avstemning
Spørsmål: Hvilken av disse øvelsene har minst verdi for en som er over norm trent?  (Avstemning er avsluttet: 14. februar 2008, 12:27)
KickBack - 64 (35.6%)
Cablecross - 27 (15%)
Beinspark - 23 (12.8%)
Fronthev - 28 (15.6%)
Knebøy i smtih - 38 (21.1%)
Stemmer totalt: 114

Skrevet av Emne: Verdiløse øvelser  (Lest 38466 ganger)

Utlogget FOA

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 266

Sv: Verdiløse øvelser
« #105 : 13. februar 2008, 14:12 »
Selv syntes jeg utrykket verdiløse øvelser blir litt bak mål.  I perioder når jeg har litt vondt og betennelser bruker jeg flere av disse verdiløse øvelsene da de gjør at jeg kan gjennomføre en økt uten smerter. Selvfølgelig burde man ta treningsfri,men det er ytterst sjeldent et alternativ.

En annen ting er at variasjon i treningen har vel sjeldent skadet noen? Sikkert mange som har bygget opp en bra fysikk ved hjelp av disse verdiløse øvelsene. Selv trener jeg på feeling og hvis en verdiløs gir meg en god følelse så hvorfor ikke.

Jeg skjønner hva flere mener,men bildet er vel rimelig nyansert til slutt uansett.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Verdiløse øvelser
« #106 : 13. februar 2008, 19:28 »
Øvelser der du får maks belastning i den delen av bevegelsen der muskelen er mest kontrahert er omtrent verdiløse. Selv om det subjektivt kjennes bra ut å kunne skvise muskelen skikkelig er det mer egnet til høyrepstrening der målet er såkalt vaskulær okklusjon for å tømme muskelens glykogenlagre og få det til å brenne og svi.

Når man vil stimulere muskelen til å vokse med en progresjon og tunge vekter bør muskelen være under en viss grad av strekk.

Øvelser som kjennes bra, men som ikke nødvendigvis er det inkluderer da triceps kickback, cable-cross, tricepsnedpress (med mindre man lener seg forover og omtrent gjør den til en stående smalbenkøvelse da), sidehev med manualer (ja, faktisk), til en viss grad beinspark/leg extension, konsentrasjonscurl (spesielt den stående varianten der man kjører dobbel biceps mellom to kabeltrekk).

Hva er galt med tricepsnedpress? Tenker vi på samme øvelse  -stående i nedtrekksapparat, holde overarmer i ro mens man strekker ut albuene?
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Verdiløse øvelser
« #107 : 13. februar 2008, 22:47 »
Mhm, skjønner det godt, syntes ikke biceps er veldig moro å trene selv.

Men, om du hadde trent kroppsbygging, fitness e.l hadde du nok hatt et ganske annerledes syn på det hele Wink

Jeg har drevet med fitness før uten å trene biceps nevneverdig. Bicepsen får som regel nok av chins, nedtrekk og roing.

Selvfølgelig vil ikke alle fylle ut t-skjorta! Wink

Det betyr ikke så mye for meg. Det er ryggstrekkerne som er kroppens ansikt.. Wink
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: Verdiløse øvelser
« #108 : 14. februar 2008, 06:36 »
Hva er galt med tricepsnedpress? Tenker vi på samme øvelse  -stående i nedtrekksapparat, holde overarmer i ro mens man strekker ut albuene?
Ja det er den øvelsen han mener,åltså hvorfor i heiteste bruke tid på slike meningsløse lette pingleøvelser når man kan kjøre fex smalbenk eller dips og samtidig innvolvere et tonn mer muskler????de som tror at det og isolere småmuskler har noe for seg har ikke lest spesielt mye om trening de siste par åra....konklusjonen blir da at istedet for tre sett med tricepress så kjør tre sett ekstra med dips så skal du få se store triceps

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Verdiløse øvelser
« #109 : 14. februar 2008, 07:31 »
It's all about the weight you lift and range of motion.
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Verdiløse øvelser
« #110 : 14. februar 2008, 08:24 »
Mhm, skjønner det godt, syntes ikke biceps er veldig moro å trene selv.

Men, om du hadde trent kroppsbygging, fitness e.l hadde du nok hatt et ganske annerledes syn på det hele Wink

På farmers gym har vi tagget på ene veggen. Der står det:

"No biceps workout allowed."

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Verdiløse øvelser
« #111 : 14. februar 2008, 08:38 »


Hahahaha...dritbra, jeg tenkte på akkurat samme person! Cheesy  "Lene Alexandra, Norges nye treningsguru"
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget stianb.88

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 672
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 672

Sv: Verdiløse øvelser
« #112 : 14. februar 2008, 11:28 »
Ja det er den øvelsen han mener,åltså hvorfor i heiteste bruke tid på slike meningsløse lette pingleøvelser når man kan kjøre fex smalbenk eller dips og samtidig innvolvere et tonn mer muskler????de som tror at det og isolere småmuskler har noe for seg har ikke lest spesielt mye om trening de siste par åra....konklusjonen blir da at istedet for tre sett med tricepress så kjør tre sett ekstra med dips så skal du få se store triceps

Seriøst? er du helt tilbakestående?

Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Sv: Verdiløse øvelser
« #113 : 14. februar 2008, 12:49 »
han har vel større triccære enn de fleste! Smiley

Seriøst? er du helt tilbakestående?

