Skrevet av Emne: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!  (Lest 6871 ganger)

Utlogget hanshagerup

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 95

  • Coming soon.....MEEEEEEEE!!
Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« : 29. august 2007, 21:52 »
En rekke matvarer og pulver har helt forskjellig absorbsjonstid i tarm og magesekk. Stekt laks f.eks vil ikke nyttegjøres av kroppen før etter en 5-6 timer. Så viss du tror du skal være smart og superseriøs en gang og fleske til med 300 g stekt laks etter ei megaøkt for å sikre proteinetterspørselen, har du bokstavelig talt "drette på læggen". Interresant eller hur? Jo, det som ville skjedd, var at kroppen ville vært i katabol og muskelnedbrytende tilstand til langt utpå natta. Da var den treningsøkta borte.
Så istedet for å fly rundt på skole og arbeidsplass og være treningskul og strebende med annenhvertimepolicyen, inntar du bare en skikkelig frokost med forskjellige proteinkilder som tilsammen utgjør...ja, la oss si 100g kvalitetsprotein.
Da er du sikra til middags, men husk å innta forskellige proteinkilder, helst da noen som tas opp etter 30 min, 1 time, 2 timer, 3 timer, 4 timer osv. En slik oversiktsliste over opptakstiden finnes en rekke steder.
Og 100g protein er ikke så innmari mye. 2 stooore glass med skumma og 3 egg og du er godt over halveis!
Uannsett mye mindre stress enn å måtte sette seg til å svelge unna etter klokka.

Jeg får mer og mer tro på denne logikken. Utfra egen empirikk og fra et gammelt byggerblad jeg leste på 80-tallet. Der var det en artikkel om en fransk kroppsbygger og han spiste en gang hvert døgn han. På natta satte han seg til og dundret innpå næring et par timer. Det ble sikkert en 350 g prot tilsammen. På en gang!
Å hvordan var han da?..Vel, han var knaill....sylskarp og megavolum etter den tids standarder.

Og et annet argument for denne tilnærmingen vil være bedre nyttegjøring av protein som følge av et bedre sammensatt måltid. I og med at du skal spise en 5-6 proteinkilder samtidig, må dette nødvendigvis innebære at måltidet blir mer sammensatt. Du inntar flere næringsstoffer, vitaminer, mineraler og sporstoffer samtidig, hvilket er svært viktig, da metabolismen er en ganske så komplisert kjemisk reaksjon og en rekke katalysatorer og tilleggsstoffer er essensielle for at byggestenene skal få max effekt.

Ikke stem Krf, men gamle tradisjonelle familiematverdier som morgen, middag og kvelds burde kanskje ikke å være gjenstand for dissing og mobbing fra oss moderne byggere som tror vi kan alt om kost lengre! Smile

Jeg sier ikke at dette er bedre enn 6-8 måltideropplegget. Jay bøtter visst innpå 12 før konkurranse og man kan jo ikke nekte for at det funker for han.
Poenget er at det kanskje ikke er nødvendig. I dag er jo den første læresetningen for oss: Spis flere måltider. Den første gangetabellen og alfabetet det i vår verden. Vel, kanskje man må revurdere byggerbarneskolens pensum....





Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #1 : 29. august 2007, 21:56 »
Jeg vil personlig si at jeg liker bedre å spise 6-8 ganger dagen enn 1-3. Klarer ikke å gå mer enn 4 timer uten at jeg blir sur og grinete. Dessuten blir jeg som oftest sulten 30-60 min etter jeg har spist. Uansett mengde.

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #2 : 29. august 2007, 22:00 »
En annen fordel med å spise så ofte er jo at man holder blodsukkeret stabilt hele dagen og blir ikke like sulten.

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #3 : 29. august 2007, 22:00 »
Jeg vil personlig si at jeg liker bedre å spise 6-8 ganger dagen enn 1-3. Klarer ikke å gå mer enn 4 timer uten at jeg blir sur og grinete. Dessuten blir jeg som oftest sulten 30-60 min etter jeg har spist. Uansett mengde.
Hvist du har spist en biff på nærmere kiloen, så blir du nok ikke sulten en halvtime etterpå Wink
Passion trumps fucking everything!

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #4 : 29. august 2007, 22:01 »
En annen fordel med å spise så ofte er jo at man holder blodsukkeret stabilt hele dagen og blir ikke like sulten.
Hvordan blir blodsukkert mer stabilt hele dagen av å spise ofte? Tror du ikke kroppen klarer å regulere dette best selv  Wink?
Passion trumps fucking everything!

