Skrevet av Emne: Vondt i kneet når jeg tar knebøy.  (Lest 2894 ganger)

Utlogget myrstad

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Vondt i kneet når jeg tar knebøy.
« : 14. november 2007, 21:49 »
Har opplevd 2 ganger i løpet av en månde. Når jeg går nedover i knebøy så går det greit men når jeg er på vei opp får jeg veldig vondt rett over kneskålen på høyere side, på høyere bein. så jeg klarer ikke og fulføre, jeg kan fulføre vis jeg ikke går dypt ned, men da tar jeg så og si ingen ting. Noen som veit hva som kan være problemet?

Utlogget aleknu

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

Sv: Vondt i kneet når jeg tar knebøy.
« #1 : 15. november 2007, 16:42 »
"Over kneskålen"..er det i muskelen (knestrekkeren) du får vondt?
Kunnskap og planlegging er halve jobben... Smiley

Loggbok online: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=64015.0

Utlogget myrstad

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Vondt i kneet når jeg tar knebøy.
« #2 : 15. november 2007, 17:05 »
er ikke sikker, er vertfall rett over kneskålen, litt til høyre. men det kommer ikke vær gang, veit ikke hva det er.

Utlogget aleknu

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

Sv: Vondt i kneet når jeg tar knebøy.
« #3 : 15. november 2007, 19:05 »
Varmer du godt opp før du begynner med knebøy?
Snakker vi så mye smerte at du ikke kan fortsette med knebøy den økten?

Kan være alt fra det ytterste leddbåndet i kneet, menisken, en strekk, eller et muskelfeste som verker..
Kunnskap og planlegging er halve jobben... Smiley

Loggbok online: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=64015.0

Utlogget myrstad

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Vondt i kneet når jeg tar knebøy.
« #4 : 16. november 2007, 15:15 »
følger oppvarmingen til RYP programet og tar 10 rep uten vekter først, ja det blir så vondt at jeg ikke kan ta mer knebøy den økten ja.

Celdiir

  • Gjest
Sv: Vondt i kneet når jeg tar knebøy.
« #5 : 16. november 2007, 15:25 »
Oppvarmingen i RYP heftet er ikke nødvendigvis optimal for de fleste, spesielt for knebøy. Strakmark også for den saks skyld hvis man er litt sterk i den øvelsen. Det er alltid en fordel å ta i det minste et lite tilvenningssett når vektene begynner å bli tunge.

Spesielt dårlig og skadeutsatt blir man hvis alt man gjør før RYP oppvarmingen er å jogge i en 5-10 minutter slik 99% av alle folk gjør. Sett at de orker å varme opp i det hele tatt.

Børge Fagerli sin nyeste artikkelserie her på treningsforum viser hvordan en god oppvarming ser ut. Det er kun de to første delene som har kommet sålangt. Les i tillegg "effektiv oppvarming" av Eirik Sandvik her på siden og sjekk ut de 5 første videoene i Squat Rx stickyen for ulike mobilisering og aktiveringsøvelser. Da har du plutselig en solid oppvarming som tar 5-10 minutter og du vil oppleve at du kan nå dypere og bevege deg mye mer flytende.
Deretter kan du starte med knebøy og gå gradvis opp i vekt til du er varm og god nok. Å hoppe fra 20 kg, til 60 kg og så til tunge arbeidssett på 90 kg er ikke jeg fan av. Har sett en del RYP'ere gjøre dette på studioet, og synes ikke stort om knebøyteknikken deres.

18 tips for å holde knærne friske:
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1127149

Utlogget Store Mage

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 725
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 725

  • SDVV SC
Sv: Vondt i kneet når jeg tar knebøy.
« #6 : 16. november 2007, 15:27 »
Knevarmere kan hjelpe  fungerer i alle fall for meg, men jeg varmer også meget godt opp før trening, faktisk så grundig at jeg blir "mobbet" av noen av de andre styrkeløfterne i klubben Smiley
Sølv NM benkpress 2011 og 2012
Stevneperser: 255 - 180 - 230

Konkurrerende utøver - styrkeløft - Røros SK



Utlogget myrstad

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Vondt i kneet når jeg tar knebøy.
« #7 : 17. november 2007, 13:18 »
men jeg får ikke søkt etter artikler her jo? kan du være så snill og linke til dem?


Utlogget myrstad

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Vondt i kneet når jeg tar knebøy.
« #9 : 19. november 2007, 12:38 »
ja jeg har egentlig lest dem dere, men jeg trur ikke jeg forstår det. Sånn aktivisering og mobilisering veit jeg ikke hva er. Men kunne du vert så snill og sette opp ett lite oppvarmings program til knebøy? angående hvor mye rep, set og vekter jeg skal ha i forhold til "arbeids" vekta og sånn. så trur jeg jeg må spørre dem "trenera" på spenst om noe gode oppvarmings metoder, for og varme opp hele meg til treningen.

