Skrevet av Emne: knekking av planker?  (Lest 28657 ganger)

Utlogget Aurastorm

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

  • Ost er godt!
Re:knekking av planker?
« #60 : 05. februar 2004, 11:42 »
Selvfølgelig har alle kampsporter fordeler og ulemper...så viss du kan velge så velg det som passer deg best! eg er forholdsvis liten så eg syns Taekwondo passer bra pga at eg har lengre bein enn armer og når dermed lengre(trener styrke på overkropp så eg ekje svak der helle asså). Andre vil like karate,tudo,tai chi, judo osv. Planke knusing er ingen negativ ting...lære der også..bestil knuseplanker av plast fra fighter.no og ta de hardere...hehe de er det god knuse trening på!
Hva skal en med penger når en er 0 verdt?

Utlogget Socrates

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Re:knekking av planker?
« #61 : 05. februar 2004, 17:19 »
Er vel enig i det de siste sa jeg og..

Jeg trener tkd fordi det er gøy, det ser fett ut og jeg synes det er tøft å kunne sparke så hardt som tkd utøvere kan. Å sparke gjennom planker er jo vanskelig, men mye mer nyttig enn f.eks. å score mål i en fotballkamp. Vi får bevist for oss selv at sparkene, og slagene faktisk er litt harde.

Det beste er jo å ta kunnskaper fra andre kampsporter, å utvikle dine egne kunnskaper mest mulig. Jeg prøvde forleden dag å sparre med en kickboxer for første gang. Det var helomvendig, men veldig lærerikt. De har jo bare sparring, så han hadde jo overtaket på meg hele tiden, men herregud så elendige spark! Det jeg kan lære fra kickboxing er vel de avanserte guardene de har, og slagene. Skal trene med en ninjitsuer snart, og da regner jeg med å få lært litt fallteknikker og slikt (eller whatever de driver med). Det er ingen kampsporter som er perfekte. På gata vinner uansett han med størst våpen.


merk: Jeg har lite skills i tkd, og de jeg sloss mot var heller ikke noe dyktige, men fikk sett på hvordan de trente iallefall Smiley

Utlogget myrdivar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Re:knekking av planker?
« #62 : 09. februar 2004, 22:30 »
Lenge siden jeg har vært på nett nå Smiley

Bare en kommentar til dette med plater og testing av styrke i teknikk...

Hvorfor må du absolutt teste ut styrken i teknikken din på plater? Jeg synes dette er noe som bør og kan testes bedre ut i sparring.

Problemet med gjenbrukbare planker (type focus-board) er at de er veldig harde, og stiller store krav til å herde (les ødelegge naturlige finmekaniske konstruksjoner i hånda) for at man skal kunne tåle et mislykket forsøk hvis man drar i skikkelig.

Et annet problem er nettopp at de er focus boards, og det er mye mer en test av evne til å treffe korrekt på midten av plata, i forhold til hvor mye man får testa styrken, da platene ikke går av med mindre du treffer midt på. Treffer man først midt på er det veldig lite styrke som skal til for å få dem av (en planke kan med letthet knekkes med et sidespark fra fire-fem cm unna hvis man bare treffer midt på). Dette er ikke det jeg karakteriserer som en ultimat test av styrke på spark. Skaff deg heller en skikkelig god sparkepute, og få kamerater til å stå bak og vurdere styrken på sparkene dine. Personlig har jeg ikke noe problem med at folk liker å knuse planker, har gjort det sjøl og, men ikke si at det er den ultimate måten å teste styrke i teknikk på, for det er det ikke.

Helt sunt er det heller absolutt ikke hvis man benytter f.eks knyttnever, som stiller store krav til solid masse i hånda, hvilket man ikke nødvendigvis har naturlig. Bare se på et stevne i stilarter der man konkurrerer i knusing, og legg merke til alle sammen som går rundt med isposer på hendene etterpå som følge av mangelfull herding som kan gjøre betydelige skader hvis man er uheldig.

