Er ikke belte utstyr da?

Eller har det kommet så langt at folk tror det er farlig å løfte uten?
question everything

Mesterinne

  • Gjest
Re:Styrkeløft uten utstyr
« #7 : 01. november 2003, 20:29 »
Åpen klasse med lov til doping? Nå synes jeg du er helt på jordet.

Det er ingen ting som hindrer klubbene/kretsene til å arrangere stevner uten utstyr, du trenger ikke starte et eget forbund.

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Re:Styrkeløft uten utstyr
« #8 : 01. november 2003, 20:39 »
Tror ikke prinsippet om åpne klasser er dumt i det hele tatt, spørsmålet er hvor gunstig det er i Norge. Åpent skadinavisk mesterskap kanskje?

Poenget er det at man i enkelte land kan ansette en middelmådig kjemiker som lager et steroid med en profil som ikke dukker opp på tester, og vips så har man et helt lag med dopede, men strengt tatt rene løftere. Er det rettferdig overfor de som kjemper år etter år uten å nå opp til disse "designer-gutta"?

En annen metode er at enkelte kjører en slange opp i penis og sprøyter en annen persons urin inn i egen blære. Dette må man være forberedt på, men utøvere som ikke behøver å bekymre seg for tester i eget land (USA og enkelte Øst-europeiske land (vil jeg tro)) kan da gardere seg mot brysomme dopingjegere når de er i utlandet.

Jeg mener at det da vil være mer rettferdig overfor løftere som faktisk ønsker å stille likt, og ikke bare nesten, å få lov til å gjøre dette i ordnede former. De som gir f. vil da kunne drive med konkurranse på like vilkår som andre, og de som ønsket å være rene ville få færre dopere i sine egne stevner. Alle vil få en bedre situasjon, både de rene og de dopede.




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Mesterinne

  • Gjest
Re:Styrkeløft uten utstyr
« #9 : 01. november 2003, 20:44 »
Det finnes allerede et alternativ til IPF, et forbund som heter WPC eller noe, hvor både dop og alt mulig utstyr er tillatt. Tripple knebøydrakter osv. Reglene blir heller ikke fugt, så det er mulig å løfte veldig korte knebøy.

Er det slik vi vil ha det?

De som doper seg vil fortsatt delta i vanlige mesterskap, fordi det er større prestisje å vinne et dopfritt VM.

Utlogget husmor

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 612

  • sterk, blid og dopingfri
Re:Styrkeløft uten utstyr
« #10 : 01. november 2003, 21:39 »
Honnør til frøken B!!


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget OD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 123
  • Honnør: 582
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 123

  • Sponset av Proteinfabrikken og Kappi
Re:Styrkeløft uten utstyr
« #11 : 01. november 2003, 22:26 »
SKJØNNER IKKE PROBLEMET, HVIS EN VIL SÅ LØFTER EN UTEN UTSTYR MED HVIS EN VIL.  ER DU VIRKELIG STERK SÅ KAN IKKE DET SKJULES AV UTSTYR, HAVNER EN FOR LANGT NEDE PÅ RESULTATLISTA SÅ FÅR EN BEGYNNE Å TRENE BEDRE/HARDERE.
STYRKELØFTERNE HAR FÅTT MYE PISK PGA AV UTSTYRSBRUKEN, HØYST UFORTJENT VIL JEG SI.
DERIMOT SÅ BØR VI (IPF) FÅ HONNØR FOR DEN BEGRENSNING/STANDARISERING AV UTSTYRET MAN HAR UTFØRT MED DET GJELDENDE REGLEMENT.  DET HAR FØRT TIL AT ALLE SER MOT IPF FOR REKORDER INNEN STYRKELØFT OG ALLE ANDRE REKORDER BLIR MER ELLER MINDRE ANSETT FOR KURIOSITETER.  DET ER OGSÅ I IPF MAN FINNER STYRKELØFTVERDENES ENESTE REKORDER UTEN UTSTYR, DE HOLDES SÅ VIDT JEG KAN SE AV ANDRZEJ STANASZEK -52 OG BILL KAZMAIER I 125+.  FAKTISK SÅ HAR ENNÅ IKKE REKORDEN I + BLITT HOLDT AV EN PERSON SOM HAR BRUKT UTSTYR(DON REINHOUDT HADDE DEN FØR KAZ PÅ 1097.5).
REKRUTERINGA HEMMES IKKE AV UTSTYRS BRUKEN MEN HELLER AV DE AV OSS SOM SITTER OG STYRER KLUBBENE RUNDT OMKRING, DET MÅ VÆRE LANGT VIKTIGERE Å TA VARE PÅ DE STORE ILDSJELENE I KLUBBENE OG STYRKELØFTEN ENN Å HAKKE PÅ REGLEMENTET.  SE PÅ MELHUS STYRKELØFT OG KK 67, MELHUS REKRUTERER SOM BARE DET MENS PÅ KK ER DET VÆRT STORT SETT STILLE DE SISTE ÅRENE, DESVERRE.
STARTE EGET FORBUND??? DET ER DET SOM SKJEDDE BORTE I USA, EN HAUG MED PERSONER SOM MENER AT DET OG DET OG DET BØR VÆRE TILLAT (LES: DOPING HØYE BØY 2,3,4, LAG MED UTSTYR, BIND LENGRE ENN LANGE OSV), UNNSKYLDNINGEN VAR JO SELVFØLGELIG AT DET HVAR ET FORBUND FOR LØFTERNE!!!
SÅ NÅ HAR MAN MULIGHETEN TIL Å SETTE VERDENSREKORDER I CA 22 FORBUND, L A T T E R L I G!!
NEI SLUTT OPP OM NSF OG IPF DET ER DEN ENESTE VEIEN  FOR STYRKELØFT.
PS HAR NOEN AV DERE HØRT OM ANNO TURTIAINEN OG STEVE GOGGINS?? EX IPF LØFTERE SOM NÅ SETTER STORE REKORDER I WPC, TRENGS VEL KNAPT Å NEVNE AT DE IKKE HVAR I NÆRHETEN AV DET NÅR DE VAR I IPF.


Meistarar koma og fara en godsøgnin mun aldrei deyja

Bold

  • Gjest
Re:Styrkeløft uten utstyr
« #12 : 01. november 2003, 22:43 »
Honnør OD, helt enig. Ikke noe å tilføye. Meget bra.
 

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Re:Styrkeløft uten utstyr
« #13 : 02. november 2003, 10:23 »
Tror OD og Einar får diskutere dette på vei til VM til helga. Wink

Ser forøvrig at den grusomt sterke OD faktisk stiller uten utstyr på stevner(senest RM i år), og syter ikke selv om han taper på å løfte uten utstyr.  
I tillegg er OD høyt oppe i strongman konkuranser her i Norden, der vi vet at dop er vanlig.  OD driver på med sitt uten dop, og klager heller ikke der!  
OD bør være ett godt forbilde for alle som synes det er gøy å måle krefter.  Honnør til deg og håper du satser på A-NM til våren?
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget husmor

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 612

  • sterk, blid og dopingfri
Re:Styrkeløft uten utstyr
« #14 : 02. november 2003, 12:42 »

Blir nok ikke ferdige med diskusjonen OD og hr.Gilberg i løpet av VM Grin


HONNØR til deg OD, velskrevet fornuft. Du er jo råsterk uten utstyr også du. Sats på NM 2004


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!