Skrevet av Emne: Diett hjelp  (Lest 2887 ganger)

Utlogget 007

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Diett hjelp
« : 26. januar 2008, 17:34 »
Hei, jeg er en kar på 21 år og ca 100kg har trent i 3 år og nå har jeg lyst å ha vekk fettet fra magen å bli mere deffinert, så det   eg  i grunn lurer på er en  Diett hvor man mister minimalt med muskler(jeg har relativt grei kunnskap om kosthold). Det er så mange typer dietter der ute (og alle disse mytene, gammle sannheter som henger igjen når det gjelder diett) så håper på seriøse og fornuftige svar fra folk som har erfart denne type diett selv.  og hvilken karbo,proten,fett  sammensetning som er "best"  eller om det bare er å kutte ned på kcal å få i seg nok proteiner?  Med alle disse nyre forskninger så blir jeg i tvil på hva som er den beste løsningen



 


Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Diett hjelp
« #1 : 26. januar 2008, 19:01 »
Enkleste og beste løsningen er gjøre en registrering av hva du spiser i løpet av hverdagene og i helga. Estimere forbruket ditt og legge deg litt lavere enn det. Sørg for å få nok proteiner i kosten (har du 2g per kg kv skal du i følge forskningen være sikker, noen hevder enda høyere er greit. Det avgjør du egentlig litt selv også). Fin en ok fordeling av næringstoffene: Ca 50% karb, 30 % protein og 20% fett evt. den jeg ofte velger selv da jeg er glad i høyt proteininntak: 40-40-20, av henholdsvis karb, protein, fett. Gjør det enkelt! Det er liten vits å overanalysere. Skal du ikke i scene form klarer du det fint ved en jevn kutting i kcal inntak og litt kardio.

Utlogget 007

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: Diett hjelp
« #2 : 26. januar 2008, 20:39 »
Er ute etter "den ulitmate diett" for å ikke miste muskelmasse, å sette opp vanlige dietter med utregning og kcal kutt på 300-500kcal osv  klarer jeg fint. Ketos har frista meg litt, men ettersom man ikke skal spise karb, kan det bli litt kjipt om sommeren.  Noen studier som har vist om høy protein, høy fett, høy karbo,  lav karbo osv.. er noe gunstig for å beholde mer muskelmasse? Smiley
setter stor pris på tilbake meldinger.   

Takk for  svar Udrugn Smiley


Edit: Det er vel  bra å kjøre kreatin under deff for å ikke miste muskler. ? `Noen andre tilskudd som er bra under deff for ikke å miste muskel masse, eller noe som er fettbrennende og ikke gir muskeltap Smiley green tea osv.?



Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Diett hjelp
« #3 : 26. januar 2008, 23:55 »
Det er nok gjort litt studier, men ikke voldsomt høye mengder protein vil jeg tro. Fordelen med høyt proteininntak er den termogeneeffekten proteinet har. Slik at man reelt kanskje forbrenner mer av 1 g protein enn av 1 g karbohydrat. Hvorvidt denne forskjellen er merkbar er ganske usikker. Noen mener protein burde telt som 3kcal istedet for 4, uten at det dermed sagt skulle være riktig. Ketose dietter er spennende, veit om enkelte byggere i Norge som bruker det. De byggerene jeg kjenner som har brukt det mener det er veldig greit med tanke på at sultfølelsen forsvinner, men de føler de ikke har nok energi til å trene hardt nok.

Det fins masse argumenter for å kjøre høy karb like mye som det fins masse argumenter for høyprotein. Jeg ser ikke helt greia med å finne den ultimate dietten. Den fins neppe. KISS- Keep it simple stupid. Det funker hver gang.

Kreatin er greit under deff, man skal være klar over at man binder noe vann slik at vekta kanskje ikke viser helt reelle tall. Andre tilskudd så er det mye som hevdes å være bra, men har til gode å virkelig få¨se noen gode tall eller beviser på det.

Hvor mange kg skal du ned?

