Skrevet av Emne: MDS - Kraftdreikampf!  (Lest 156923 ganger)

Utlogget Kim Andre Blikås

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

  • power!
Sv: MDS - Er på veg tilbake til bøy og mark!!
« #90 : 08. november 2008, 01:45 »
Jeg har akkurat samme skade som dere (piriformis?) http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=22564 Det er noe dritt! Virker som at det er ganske mange som får dette problemet blant styrketrenende. Bl.a var det dette som satt Charro her på forumet ute av spill. OddbjørnS har vel også slitt med dette. Sikkert mange mange fler.

Har prøvd med tøying 2 x daglig, samt at jeg har tilpasset vektene til smertene, uten særlig resultat. Kommer tilbake så fort jeg belaster ryggen i strake mark / roing / etc. Klarer å kjøre økter med 140 kg i stangroing men må da leve med irriterende murring i området i noen dager, samtid tidvis akutt forverring som går kjapt over. 

Bare å rope ut om dere finner en mirakelkur mot dette. Wink
Meget intressant! For det første så vil eg sei at når den artikkelen forklarte korleis det kjenner ut så kjente eg meg heilt igjen! ein kan liksom ikkje peike på kor skaden er, men sånn cirka.
Vidare så har eg fått påvist Lordosis http://stronglifts.com/lordosis-why-it-causes-lower-back-pain-how-to-fix-it/
Kjenner du deg igjen? Mulig det har ein sammenheng med piriformis.
Eg måtte ha eit halvt år uten konvensjonell mark, kunne kjøre lett sumo mark av og til, og knebøy vart det svært lite av, eg prøvde ganske mykje, og fant fram til at massasje i sete musklatur og korsrygg var det som funka, vart då fort mykje betre.
Som med deg kunne ikkje eg ta dei øvelsane du nevnte, då vart meir smerter. På det værste var jo det sånn at eg hadde smertene konstant, nesten uansett kva eg gjor, einaste var og ligge på sida, då fikk eg fred.
Berre del meir erfaringa, intressant det drite der.
Men som sagt vil eg anbefale kraftig massasje i sete og korsrygg område, ikkje noke kose massasje, treffer ein bra då skal ein kjenne seg jævli sår opp til 1-3 dager etterpå, og då vart det ganske raskt betre for meg.
Styrkeløft perser: 290 - 220 - 300

Utlogget Mats D. Skrede

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 274
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 274

Sv: MDS - Er på veg tilbake til bøy og mark!!
« #91 : 09. november 2008, 03:36 »
Dagens

Dietmar mengde (Tirsdag)
Veke 2
Dag 2

Dagsform: Slapp, lite trykk

Nakkebøy på kloss m.stopp: 1x10 92,5kg 1x8 95kg 3x6 97,5kg

-Trisett-
Benk medium gripp m.stopp: 1x7 90kg 1x6 92,5kg 3x5 95kg
Bicepscurl m. manualar: 5x7 20kg + 20kg
Latrow m. stang: 5x8 75kg
-Trisett-

Nakkepress: 1x6 55kg 2x5 57,5kg
Rygghev: 2x10 15kg
Mage 3x15

Sto over markløft! Tørr ikkje å gamble med ryggen/gluteus.

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: MDS - Er på veg tilbake til bøy og mark!!
« #92 : 09. november 2008, 03:50 »
Det er ein mulighet. Det er noko med overgangen korsrygg-gluteus. Men det der med stråling nedover i beina har ikkje eg kjendt noko til. Kjenner meir ut som om det er muskulert.
Korleis denne skada oppsto med deg?

Skaden kom vel som et resultat av av at jeg hadde ekstremt stiv muskulatur generelt i hofteområdet, samt hadde fått jumper knee på venstre kne slik at jeg i denne perioden ubevisst la mer vekt på høyre bein under knebøy,mark etc ... med det resultat at jeg ble såpass overbelastet på den foten - med påfølgende irritert/betent og stram piriformismuskel.