Utlogget Shadow85

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 49
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 49

Re:knekking av planker?
« #63 : 11. februar 2004, 16:20 »
Jeg mener knekking av planker er en god måte å få forståelsen av hvor skadelig en teknikk kan være.

I tillegg vil det være en test av presisjon, kraft og riktig utførelse av teknikk.

Det som er negativt er at det kan føre til alvorlige skader, så det er viktig å begynne gradvis.
Ikke fyll vannet over hodet!
For å bli en mester, må du først kjenne dine svakheter...

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: knekking av planker?
« #64 : 06. juni 2004, 19:39 »
Herregud for en tråd!!  Huh

Hva er det som skjer med folk??

K1 kickboksing er jo ikke spesiellt selvforsvarsrettet. Det er en turnering, en organisasjon som booker fightere til kamper. K-1 kickboksing går det ikke an å trene, det finnes ingen "K-1 klubber" og dessuten er K-1kickboksing reglene litt mer restrikte enn muay thai, så man kan kalle K-1 kickboksing for thaiboksing og thaiboksing er effektivt når man står oppe, men ni av ti kamper går til bakken og da har man ikke mer å stille opp med enn nabogutten i gata!!

Merk: K-1 MMA har kommet nå og det er likt pride, altså MMA utøvere som deltar. I K-1 (vanlig) så er det kickboksere, boksere og thaiboksere pluss noen fullkontakts karate utøvere som har kryss trent (karatehybrider)

Men uansett: plankeknusing har INGENTING med realistiske situasjoner å gjøre, det kan man bare legge ifra seg. Og at man får se at man sparker hardt? Hva er det for no tull? at teknikkene virker? hvilke teknikker? Hvis det er i forhold til TKD "innidojoen" teknikker, så ja, men hvis det er i forhold til realistiske situasjoner, så NEI.

Uansett: Alt det jeg har lest cain skrive gjennom denne tråden støtter jeg fullt ut. Han er en av de få som vet hva han prater om, det er mange andre her som også har gode argumenter for endel ting, men alt raser liksom sammen om IKKE man ser helheten i det.

Jeg fikk inntrykk av at THE BOXER hadde litt peil når jeg leste tråden hans helt til det stod skrevet at når en TKD utøver tar dobbelt hoppspark i en selvforsvarssituasjon så knocker han noen ut så skjønner jeg det at da har man ikke peiling. Jeg tror INGEN i hele verden noen gang har knocket ut noen på gata med et hopprundspark. Selvfølgelig, man kan jo ha flaks, men oddsen er ufattelig liten og oddsen er ufattelig stor for at pga det lille stuntet taper man kampen.

Jeg måtte le når jeg så OL-mesteren vår i taekwondo (hun koreanske som er adoptert) ble intervjuet av tv og reporteren snudde seg til to menn som satt på en benk og spurte om de visste hvem hun var. De ristet på hodet og reporteren sa at det var OL mester i taekwondo og at han hadde satset penger på at hun hadde jult dem opp begge to. Og hun stod der like stolt og virkelig så ut til å nyte den tillitten reporteren gav henne. Som om hun ikke selv skjønner at hun ville blitt kastet tilbake til korea av et mannfolk som veier 20kg mer enn henne.

Så Shadow85: Desverre, du er ung og du har mange muligheter, men hvis du noen gang vil lære deg å kunne forsvare deg selv MÅ du slutte på TKD før det er forsent, for man blir faktisk dårligere desto lenger man trener TKD. Hadde du gitt inntrykk av at du trener for sportens skyld (altså, grunnen til at jeg ikke tror det er når du spør om en person tror effektiviteten er lik null, en som ikke bryr seg om effektiviteten hadde vært klar over det og aldri brydd seg med å spørre om det), så hadde det vært totalt greit og kjempefint at du trente det.

