Skrevet av Emne: Nytt kroppsbygger og fitness forbund i Norge  (Lest 5282 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Nytt kroppsbygger og fitness forbund i Norge
« : 01. august 2007, 13:27 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
Fra 1. august 2007 er Norwegian Bodybuilding and Fitness Association NBFA klar til å gi Norske kroppsbyggere og fitness utøvere et nytt alternativ til de organisasjonene som allerede er etablert I Norge.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Nytt kroppsbygger og fitness forbund i Norge
« #1 : 01. august 2007, 13:58 »
Stilig!

Utlogget Mr.Diet

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 735
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 735



Ildsjel innen kroppsbygging og strongman, arrangerer bodybuilding- og strongmankonkurranser.

http://www.upbf-pro.com
http://www.nbfa.no
http://www.roarsgym.no

Intervju: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=721

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Nytt kroppsbygger og fitness forbund i Norge
« #3 : 01. august 2007, 14:42 »
Veldig bra!

Kanskje dette får NKF til å skjerpe seg også. De kan vel klassifiseres som på grensen til ubrukelige. F.eks  på nettsiden deres har det nå i snart 2 år stått at nye regler kommer snart..og ikke noe skjer. Fint for de som skal konkurere at de ikke vet reglene en gang.. Bare håper at NKF ikke utestenger de som stiller for NBFA, men det må de vel pga internasjonale regler fra IFBB..



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Nytt kroppsbygger og fitness forbund i Norge
« #4 : 01. august 2007, 14:48 »
NKF utestenger og gir karantene både for utøvere , og dommere som deltar i NBFA's konkurranser både i Norge og Utlandet.
Det gis i første omgang karantere på utøvere på to år , og for dommerne blir det  nok slik at de ikke får dømme NKF konkurranser.

Dette står klart og tydelig i regelverket, som er sendt de respektive klubbene .

Klubbene har ansvar for at sine deltagere/utøvere skal være inneforstått med regelverket . Og regelverket ligger også på IFBB's egne sider.

En annen ting som jeg syns er snodig , er at mange klager på NKF og deres stevner, men møter skjeldent opp på årsmøter eller deltar aktivt ( snakker ikke om aktive utøvere) på stevner og i forkant/etterkant. Jeg ser det er de samme år ut og år inn som jobber med stevnene , og det er jaggu ikke lett å få folk med seg heller.

Det er greit å klage, men kom med skriftlige forslag som styret kan ta opp på årsmøtene.
Aktivt medlemskap er veldig bra, og man blir hørt om man faktisk stiller .
Det er også fullt mulig å stille til vervvalg og slikt på årsmøtene..


Nann-Rosita
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nytt kroppsbygger og fitness forbund i Norge
« #5 : 01. august 2007, 14:53 »
NR : hvor mye kan NKF bestemme selv i forhold til rammeverket gitt av IFBB ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Nytt kroppsbygger og fitness forbund i Norge
« #6 : 01. august 2007, 15:00 »
NKF utestenger og gir karantene både for utøvere , og dommere som deltar i NBFA's konkurranser både i Norge og Utlandet.
Det gis i første omgang karantere på utøvere på to år , og for dommerne blir det  nok slik at de ikke får dømme NKF konkurranser.

Dette står klart og tydelig i regelverket, som er sendt de respektive klubbene .

Klubbene har ansvar for at sine deltagere/utøvere skal være inneforstått med regelverket . Og regelverket ligger også på IFBB's egne sider.

En annen ting som jeg syns er snodig , er at mange klager på NKF og deres stevner, men møter skjeldent opp på årsmøter eller deltar aktivt ( snakker ikke om aktive utøvere) på stevner og i forkant/etterkant. Jeg ser det er de samme år ut og år inn som jobber med stevnene , og det er jaggu ikke lett å få folk med seg heller.

Det er greit å klage, men kom med skriftlige forslag som styret kan ta opp på årsmøtene.
Aktivt medlemskap er veldig bra, og man blir hørt om man faktisk stiller .
Det er også fullt mulig å stille til vervvalg og slikt på årsmøtene..


Nann-Rosita

Så jeg som tilskuer må melde meg inn i en klubb for å vite hvordan regelverket på konkuransene er?

Resultatlistene fra feks OGP 2007 er ikke kommet på siden enda etter over 3 måneder?

Dette er enkle ting å få til, men skjer jo ikke noe selv om. Du henviser til årsmøte, hvor og når er det? Det blir ikke informert om dette på siden. Man må vel være medlem i en klubb for å få vite det ..



