Skrevet av Emne: Hva en personlig trener sa om Markløft  (Lest 23478 ganger)

Utlogget Tannfeen

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #105 : 17. februar 2008, 03:58 »
Et par venninner av meg har nettopp hatt timer med pt og de har fått høre at markløft kan erstattes med rygghev, og knebøy med leg curl/extentions. En annen ting dette orakelet hevdet var at de bygget mer av å ta få repetisjoner, og jenter som ikke ville ha muskler burde ta mange repetisjoner.
Mye ymse blandt pt'er har jeg inntrykk av. Noen gjør derimot en god jobb, men det er ikke nødvendigvis så lett å vite hvem som har peiling for de som ikke har så mye treningsbakgrunn fra før.

There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

janne

  • Gjest
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #106 : 17. februar 2008, 10:06 »
Bob Paar:

Det er når man kan ganske mye innen et felt at man skjønner at man kan ganske lite.




Nettopp. Og akkurat det har hverken PT`n i første innlegg, eller PTFrank fått med seg Grin

Godt vi andre har det.....hahah....eller har vi egentlig det mtp alle de rare diskusjonene vi holder på med. Som en sa tidligere i denne tråden: "det finnes mange veier til Rom" (det heter jo egentlig "Alle veier fører til Rom", men skitt au).

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #107 : 17. februar 2008, 11:54 »
Nettopp. Og akkurat det har hverken PT`n i første innlegg, eller PTFrank fått med seg Grin

Godt vi andre har det.....hahah....eller har vi egentlig det mtp alle de rare diskusjonene vi holder på med. Som en sa tidligere i denne tråden: "det finnes mange veier til Rom" (det heter jo egentlig "Alle veier fører til Rom", men skitt au).

Men det kan være greit at GPS`n virker da slik at man slipper en større omvei.Smiley
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #108 : 17. februar 2008, 12:53 »
Det at mange jenter vil stramme opp og ikke vil trene med vekter, er vel også ofte basert på myter og dårlig informasjon.

Jeg blir ofte oppgitt over jenter som skal bli slank og fit, men grøsser når de ser ei vektstang eller en manual.
Helst skal de få lov å bli slanke og fit, uten å blir svett, sliten, støl, øm eller løfte i det hele tatt.
Mange tror jo de blir slanek og flotte av seks timer daglig på tredemølla og et salatblad, med en kjempesjokolade som belønning.
PTfrank er ofte på jorde med sine uttalelser, men akkurat ang dette er mye riktig.

Men at kvinnfolk ikke skal være pt er teit, noen av de beste PT'ene jeg kjenner til er jenter ; Fitnessutøvere; og her vanker både knebøy, markløft og benk i deres programmer.
MEN nå er ikke alle ute etter en superfit body, noen vil faktisk bare ha noen å komme i gang med på trening, ergo bør jo en PT være alsidig.

Jeg er dog litt opptatt av "practice what you prech" og ville ALDRI booket en en overvektig og blubbete PT . For jeg hadde IKKE fått motivasjon, men for all del ; det er meg.
En av dommerne i Fitness og BB fikk jo nesten tårer i øynene da hun så en PT direkte feillære to menn hvordan de skulle kjøre knebøy med fristang. Hun sa hun jaggu måtte bort å si i fra etterpå at det de gjorde der var direkte farlig og de burde faktisk bytte PT.

Konklusjonen er at det er mange elendige PT'er, noen dårlige , og en del bra. Man må bare se ann hvem man faktisk er, hva PT'en kan og hvorvidt han/hun har den kompetansen man trenger. Både på hvordan de er selv i kroppen sin, men også hva de lærer bort. Desverre fins der jo en del som tror PT- Fitness deltid er en kjapp mulighet til å få fast jobb og bli rik på å lære folk å trene, men vi er ikke i USA, og det vil nok ta tid før man blir millionær på PT-jobben her i landet.


Nann
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget wanna-b

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 275

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #109 : 17. februar 2008, 14:34 »
Jeg tror Nann vandrer på den gylne middelvei her!
PTFrank har helt klart tatt seg vann over hodet og dratt alle kvinnelige PT'er under en kam.
Men det er også mange kvinner her som stiller kjønn og stolthet litt for høyt til å se på virkeligheten, og dermed kanskje forstå litt av det sanne i PTFrank sine innlegg
Klikk her for min bildeprofil

My drinkingteam has a racing problem

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #110 : 17. februar 2008, 16:15 »
ikke for å kuppe tråden her, men jeg har opplevd noe lignende ( selv om kansje ikke like ekstremt)

Jeg har alltid utført knebøy med litt avstand mellom bena (god halvmeter ca) og kjørt "ass to the grass" som treneren der nede sier. Idag så jeg en dame som trente knebøy, med bare 10cm mellom bena og som nesten ned til 90 grader.

Jeg sa til henne at jeg opplevde det mye lettere å kjøre med større avstand mellom bena, (så at hun slet litt med balanse og) , men hun sa at hun hadde fått beskjed fra PT om å kjøre knebøy slik. Så jeg lurer på om det finnes 2 forskjellige varianter, eller om den ene er rett og den andre gal ?

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #111 : 17. februar 2008, 16:24 »
Var en par kar der jeg trente som tok knebøy slik du beskrev med ca 2 cm mellomrom mellom føttende og stående på 2 skiver.
Så fryktelig ustødelig og direkte ubehagelig ut.
Tipset han om å stå litt bredere ( skulderbredde +/- ) og med føttene pekende littegranne utover.
Han gjorde så og det så fabelaktig mye bedre ut og han sa til og med takk og at det føltes mye bedre ut Smiley

Ontopic : at en pt ikke kjenner til markløft ordentlig er forkastelig. man trenger ikke være ikke være ekspert på øvelsen, men og være så på bærtur som nevnt syntes jeg er tragisk.

