avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 198378 ganger)

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #915 : 23. desember 2007, 21:40 »
Jeg mista forøvrig en fot her for noen år siden. Kjip opplevelse. Mens jeg satt der og syns alt var så trist og grått kom Abraham Licon forbi.

- er det du som har mista denne foten, spurte han mens han tilta lett på flossen.

- Ja det ligner i alle fall. Tynne legger, skrubbsår framme og så godt som ingen brunfarge overhode. Jepp, den foten er min.

- Vi får se om jeg får den tilbake på da.

Abraham slente opp en telefon, en gammal kloss av en Nokia og tasta et nummer. En kort samtale senere dalte et romskip ned. Du vet av den typen som er forma som en sigar.

En liten tass kom ut og sveisa på foten min igjen med en lasergreie. Like etter tok de med seg Abraham og forsvant i retning Florø.

banna bein
Det husker jeg godt fordi jeg satt og så på! FYFAEN ASS! Hvis de ikke tror på at aliens kan helbrede etter den historien så er det seriøst noe galt med dem. Hvem lyver om sånt liksom?
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #916 : 23. desember 2007, 21:42 »
folk er så jævvla skeptiske ikke sant. Tror ikke på noe lenger om ikke dem får bevis. Men det var godt du så på så er den saken avgjort

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #917 : 23. desember 2007, 21:53 »
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #918 : 23. desember 2007, 23:26 »
Vist faen lever Jesus. han spiller faktisk ball på bocca juniors Tongue

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #919 : 24. desember 2007, 12:31 »
Det finnes ingen empiriske beviser for overnaturlige helbredelser. At folk forteller om at det har skjedd dem er et utrolig dårlig bevis. Mange sier at de har blitt bortført av Aliens også.

Si at det er 95% sjanse for at en person dør av kreft, bare fordi man er blant de heldige 5% så betyr ikke det at det er noe overnaturlig med det. Det er som å vinne i lotto, sannsynligheten er lav for at det skal skje deg, men hvis det først skjer vil det nok føles  ganske mirakuløst selv om det er snakk om enkel matematikk.

En annen ting som burde vekke litt tvil når det gjelder guds evne til å helbrede er det faktum at alle som påstår de er blitt helbredet kunne blitt friske likevel. Kanskje sannsynligheten var lav, men det har aldri vært umulig. Hvorfor kan ikke folk med amputerte lemmer bli helbredet? Har en mann uten ben og armer mirakuløst vokst disse ut igjen foran et begeistret publikum? Nei, og hvorfor har så ikke dette skjedd? Hater gud amputerte mennesker siden han aldri hjelper disse?

Yes, det har skjedd!! og er så skuffa over at jeg ikke fant den artikkelen!

Syntes det er  sykere med folk i kina som har blitt torturert for å være kristen, og folk som torturerer de blir frelst for de får ikke drept de! Så et intervju med en "fangevokter" som skulle drepe en kristen, og fikk IKKE drept han! (men da kan du spørre om hva med de alle kristne som blir drept av muslimer\steina\brent\hengt\skutt osv?) Kristne blir forfulgt og drept i muslimske land.. Spesielt om du har vært muslim og blir kristen..
Men livet her på jorda skal ikke være perfekt.. Det er elendighet, sykdom, problemer, utroskap, sjalusi, drap, urettferdighet ++++++

Men alt dette er mye lettere og gå imøte og takle om du har Jesus i hjertet og Gud med deg!! Smiley
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #920 : 24. desember 2007, 13:57 »
Jeg er selv kristen, men skjønner ikke at noen kristne kan si a jorda er 7 - 10 000 år..

Jeg kan ikke se hvordan man kan lese Bibelen på en annen måte. Mitt spørsmål til de som tror på Bibelen, men mener jorda er milliarder av år:

Hvor i Bibelen vil du plassere de milliarder årene?

