Skrevet av Emne: Bare en liten tanke angående kosttilskudd...  (Lest 3142 ganger)

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Bare en liten tanke angående kosttilskudd...
« : 08. januar 2008, 16:39 »
Jeg har fått et inntrykk av at en del, da hovedsaklig nybegynnere, bruker altfor mye tid, krefter og penger på å finne de "riktige" kosttilskuddene og altfor lite tid på det som virkelig gir utslag. Med dette mener jeg selvsagt riktig og hard nok trening, et godt kosthold basert på naturlige matvarer, samt nok hvile.

Det virker nesten som om noen tror kosttilskudd skal gjøre underverker, og at dette blir en hvilepute for visse. Etter å ha trent på en del gym syns jeg mange snakker mye om hvilke tilskudd de tar, men ikke hvilke program de trener eller noe i den retning. Jeg syns altså at for mange snakker for mye, trener for dårlig og tror tilskuddene skal gjøre dem både store og sterke. Mange bruker mer tid på å prate, fjase og surre enn å faktisk gjøre det som er viktigst for framgang - nemlig å yte!

Så, noen som er enige eller uenige i denne påstanden?

 

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Bare en liten tanke angående kosttilskudd...
« #1 : 08. januar 2008, 16:42 »
Jeg har fått et inntrykk av at en del, da hovedsaklig nybegynnere, bruker altfor mye tid, krefter og penger på å finne de "riktige" kosttilskuddene og altfor lite tid på det som virkelig gir utslag. Med dette mener jeg selvsagt riktig og hard nok trening, et godt kosthold basert på naturlige matvarer, samt nok hvile.

Det virker nesten som om noen tror kosttilskudd skal gjøre underverker, og at dette blir en hvilepute for visse. Etter å ha trent på en del gym syns jeg mange snakker mye om hvilke tilskudd de tar, men ikke hvilke program de trener eller noe i den retning. Jeg syns altså at for mange snakker for mye, trener for dårlig og tror tilskuddene skal gjøre dem både store og sterke. Mange bruker mer tid på å prate, fjase og surre enn å faktisk gjøre det som er viktigst for framgang - nemlig å yte!

Så, noen som er enige eller uenige i denne påstanden?

 


Svært enig! Det virker som en kollektiv tanke for mange. De skjønner ikke at et tilskudd er et tilskudd. Hard trening og sunn mat er det som gjør susen. Ingen tilskudd kan bygge muskler som det, bortsett fra "vitamin t" da.
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Bare en liten tanke angående kosttilskudd...
« #2 : 08. januar 2008, 16:50 »
Svært enig! Det virker som en kollektiv tanke for mange. De skjønner ikke at et tilskudd er et tilskudd. Hard trening og sunn mat er det som gjør susen. Ingen tilskudd kan bygge muskler som det, bortsett fra "vitamin t" da.

Nettopp! Mange vil få stor framgang hvis de bare begynner å spise skikkelig og trene hardt nok. På en annen side har man dem som ikke har hørt om restitusjon og som trener ulike muskelgrupper for mye (kanskje da biceps og bryst), men stort sett er det vel den første gruppa man ser flest av. Poenget er som du sier at tilskudd er tilskudd, og noe man supplerer med i tillegg til de andre faktorene.

Dessuten, det finnes mange eksempler på at man kan bli meget stor og sterk selv uten bruk av tilskudd. Den godeste Asbjørn Randen bruker så godt som null tilskudd, men likevel er han mye, mye større og sterkere enn de aller fleste.

Jeg syns personlig mange unge burde ha forbilder som ham fremfor byggere som reklamerer for all slags tilskudd fordi de og selskapene profitterer på salg av den slags. Det er ingenting som kan erstatte et godt kosthold og blod, svette og tårer på gymet.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Bare en liten tanke angående kosttilskudd...
« #3 : 08. januar 2008, 18:11 »
Jeg vil gi deg en honnør for innlegg nr. 2 her også!

Ta for eksempel Tom Venuto, som et annet godt eksempel. Han har fått den fysikken han har gjennom et godt kosthold(selv om mange av metodene og teoriene han nevner i bøkene er noe utdaterte og avlivede myter), og lite bruk av kosttilskudd. Han bruker ikke kreatin, og har ikke gjort det på svært lenge, som ett eksempel. Det eneste kosttilskuddet han mener er nødvendig er omega 3 av ett slag, og kanskje multivitamin/mineral. Han bruker også proteintilskudd fordi han mener det er greit, men ikke nødvendig.

Trenger man ZMA? Neppe om man ikke er i mangel av noen av mineralene(tipper ett multivitamineral-tilskudd med okei kvalitet gjøre bedre sus)

Trenger man glutamin? Neppe i det hele tatt. Tviler på at det er mangel eller stor effekt for noen.

