Skrevet av Emne: Hantelbenk og optimal dybde  (Lest 3622 ganger)

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

Hantelbenk og optimal dybde
« : 18. januar 2008, 12:44 »
Søkte på forumet, men fant ikke noen tråder som omhandlet dette.

Har trent styrke i snart 2 år, og brystreningen min har bestått av benkpress m/hantler, flyes osv.
Jeg har hele tiden trent slik at hantlene såvidt berører brystkassen før jeg presser opp igjen.
Noe slikt som dette: http://www.youtube.com/watch?v=iK3sTWdl1Vg&feature=related



Det jeg har bitt meg merke i er at så og si alle der jeg trener stopper halvveis, altså ved albuene stående ut 90 grader.

Eks 1: http://www.youtube.com/watch?v=5eImE8GX3o4&feature=related
Eks 2: http://www.youtube.com/watch?v=kv8SmAL-nUg&feature=related

Og det finnes tusenvis av andre eksempler på youtube..
Hva er dealen her? Får brystmusklaturen tilstrekkelig stilmuli dersom en stopper bevegelsen halvveis? Hva med "range of motion?" Personlig synes jeg det strekker mye bedre ved å føre hantlene helt ned.. Noen inspill?

Det er også litt småfrustrerende med treningspartnere som tar det samme som meg, eller mer, mens deres løftebane bare er halvparten av min. :Smiley Jeg har ikke orket og fortelle dem at de gjør noe feil, siden jeg ikke er riktig sikker.  what
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget Zupah

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

  • Strong, but far from strong enough =)
Sv: Hantelbenk og optimal dybde
« #1 : 18. januar 2008, 12:49 »
Bevegelsenbanen skal selvsagt være noe tilsvarende benkpress, altså helt ned til brystet. Blir litt samme saken som de som kjører kvartbøy.
21år  -  83kg  -  182cm
Bøy: 160kg
Mark: 185kg
Benk: 117,5kg

Online Loggbok

Utlogget næææh

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 222
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Hantelbenk og optimal dybde
« #2 : 18. januar 2008, 12:50 »
du gjør det "riktig", men du kan prøve å holde hantlene litt lenger ut. jeg prøver å holde hantlene like bredt som jeg holder på stangen i vanlig benkpress.
Her kommer det til å stå noe virkelig sykt en dag!

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

Sv: Hantelbenk og optimal dybde
« #3 : 18. januar 2008, 12:51 »
Bevegelsenbanen skal selvsagt være noe tilsvarende benkpress, altså helt ned til brystet. Blir litt samme saken som de som kjører kvartbøy.

Jo det skulle jeg også mene.. men jeg synes det virker rart og konkludere med at 95% av de som jeg har sett trene hantelbenk her, trener galt.
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hantelbenk og optimal dybde
« #4 : 18. januar 2008, 13:15 »
Når jeg trener hantelbenk blir bevegelsesbanen lengere enn ved vanlig benkpress. Smiley

Utlogget [TK]

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 392
  • Honnør: 110
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 392

  • There can be only one!
Sv: Hantelbenk og optimal dybde
« #5 : 18. januar 2008, 13:16 »
Gammel vane er vond og vende...

Hvem kan si hva som er "rett og galt", hvis man løfter for morroskyld/trimmen/treningsglede etc..  og vil løfte liiittt mer ved å bruke kortere løftebane så må de for all del gjøre det.

Du får vurdere hva som betyr mest, at du tar mer enn treningspartneren din eller at du føler øvelsen tar best Wink
Facts:
- 77\' modell,
- Trent siden mars 2003
- Morgenvekt: 104.5kg
- Høyde 180cm
- Bøy - Benk - Mark: 200 - 170 - 225 (belte + surringer)

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=4800.new#new

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

Sv: Hantelbenk og optimal dybde
« #6 : 18. januar 2008, 13:22 »
Gammel vane er vond og vende...

Hvem kan si hva som er "rett og galt", hvis man løfter for morroskyld/trimmen/treningsglede etc..  og vil løfte liiittt mer ved å bruke kortere løftebane så må de for all del gjøre det.

