Skrevet av Emne: Maraton  (Lest 2361 ganger)

Utlogget Ginsberg

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 90

Maraton
« : 05. september 2006, 15:39 »
Hei, er det noen her på forumet som trener/har trent for maraton-løing?

er en ung mann på 21 år, og har lyst til å prøve meg på ett maraton-løp til neste år, det ville vært en god målsetning å prøve seg på en slik utfordring.
Denne høsten har jeg funnet ut at det blir urealistisk å sette av mer enn 2 dager i uka til løping, i utgangspunktet. Holder dette? og hvordan burde jeg trene da?
Regner med å øke treningsmengden neste vår og frem mot et eventuelt løp, men erfaringsmessig er det jo gunstig å legge et grunnlag allerede nå.

har tidligere løpt litt, men som regel bare opptil 15 km. Som regel på grus, i terreng og bakker. Regner det fysiske utgangspunktet mitt som ganske standard for folk på min alder.

har altså prøvd å søke litt her på forumet, men maraton er særdeles populært til å beskrive alt fra HV-jugend til kakespising. Så tenkte å poste dette for alle tilfellers skyld.

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
SV: Maraton
« #1 : 05. september 2006, 16:28 »
Her er det nok prinsippet om spesifitet som gjeld: du blir god i det du gjer, for eit maratonløp vil nok langkjøyring vere den mest gunstige treningsmetoden Smiley
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget Ginsberg

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 90

SV: Maraton
« #2 : 05. september 2006, 23:44 »
Ja, riktig. men litt mer spesifikt, burde jeg løpe stigninger? på asfalt? hvordan burde jeg legge opp treningen i forhold til f.eks. distanse og puls?

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Maraton
« #3 : 06. september 2006, 03:46 »
Min far drev bl.a. med Marathon. Er nok mengdetrening som gjelder, løpe mye og langt og samtidig prøve å unngå belastningsskader. Vil anbefale å legge inn både stigninger, flater, terrengløp og asfaltløping i treningen. Ofte mye løping på asfalt i konkurranser så det trengs også på trening men bra å løpe på mykere underlag også for variasjon og skadeforebygging.

Faren min var vel uten tvil treningsnarkoman på både godt og vondt. Han drev både med løping (maraton, halvmaraton, terrengløp), triathlon (svømming, sykling, løping), langrenn, sykling og svømming. Gjerne en løpetur på morgenen med innlagt intervalltrening, syklet 1 mil til jobb, løp 1- 1/2 time ettermiddag og svømte gjerne på kvelden. Slike treningmengder vil jeg ikke anbefale noen men jeg tror slik variasjon kan være bra. Skal man bli god til å løpe Marathon (og skal klare å gjennomføre en slik distanse) må man trene på å løpe langt og lenge men jeg tror også annen utholdenhetsidrett som variasjon kan forbedre prestasjonene innenfor løping.

Kan ikke understreke godt nok hvor viktig det er med riktige sko til denne type trening, ikke bare gode sko men sko som passer din fot, din løpestil og underlaget du løper på.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Ginsberg

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 90

SV: Maraton
« #4 : 07. september 2006, 11:17 »
ok, riktig. hehe, du har det i genene du da.

Utlogget eiramadi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 11

Sv: Maraton
« #5 : 23. juli 2007, 09:41 »
Hei!

Veldig bra at du setter deg et skikkelig mål! Har du løpt mye før? Det viktigste før et slikt løp er å legge et skikkelig grunnlag. De som konkurrerer for å vinne maraton trener 1-2ganger dagen. Hvis målet er å gjennomføre ville jeg ha løpt 2-4ganger i uka og evt litt alternativ trening. Fotball og annet ballspill er god utholdenhetstrening, samt at styrketrening er viktig for å kroppen skal tåle den påkjenningen et slikt løp er. Her er variasjon det viktigste stikkordet.
Varier hastighet og distanse. En dag kan feks være restutisjondag hvor du jogger rolig / går.

Mengdetrening er nok også et stikkord, men jeg tror ikke nødvendigvis å løpe 4mil dagen er det beste. Det er viktig at du begynner rolig de første ukene og heller øker intensitet og mengde ettersom formen bedrer seg. Dette for å unngå skader og for ikke å miste motivasjonen.

Selv deltar jeg på et par halvmaraton i året. Løper sjelden 21km på trening. Jeg har en rolig langkjør i uka da løper jeg 10-20km i et tempo som ligger litt under konkurranse fart. Jeg trener mye intervall (alt fra 200m -3000m drag) for øke min anaerobe terskel og styrke for å opprettholde og bygge en base. Jeg logger min terning på  forumet loggbok og det heter "fra sommerferie til oslo maraton". Du kan lese litt om min trening der. Har du noen spm er det bare å spørre:-)

Lykke til!
Ida
Trening er trivsel!

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Maraton
« #6 : 23. juli 2007, 12:03 »
Jeg hørte Johan Kaggestad(ekspertkommentator under Tour de France, og kjent trener med store kunnskaper om utholdenhet), sa at flere gode maratonløpere brukte å sykle langturer 2-3 ganger i uken som en forberedelse til New York Marathon.
Hva tenker du om det, eiramadi??

Smiley
Smiley

Utlogget eiramadi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 11

Sv: Maraton
« #7 : 23. juli 2007, 18:36 »
Det høres ut som vise ord:-) Du trener hjertet og lungekapasiteten på samme måte når du sykler og løper, samtidig er sykling mindre belastende for beina. Tror sykling kan være veldig bra som alternativ trening og som restutisjon. Hvis det er en treningsform du trives med ville jeg ha lagt inn en del sykling i programmet, men husk at det er viktig å trene spesifikt også; viktig med en god og økonomisk løpeteknikk, og å bli kjent med seg selv når det gjelder hvilket fart en greier å holde før du blir stiv.

Selv har jeg en mindre anaerob terskel (jeg blir stiv ved lavere puls) på sykkel enn ved løping, samtidig som jeg ikke klarer å presse meg like godt på sykkelsetet, likevel bruker det aktivt i treningen som restutisjon og variasjon.
Trening er trivsel!

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Maraton
« #8 : 23. juli 2007, 18:42 »
Ja, er enig. Skal en bli god til å løpe, så må en løpe mye, men en får jo god mengdetrening og variasjon ved å gjøre en del langturer på sykkelen. Smiley
Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!