Jenter kan da virkelig være minst like mye PT'r som gutter, for en tullete påstand og si noe annet.

Man kan være flink til å lære bort selvom man ikke er guru til å trene selv Smiley
Men så kan man også kunne fryktelig mye teori uten å kunne trene eller lære noen å trene.

Og PT'r er ikke til bare for de som vil bli store og sterke. En PT kan ha mange funksjoner, psykisk støtte, motivator etc.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

janne

  • Gjest
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #112 : 17. februar 2008, 16:41 »
Men det kan være greit at GPS`n virker da slik at man slipper en større omvei.Smiley

Gull! Nå fikk jeg meg en god latter også. Og jeg er selvsagt helt enig Grin

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #113 : 17. februar 2008, 17:30 »
Sto og dro endel reppere på tung markløft, hver gang vektene går i bakken lager de jo selvfølgelig litt lyd, og jeg prøver jo selvfølgelig begrense denne lyden. Men uansett en dame/"personlig trener" kom bort til meg å sa at lyden irriterte hun, og at markløft skulle være med strake bein og ikke berøre bakken. Jeg hevdet på min side at det ikke var faktum, og at man skal ha en bøy i beinene, fordi stive bein var stifflegged deadlift, hun sa at det var feil, og at det var vanlig markløft. Vi begynte en videre diskusjon der jeg også fremhevet at betegnelsen markløft kommer av Deadlift, og at vektene skal ned på bakken. Men akk nei, det var feil viste det seg. Så nå er jeg så frustrert at jeg ikke vet hva jeg skal si. Så på bildene over disse personlige trenerne at hun var utdanna PT og sertifisert i diverse kurs, men allikevell kan de ikke utførelsen av en av de mest GRUNNLEGGENDE styrkeøvelser som fins? Hva skjer med verden?

På det gitte gym har jeg også sett andre av disse trenerne trene alene, og gud for et syn. Her er det spinnhakkande galne utførelser på knebøy i Smith maskin, knebøy med stopp over pararell(spørte hvorfor han ikke gikk dypere ned, og det var vistnokk fordi han ikke hadde bruk for det siden han sto på snowboard. Treneren presterte også på denne økten å lasse av flesteparten av vektene på den ene siden av stangen slik at den falt over ende, noe som fint kunne gitt diverse beinbrudd hvis flere personer hadde vært der. Har flere eksempler med lar være.

Men uansett på tross av alle ting jeg har lest om markløft, er det folk her som trener med markløft, uten å stoppe i gulvet? Er det noe grunnleggende jeg ikke har fått med?




hvilket elixia senter er det du trener på?
å hvor var denne pt,n utdannet?

har fått tilsnakk fra flere pt,er men det har vært anngående får mye vekter på feks pushdown å sånt dær jeg har lagt på en 20kgs skive utenpå racket.
å da en kom bort til meg å sa jeg ikke måtte slippe vektene så fort ned i beinspark.dette var i tillegg midt i settet så da var det onde øyet ute å stirret så hun trakk seg fort tilbake Smiley

men ellers er det flust av dårlige pt.er som tydeligvis har lest seg til kunnskap og ikke erfart selv med årevis med hard trening.
jeg går faktisk rundt å håper en av disse pt.ene skal komme å korrigere meg når jeg løfter,født kverulant som jeg er så ville dette blitt serdeles morsomt.

kom faktik på da jeg ble snakket til av en styrkeløfter etter jeg hadde kjørt bøy,han mente jeg måtte stå breiere får å løfte mer,dette var i en periode der muskelvekst gikk først så bredden var litt smalere får p ta mere på beina.
så all kritikk så velmenende som den er.stemmer ikke i alle tilfeller.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #114 : 17. februar 2008, 17:42 »
Er det hun med det brune håret? I såfall var hun frisør på panneluggen frisør i Lillestrøm i gamle dager.

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #115 : 19. februar 2008, 02:18 »
Det er helt greit! Nå skal jeg på fest, men løpet av morgendagen har jeg lagd en video, ok? Hvor kan man legge ut videoer forresten? =)

HVOR ER VIDEOEN???

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #116 : 19. februar 2008, 02:27 »
HVOR ER VIDEOEN???
DEN KOMMER SÅ FORT HAN FÅR LODDA KABELEN SOM OVERFØRER TIL PCEN!!! ÆRESORD!!!!
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #117 : 04. mai 2008, 00:02 »
Må bare spørre, hva var hjemmesiden til PTfrank igjen?Tongue

Utlogget Kiwi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 106
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 106

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #118 : 04. mai 2008, 00:35 »
Enda et fantastisk sitat fra vår PTfrank

Sitat
1. Plasser føttene litt bredere enn skuldrene, samt litt vinklet utover. Samme fotstillingen som i knebøy. Du kan utføre den på sumo-måten (veldig bredt), men dette er egentlig bare en måte å jukse på, siden bred fotstilling korter ned bevegelsbanen.

Så alle som kjører sumo-mark er juksemakere Cheesy

Utlogget MariusMessiah

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 572
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 572

  • 41 år fordrer 41 cm armer - etc etc
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #119 : 04. mai 2008, 01:23 »
he he, festlig tråd dette...

"Hei din taper - ikke stå der og juks med de 200kgs sumo-løftene dine!"
Metal Health & Møskles Concept

Hvor er seter'n! FiNnEr iKkE sEtEr'N!
Modell : 1972
Høyde : 1.86m        
Vekt    : ca 85 kg                     

Anstaltlogg:
Soga Om MariusMessiah – Ein rese over, under og gjennom huda

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!