Meget intressant! For det første så vil eg sei at når den artikkelen forklarte korleis det kjenner ut så kjente eg meg heilt igjen! ein kan liksom ikkje peike på kor skaden er, men sånn cirka.
Vidare så har eg fått påvist Lordosis http://stronglifts.com/lordosis-why-it-causes-lower-back-pain-how-to-fix-it/
Kjenner du deg igjen? Mulig det har ein sammenheng med piriformis.
Eg måtte ha eit halvt år uten konvensjonell mark, kunne kjøre lett sumo mark av og til, og knebøy vart det svært lite av, eg prøvde ganske mykje, og fant fram til at massasje i sete musklatur og korsrygg var det som funka, vart då fort mykje betre.
Som med deg kunne ikkje eg ta dei øvelsane du nevnte, då vart meir smerter. På det værste var jo det sånn at eg hadde smertene konstant, nesten uansett kva eg gjor, einaste var og ligge på sida, då fikk eg fred.
Berre del meir erfaringa, intressant det drite der.
Men som sagt vil eg anbefale kraftig massasje i sete og korsrygg område, ikkje noke kose massasje, treffer ein bra då skal ein kjenne seg jævli sår opp til 1-3 dager etterpå, og då vart det ganske raskt betre for meg.

Ja det høres ut som akkurat det samme. Usikker på om jeg har lordosis, kanskje en lett variant. Men tror mine problemer kom nesten utelukkende fordi jeg var JÆVLIG stiv i hofteområdet. Takk for tipset om massasje. Gir skaden en sjanse til, skal prøve å tøye 2 x daglig samt avlaste.. hvis ikke bærer det til behandling av noe slag. Jeg går til en høyt respektert idrettslege så jeg kan dele evt. tips med dere om jeg får noen. Smiley
Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Utlogget Kim Andre Blikås

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

  • power!
Sv: MDS - Er på veg tilbake til bøy og mark!!
« #93 : 09. november 2008, 04:04 »
Flott, håper han idrettslegen får orden på sakene. Det eg synest er svært merkelig, faktisk eit stort mysterium er at mine erfaringer tilsier at nesten ingen terapauter / eksperter til og med har greie på den eksakte årsaken bak dette drite, det er jo veldig utbredt blandt folk som trener tungt, utrulig rart det er så lite kunnskap rundt det kan det virke som.
Får håpe han idrettslegen kan komme med kloke ord da Smiley
Er forøvrig rimelig stiv i hofte området sjølv, dvs eg har eksempel forkorta hofteleddsbøyar, som abselutt ikkje er bra, kan vere noke i hofta som du sier.
Styrkeløft perser: 290 - 220 - 300

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: MDS - Er på veg tilbake til bøy og mark!!
« #94 : 09. november 2008, 09:59 »
Piriformis stretch/massage: http://www.youtube.com/watch?v=N9Qw4aAFdbc
I stedet for den røde rullen han sitter på kan du velge en bitteliten manual e. lign og sørge for at det treffer rett på det ømme området og så rulle frem og tilbake. Det er vondt som faen, men fungerer.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Mats D. Skrede

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 274
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 274

Sv: MDS - Er på veg tilbake til bøy og mark!!
« #95 : 09. november 2008, 15:36 »
Piriformis stretch/massage: http://www.youtube.com/watch?v=N9Qw4aAFdbc
I stedet for den røde rullen han sitter på kan du velge en bitteliten manual e. lign og sørge for at det treffer rett på det ømme området og så rulle frem og tilbake. Det er vondt som faen, men fungerer.
Dette skal prøves ut. Har tidligare prøvd med ein tennisball, men den vart berre innovertrykt, so eg fekk ikkje store effekten.

Takk for tipset! Smiley


Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: MDS - Er på veg tilbake til bøy og mark!!
« #96 : 09. november 2008, 21:00 »
Sjekk også ut denne: http://www.youtube.com/watch?v=tFtUgS69rPk

Prøvde dette nå, og det slapp faktisk veldig bra baki gluteus! Den øvelsen der du sitter på en stol og strekker ut foten samtidig som du bøyer nakken nedover treffer 100 % på problemområdet(gjøres 20x).

Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Utlogget Kim Andre Blikås

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

  • power!
Sv: MDS - Er på veg tilbake til bøy og mark!!
« #97 : 10. november 2008, 00:47 »
Sjekk også ut denne: http://www.youtube.com/watch?v=tFtUgS69rPk

Prøvde dette nå, og det slapp faktisk veldig bra baki gluteus! Den øvelsen der du sitter på en stol og strekker ut foten samtidig som du bøyer nakken nedover treffer 100 % på problemområdet(gjøres 20x).