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Nytt kroppsbygger og fitness forbund i Norge
« #7 : 01. august 2007, 15:00 »
NR : hvor mye kan NKF bestemme selv i forhold til rammeverket gitt av IFBB ?

har fått en grei forståelse av at reglene er gitte rammer ..
Jeg og Ragnarokk KFK forholder oss til de reglene som gjelder i NKF/IFBB.
Men når ting er uklart så spør vi , eller sier i fra om vi skulle være uenige i ting fra styret. Og man blir hørt Wink
Dog de fleste diskusjoner og klager jeg har hørt om er ikke ang regelverket , men dog heller arrangementer, osv...
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Nytt kroppsbygger og fitness forbund i Norge
« #8 : 01. august 2007, 15:03 »
Må personlig si at jeg likte bedømmingsreglene i NBFA bedre enn de vi kjører etter i NKF idag (50% fysikk og 50% friposering).
Nå har det nasjonale forbundet anledning til å vekte fysikk og friposering ulikt selv om det på internasjonale stevner kjøres etter de nye reglene, men det vites p.t. ikke om det vil skje under årets NM - man kan jo håpe......... Smiley



Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Nytt kroppsbygger og fitness forbund i Norge
« #9 : 01. august 2007, 15:05 »
Så jeg som tilskuer må melde meg inn i en klubb for å vite hvordan regelverket på konkuransene er?

Resultatlistene fra feks OGP 2007 er ikke kommet på siden enda etter over 3 måneder?

Dette er enkle ting å få til, men skjer jo ikke noe selv om. Du henviser til årsmøte, hvor og når er det? Det blir ikke informert om dette på siden. Man må vel være medlem i en klubb for å få vite det ..

Resultatene er ikke kommet ut nei , dette får styret svare for.
Jeg er ikke i styret.

Årsmøtene får medlemmene tilsendt informasjon om  ( enten direkte til en , eller via klubben) , er med NKF som alle andre klubber og organisasjoner ; medlemmene innkalles til årsmøter. Smiley
Mange medlemmer i NKF, og ofte er det klubbene som får mest info ,da det er deres ansvar å formidle til sine utøvere den informasjonen som Forbundet gir.

Ang som deltager og interesserer deg for dette,så er det vel å kontakte nærmeste klubb.
Regelverket er forøvrig det samme som på www.IFBB.com sine sider , og lette å få tak om man er interessert.
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Nytt kroppsbygger og fitness forbund i Norge
« #10 : 01. august 2007, 15:07 »
Må personlig si at jeg likte bedømmingsreglene i De Millas forbund bedre enn de vi kjører etter i NKF idag (50% fysikk og 50% friposering).
Nå har det nasjonale forbundet anledning til å vekte fysikk og friposering ulikt selv om det på internasjonale stevner kjøres etter de nye reglene, men det vites p.t. ikke om det vil skje under årets NM - man kan jo håpe......... Smiley



Nå vet jeg ikke helt hvordan de dømmer, men mener at alle tre rundene bør telle.
Man vet at man kan være utrolig flott i forbedømmingen , for så smoothe ut senere , eller omvendt ( har skjedd) , og friposeringen har den siste tiden betydd mye for resultatet.
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nytt kroppsbygger og fitness forbund i Norge
« #11 : 01. august 2007, 15:18 »
har fått en grei forståelse av at reglene er gitte rammer ..
Jeg og Ragnarokk KFK forholder oss til de reglene som gjelder i NKF/IFBB.
Men når ting er uklart så spør vi , eller sier i fra om vi skulle være uenige i ting fra styret. Og man blir hørt Wink
Dog de fleste diskusjoner og klager jeg har hørt om er ikke ang regelverket , men dog heller arrangementer, osv...


Bare så jeg forstår der, så er styret gitt rammen for hvordan "ting skal være" ? Hva er da poenget med at styret skal høre på en om styret selv sitter med "håndjern" ?  (prøver å forstå her)
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Nytt kroppsbygger og fitness forbund i Norge
« #12 : 01. august 2007, 15:22 »
Regelverket som står for classic bodybuilding på NKF sine sider og på Ifbb stememr jo ikke overens. Blant annet om hvilke poseringer man skal utføre og når.

feks i elemeneringsrunden står det hos IFBB at mans kal ha disse poseringene:

a. Front Double Biceps
b. Side Chest
c. Back Double Biceps
d. Abdominals and Thighs

mens det på NKF sine sider står:

- dobbel biceps med front mot dommerne

- lat spread med front mot dommerne

- dobbel biceps med rygg mot dommerne

- mage / lår

I runde en skal det etter IFBB være  4kvartvedninger og 4 obligatoriske poseringer

I følge NKF er det 4 kvartvendinger og 5 obligatoriske poseringer ( pluss at det under stevne ble gjenomført 7 )

på sammenligningene skal en ikke utføre kvartvendinger , kun de 7 obligatoriske poseringene i følge IFBB, men praksis fra NKF er en annen...