Utlogget wanna-b

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 275

Sv: Verdiløse øvelser
« #114 : 14. februar 2008, 13:57 »
Grunnen til at man kan belaste "triceps" mer i smalbenk enn tricepsnedpress, må vel hovedsakelig være pgha av alle støttemusklene du kan bruke, blant annet i ryggen og skuldre i starten av bevegelsen?
Har jeg misforstått hele tråden?
Er isolasjonsøvelser rett og slett ut, akkurat som benk var det en periode, da den bare var for showoff og hantelpress var mye råere?

Et typisk opsett på en treningsdag for meg (bryst, skuldre, triceps)
vil være en baseøvelse (benk) og en isolasjonsøvelse per muskel deretter. (typisk pecdeck/cabelcross, dips/pushdowns og sidehev/skulderhev)

Hvorfor trene så mange flere muskler enn planlagt, når jeg er der for å trene AKKURAT DEN muskelen som strekker seg på oversiden av armen fra skulder til albue?!
Støttemuskler er viktig, for all del

Dette var et svar til de som mener visse øvelser er ubrukelige fordi man kan bruke en annen øvelse og samtidig trene flere muskler.

Kan noen med peiling forklare litt mer utfyllende hvorfor en øvelse som pecdeck er "verdiløs"? Noen som sa noe om manglende strekk osv. Synes den strekker bra jeg! Omvendt pecdeck like så, føler at den har gjort underverker med ryggen min. Så lenge jeg lager små rift i muskelcellene mine (vet/meker forskjellen på det og å tømme glykogenlagrene!) så trodde jeg jeg kunne være fornøyd :S
Klikk her for min bildeprofil

My drinkingteam has a racing problem

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Verdiløse øvelser
« #115 : 14. februar 2008, 14:17 »
Betyr det at du har bestemt trening for alle av kroppens ca 650 muskler? Setter det litt på spissen, men hvis du isolerer mest mulig, så mister du mange mindre muskler, tillegg til koordinasjonen mellom muskelgruppene som trengs for kraftanstrengelser i det "virkelige" liv, eller basisøvelser på gymmet. dessuten blir det et enormt misforhold mellom de store muskelgruppene, og de som er mindre. slike ting blir det skader av.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Verdiløse øvelser
« #116 : 14. februar 2008, 14:39 »
Ja det er den øvelsen han mener,åltså hvorfor i heiteste bruke tid på slike meningsløse lette pingleøvelser når man kan kjøre fex smalbenk eller dips og samtidig innvolvere et tonn mer muskler????de som tror at det og isolere småmuskler har noe for seg har ikke lest spesielt mye om trening de siste par åra....konklusjonen blir da at istedet for tre sett med tricepress så kjør tre sett ekstra med dips så skal du få se store triceps

For mine skuldre er dips virkelig ikke noe alternativ. Heller ikke smalbenk har jeg noen voldsomt deilige følelser for. Øvelsene jeg står igjen med er hovedsaklig tricepsnedpress og franskpress, og begge er etter min mening ypperlige tricepsøvelser, selv om man du sikkert vil argumentere lenge for at smalbenk og dips er det eneste som gjelder.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Verdiløse øvelser
« #117 : 14. februar 2008, 14:47 »
For mine skuldre er dips virkelig ikke noe alternativ. Heller ikke smalbenk har jeg noen voldsomt deilige følelser for. Øvelsene jeg står igjen med er hovedsaklig tricepsnedpress og franskpress, og begge er etter min mening ypperlige tricepsøvelser, selv om man du sikkert vil argumentere lenge for at smalbenk og dips er det eneste som gjelder.

Hantelpress med hammergrep, militærpress med underhåndgrep på EZ-stang ... det er fremdeles et par flerleddsløsninger.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Verdiløse øvelser
« #118 : 14. februar 2008, 14:53 »
Kickbacks er en grei øvelse når man ønsker kjøre ekstra på triceps, og ikke verdigløs.
MEN som alt annet : Så lenge man gjør det riktig .
Mange som slenger hele armen bakover og tror det er om å gjøre å komme fortest i mål .

PeckDeck definerer "kløfta" og absolutt ikke bortkasta om du driver bygging/fitness. Spesielt god å ha på dietten.

Cablecross/over :
Her er godt på brystet og du kan kjøre deg ut, herogså spesielt på diett. Men også om du skal bygge men har problemer med å kjøre tungbenk pga skuldre m.m.  Igjen : Viktig å gjøre øvelsen riktig .
Cablecross bakside :
Greit istarten nåman begynner trene , og gjør man øvelsen korrekt så er det bakside skuldre OG øvre del av brystryggen som får kjørt seg bra .


Nann

Jeg blir litt skremt når jeg ser at en person som har arrangert messe for utøvere og folk med interesse i trening, fremstår som en så kunnskapsfattig person.
Hvordan kan effekten av en bestemt øvelse være bedre på diett? Den endrer seg jo ikke mekanisk!

Å treffe indre/ytre del av en muskel må være noe du har plukket opp i flex eller lignende. Det blir å påstå at bare muskelfibrene som ligger nærme utspring kontraherer, eller bare muskelfibrene som ligger nær feste. Det fungerer ikke..

Og det å anbefale folk å gjøre lette øvelser i starten istedenfor å lære seg skikkelig baseøvelser er bare tull. Og brystrygg har jeg aldri hørt om..

Mvh. Prosjektleder for eliminering av feilinformering av trening
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: Verdiløse øvelser
« #119 : 14. februar 2008, 19:15 »
Seriøst? er du helt tilbakestående?
Hvis du ikke skjønner det jeg skriver er du antagelig en bare en tynn liten drittunge som ikke klarer og ta til seg info Angry

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!