Skrevet av Emne: Hjelp etter spiseforstyrrelse  (Lest 27110 ganger)

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #30 : 12. november 2007, 20:21 »
de har sikkert en butikk med grovbrød i .--
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Adelia

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 81

Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #31 : 12. november 2007, 20:26 »
de har sikkert en butikk med grovbrød i .--

Men hva er egentlig galt med polarbrødet?

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #32 : 12. november 2007, 20:45 »
Trengte egentlig ikke så mye pes på matfronten.. Da blir jeg bare usikker.. Vet jeg spurte om tips, men... Hva er galt med polarbrød? Er ute etter enkle løsninger, gidder ikke ta med omelett på skolen.

Var det noe du ble spesielt forvirret av?

Polarbrød er ikke det verste du kan spise, men prøv å i så fall å spise minst 2, og få på masse proteinrikt pålegg, og gjerne litt fett!

Utlogget Adelia

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 81

Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #33 : 12. november 2007, 20:52 »
Var det noe du ble spesielt forvirret av?

Polarbrød er ikke det verste du kan spise, men prøv å i så fall å spise minst 2, og få på masse proteinrikt pålegg, og gjerne litt fett!

Åja, du mente at 1 polarbrød var for LITE? da missforstod jeg.. Sorry Smiley

Utlogget Adelia

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 81

Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #34 : 13. november 2007, 16:42 »
Åh, vet ikke hva jeg skal gjøre.. Dro på skolen idag, men har stort sett bare ligget over pulten og følt meg helt utkjørt. Har hatt perioder som har føltes litt bedre enn andre, men føler meg mest sliten og uvel i kroppen. Litt kvalm, svimmel og hodepine. Ble ut skoledagen idag, og har egentlig trening imorgen. Jeg skippet i går fordi jeg var hjemme, og vet at om jeg drar på skolen imorgen, så kommer jeg sikkert til å presse meg på trening også. Hva mener dere? Er jeg i ferd med å bli syk? Bør jeg trene/gå på skolen?  what

Utlogget sphaw

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 734

  • Heroes never die.... They just reload.
Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #35 : 13. november 2007, 17:24 »
Du spiser vel ikke mer enn at kroppen såvidt klarer å fungere, derfor føler du deg svimmel, kvalm og elendig. Hvis du føler deg slik, styr unna trening - ta en pause.
The world is a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get it and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #36 : 13. november 2007, 18:05 »
Hei du Smiley

Ang de spørsmålene du stiller, så har jeg ett rett frem svar til deg: Du har en BMI på 15,9. Det regnes altså som undervektig. De fysiske problemene du opplever er ett resultat av dette. Att du er kvalm, svimmel, hodepine og har konsentrasjonsproblemer kommer av att du får i deg for lite karbohydrater. Hjernen alene krever minimum 100g karb per dag for å fungere som den skal.  Kroppen har så lite energi att kun livsviktige funksjoner blir prioritert. Man må ha en viss fettreserve for å få mensen iom att det produseres østrogen i fettvevet.
 
For å få mensen tilbake må din BMI opp til ca 18-19 dvs minimum 51 kg. Å ha så lav BMI og samtidig trene så hardt som du gjør fører på sikt til noe som kalles female athlete triad, som igjen fører til benskjørhet og infertilitet http://www.femaleathletetriad.org/faq.html.

Jeg synes også att du burde ta deg en tur til legen, og få testet Jern og vit B12 konsentrasjon. Jeg vedder penger på att de er allt for lave. Dette kommer av att du spiser for lite nærningsrik og for dårlig variert mat.

Moa, du må skaffe deg hjelp av noen du stoler på! Du skriver innledningsvis att du har vært mye lenger nede, og att du nå er på vei opp igjen. Du må vel ha hatt noen å vende deg til tidligere som kan hjelpe deg igjen?
Det skal mye til att du klarer allt på egenhånd, og du vil garantert trenge hjelp og støtte underveis 

Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #37 : 13. november 2007, 18:55 »
Som flere allerede har nevnt så skyldes fraværet av menstruasjon at du har for lav fettprosent. Ca 30 % av østrogenet kommer fra fettceller, og for lite fett kan dermed endre hormonbalansen. Samtidig er det foreslått en sammenheng mellom hard fysisk rening, og utskillelse av stresshormonet kortisol og menstruasjonsforstyrrelser. Jeg ville anbefale deg å redusere ditt aktivitetsnivå inntil du har oppnåd en bedre kroppsssamensetning og fått tilbake menstruasjonen.
I tilegg bør du også være oppmerksom på at fravær av menstruasjon over lengre perioder kan gi uheldige konsekvenser også på sikt. Det kan gi økt risiko for beinskjørhet og gjøre det vanskeligere å bli gravid senere i livet.

Uansett høres det ut som du kanskje kan ha behov for mer hjelp enn hva du kan få på et treningsforum, og jeg anefaler det å ta kontakt med noen som har dette som fagfelt.

mvh Hammer

Edit: så litt sent at apalars allerede hadde skrevet et godt svar, men gode råd kan vel ikke gjentas for ofte.
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget Adelia

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 81

Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #38 : 13. november 2007, 19:48 »
Tusen takk for svar Smiley Jeg har tidligere fått proff. hjelp, og har en psykolog, men vi fungerer ikke like godt sammen lenger. Jeg føler alltid at jeg bare blir dårligere av å gå til psyk. det er så vanskelig å skulle åpne seg. Jeg greier det bare ikke. Har prøvd i mange år. SKAL klare dette alene, men med hjelp av familie og venner. Og kanskje litt støtte på nett?