Trenger man gainere? Ville heller fokusert på kvalitetsmat, og trolig for egen del endt opp med med mindre fettprosent og mer glede/energi+muskler

Trenger man fettforbrenningstilskudd? Løp intervaller til failure. Spar penger og svi av kaloriene.


Lista er lang over tilskudd alt for mange har tiltro til. De kan sikkert ha supereffekter for noen, men for størsteparten av oss? Neppe.

Få inn basics. Legg et godt grunnlag med gode spisevaner, og tren hardt. Når du vet at dette er noe du digger/vil fortsette med, kan du tenke litt på kosttilskudd, så lenge du alltid husker at reklame er reklame, og alle som er clean har bygd kroppen sin på egenhånd!
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Bare en liten tanke angående kosttilskudd...
« #4 : 08. januar 2008, 18:19 »
Tror vi har mange av de samme tankene og meningene rundt kosthold og tilskudd, Selassie. Jeg tror, i likhet med deg, at det er mye penger på spare på tilskudd dersom man heller kjøper litt dyrere og renere matvarer.

Det finnes tydeligvis lette utveier til en "bra" kropp og styrke, men jeg er glad ikke alle velger letteste motstands vei for å nå sine mål. Jeg kan nevne mange eksempler på folk som har nådd meget langt, men som ikke bruker flere titalls tusen på tilskudd pr år.

Smiley

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Bare en liten tanke angående kosttilskudd...
« #5 : 08. januar 2008, 18:38 »
Det er så sant så sant Gundersen. Er for lite snakk om hvor mye MAt man må spise i forhold til kostilskudd og trening syns jeg.. Har selv enkelte kompiser som trener f.eks fotball hver dag på A-lag o.l og eter grandis og masse nugattipålegg..og så kjøper de seg proteinpulver. "for å prøve"..
Skulle vært masse snakk om kosthold i ungdomsskola, for flere og flere blir kroppsfiksert og bedre å gi de ett sunt innblikk hvordan man skal spise i forhold til treningen.

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Bare en liten tanke angående kosttilskudd...
« #6 : 08. januar 2008, 19:00 »
jeg har følelsen av at folk flest ikke tenker nok på kosthold, ikke nødvendig vis kosttillskudd men generelt kosthold. at de ikke er klar over hvor mye mat og næring som kreves for å bygge optimalt.
men uansett begge deler er ille.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Bare en liten tanke angående kosttilskudd...
« #7 : 08. januar 2008, 20:07 »
honnør, gundis!

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Bare en liten tanke angående kosttilskudd...
« #8 : 08. januar 2008, 20:32 »
Godt å høre at det finnes en del som er enige i mine antakelser og påstand, men er selvsagt åpen for en diskusjon. Det vil naturligvis ikke forandre mitt syn på saken, men det gir andre mulighet til å lufte sine egne meninger om saken. Smiley

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget mdb

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 868
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 868

Sv: Bare en liten tanke angående kosttilskudd...
« #9 : 08. januar 2008, 20:43 »
Det har vel strengt tatt ingen nyhet at nybegynnere, unge og uvitende overvurderer viktigheten av kosttilskudd, trener med dårlig treningsprogram, har dårlig kosthold osv .. Poenget er at de aller, aller fleste finner ut av dette etterhvert. Smiley
Ingen vecka utan deca!

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Bare en liten tanke angående kosttilskudd...
« #10 : 08. januar 2008, 20:51 »
Det har vel strengt tatt ingen nyhet at nybegynnere, unge og uvitende overvurderer viktigheten av kosttilskudd, trener med dårlig treningsprogram, har dårlig kosthold osv .. Poenget er at de aller, aller fleste finner ut av dette etterhvert. Smiley

Joda, men jeg lar meg alltid forundre over at nybegynnere ikke tar initiativ til å lære. Det å være ydmyk og lærevillig vil gi veldig mange en mye bedre start på "treningkarrieren", men istedet skal det prøves, feiles, feiles, prøves, feiles og feiles nok en gang.

Jeg er for øvrig ikke helt enig i at de aller, aller fleste finner ut av dette etterhvert. Hvis så hadde vært tilfellet hadde man ikke sett så mye rar trening, dårlig framgang og skader. Hvis folk hadde tatt seg tid til å lese, lære og søke kunnskap hadde man ikke sett så mye galskap på gymet. Og nei, det er ikke bare såkalte nybegynnere som herjer vilt - det er også de man har observert år etter år.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Bare en liten tanke angående kosttilskudd...
« #11 : 08. januar 2008, 21:09 »
Det er jo markedsførng på sitt styggeste. Lure unge uvitende gutter til å tro at disse lovlige tilskuddene skal gjøre underverker. Det er alltid big bizz å tjene på menneskers unike latskap. Enkleste og letteste vei blir alltid prøvd først helt til man innser at det ikke er noen easy way. Om man ikke tar den helt ut og bruker AAS da
Sa brura

Utlogget boooks

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 475
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 475

Sv: Bare en liten tanke angående kosttilskudd...
« #12 : 08. januar 2008, 21:27 »
99% enig i alt du sier.  Drikker heller en par proteinshaker om dagen enn å bruke mye penger på mat. Blir billigere og lettere å inta. Slik er det når man bor hjemme, her går det på brød og melk til alle måltider unntatt middag. Blir seff egg, tunfisk osv noen ganger men ikke hverdag, Derfor blir et protein tilskudd alfa omega.