Jeg har en kamerat som trente kickboksing tideligere, men etter som han ble eldre begynte han på tkd for han likte å konkurrere, men følte ikke at han hadde behovet for å konkurrere i fullkontakt lenger. Dessuten følte han at mykheten han fikk av TKD var hjelpsom i hyrdestunder  Wink

Men som han sa til meg, han lo mange ganger når de proklarmerte med selvforsvarssteknikker og hvordan man skulle møte en konfrontasjon på gata. Han hadde trent litt BJJ med en kamerat av meg og hadde elementær kunnskap og fortalte instruktøren at han kunne gjøre hva han ville. Det tok kameraten min under et minutt å kontre med en nedfelling på et høyt spark og låse armen hans i en key lock fra mount. Og han har kanksje trent brasjutsu ti ganger i hele sitt liv!!

Derfor mister jeg respekten for tradisjonelle martial arts som TKD når de utgir seg for å være noe, fenger ungdom som begynner på de grunnlagene og lurer penger ut av pungen til folk for å lære dem INGENTING av det de egentlig vil lære.

Uvitenheten er de pengegales beste venn   Huh

Så Shadow85, tenk gjennom hva du vil og hvorfor du vil det. Men innse fakta for å være fakta. Og spark mot hodet som de bruker i feks K-1 bruker man SJELDENT på gata. Det er en risk å ta, noe som man helst vil være foruten. De fleste som går høyt med et spark vil straffes for det. Men en proff kicker som feks jerome Le Banner vil nok kunne bruke et spark på gata i endel gitte situasjoner, men han vil nok først og fremst bruke slag.

Shadow85, slutningsvis vil jeg si at TKD har minus en i effekt i en skala fra null til ti. DVS at du blir MINDRE effektiv....


Utlogget TheBoxer

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

SV: knekking av planker?
« #65 : 07. juni 2004, 09:09 »
Herregud for en tråd!!  Huh


Jeg fikk inntrykk av at THE BOXER hadde litt peil når jeg leste tråden hans helt til det stod skrevet at når en TKD utøver tar dobbelt hoppspark i en selvforsvarssituasjon så knocker han noen ut så skjønner jeg det at da har man ikke peiling. Jeg tror INGEN i hele verden noen gang har knocket ut noen på gata med et hopprundspark. Selvfølgelig, man kan jo ha flaks, men oddsen er ufattelig liten og oddsen er ufattelig stor for at pga det lille stuntet taper man kampen.



Jeg fikk inntrykk av at THE BOXER hadde litt peil når jeg leste tråden hans helt til det stod skrevet at når en TKD utøver tar dobbelt hoppspark i en selvforsvarssituasjon så knocker han noen ut så skjønner jeg det at da har man ikke peiling. Jeg tror INGEN i hele verden noen gang har knocket ut noen på gata med et hopprundspark. Selvfølgelig, man kan jo ha flaks, men oddsen er ufattelig liten og oddsen er ufattelig stor for at pga det lille stuntet taper man kampen.




Regner med du så spøken i det jeg skrev om tkd, jeg MENTE det jo ikke..

Jeg vet like godt som de fleste at høye spark gjør deg sårbar for nl.a takedowns, i tillegg til at det skal lite til for å miste balansen når man bare står på ett ben, og da er det mer fornuftig og effektivt å bruke albuer, hender o.l i en selvforsvarssituasjon..

Og til alle de som skriver det om at de fleste slåsskamper havner på bakken, det har ikke skjedd i 9 av 10 slåsskamper som jeg har sett, og i tillegg hvis det skjer, er det nok ikke lett å dra en lås med armen eller foten til motstanderen mellom bena dine (oisann, du har jo ikke på susp), eller ta tak i GI'en hans(hvem bruker det på gata?) Du nevnte ingenting om BJJ på bakken, men jeg vet det er en del som skryter det opp i skyene fordi det er ett av de få MA som er rå på bakken, men dog på matte med susp og oftest gi..Det funker ellers også, men det er en god del ting man ikke kan gjøre på asfalt, i tillegg til at man fort kan rulle på ett glasskår, bli sparket i hodet av en kamerat etc..

