Skrevet av Emne: stagnert - uke 3 - bl.a smerte i skulder  (Lest 2259 ganger)

Utlogget sphaw

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 734

  • Heroes never die.... They just reload.
stagnert - uke 3 - bl.a smerte i skulder
« : 26. oktober 2007, 16:45 »
Hei.

I dag møtte jeg veggen. Kjører RYP og skulle i dag ta siste dagen av uke 3. Knebøy gikk fint, men når jeg kom til hantelpress gikk det rett og slett ikke. Skulle ta 3x10 med 32.5kg hantler (vet at det ikke er spesielt mye), men klarte det ikke. Ble 2x5 istedet. Prøvde ikke en siste gang. På onsdag brukte jeg 30kg hantler, og da klarte jeg 3x10, men det var på hengende håret. Jeg kjenner altså at jeg bgynner å slite. Hvordan jeg skal klare 3x5 med 42.5kg hantler mot slutten av programmet fatter jeg ikke, når det har gått skeivt allerede nå. Et stort problem er jo også bare det å få hantlene opp i start posisjon.

Nå til det litt mer bekymringsfulle. Siste uka, give or take, har jeg begynt å kjenne smerter i høyre skulder. Det "stikker" på en måte. Er ikke bare i skulderen, men også i stor del av overarmen (yttersiden av biceps, hvis du forstår). Kjenner det godt når jeg trener, samt når jeg holder armen i visse vinkler. Har jeg kanskje begynt å utvikle senebetennelse?

Så hva gjør jeg nå? Kan jeg ta en uke fri, og fortsette på programmet der jeg slapp, eller blir det veldig dumt? Bør jeg bryte av og begynne på nytt? Bør jeg ta lenger pause? Vet at dette ikke går an å svare konkret på, men setter stor pris på innspill.

Jeg vil nødig "skade" meg selv mer, så det er mulig at jeg burde ta en lengre pause. Kan jeg gå til fastlegen min for å få sjekket hva som "feiler meg"? Eller må jeg gå til andre folk da, fastlegen min kan vel hjelpe meg enten ved å finne utav det selv, eller henvise meg videre?

Og en siste ting, hvordan påvirker psykisk stress trening? Er det veldig negativt, eller spiller det liten rolle? Jeg spør fordi jeg sliter med angst, og derfor opplever unaturlig mye stress hver bidige dag!

Takk for at du gadd å lese gjennom!

Mvh.
The world is a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get it and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!

Utlogget alpha male

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 70

Sv: stagnert - uke 3 - bl.a smerte i skulder
« #1 : 26. oktober 2007, 16:56 »
Det er helt vanlig å stagnere i den type programmer, spesielt hvis man ikke sover og spiser nok. Det har skjedd med meg mange ganger, og det eneste som nytter er enten å variere med en annen type program em stund, eller simpelthen å starte på uke 1 igjen. Ikke noen stor krise det. Ta deg en halv uke fri, kjør en eller to enkle økter med halv belastning og start på uke 1 av programmet ditt igjen. Det er sikkert bra nok for å la skulderen innhente seg og for å bygge opp overskudd til å ta progresjonen forbi uke 3. Selv bruker jeg ikke å dra til lege når jeg får smerter med mindre det ikke hjelper å kjøre lett en stund. Og det hjelper alltid.

Vedrørende stress: den affekterer treningen i aller høyeste grad, til og med risikoen for skade, men treningen påvirker også stressnivået positivt, så jeg vil tro regnestykket går opp i trenerens favør.
benk:110x3x3, knebøy: 130x3x3,
roing: 105x3x3, mark:140x1

Utlogget sphaw

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 734

  • Heroes never die.... They just reload.
Sv: stagnert - uke 3 - bl.a smerte i skulder
« #2 : 26. oktober 2007, 18:14 »
Takk for svar!

Tror at jeg satser på en uke uten trening, muligens noen lette økter, så begynner på på begynnelsen av programmet igjen uka etter neste uke, så sant jeg ikke fremdeles kjenner smerter i skulder/arm.
The world is a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get it and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!

Utlogget Pål Ulv

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 722
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 722

Sv: stagnert - uke 3 - bl.a smerte i skulder
« #3 : 26. oktober 2007, 18:22 »
Stressnivå kan være en avgjørende faktor for treningen, jeg kjenner selv at dager med mye stress slår negativt ut på treningen, i form av dårligere trykk, dårligere konsentrasjon og mindre motivasjon

Utlogget Hee1o

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 122
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 122

  • Det skal vær litt etings!
Sv: stagnert - uke 3 - bl.a smerte i skulder
« #4 : 26. oktober 2007, 18:24 »
I tillegg burde vektene i tredje uken være såpass lette at du kan klare flere reps til på alle sett. Bare siste uken burde du egentlig være i nærheten av å ikke klare det. Dvs siste 10'er-uken og siste 5'er-uken. Siste 10'er uken burde du likevel ha en rep å gå på og ikke møte failure.

RYP er litt sånn "lave vekter, høy frekvens og være langt unna overtrening".

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Sv: stagnert - uke 3 - bl.a smerte i skulder
« #5 : 26. oktober 2007, 20:05 »
Høres ut som om du er på god tur til å utvikle senebetennelse i skulder/arm.
Når du kjører hantelpress er det mega viktig at du ikke holder armene rett ut fra kroppen (90 graders vinkel arm/kropp) men heller holder albuene noe nærmere kroppen (ca 45 graders vinkel mellom arm/kropp) ettersom du da belaster bryst mer og skuldre mindre.

Du burde ta deg 1 uke pause for så å gå tilbake en uke på programmet i forhold til der du er nå.


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget sphaw

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 734

  • Heroes never die.... They just reload.
Sv: stagnert - uke 3 - bl.a smerte i skulder
« #6 : 26. oktober 2007, 20:18 »
Da satser jeg på 1 uke uten trening, og at jeg hopper tilbake på uke 2 i programmet og tar ting derfra, se hva som skjer. Takk.
The world is a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get it and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!

Utlogget Treneral

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

  • Yeeeeees!
Sv: stagnert - uke 3 - bl.a smerte i skulder
« #7 : 02. november 2007, 10:24 »
Kan fortelle at jeg sliter også med skuldrene i hantelpressen. Har enda ikke misset en øvelse, men er i uke 5, og jeg kjenner det er ikke langt i fra skuldrene mine må gi tapt. Kanskje er denne øvelsen stor belastning for skuldrene, ikke vet jeg. Håper at jeg holder 4 trenings dager til :S
It's a lifestyle.

<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=49679.0"
>Min treningslogg [/url]

Utlogget Treneral

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

  • Yeeeeees!
Sv: stagnert - uke 3 - bl.a smerte i skulder
« #8 : 02. november 2007, 10:29 »
Høres ut som om du er på god tur til å utvikle senebetennelse i skulder/arm.
Når du kjører hantelpress er det mega viktig at du ikke holder armene rett ut fra kroppen (90 graders vinkel arm/kropp) men heller holder albuene noe nærmere kroppen (ca 45 graders vinkel mellom arm/kropp) ettersom du da belaster bryst mer og skuldre mindre.

Du burde ta deg 1 uke pause for så å gå tilbake en uke på programmet i forhold til der du er nå.

Helsikken, ikke rart skuldrene mine begynner å råtne, 45graders vinkel here i come Tongue Håper det ikke er for sent
It's a lifestyle.

<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=49679.0"
>Min treningslogg [/url]

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!