Noen argumenterer at Gud sikkert ikke mente 6 dager, men 6 tidsperioder. Det er lite sannsynlig. Det hebraiske ordet yom er omtrent alltid brukt som dager, (selv om det også kan bety tidsperiode, akkurat som vi sier "i min bestefars dager"). Dessuten er dagene i skapelsen nummererte (første dag, andre dag osv.), og de sier "morgen og kveld andre dag". Hebraiske språkeksperter sier at det er utenkelig at de mente noe annet en 24-timers dager. Dessuten sier Gud i 2. Mosebok 20:11:

For in six days the LORD made heaven and earth, the sea, and all that in them is, and rested the seventh day: wherefore the LORD blessed the sabbath day, and hallowed it.

Sagt på en annen måte: Hvis du var Gud og ville fortelle oss at du gjorde det på 6 dager, hva ville du ha sagt? Hva ville du ha sagt annerledes? Jeg tror ikke det kan sies klarere enn det han allerede gjør.

Dessuten står det dette:
Mar 10:6  But from the beginning of the creation God made them male and female.

Her står det at Gud skapte mennesket i begynnelsen av skapelsen. Hvis det hadde gått milliarder av år før mennesket ble skapt, ville denne setningen ha vært svært misvisende.

Jeg har også hørt argumentet om at man har hoppet over slektsledd (hele slektsleddet fra Adam til Jesus står jo opplistet), slik at man ikke kan stole på at dette er en direkte arverekke: For det første så synes jeg det er det lureri å si at X fødte Y som fødte Z, hvis det er 100 folk i mellom som bare er skippet. At det er snakk om millioner eller milliarder av år er likevel usannsynlig. Her er en lengre artikkel som diskuterer muligheten for å hoppe over slektsledd:
http://www.answersingenesis.org/articles/am/v1/n2/who-begat-whom

Andre argumenterer med denne:
2Pe 3:8  Men dette ene må dere ikke være blinde for, dere elskede, at én dag er i Herrens øyne som tusen år, og tusen år som én dag.

Og så konkluderer de med at da må hver dag i skapelsen ha vært millioner av år. Men denne setningen blir da tatt ut av sin sammenheng. For det første så snakket han ikke om skapelsen forut for denne setningen. Dessuten sa han at en dag er SOM tusen år, ikke at en dag ER tusen år. (Dessuten står det videre at tusen år er som en dag, så da kan vel like gjerne jorden ha vært skapt på noen sekunder?) Poenget her er at Gud er evig, og er ikke begrenset av tid, slik som oss. For Gud er en dag som det skulle ha vært 1000 år eller motsatt. (Han er ikke IN i tiden... Tongue) Det har ingenting å gjøre med skapelsen og at ordet "dag" i Bibelen kan tolkes som en hvilken som helst tidsperiode. Var ikke Jesus tre dager i graven, men 3000 år. Var Jona 3000 år i fiskens buk?

Personlig synes jeg nesten Bibelen holder oss for narr hvis det likevel skulle være milliarder av år, hvis Gud sier: "Og det ble kveld og det ble morgen andre dag", men ehh jeg mente egentlig "og det ble slutt på den første perioden som varte x antall år". Hele konteksten sier at det er snakk om 24-timers dager når disse er nummererte, og de snakker om kveld og morgen.

Bevares, spørsmålet har ingenting med frelsen å gjøre, men jeg synes likevel det er viktig for kristne å være klar over. Jeg tror mange kristne ikke har peiling på dette temaet. De svelger rått læren om at verden er milliarder av år og tolker dette så inn i Bibelen på en eller annen måte. Men spørsmålet mitt er: Hvor vil du plassere disse årene? For de som er avhengig av vitenskap for å tro, så finnes det også flere indikasjoner på at verden ikke er milliarder av år, som omtalt før i tråden her.

Nå skal jeg på jobb.  Smiley Sånn er det i helsevesenet.

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #921 : 24. desember 2007, 14:15 »
Heldigvis tolker de ikke de fleste kristne bibelen bokstavlig. Smiley

Forresten, hvordan forklarer du de to, forskjellige skapelsesberetningene?