Håper du forstod at det jeg skrev om tkd hoppspark på gaten bare var tull, jeg er like opplyst (eller mer) som de fleste andre om tma, mma, selvforsvarssituasjoner o.l

Ble litt off topic dette, men jeg måtte bare svare når folk tror feil om det jeg mente:-)
"No teammates
 No timeouts
 Nowhere to hide"

"It's not the size of the dog in the fight, It's the size of the fight in the dog."

"Your mind can make you train
Your body can create power
But only your heart can make you a Champion!"

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: knekking av planker?
« #66 : 07. juni 2004, 14:22 »




Regner med du så spøken i det jeg skrev om tkd, jeg MENTE det jo ikke..

Jeg vet like godt som de fleste at høye spark gjør deg sårbar for nl.a takedowns, i tillegg til at det skal lite til for å miste balansen når man bare står på ett ben, og da er det mer fornuftig og effektivt å bruke albuer, hender o.l i en selvforsvarssituasjon..

Og til alle de som skriver det om at de fleste slåsskamper havner på bakken, det har ikke skjedd i 9 av 10 slåsskamper som jeg har sett, og i tillegg hvis det skjer, er det nok ikke lett å dra en lås med armen eller foten til motstanderen mellom bena dine (oisann, du har jo ikke på susp), eller ta tak i GI'en hans(hvem bruker det på gata?) Du nevnte ingenting om BJJ på bakken, men jeg vet det er en del som skryter det opp i skyene fordi det er ett av de få MA som er rå på bakken, men dog på matte med susp og oftest gi..Det funker ellers også, men det er en god del ting man ikke kan gjøre på asfalt, i tillegg til at man fort kan rulle på ett glasskår, bli sparket i hodet av en kamerat etc..

Håper du forstod at det jeg skrev om tkd hoppspark på gaten bare var tull, jeg er like opplyst (eller mer) som de fleste andre om tma, mma, selvforsvarssituasjoner o.l

Ble litt off topic dette, men jeg måtte bare svare når folk tror feil om det jeg mente:-)


okey, tar den på min pakke the boxer, jeg tok ikke ironien:)

uansett, brasjutsu er reellt, en gi kan simulere en dressjakke etc og det å dra en armlås på asfalt er ikke vanskeligere. Å ikke ha susp er ingen hinding, jeg sparrer ofte uten susp for å la det bli mest mulig effektivt. Alle slosskamper som ikke blir stoppet ender på bakken, det er politistatestikk!!

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

SV: knekking av planker?
« #67 : 07. juni 2004, 21:57 »
Alle slosskamper som ikke blir stoppet ender på bakken, det er politistatestikk!!

Fordi politiet legger dem ned når de smekker på håndjern??  dry Vis oss referanser til den statistikken da, siden du stadig vekk nevner den "90%-regelen" (som jeg antar kom med Gracie'nes inntog i USA)! Og hvilket land er statistikken fra?

Her går det en diskusjon om noe av det samme med referanser til en undersøkelse der storparten faktisk ble avgjort stående; http://www.kampforum.com/forum/index.php?board=13;action=display;threadid=3252

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: knekking av planker?
« #68 : 11. juni 2004, 12:03 »
tingen er vel at hvis to helt utrente møter hverandre, så blir det ofte en mølje der de havner på bakken, så lenge jeg har jobbet som vekter og dørvakt (noen få usle år, men dog) har de fleste slagsmål havnet opp på bakken på et eller annet vis, men dette tilsier ikke at dette er slik det bør/skal være.. en person som er nogenlunde oppegående vil og bør holde seg unna bakken i en reell situasjon.. glasskår, føtter, steiner. kamerater som sparker.. osv er ikke ting som er kjekke selv om du har satt den beste trianglen din ever... Wink




http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: knekking av planker?
« #69 : 11. juni 2004, 12:20 »
tingen er vel at hvis to helt utrente møter hverandre, så blir det ofte en mølje der de havner på bakken, så lenge jeg har jobbet som vekter og dørvakt (noen få usle år, men dog) har de fleste slagsmål havnet opp på bakken på et eller annet vis, men dette tilsier ikke at dette er slik det bør/skal være.. en person som er nogenlunde oppegående vil og bør holde seg unna bakken i en reell situasjon.. glasskår, føtter, steiner. kamerater som sparker.. osv er ikke ting som er kjekke selv om du har satt den beste trianglen din ever... Wink





helt riktig cain. Man vil holde seg stående så lenge som mulig med mindre man er sikker på at man er alene eller har backup.