Kjempe greier, skal klart testast Smiley Har ikkje dei plagene akkurat no, men kommer som regel i perioder der det blir mykje markløft i varianter, blir spennande å sjå, i will be prepared!
Styrkeløft perser: 290 - 220 - 300

Utlogget Mats D. Skrede

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 274
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 274

Sv: MDS - Er på veg tilbake til bøy og mark!!
« #98 : 11. november 2008, 01:53 »
Dagens

Dietmar mengde(Fredag)
Veke 2
Dag 3

Dagsform: Ok

Nakkebøy m stopp: 1x8 97,5kg 1x6 100kg 4x5 105kg
Smalbenk m beina i lufta: 1x5 90kg 3x5 95kg
Pushdowns: 5x8 10plater(45kg)
Litt mark
Nedtrekk: 2x15 16plater 1x10 16plater
En-arms latrow: 2x12 8 plater
Rygghev: 2x12 15kg
Mage: 3x15

Kjente som vanlig ein liten irritasjon i skinka mens eg kjørte knebøy. Satt meg opp på ein manual og rulla fram og tilbake (Som i linken Gammern har lagt ut) og det hjalp litt.

Hadde tenkt å prøve meg på 90kg i frontpress i dag berre for moro skyld, men kjente når eg tok en singel på 67,5 kg at det kom til å bli for tungt, dette var etter eg hadde trent smalbenk og triceps. Så eg tok heller 100kg i pushpress med vending, for moro. Etter det kjente eg at eg fekk ildt mellom brysta. Har kjendt dette tidligare når eg har trent for tung nakkepress.

Har time med doktor på onsdag, satsa på dei sende meg på MR så eg finn ut kva som er gale med gluteus.

Peace out


Utlogget Mats D. Skrede

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 274
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 274

Sv: MDS - Er på veg tilbake til bøy og mark!!
« #99 : 14. november 2008, 01:20 »
Dagens:

Dietmar Mengde (Mandag)

Veke 3
Dag 1

Knebøy: 1x5 112,5kg
Fronbøy: 1x5 70kg 2x3 90kg
Lårcurl: 1x15 1x12 1x8 alle plater
Skråbenk m.stopp: 1x5 67,5kg 3x5 72,5kg
Dips på benk: 5x7 med 30kg i fanget
Frontpress: 1x6 65kg 2x5 67,5kg LETT!
Rygghev: 2x12 15kg

Kjente smerter i ræva når eg kjørte bøy på 112,5kg, skulle egentli ha 8reps. Idag hadde eg godt trykk, og dei 5repsa på 112,5 var virkelig luft, berre dumt dinna skada ska ødelegge so mykje, faen. Eg legg no om til fronbøy, i og med at den tar mindre på gluteus enn vanleg, og stiller ned til ca. 130 i (front)bøy. Har aldri trent den øvelsen, so det ska bli intresangt å sjå kor mykje eg får igjen for det i vanleg bøy.

Ellers kan eg sei at doktoren meinte at det var ein strekk eg har fått, men synest det var rart at det ikkje har blitt bra igjen etter disse 3 EXTREMT LANGE månedene, så han sendte med på ultra fiolett røntgen. Håpar egentli det er ein strekk, og ikkje noko nerve problem e.l, for det virkar for å vere ett jævla slit.

Peace out


Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: MDS - Er på veg tilbake til bøy og mark!!
« #100 : 14. november 2008, 01:31 »
Har du prøvd disse 2 øvelsene enda? http://www.youtube.com/watch?v=tFtUgS69rPk

Kjørt disse øvelsene nå i noen dager, og det fungerer virkelig helt sinnsykt bra. Om du gjør det rett.

Nesten helt smertefri jeg nå etter 5-6 mnd smertefaenskap.

Prøv disse 2 tøyeøvelsene to ganger daglig.

PS: hvis du strekker ut problemfoten (sittende på en stol) samtidig som du bøyer nakken ned mot låret, som vist i videoen, kjenner du smerter i gluteus da? Isåfall er det et solid tegn på at det er i piriformis det sitter.
Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Utlogget Mats D. Skrede

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 274
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 274

Sv: MDS - Er på veg tilbake til bøy og mark!!
« #101 : 14. november 2008, 01:45 »
Bra du kjem deg ut av faenskapen! Smiley Kan du trene med vanlige vekter nå?