Og hvorfor trengte Gud et ribbebein? Og hvorfor kunne han ikke bare "slette" alle menneskene, i stedet for å bruke en naturkatastofe? (flommen) Hvorfor viste han seg i en brennende busk (som er ganske vanlig i det området), i stedet for å bare sende en engel eller noe? Hvorfor må han alltid så tvil? Vil han ikke at jeg skal tro på han? Om han ønsker min tro må han gjøre noe litt mer overbevisende enn å få noen til å skrive en bok.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #922 : 24. desember 2007, 14:35 »
Jeg er selv kristen, men skjønner ikke at noen kristne kan si a jorda er 7 - 10 000 år..

Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at Guds ord er usant. Dersom verden er eldre enn 10000 år, så stemmer ikke bibelen. Det er det du mener, og står for. Du mener at Guds ord ikke holder mål, men du kaller deg selv en sann kristen. Husk, man kan tro på to ting samtidig. Enten så tror man på Gud, og at alt det som tilhører og er laget av Gud er sant, eller så tror man ikke på det. Du mener vel kanskje at Gud er en løyner også? Tenk deg litt om. Om du vil kan du bruke julen.

Ha en riktig god jul!
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #923 : 24. desember 2007, 14:41 »
Det jeg ikke skjønner er at dere kristne kan tro at Gud skapte 'alt' på seks dager ved å knipse i hendene.
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget moof

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #924 : 24. desember 2007, 14:47 »
Jeg mener at de som er kristne og tror, gjør dette fordi de er redde for døden. Det er jo flust av folk som starter og be og slikt rett før de dør. De håper det er et liv etterpå, men om alle går inn i seg selv, så vet nok de fleste at når du dør så er du borte. Hjerter stopper, og hjernen slutter å fungere, da er det akkurat som det var før du ble født, ingenting. "Men sjelen lever jo videre" er et typisk argument for de som ikke klarer å se realiteten i øynene.

Med dette sier ikke jeg at jeg ikke er redd for døden, men når man tenker på det var det vel ikke så værst å ikke være født? Slippe skole, arbeid, kjerringer, keeger, intetanende utrente fjols osv...

Jeg håper det finnes et liv etter døden, og at Gud finnes. Men tror jeg? Nei, ikke sjangs i havet!

- Moof

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #925 : 24. desember 2007, 15:05 »
Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at Guds ord er usant. Dersom verden er eldre enn 10000 år, så stemmer ikke bibelen. Det er det du mener, og står for. Du mener at Guds ord ikke holder mål, men du kaller deg selv en sann kristen. Husk, man kan tro på to ting samtidig. Enten så tror man på Gud, og at alt det som tilhører og er laget av Gud er sant, eller så tror man ikke på det. Du mener vel kanskje at Gud er en løyner også? Tenk deg litt om. Om du vil kan du bruke julen.

Ha en riktig god jul!

Selv om Gud eventuelt finnes, så har du ingen garanti for at det som står i bibelen du leser er guds ord! Om jeg forteller en jævlig lang og komplisert historie til et medmenneske, ber han om å viderefortelle det til neste generasjon osv, for at det så blir skrevet ned om at og om at gjennom årtusener - da kan det godt skje mye kluss i mellomtiden!

Om noen velger å leve etter Jesu' ord og tro at det finnes en Gud, ja kanskje t.o.m et etterliv, så må du da respektere dem for det. Smiley

Selv synes jeg det høres mye mer fornuftig ut enn å blindt følge en gammel eventyrbok.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #926 : 24. desember 2007, 15:24 »
Selv om Gud eventuelt finnes, så har du ingen garanti for at det som står i bibelen du leser er guds ord! Om jeg forteller en jævlig lang og komplisert historie til et medmenneske, ber han om å viderefortelle det til neste generasjon osv, for at det så blir skrevet ned om at og om at gjennom årtusener - da kan det godt skje mye kluss i mellomtiden!