Jeg skal se om jeg finner linken til den siden jeg leste dette, der stod det også hyppigheten på hvordan en slosskamp ender opp Ifølge Amerikansk politistatestikk som forøvrig er en av de eneste som har udnersøkelser angående dette. To personer som sloss og som ikke blir stoppet vil før eller senere ende opp på bakken! Det er ganske selvinnlysende spør du meg. Enten blir den ene "stunnet" og ramler ned eller så ramler de i en clinch eller lignende. Dette kan sikkert dørvaktene på dette stedet også bekrefte!!!

Utlogget Ben Dover

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 337
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 337

Sv: knekking av planker?
« #70 : 06. mars 2007, 08:17 »
Cain:

Trener i en av norges beste taekwondo-klubber. For en tid tilbake var en av våre utøvere ute, og ble gjenkjent av en gjeng med tullinger. Sjefen for denne gjengen var ganske breial, og hevdet at han kunne rundjule utøveren vår med en gang (utøveren hadde svart belte 1. dan). Så sjefen for denne gjengen går bort til utøveren vår, og kliner'n regelrett ned. Han fra klubben vår reiser seg og sier at han ikke ønsker noen slåsskamp, men han andre gir seg ikke.
Det hele ender med at vår utøver tar dwi-huyregi (spark til hodet, med ryggrotasjon først), og sender han andre på første klasse på tur i snøen. Spark til hodet kan brukes, så å si noe annet er totalt latterlig!
Gutt 1988
Høyde: 199
Vekt 98 kg

ML: in progress...
BP: in progress...
KB: in progress...

Min treningslogg.

Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Sv: knekking av planker?
« #71 : 06. mars 2007, 12:30 »
Jeg har et par år med taekwon-do bak meg, og plankeknekking var ikke en del av programmet.

Vi hadde en del sparring (fighte mot hverandre), som jeg satte stor pris på.

Du må jo ha en hvis teknikk hvis du skal slå istykker en planke. Er ikke bare styrke som teller.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: knekking av planker?
« #72 : 06. mars 2007, 12:33 »
Cain:

Trener i en av norges beste taekwondo-klubber. For en tid tilbake var en av våre utøvere ute, og ble gjenkjent av en gjeng med tullinger. Sjefen for denne gjengen var ganske breial, og hevdet at han kunne rundjule utøveren vår med en gang (utøveren hadde svart belte 1. dan). Så sjefen for denne gjengen går bort til utøveren vår, og kliner'n regelrett ned. Han fra klubben vår reiser seg og sier at han ikke ønsker noen slåsskamp, men han andre gir seg ikke.
Det hele ender med at vår utøver tar dwi-huyregi (spark til hodet, med ryggrotasjon først), og sender han andre på første klasse på tur i snøen. Spark til hodet kan brukes, så å si noe annet er totalt latterlig!

Riktig.. Dette er selvsagt sant på alle mulige vis.. Smiley Spark til hodet KAN selvsagt brukes, bare se på CroCop f.eks, men for selvforsvarsbruk er spark høyere enn kne/lår fullstendig ubrukelig og idiotisk. Enkelt og greit.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
Sv: knekking av planker?
« #73 : 06. mars 2007, 14:48 »
Wow, det er hva jeg kaller flaks, roterende spark mot hodet på glatt føre! Ikke noe jeg satser på selv om jeg er teknisk i stand til å sparke de fleste spark mot de fleste kroppsdeler.

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget StigA

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: knekking av planker?
« #74 : 06. mars 2007, 17:11 »
Her snakker vi nok ispigg Wink
Sort belte 3.dan Taekwondo

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!