Skrevet av Emne: kosthold og amming  (Lest 3425 ganger)

Utlogget maripia

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 147

  • Bedre å være liten å gal enn stor å normal:)
kosthold og amming
« : 25. januar 2008, 11:00 »
Jeg så og si fullammer en gutt på snart 8 mnd, for han vil ikke ha mat, og prøver å ha et sunt kosthold i tillegg. Har sluttet helt med godteri og drikker kun vann, melk og te m/sukker. Er i tillegg svært matlei, og det er svært vanskelig å holde regelmessige måltider pga knerten. Skulle gjerne godt ned noen kilo så jeg blir komfortabel med kroppen gjen, men har ikke overskudd i det hele tatt. Kunne sovet hele dagen, og har ikke overskudd til å trene. Noen som har tips til hvordan jeg skal gjøre dette? Har jo trent og hatt dietter før, men aldri følt meg så energitom før.
Gullet mitt spiser hver 2-3 time hele døgnet gjennom, og ca 1,6 liter på et døgn. Noen som vet ca hvor mange kcal dette krever?
Så var det påan igjen Smiley

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: kosthold og amming
« #1 : 25. januar 2008, 11:22 »
All honnør til deg som fullammer en 8 mnd gammel unge.

Men , er barn sultne så spiser de , ergo , kutt ned på ammingen, å få i ungen mat . De må lære svelge og tyggereflekser de også.

Brød med leverpostei eller annet godt pålegg, grøt med sanasol eller biovit, og annet er verd å forsøke seg på.
det kan være fælt å nekte barne det den liker, men i det lange løp har ikke minst DU godt av dette.

Når det gjelder deg selv og mat inntak: Spis det du vil ha, uansett.
Sunn mat er greit, men det skal en del til for at kroppen din skal ha et problem med usunt.
Altså alkohol og slikt skjønner en jo at man skal holde seg unna, men ellers kan du spise det du ønsker..
Ang kcal : Tror du bør snakke med jordmor/ helsesøster om å få tips og råd i denne saken .
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Sv: kosthold og amming
« #2 : 25. januar 2008, 11:40 »
Det er imponerende at du fullammer en 8 mndr gammel baby, og jeg er imponert over mengden melk du må produsere for å klare å fullamme ham. Bow Ikke det minste rart at du er sliten!
Jeg er enig med Nann-Rosita at du bør ta dette opp med helsesøster eller legen din. De har mer peiling på dette enn noen her inne har. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt i dag...

Jeg er helt sikker på at du har prøvd å få i sønnen din mat siden du skriver at han ikke vil ha mat. Jeg spør sikkert dumt nå, men har du prøvd med most banan? Avacado? Most, istykkerkokt gulrot? Eller most kålrabi? Gi ham velling på flaske, og vil han ikke ta flaske prøv med tutkopp eller skje. Når han er sulten prøv å gi ham noe slikt før han får puppen. Om han tar ei lita skje i dag vil han kanskje ta to små skjeer i morgen, og da er du på rett vei. Ikke gi ham mange smaker og konsistenser å velge mellom, men gi ham en enkelt smak slik at han blir vant til en og en matvare av gangen. Og gjør som du skal gjøre med en baby som er i ferd med å venne seg til fast føde; hold den faste føden tynn.

Alt dette er jeg egentlig sikker på at du vet, og jeg kan ikke annet enn å ønske deg lykke til med prosjektet ditt.

Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget maripia

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 147

  • Bedre å være liten å gal enn stor å normal:)
Sv: kosthold og amming
« #3 : 25. januar 2008, 12:13 »
Takk jenter!! Skal ringe i dag, for han sliter meg ut, og det er ikke noe kjekt..
Så var det påan igjen Smiley

Utlogget Tessa

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 325

  • ' Wannabe..
Sv: kosthold og amming
« #4 : 01. februar 2008, 22:24 »
Du bør ha tilskudd av kalsium, dersom du ikke inntar mye melk om dagen selv. Ammingen tapper kroppen din for kalsium, og gravide er av den grunn anbefalt et høyere inntak enn normalbefolkningen ellers.
Videre bør barnet ditt nå ha annen mat ved siden av ammingen, ettersom jernlagrene er relativt lave når de passerer 6mnd. De må mao få jern via annen mat enn morsmelk (beriket barnemat, havre, hirse, leverpostei, rødt kjøtt, fullkorns produkter).

Det er spesielt viktig at du spiser allsidig og variert, ettersom bla vitamininntaket ditt, proteininntaket ditt og type fett du inntar, gjenspeiler seg i morsmelken!
Går utfra at du startet med tran eller vit-D dråper til minsten etter 4 ukers alder, slik man er tilrådet?!

Du bør ikke bevisst "hard slanke" deg når du ammer, ettersom tungmetaller som du har lagret i kroppen din etter et langt liv i forurenset miljø (og inntak av mat som alltid har et snev av tungmetaller) vil skilles ut med fettet i morsmelken. Tungemetaller er alt fra bly, kvikksølv, til kadmium osv. Konsentrasjonen du overfører fra din kropp via morsmelken til "den lille", blir betydelig større sett i forhold til barnets vekt. Konsekvensene er ukjente...

100ml morsmelk (1 dl) gir ca 67 - 71 kcal. Dvs at du "forbrenner" ca 710 - 752,6 kcal ved å amme 1,6 liter melk om dagen! Dette er MYE, og skal lett gi utslag på din egen vekt, dersom du ikke overspiser.

Anbefaler boken "Bare Barnemat!" som gir tips om mat og kost for den ammende, samt for det voksende barnet!!


Konkurrerende utøver i Athletic Fitness.

Firmasider: Thema Nutrition og personlige sider: Thereses Net

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!