Om noen velger å leve etter Jesu' ord og tro at det finnes en Gud, ja kanskje t.o.m et etterliv, så må du da respektere dem for det. Smiley

Selv synes jeg det høres mye mer fornuftig ut enn å blindt følge en gammel eventyrbok.
'

Vel, det er like mye blind tro å ikke tro at Gud finnes, for du kan aldri være 100% sikker på at han ikke finnes. Da er du plutselig altvitende, og det går jeg ut ifra at du ikke er? Og ang. viderefortelling. Har du noengang møtt en jøde? Det er mange jøder som kan gamletestametet på rams. Mange muslimer som kan koranen på rams. (ikke det at muslimer har så fryktelig mye med saken og gjøre) Hvorfor skal de ikke da klare å huske eksakt hva de har blitt fortalt? De kan umulig ha blitt fortalt det kun én gang. Nede i midtøsten har det alltid vært en sterk forteller/videreforteller tradisjon. Før man fikk noe å skrive på gikk alt fra munn til munn.

Det du mener er at alt som har skjedd før man fikk papir og blyant er bullshit?

Sitat
Om noen velger å leve etter Jesu' ord og tro at det finnes en Gud, ja kanskje t.o.m et etterliv, så må du da respektere dem for det. Smiley

Her missforstår du meg brutalt.

Finnes vår Gud, den kristne Gud, så er bibelen korrekt, ned til hver minste detalj. Det er her på jord man velger om man vil tro på noe slikt eller ikke. Det er her på jord man velger om man vil være en 1'er eller et 0. Velger man å være et 0, har man forkastet verden, og ofret sin status kun for å leve for Gud. Velger man å være en 1'er, vil man ikke ofre verden, man er redd for å miste sin posisjon, redd for å bli latterliggjort. Man vil helst være sin egen gud, og avgjøre hva som er rett og galt selv.

Husk, man kan aldri være 100% sikker på hva som er sant. Du kan aldri være 100% sikker på hva som skjer etter døden. Hvis det er slik at det finnes en himmel og en fortapelse, ville jeg tatt noen revurderinger var jeg deg.

Ha en riktig god jul!

Nå skal jeg på jobb. Hurra!
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #927 : 24. desember 2007, 16:04 »
Vel, det er like mye blind tro å ikke tro at Gud finnes,

På ingen måte.

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #928 : 24. desember 2007, 16:17 »
vil påstå det er lettere å finne bevis for at gud ikke eksisterer enn omvendt. Rett og slett fordi det er lite i skaperverkets fremste vesen som tyder på guddommelig opphav.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #929 : 24. desember 2007, 16:32 »
Heldigvis tolker de ikke de fleste kristne bibelen bokstavlig. Smiley

1. Forresten, hvordan forklarer du de to, forskjellige skapelsesberetningene?

2. Og hvorfor trengte Gud et ribbebein?
3. Og hvorfor kunne han ikke bare "slette" alle menneskene, i stedet for å bruke en naturkatastofe? (flommen)
4. Hvorfor viste han seg i en brennende busk (som er ganske vanlig i det området), i stedet for å bare sende en engel eller noe?
5. Hvorfor må han alltid så tvil? Vil han ikke at jeg skal tro på han? Om han ønsker min tro må han gjøre noe litt mer overbevisende enn å få noen til å skrive en bok.

1. Det forklarer jeg følgende: De snakker om den samme begivenheten. Kapittel 1 gir en oversikt over hele skapelsen, mens kapittel 2 handler hovedsakelig om hva som skjedde i Edens hage. Det er ingen motsetninger mellom de to fortellingene. Den påstanden kan jeg gjerne bli prøvet på.

2. Først en pussig sak: Det er ETT bein som vokser ut igjen hos oss mennesker hvis det blir fjernet, gjett hvilket? Så til spørsmålet ditt: Det virker som om Bibelen gjør et poeng ut av at de var av "samme kjøtt" og "ett", som at mannen og kvinnen hørte sammen på en veldig intim måte. De er to personer, men ett kjøtt, de hører sammen. Jeg har ikke studert det nøye nok, men det er min første tanke.