Utlogget 007

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: Diett hjelp
« #4 : 27. januar 2008, 10:55 »
Har lurt litt på høy protein diett hvis jeg ikke finner/ikke eksisterer "ultimate,diett"  er vant med å ha høyt innhold med proteiner når jeg  har bygget meg opp. Men er i grunnen ikke noe glad i å telle kalorier, så hvis det er like greit å bare kutte  å bare satse på å få i seg nok proteiner også ta et par spise skjeer med olje til forkost sammen med annen mat. Så har jeg vurdert med andre ord å bare grov regne å satse på at så lenge man får i seg proteinene. At kreatin gjør at man beholder litt vekt gjør meg ingenting,(det er jo bare vann) er fettet jeg skal ha vekk  og ser bedre ut med høyere vekt er det bare posetivt. Men har tenkt å bruke andre kreatin enn monohydrat, som ikke trekker like mye vann og som kapsler seg bedre inni musklaturen. Det er vel 1.5 år siden jeg har brukt kreatin,  da brukte jeg v12,nitrix,no xplode. Irriterende at man ikke får det her, å bestille fra sverige, england osv. Har vurdert Krea-bolic. Lenge siden jeg har brydd meg omkostliskudd som gir "effekt", men nå på deff så vil jeg bruke litt, for å få best mulig resultater.Koffein hvordan er det på muskel sparing og sammen med kreatin? green tea, red kick,  og brennere som cla osv.   jeg aner ikke å mange kg jeg skal ned, skal ned på 90 og se hvordan jeg ser ut da, selvom jeg regner med å skal gå ytligere ned litt til.  Er 177  høy 

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Diett hjelp
« #5 : 27. januar 2008, 16:56 »
Ingen beviser eller gode holdepunkter for at de andre kreatin tilskuddene skal være bedre enn monohydrat. Selv har jeg prøvd noen av dem, eneste jeg merka noe mer av var Horsepower, men det var bare "kløen" man får pga araganine.

Jeg syns du bør telle kalorier når du setter opp dietten. Mye lettere å forholde seg til det da. Man trenger jo kun å telle den ene gangen. Blir du fort lei samme mat så lag to stk dietter på samme kcal og kjør 2 og 2 dager med hver f.eks. Det blir ikke vanskeligere enn hva man gjør det til selv.

Utlogget 007

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: Diett hjelp
« #6 : 27. januar 2008, 19:30 »
De forskjellige kreatin esterene fungerer litt forskjellig, de har raskere opptak og trekker ikke like mye vann (styrkemessig og når det gjelder atp så vet jeg ikke.  Min erfaring iallefall med de produktene som jeg har prøvd som tricreatin funker bedre  for meg). blir ikke  like "oppblåst" som man gjør med monohydrat.

Det jeg mente var med grov telling av kcal er at jeg regner proteinene, og jeg kjenner de fleste matvarers verdi, så jeg vet hva de forskjellige ting inneholder av hoved indigriens + at jeg ser å total kcal, så da får jeg hva jeg trenger  + at havregryn,ris det måler jeg selvføgelig, så kan jo si  jeg teller kcal men ikke på den måten som en helt nybegynner gjør, ettersom jeg har erfaring med sunt kosthold og trening i noen år nå.  Dietten hadde jeg tenkt å ta fra hodet og bare  tenke der og da. Men er kansje litt lurt å bruke tid "her og nå" og lage en skriftlig diettplan med mat for vær dag, for er gjerne der man er litt lei og begynner å tenke hva skal jeg ha i dag og stresse.

Ettersom det ikke virker som noen andre har noe innspill, så regner jeg ikke med at,det er noe forskjell på diettene, bare hva man har prøvd og hva man liker.   

Ettersom jeg skal ha mye proteiner i kosten så legger jeg meg vel på rundt P40, K40, F20
varierer nok litt , tipper proteinene kommer til å ligge høyest etter som det er den viktigste.



Hvordan har din diett sett ut?   gjerne flere som legger ut tips       trenger  litt oppfriskning på mat fronten, men det er vel relativt likt alt som er (tunfisk har jeg slutta med, ble lei av det etter en  maula 2 bokser om dagen i 07.


 

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Diett hjelp
« #7 : 27. januar 2008, 21:04 »
Jeg har kjørt forskjellig. Omtrent slik ser en vanlig dag ut nå (på diett).
1. 07,00 eller 09.00   
70g Havregryn   
200g skummet melk   
10g hasselnøtter/mandler   
3 trankapsler   
1 vitaplex   
200mg C-vitamin   
BCAA   
   
2. 09,30 eller 10,30   
1 eple   
10g hasselnøtter/mandler   
50g proteinshake   
5g Glutamin   
   
3. 11,00 eller 12,00   
200g kylling/kalkun   
80g fullkornsris   
Grønnsaker/Salat   
5g rapsolje   
   