Testa det ut no, og det kjennest meir ut som om eg tøyer hamstrings! Men hamstrings er jo ganske nært skadeområdet, så det kan også ver at eg kjenner litt i gluteus, men er berre dårleg til å lokalisere.

Skal teste dette ut 2x20 dagleg frå og med i mårå og sjå korleis det går. Smiley

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: MDS - Er på veg tilbake til bøy og mark!!
« #102 : 14. november 2008, 02:24 »
Bra du kjem deg ut av faenskapen! Smiley Kan du trene med vanlige vekter nå?

Testa det ut no, og det kjennest meir ut som om eg tøyer hamstrings! Men hamstrings er jo ganske nært skadeområdet, så det kan også ver at eg kjenner litt i gluteus, men er berre dårleg til å lokalisere.

Skal teste dette ut 2x20 dagleg frå og med i mårå og sjå korleis det går. Smiley

Enda ikke prøvd å kjøre tungt, men nå har jeg iallefall ikke vondt i gluteus når jeg bøyer meg ned for å knyte skolissene, eller plukker opp hantler fra hantelracket, mao drastisk forbedring. Helt løst og fint og smertefritt. Er jo denne piriformisen som ligger der og knyter seg, jeg har nå tydeligvis truffet den med tøyeøvelsene og fått den til å slappe av.

Vil tro du ikke har en like utviklet skade som det jeg har, før når problemene mine var på et tidligere stadie så kjente jeg heller ingenting i gluteus når jeg strakk ut foten, bare hamsa som var tighte. Var også mer som en murring i gluteus i bunnposisjon i bøy osv, samme som du kjenner nå. Hvis dette stemmer så har du nå sjansen til å knekke det før det blomstrer for fullt, før det blir like ille som hos meg. Hos meg så ble det så ille at jeg kjente det når jeg gikk normalt. Stivt og jævlig.

Ikke glem tøyeøvelse nr 2, den du sitter på en stol, legger beinet på tverst oppå den andre, presser ned kneet med ene armen og bøyer hodet ned mot kneet. Hold gjerne i 2 min eller helt til du kjenner at spenningen i muskulaturen er løst opp.

Ja, prøv å gjør dette daglig frem mot neste økt så kan du kjenne om det har løsnet noe baki der, blir interessant å se.  Smiley Vær obs på at det kan kjennes litt ømt og sårt i området de par første dagene før det løsner for fullt, ikke vær redd for å ta i på tøyeøvelsene, det må tøyes hardt for å ha effekt.
Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Utlogget Mats D. Skrede

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 274
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 274

Sv: MDS - Er på veg tilbake til bøy og mark!!
« #103 : 14. november 2008, 03:12 »
Kjenner meg igjen i alt det du beskriver, berre i ein lettare versjon. Murring i bunnposisjon i bøy, løfte opp ting frå bakken osv. Er godt mulig eg har fått dette piriformis syndromet.

Dette skal absolutt prøves ut! Takk for tipset! Smiley

Utlogget Mats D. Skrede

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 274
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 274

Sv: MDS - Er på veg tilbake til bøy og mark!!
« #104 : 16. november 2008, 23:03 »
Gårsdagens:

Dietmar mengde (Onsdag)

Veke 3
Dag 2

Frontbøy på box m.stopp: 1x8 67,5kg 1x8 70kg 3x6 72,5kg

-Trisett-
Medium benk m.stopp: 1x6 95kg 1x5 97,5kg 3x4 102,5kg
Biceps: 5x7 22,5kg + 22,5kg
Latrow m. stang: 5x8 77,5kg
-Trisett-

Nakkepress: 1x6 47,5kg 2x6 50kg
Rygghev: 2x12 15kg

Satans pump i magen når eg trente frontbøy, eit godt tegn på manglande stabiliserings musklatur. Er faktisk ganske støl i magen idag. Har aldri trent denne øvelsen før. Slit med å holde kryssgrep, stanga sklir berre, og når eg skiftar til vanleg grep går det berre utover handledda. Må øve meir på kryssgrep.

Ellers må eg igjen gratulere Kim Andre Blikås med norgesrekord i knebøy(265kg) og sammenlagt (700kg). Rått!!




Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!