3. Jeg tror dette har en dypere mening. Mange av hendelsene i GT er bilder på NT sitt budskap om Jesus. Selvsagt kunne Gud bare ha pulversiert alt liv på et halv sekund, men han gjorde altså noe annet. Et gjennomtrengende budskap er jo dette med "frelse", at noen blir frelst og andre går fortapt. Jeg har jo hørt sammenligningen med at arken forestiller Jesus, som frelser de som er ombord, mens de som ikke er "ombord" i Jesus går fortapt, men dette blir jo spekulasjoner. Men jeg synes Bibelen selv svarer greit her i 1. Peter 3:20-21:

...which sometime were disobedient, when once the long-suffering of God waited in the days of Noah, while the ark was a preparing, wherein few, that is, eight souls were saved by water. The like figure whereunto even baptism doth also now save us, (not the putting away of the filth of the flesh, but the answer of a good conscience toward God,) by the resurrection of Jesus Christ:

Her sier Bibelen at akkurat som åtte personer (Noah & co) "ble frelst av vann", skal de som døper seg bli frelst. Ikke at selve dåpen frelser, men at dåpen bekrefter frelsen, eller som verset her sier: En samvittighetserklæring.

Det er i alle fall et eller annet metaforisk.  Smiley

4. For det første så er det ikke vanlig at en busk ikke brenner opp, og det var dette Moses stusset over. Men videre så har jeg faktisk aldri tenkt over det. Men jeg ser ikke at dette kan være et problem teologisk sett. "Hvorfor kan ikke Gud gjøre sånn i stedet for sånn", blir det samme som å si at vi skjønner ikke alt det Gud gjør. Men selv om ikke vi skjønner det, betyr det ikke at det er feil.

*Edit: Jeg sjekket det nøyere opp. Interessant at det er en simplere type "busk" det er snakk om her. Hvorfor valgte ikke Gud et flottere tre å åpenbare seg i? Matthew Henry's Commentary sier følgende:

This fire was not in a tall and stately cedar, but in a bush, a thorny bush, so the word signifies; for God chooses the weak and despised things of the world (such as Moses, now a poor shepherd), with them to confound the wise; he delights to beautify and crown the humble.

Gud har en forkjærlighet for å utvelge det som verden ser ned på og ler av. Det viser seg igjen og igjen i Bibelen.

5. Hadde det "bare vært ei fortellingsbok", så hadde jeg skjønt det. Men jeg føler at mange kutter telefonlinja og lurer på hvorfor ingen ringer. Her i vesten er vi veldig vant til å tenke naturalistisk og vitenskapelig, og vi høster det vi sår. Vi har også materielle goder som kan ekskludere behovet for Gud. Det  har faktisk med å gjøre hvor mottagelige vi er for den åndelige verden. Det er ikke uten grunn at mirakler skjer i større omfang i fattigere land, og at disse kirkene er mye mer bibelske i sin natur. Folk er åpne for det. De er vant til voodoo og heksedoktorere, og vet godt at det eksisterer en åndeverden, og prøver ikke å forklare helbredelser med alt mulig annet. Dermed skjer det også. Det er haugevis med historier om helbredelser, forandrede liv osv., men disse kommer sjelden i vanlige aviser, skjønt det hender det også. Skal man si at disse anslagsvis millioner av mennesker  som hevder de har opplevd overnaturlige ting er løgnere eller godtroende, forvirrede folk? Og det kan man gjøre uten å ha hørt hva de har å fortelle? Selvsagt skal man ha en viss sunn kritisk sans, men det virker som om man på død og liv må finne bortforklaringer.

--------

Jokkemannj:
Må bare understreke at poenget mitt ikke var å kritisere deg personlig. Jeg er stort sett enig med deg,  Smiley , og du har mye bra og komme med, og du har sikkert ingen intensjoner om å gå imot hva Bibelen sier. Det er jo faktisk en del mennesker som tolker Bibelen til å gjelde millioner eller milliarder av år, men poenget mitt er å stille spørsmålstegn med denne tolkningen. Kanskje noen har et godt svar?

Nå venter pinnekjøttet.  Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!