4. etter trening ca 14,00   
Proteinshake 60g   
50g maltodextrin   
1 banan   
   
5. En time etter trening, ca 15,30   
200g kylling/kalkun   
80g fullkornsris   
Grønnsaker   
5g rapsolje   
   
6. 18,00 - 19,00   
2 brødskiver   
2 kokte egg   
300g mager kesam, funlight   
   
7. ca 21,00   
200g Kylling/Kalkun   
Salat   
BCAA   
200mg C-vitamin   
5g Glutamin   


Blir vel rundt 3000kcal og rundt 42,5-42,5-15 fordeling.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Diett hjelp
« #8 : 27. januar 2008, 21:08 »
Hvor mye veier du, Udrugn?
Smiley

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Diett hjelp
« #9 : 27. januar 2008, 21:27 »
Veide 91,5kg når jeg startet dietten i begynnelsen av januar. Er nå 88,5kg, droppet selvfølgelig endel vann første dagene. Dietten startet på 3250kcal og 40-40-20 fordeling. Er nå nede i ca 3030 eller så. Det som står over her er bare ca tall. Husker ikke eksagt hele veien. Dietten er jo også veldig tilpasset meg om min hverdag. Fettinntaket er noe høyere enn de 15% grunnet noen trankapsler som jeg tar som jeg ikke har telt med. Høres rotetet ut, men jeg har kontroll på det hehe..

Utlogget 007

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: Diett hjelp
« #10 : 27. januar 2008, 22:04 »
Du begynte så passhøyt ja, det er nesten det samme som vedlikeholds kalori for meg som veier 10kg mer.


Sånn som med prosent indelingen så blir det som regel litt endra så lenge man ikke er siste ukene på deff mot stevne.  Det varier som regel litt i prosentene i de forskjellige nærings katogoriene, pluss det varirer nok noe fra dag til dag. 

Hadde min første tur i dag på deffen en mil med relativt rask gange, merker den godt i leggan og låret, når det er noen kg og en god stund siden sist. Men digg følese er det etterpå iallefall.


Noen innslag kostliskudd om kostilskudd gjerne hiv inn forslag som du/dere vet funker bra.   

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Diett hjelp
« #11 : 27. januar 2008, 22:10 »
Jeg er student til daglig så har en middels aktiv tilværelse der. Jobben min som treningsveilder og PT i tillegg øker forbruket noe. I tillegg trener jeg 6 dager per uke så det blir jo litt forbrenning. Jeg har trua på å begynne så høyt man kan også kutt sakte nedover. Jeg lå på 4000+kcal hver eneste dag fra i sommer til jul uten at jeg la på meg alt for mye unødvendig.

Utlogget 007

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: Diett hjelp
« #12 : 27. januar 2008, 22:21 »
Okei,  pga skade har det vært veldig variert med trening, føler i grunnen at jeg har spist mindre kcal enn 2800. Men det har jeg aldri målt jeg passa bare på å få i meg nok proteiner, og vekta mi har vært stabil. selvom jeg spiste 2 måltider om dagen som var like  som når jeg spiste flere.

Skal iallefall bli spennede å se åssen dette går, er bare redd for å miste muskel masse, å bli liten er egentlig den verste "frykten" min etter som jeg har alltid hatt mål om å bli "Stor" så går stikk motsatt vei, så er derfor redd for å miste muskler, har vært nede  i lave kg, inni trenings perioden pga ny jobb osv..  kvelds skift og dårlig mat, så da ble jeg ikke særlig deffa, selvom jeg gikk mye ned i vekt, men det er vel et tegnt på at  "slanking" og deffing har to store forskjeller i praksis.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Diett hjelp
« #13 : 27. januar 2008, 22:29 »
Er litt i samma bane. Har alltid ville være stor. Men har innsett at jeg neppe blir kjempe stor noengang slik jeg velger å gjøre dette. Da er det bedre å bli skikklig hard enn å bare være "litt-halvgreit- slank-med- litt- sixpack-helt- øverst-form" liksom. Da blir man bare liten. Er man tålig hard ser man iallefall illusjonsmessig større ut om man ikke har på seg så veldig mye klær.

Utlogget 007

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: Diett hjelp
« #14 : 28. januar 2008, 09:30 »
Ja det er merkelig det visuelle altså, spess hvis man har bra deffinisjon og er knall hard. Har blitt overrasket mangen ganger, og når de får på seg en genser så ser de  "liten" ut. Men skal bli spennende å se etter hvert iallefall Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!