Ang. fett%.. hva tror dere min ligger på?

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #39 : 13. november 2007, 20:09 »
Ang. fett%.. hva tror dere min ligger på?

Den ligger ca minst 10% for lavt!!! Ikke det svaret du ønsket kanskje, men fettprosent er det siste du trenger å tenke på nå.

Om du ikke klarer å utlevere deg selv til noen du ikke kjenner, så finn deg en annen som du kan snakke med. Hjelp og støtte vil du ikke klare deg uten!

Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Adelia

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 81

Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #40 : 13. november 2007, 22:16 »
Hva tror dere om å være hjemme fra skole og trening i morgen? Jeg er jo ikke syk, men føler meg så utrolig utmattet og tiltaksløs.. Men får jo også litt dårlig samvittighet av å ligge i sengen, selv om jeg kun gjør det om natten.. Var ubehagelig å sitte på skolen idag og ikke orke noenting.. Sad

Utlogget Orka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #41 : 13. november 2007, 22:21 »
gjør det alltid (vist ikke det er ekstrem sykdom) men har en mye lettere trennings økt og gjør øvelser jeg syntes er gøye. mer for å piffe meg opp litt.

Utlogget CalkyL

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #42 : 13. november 2007, 22:49 »
Hvis du ikke klarer å åpne deg for en psykolog eller whateva.
Så kan det være en god løsning for DIN del å åpne deg mer på nettet.

Men, dette er innenfor en viss grense da.
But, lykke til! Wink
Jeg stiller på en måte i samme gate(selv problemer med å komme opp i vekt).

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
SV: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #43 : 14. november 2007, 07:30 »
tøft gjort å starte denne tråden ... fortsett med å skrive i den selv om noen dager er mer "på trynet" enn andre Smile


Når du (og andre som leser dette) fyller en Levi's 501 str. 32" (i livet) kan du begynne og vurdere justering av matinntaket
 Smile

Som det står andre steder her på forumet er det viktig at "bensinen" musklene trenger allerede er i musklene når du "dytter jern" ... så det er bedre å få i seg for mye riktig føde enn for lite (men det vet du jo allerede:)
Weightlifter


Har du forsøkt en boks tunfisk (i vann) blandet med 1-2 spiseskjeer Thousand Island som mellommåltid ? ... enkelt, raskt og billig   Food


uansett ... lykke til med prosjektet  Smile
HABEAS CORPUS

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #44 : 14. november 2007, 08:49 »
Jeg har nå sittet å snakket med min kusine , som har slitt med spiseforstyrrelser i 25 år ( og ja , hun har sett bildene)

Etter denne samtalen har jeg følgende spørsmål :
Hvordan tror du et forum som dette kan hjelpe deg overvinne dine spiseproblemer og vrangforestillinger om kropp:

1)
99,99% av alle med vrangforestillingene vil trigges av snakk om "uff du er for tynn", "du må legge på deg mer fett" , "nå må du ikke bli tynnere"
,  og slike kommentarer, og vil i sitt hodet finne ut at " dæven, det jeg gjør fungerer, så nå skal jeg bli ENDA tynnere, for å vise at jeg kan". Det å legge ut bilder på forumet her for å spørre om hvorfor du ikke blir definert og så fortelle hvor sjuk , slapp , sliten du er og derfor hjemme fra skolen .. Unnskyld meg med det er IKKE rette sted , og ikke rette måte å gjøre det på , og jeg er kanskje slem nå men;
Jeg er så frekk at jeg tror du legger ut for å faktisk FÅ HØRE hvor tynn du er, fordi dette vil i din snevre verden faktisk trigge din selvfølgelse og følelse av kontroll over kroppen.
( nå mener ikke jeg du har en annen verden , men jeg vet dere ofte går i deres egen sfære uansett hva vi andre "friske" forteller dere , og så jatter dere med oss, helt til neste sprekk hvor dere skylder på en eller annen triviell ting) ...

2)
100% av alle spiseforstyrrelser/vranforestillinger som taes ut via mat går på andre problemer enn tynnhet, kosthold/treningsjunkie og slike ting.
Mat og nevrosene er KUN en måte å få utløp på ,og fordi det er lettere å straffe kroppen sin med matnekt, for å bevise for seg selv at du har kontroll .
Hvorfor feedback herfra, når du alikevel vet at den feedbacken du får her er direkte skadelig for psyken din og kroppen din?
Du vet jeg har rett nå!!

3)
Du snakker om at du ikke har god nok tone med din psykolog ;
Ok, det er lov å bytte
I slike tilfeller ( og jeg ha sett endel via venninner og familie som har hatt dyktige psykologer pga spiseforstyrrelser)  at ofte er den" dårlige" tonen , og "vanskelighetene med å åpne seg" regel rett bunnet i det at du vet du er her for å få hjelp til å finne en løsning, du vet du er syk, men du benekter dette ( selv om du påstår stikk motsatt)
Bytt psykolog, eller fortsett hos den du har og finn GRUNNEN til at du ødelegger kroppen din på denne måten.

Det er ikke meningen å hakke på deg, du har det helt garantert ille nok.
MEN:
FÅ hjelp,av fagfolk: Kan sikkert sette deg i kontakt med noen dyktige fagfolk jeg kjenner til, med fagområdet på dette:)

Hold deg unna slike kroppsfikserte forum , Det er ikke kompetanse ( i det hele tatt) her inne, annet enn folk som kan trigge dine negative sider med tanke på kost og trening.

Nann-Rosita
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!