Du får vurdere hva som betyr mest, at du tar mer enn treningspartneren din eller at du føler øvelsen tar best Wink

Volum og styrke min gode venn Smiley

Dersom det kommer en dag hvor jeg oppgir et imponerende høyt tall i hantelbenk, og det kreves videobevis, så skal teknikken være strøken Grin
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget meCarnival

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 240
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 240

Sv: Hantelbenk og optimal dybde
« #7 : 18. januar 2008, 14:42 »
Når jeg trener hantelbenk blir bevegelsesbanen lengere enn ved vanlig benkpress. Smiley

Det gjør jeg også for å få brystet til å strekke litt ekstra, derfor liker jeg og trene med hantler sidna vanlig benkpress også...

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: Hantelbenk og optimal dybde
« #8 : 18. januar 2008, 15:25 »
Går helt ned ja, full strekk. Tror det gir brystet mest juling. Selv om jeg da må bruke hantler som er 5 kg + lettere enn jeg kunne gjort om jeg hadde stoppet halvveis (som de fleste gjør). Stopper man halvveis så blir det mer en tricepsøvelse spør du meg. Benk på kloss opplegg. Brystet jobber mest i bunnen av løftet, og triceps mest i toppen av løftet. Hvilken metode man bruker kommer vel mye an på om du lar egoet bestemme eller fornuften Smiley  Men såklart det er jo morro å prøve å knekke ut noen halve reps med altfor tunge hantler i blant Tongue
Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Utlogget Zupah

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

  • Strong, but far from strong enough =)
Sv: Hantelbenk og optimal dybde
« #9 : 18. januar 2008, 18:27 »
Jo det skulle jeg også mene.. men jeg synes det virker rart og konkludere med at 95% av de som jeg har sett trene hantelbenk her, trener galt.

Det syns faktisk ikke jeg...Wink Jeg er selv instruktør på Friskis&Svettis og jeg kan love deg at jeg ser så mye elendig teknikk daglig at øynene mine begynner å blø. Alt fra korte bevegelsesbaner (knebøy, hanelpress osv) til de som gjør biceps curl til en fullkroppsøvelse=)

Det er bare å innse at den gjennomsnittlige mosjonisten på et vanlig treningsstudio generelt sett ikke har den fjerneste anelse om hva korrekt teknikk er.

Anbefaler deg å fortsette med dype hantelpress! I tillegg så burde du ta deg bryet med å lære kompisene dine litt om hva begrepet "range of motion" betyr!
21år  -  83kg  -  182cm
Bøy: 160kg
Mark: 185kg
Benk: 117,5kg

Online Loggbok

Utlogget PTFrank

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 63

  • Personlig Trener
Sv: Hantelbenk og optimal dybde
« #10 : 24. januar 2008, 22:52 »
Søkte på forumet, men fant ikke noen tråder som omhandlet dette.

Har trent styrke i snart 2 år, og brystreningen min har bestått av benkpress m/hantler, flyes osv.
Jeg har hele tiden trent slik at hantlene såvidt berører brystkassen før jeg presser opp igjen.
Noe slikt som dette: http://www.youtube.com/watch?v=iK3sTWdl1Vg&feature=related



Det jeg har bitt meg merke i er at så og si alle der jeg trener stopper halvveis, altså ved albuene stående ut 90 grader.

Eks 1: http://www.youtube.com/watch?v=5eImE8GX3o4&feature=related
Eks 2: http://www.youtube.com/watch?v=kv8SmAL-nUg&feature=related

Og det finnes tusenvis av andre eksempler på youtube..
Hva er dealen her? Får brystmusklaturen tilstrekkelig stilmuli dersom en stopper bevegelsen halvveis? Hva med "range of motion?" Personlig synes jeg det strekker mye bedre ved å føre hantlene helt ned.. Noen inspill?