Blir kanskje litt feil å si dette siden det er ikke helt det du mener, men synes det er viktig å skjønne at tilskudd kan være vesentlig for "optimal" framgang. Men regner egentlig med at du tenkte litt generelt. Har ikke stoooore trua på ZMA osv tbh.

Mange som starter å trene med lite kunnskap, den eneste kunnskapen de har er at man må ta tilskudd for å bli stor. Så starter de ivei på diverse nettbutikker å handler for mange tusen kr. For disse mange tusen kr kunne de fått ganske mange kg ren kylling kjøtt.

Konklusjon; Tilskudd kan være vesentlig for noen, men for de fleste så er det ikke langt fra unødvendig og hardt for økonomien. OG mange tror det er oppskriften på å bli stor :/

Nuff said.
Train-eat-sleep-repeat

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Bare en liten tanke angående kosttilskudd...
« #13 : 08. januar 2008, 21:31 »
Skulle vært masse snakk om kosthold i ungdomsskola, for flere og flere blir kroppsfiksert og bedre å gi de ett sunt innblikk hvordan man skal spise i forhold til treningen.
Det var en god del om det i heimkunnskapen da jeg gikk på ungdomsskole. Lærte om essensielle aminosyrer osv. Men det var ikke så veldig sexy innpakket, dog.... Kanskje det er der problemet ligger, at ingen skjønner hvor viktig det er, og ser sammenhengen at det er nettopp med å fokusere på hva du putter inn i deg at du former deg selv.

Men jeg er så enig med de fleste i tråden her om at det ofte er skremmende hvor uinteressert folk er i hva de putter i seg. Jada, kjøpe medlemsskap på sats og sitte litt på sykkel, da er man sunn. Så er det hjem og dytte i seg et eller annet snop og junk.

En annen pussig ting er den ufattelige fokusen på pris. Det er eksempel på eksempel med at folk ikke er interessert i kvalitet, det er totalt uinteressant om matvaren er stappet med fett og sukker, salt og smake bæsj, bare det er billig! Kanskje man skulle stoppe litt opp og tenke, er det en grunn til at kjøttdeig er mye billigere enn karbonadedeig? Er det en grunn til at økologiske varer er dyrere enn ikke-økologiske? Kanskje det er en fordel at kuen har smakt gress en gang i sitt liv? Kanskje det er en fordel at hønene får plukke mark og frø, og ikke bare spise kraftfor? Pussig nok så gir det en bedre fettsyresammensetning i eggene..., eller kanskje ikke så pussig?

Hmmm... ble et litt langt hjertesukk...

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Bare en liten tanke angående kosttilskudd...
« #14 : 08. januar 2008, 21:51 »
Det var en god del om det i heimkunnskapen da jeg gikk på ungdomsskole. Lærte om essensielle aminosyrer osv. Men det var ikke så veldig sexy innpakket, dog.... Kanskje det er der problemet ligger, at ingen skjønner hvor viktig det er, og ser sammenhengen at det er nettopp med å fokusere på hva du putter inn i deg at du former deg selv.

Men jeg er så enig med de fleste i tråden her om at det ofte er skremmende hvor uinteressert folk er i hva de putter i seg. Jada, kjøpe medlemsskap på sats og sitte litt på sykkel, da er man sunn. Så er det hjem og dytte i seg et eller annet snop og junk.

En annen pussig ting er den ufattelige fokusen på pris. Det er eksempel på eksempel med at folk ikke er interessert i kvalitet, det er totalt uinteressant om matvaren er stappet med fett og sukker, salt og smake bæsj, bare det er billig! Kanskje man skulle stoppe litt opp og tenke, er det en grunn til at kjøttdeig er mye billigere enn karbonadedeig? Er det en grunn til at økologiske varer er dyrere enn ikke-økologiske? Kanskje det er en fordel at kuen har smakt gress en gang i sitt liv? Kanskje det er en fordel at hønene får plukke mark og frø, og ikke bare spise kraftfor? Pussig nok så gir det en bedre fettsyresammensetning i eggene..., eller kanskje ikke så pussig?

Hmmm... ble et litt langt hjertesukk...

du er ganske ok når du ikke diskuterer relgion . hehe bra sukk!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!