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #5 : 29. august 2007, 22:02 »
Men til hanshagerup, så er det en rekke tråder om dette temaet. Og flere tråder med mye vitenskaplig forskning på området. Se sticky.  Smiley
Passion trumps fucking everything!

Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #6 : 29. august 2007, 22:10 »
Hvist du har spist en biff på nærmere kiloen, så blir du nok ikke sulten en halvtime etterpå Wink

Har spist biffer på nermere halvkiloen. Men det er lenge siden, og sa spiste jeg bare når jeg gadd. Biff blir man god å mett av ja Smiley Har en del indrefilet liggende, så det blir et realt måltid i mårra Cheesy

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #7 : 29. august 2007, 23:03 »
Selv er jeg drittlei av å spise hver tredje time. Men jeg vegrer meg for å prøve dette "3 ganger om dagen"-opplegget, da jeg er redd for å tape på det. Spesielt nå før et mesterskap. Vil bare gå rundt og føle meg katabolsk og frykte at jeg får i meg for lite kalorier.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #8 : 30. august 2007, 06:54 »
Selv er jeg drittlei av å spise hver tredje time. Men jeg vegrer meg for å prøve dette "3 ganger om dagen"-opplegget, da jeg er redd for å tape på det. Spesielt nå før et mesterskap. Vil bare gå rundt og føle meg katabolsk og frykte at jeg får i meg for lite kalorier.

Er med på tanken, men gjør et seriøst forsøk etter dette mesterskapet, om ikke annet for en uke eller to. Jeg tror du vil bli overrasket.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #9 : 30. august 2007, 14:09 »
Hvordan blir blodsukkert mer stabilt hele dagen av å spise ofte? Tror du ikke kroppen klarer å regulere dette best selv  Wink?
Så vidt jeg har fått med meg er det måltider med lange mellomrom som gir størst peak i blodsukkeret (noe man helst vil unngå). Om man da spiser oftere holder man nivået littegrann gjevnere.. Men jeg _kan_ jo ta feil..Wink

Selv prøver jeg å være mett så ofte som mulig, gjerne konstant, og likevel prøve å skyve innpå mer. Jeg har alltid en eller annen kalorikilde i umiddelbar nærhet i tilfelle ånden skulle komme over meg og jeg helt plutselig skulle få behov for kalorier. Funker utrolig bra, har gått opp betraktelig i styrke siden jeg begynte med dette litt seriøst, og har store planer om å fortsette med det. Dagen min er mao ikke delt opp i flere måltider, men heller ett eneste stort måltid. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #10 : 30. august 2007, 14:13 »
Du tar feil. Store måltider vil som regel være preget av også gode mengder fett, følgelig vil man heller få en laaaang peak i blodsukkeret. Nivået vil svinge, men det vil kunne være jevnere.

Selvsagt kan man spise hyppige og fettholdige måltider også og oppnå det samme, men dette med peak i blodsukkeret har mest å gjøre med måltidskomponering fremfor måltidsfrekvens.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #11 : 30. august 2007, 14:31 »
Ok, så forskjellen på mange vs færre måltider er mindre enn man skulle tro? (Sett at sammensetning av måltidet er likt)

Er ei stund siden jeg oppdaterte meg på denne fronten sist gang, FOR lenge, muligens, for sist gang jeg leste en tråd om akkurat dette sa folk at mange måltider var å foretrekke.

Jeg tenker sånn som dette, serru, men om det er feil er det jo bare å glemme. Smiley



Noe overdrevne peaker på "Få måltider" der, men det er bare for å understreke hva jeg mener..  Kiss
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #12 : 30. august 2007, 14:37 »
Ekke helt slik det fungerer nei. Frekvens er underordnet komposisjon.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #13 : 30. august 2007, 14:37 »
Hvist du har spist en biff på nærmere kiloen, så blir du nok ikke sulten en halvtime etterpå Wink

Dersom du bare spiser en kilo biff, så tenderer jeg til å påstå at sultfølelsen er ganske fremtredende i det du stapper den siste biten i kjeften - i hvertfall i disse dage......  Wink
Får man i tillegg i seg noen poteter, godt med saus og en del grønnsaker - ja se da har vi et helt greit og mettende måltid de neste 2-3 timene Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #14 : 30. august 2007, 14:39 »
Ekke helt slik det fungerer nei. Frekvens er underordnet komposisjon.
Da så. Lærte jeg noe nytt i dag og! Smile
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!