Det er også litt småfrustrerende med treningspartnere som tar det samme som meg, eller mer, mens deres løftebane bare er halvparten av min. :Smiley Jeg har ikke orket og fortelle dem at de gjør noe feil, siden jeg ikke er riktig sikker.  what

Man bør regelmessig trene med full bevegelsbane, men det er ingenting i veien for å trene delvise repetisjoner (kalt Partial training). Det er store fordeler ved begge deler, men de beste resultatene får man ved å kombinere. Ved å trene tunge partials, styrker man skjelett, muskler og ligament på en måte som ikke er mulig med full-range trening uansett. Blir feil å si at det er feil å trene delvise repetisjoner. Både full-range og partials hører hjemme i et bra treningsprogram.

Uansett; resultater er det eneste som betyr noe, så hvorfor bryr du om at vedkommende trener "feil" når de faktisk oppnår resultater og kanskje til og med er sterkere enn deg?


Dessuten, hvor mange trener ikke markløft? Aldri lurt på hvorfor folk løfter så mye mer i markløft enn knebøy? Det er nettopp fordi markløft trener de samme musklene som ved knebøy, men bare halve bevegelsesbanen. Partials training er kjempenyttig og effektivt.
Det finnes kun et univers, derfor kun en virkelighet og en realitet av hvert aspekt av virkeligheten. Vår primære oppgave er å overleve, det gjelder alt liv.

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143

Sv: Hantelbenk og optimal dybde
« #11 : 24. januar 2008, 22:57 »
Er ikke hele poenget med hantelpress å komme dypere og forlenge bevegelsesbanen og bygge mest mulig muskler pga dette?

Utlogget PTFrank

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 63

  • Personlig Trener
Sv: Hantelbenk og optimal dybde
« #12 : 24. januar 2008, 23:01 »
Er ikke hele poenget med hantelpress å komme dypere og forlenge bevegelsesbanen og bygge mest mulig muskler pga dette?

Kan skape større stimulering på grunn av lengre tid under belastning, men tunge vekter gjør sammen nytten. Folk syns det er tøft å trene superstrikt og gjøre hver øvelse så tung som mulig, noe som er en bra idè i seg selv, men ikke avgjørende for muskelvekst.
Det finnes kun et univers, derfor kun en virkelighet og en realitet av hvert aspekt av virkeligheten. Vår primære oppgave er å overleve, det gjelder alt liv.

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143

Sv: Hantelbenk og optimal dybde
« #13 : 24. januar 2008, 23:08 »
Kan skape større stimulering på grunn av lengre tid under belastning, men tunge vekter gjør sammen nytten. Folk syns det er tøft å trene superstrikt og gjøre hver øvelse så tung som mulig, noe som er en bra idè i seg selv, men ikke avgjørende for muskelvekst.

Helt enig, er man ikke klar over at det mest avgjørende for muskelvekst er mat og progresjon så er det vel samme faen hvordan en legger opp treningen sin(nesten Tongue)

Utlogget PTFrank

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 63

  • Personlig Trener
Sv: Hantelbenk og optimal dybde
« #14 : 24. januar 2008, 23:14 »
Helt enig, er man ikke klar over at det mest avgjørende for muskelvekst er mat og progresjon så er det vel samme faen hvordan en legger opp treningen sin(nesten Tongue)

Mhm enig Smiley  Jeg trener nesten ikke en eneste økt uten å inkludere partials. Normal sett kjører jeg serier med 150-160kg i knebøy (full-range), og så avslutter jeg med partials med 200-240kg hvor jeg bare trener 1/3-1/2 av full bevegelsbane. Funker enormt bra. Gjør det samme på markløft, dips og chin-ups.

Må også huske på at nesten alle, hvis ikke alle av de store styrkeløfterne og kroppsbyggerne på toppnivå trener partials på regelmessig basis. De hadde ikke gjort det hvis det bare var tull Smiley
Det finnes kun et univers, derfor kun en virkelighet og en realitet av hvert aspekt av virkeligheten. Vår primære oppgave er å overleve, det gjelder alt liv.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!