Dette er bare et par eksempler av mange..  Klubbene har sikkert fått den rette versjonen av reglementet, hvor vanskelig er det å legge det ut på nett også?



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Nytt kroppsbygger og fitness forbund i Norge
« #13 : 01. august 2007, 15:31 »
Bare så jeg forstår der, så er styret gitt rammen for hvordan "ting skal være" ? Hva er da poenget med at styret skal høre på en om styret selv sitter med "håndjern" ?  (prøver å forstå her)

Skjønner hvor du vil Wink

Er nok ikke handjern , men siden utøverne på konkurransene i regi av NKF , skal sendes videre ut i verden i regi av andre stevner som IFBB står for og er med å arrangeres, så er regelverket for bedømming likt.
Det er fordi en skal ha gjeldene regelverk nasjonalt , som internasjonalt.
Slik vil det jo ikke oppstå problemer med hvordan man skal være iht Norske konkurranser , og evt om man må endre poseringer/draktregler/etc før hver konkurranse i utland. Også iht eksempelvis NM og Nordisk..

En annen ting er at en dommer skal kunne hentes inn fra annet IFBB-land for å dømme, ergo bør jo reglene være det samme . slik at det ikke oppstår tvister pga bedømming, eller at noen dømmer etter sitt lands gjeldene regler og disse ikke er gjeldene i landet konkurransen holdes.

Ville vel blitt det samme om  man bedømte på en måte i Norge og helt anderledes i Sverige på for.eks fotball ; Offside i Norge ikke lov, offside i Sverige ikke eksisterte. Dette ville jo ført til mye kaos i forbinnelse med intenasjonale kamper ..
 
Om utøvere og klubber skal forholde seg til fem forskjellige regelverk , tror jeg ting hadde gått i stå for både klubber og utøvere.

Hvordan evt forbund ønsker å styre konkurransene , og stevnene ellers , står vel relativt fritt opp til styret selv å bestemme.


Regelverket som står for classic bodybuilding på NKF sine sider og på Ifbb stememr jo ikke overens. Blant annet om hvilke poseringer man skal utføre og når.

feks i elemeneringsrunden står det hos IFBB at mans kal ha disse poseringene:

a. Front Double Biceps
b. Side Chest
c. Back Double Biceps
d. Abdominals and Thighs

mens det på NKF sine sider står:

- dobbel biceps med front mot dommerne

- lat spread med front mot dommerne

- dobbel biceps med rygg mot dommerne

- mage / lår

I runde en skal det etter IFBB være  4kvartvedninger og 4 obligatoriske poseringer

I følge NKF er det 4 kvartvendinger og 5 obligatoriske poseringer ( pluss at det under stevne ble gjenomført 7 )

på sammenligningene skal en ikke utføre kvartvendinger , kun de 7 obligatoriske poseringene i følge IFBB, men praksis fra NKF er en annen...

Dette er bare et par eksempler av mange..  Klubbene har sikkert fått den rette versjonen av reglementet, hvor vanskelig er det å legge det ut på nett også?

Her er nok kvartvendingene med fra da det tidligere het Bodyfitness for Menn.
Det er fortsatt fire obligatoriske poseringer som brukes, men det er ganske mangesom velger å kjøre på med et par til alikevel, for at utøveren skal få lov å "vise seg litt frem " , for showets del . Så vidt meg bekjent teller de fire faste, samt de fire kvartvendingene , som går på symetri/harmoni.

7 obligatoriske skal være under friprogrammet , så vidt jeg har forstått dette. Kan hende jeg tryner litt der, men det kan evt Tric eller noen andre dommere her inne svare på .

Nann
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Nytt kroppsbygger og fitness forbund i Norge
« #14 : 01. august 2007, 15:31 »
Nå vet jeg ikke helt hvordan de dømmer, men mener at alle tre rundene bør telle.
Man vet at man kan være utrolig flott i forbedømmingen , for så smoothe ut senere , eller omvendt ( har skjedd) , og friposeringen har den siste tiden betydd mye for resultatet.

Ja ikke sant! Få med forbedømminga igjen, og jeg er fornøyd! Smiley
Om det blir noen endring, så blir det vel heller slik at finalefysikken vektes noe mer prosentuelt enn friposeringa.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!