Utlogget aleknu

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

Sv: Vondt i kneet når jeg tar knebøy.
« #10 : 19. november 2007, 13:35 »
Tror du gjør lurt i å heller høre på de artiklene og f.eks Celdiir her på forumet enn en treningsveilerer på spenst... Smiley
Kunnskap og planlegging er halve jobben... Smiley

Loggbok online: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=64015.0

Utlogget myrstad

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Vondt i kneet når jeg tar knebøy.
« #11 : 19. november 2007, 15:14 »
hehe, ja men jeg skjønner jo faen meg ikke dem artikla da(kall meg gjerne dum), og dem snakker jo ikke om kne der og sånn? men vis noen hadde giddi og satt opp et oppvarmings program og et til knebøy så hadde jeg vert evig takknemlig

Celdiir

  • Gjest
Sv: Vondt i kneet når jeg tar knebøy.
« #12 : 19. november 2007, 17:59 »
Først og fremst vil jeg bemerke at dette ikke er ment som en kur på kneproblemet ditt på noen som helst måte! Vil anbefale at du oppsøker en spesialist på det området. Dette er kun ment som et svar på spørsmålet om oppvarming, da jeg ikke synes at den typiske 10 minutter på tredemølla er god nok.

Før ei underkroppsøkt kan oppvarminga mi se slik ut:

(*Oppvarming på en kardiomaskin 2-4 minutter)
*Litt lette crunches og rygghev 2 sett
*Splitt knebøy med kroppsvekt 2 sett rundt 10 reps (bevegelighet i hofteleddsbøyere, blod til quads)
*Spark forover 2-3 sett rundt 10-12 reps (bevegelighet for hamstring)
*Glute bridges 2-3 sett 15-20 sekunder (aktivere gluteus og hamstring)
*Statisk tøying av hofteleddsbøyere 1-2 sett 20 sekunder
*Statisk tøying av legger 2 sett 2 sekunder
*Prying 2 sett så lenge jeg føler at jeg trenger

Andre øvelser jeg noen ganger kan ta er:
*Cossacs 2 sett 7-8 reps pr fot (istedet for splitt knebøy - beveglighet i innsiden av låret, blod til quads)
*Mountain climbers 1-2 sett 7-8 reps pr fot
*PNF stretch av hamstring 2 sett (kun hvis jeg sliter endel med å nå bra dybde i knebøy)

Alt avhenger etter hva jeg føler jeg trenger å jobbe med under den oppvarminga. Ingen vits å bruke så fryktelig lang tid på hamstring hvis jeg har grei bevegelighet i den muskelen på forhånd. Det ser kanskje mye ut, men pleier å supersette eller trisette mange av øvelsene, eller ta korte pauser. På den måten øker kroppstemperaturen en del også.

I Børges og Eriks artikler nevner de også å rulle/massere noen spesielt stramme muskler før ei økt med en tennisball eller skumgummi rør. Det er en god idé, men ikke noe jeg benytter meg av under oppvarminga. Det skyldes at jeg er lat og heller gjør de tingene hjemme når jeg har bedre tid.

Når jeg starter med å trene knebøy starter jeg som regel med et sett frontbøy. Mye lettere å sette seg ned hvis jeg tar dette settet først. Regn det som dynamisk bevegelighetstrening. Deretter blir det et sett knebøy med stanga og et sett med 40 kg før jeg begynner å ha 10-20 kgs økninger fram til toppsettet mitt. Finnes mange måter å gjøre dette på, men jeg foretrekker flere oppvarmingssett og heller færre reps pr sett istedet for å ta 20 reps med stanga og så kaste på 50 kg. Varierer jo selvfølgelig etter hvor tungt man skal gå. Skal jeg trene med 3 reps kreves det en del mer oppvarming enn trening med 12 reps.

Øvelsene:
Splitt knebøy

Stå gjerne med føttene lengere fra hverandre og gå gradvis dypere og dypere.

Spark forover - stå og spark rolig forover slik at du kjenner det strekker på baksiden av låret. Øk bevegelsesbanen gradvis.

Glute brigdes


Statisk tøying av hofteleddsbøyere


Statisk tøying av legger


Prying:
Første filmen på side 2: http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1736931&cr=

Cossacs finner du i squat rx

Mountain climbers:
http://www.youtube.com/watch?v=tiA0-IatUrY

Flere øvelser:
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1778726&cr=


Dette er min oppvarming, og målet med denne er å kunne trene olympiske knebøy uten krumming i korsryggen eller å stupe forover. Du har en annen problemstilling og må ta hensyn til dette. På den måten svarte jeg ikke helt på spørsmålet ditt, men du kan altså se struktuten i min oppvarming samt hente øvelser fra squat rx som måtte passe for deg og bruke egen tankekraft. Smiley

Om kneproblemene dine skyldes dårlig oppvarming er en helt annen sak, men nå har du i allefall fått et alternativt syn på oppvarming for framtiden når du er frisk og rask. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!