Skrevet av Emne: Kosthold og magetrøbbel  (Lest 3123 ganger)

Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

Kosthold og magetrøbbel
« : 21. februar 2008, 13:14 »
Jeg har i over et år nå hatt plagsomme mageproblemer i form av diare, vondt i magen og luftansamlinger.

Jeg har kuttet ut alt av melkeprodukter og begrenset korn til 2 brødskiver/100 g havregryn til frokost.

Proteinpulver har jeg brukt 50-100 g Iso Pure daglig ( Reint whey isolate)

Kostholdet ser til daglig ut slik

m1: 50 g Iso-Pure og 100 g havregryn

m2: 250 g Kylling og 50 g ris

Etter dette pleier jeg å bli løs i magen, vannaktig diare, men det er ikke mye, virker som om det er noe kroppen reagerer på og bare må kvitte seg med.


Utover dagen er planen å spise følgende hvis jeg ikke får skikkelig diare.

m3: 250 g kylling og 50 g ris.

m4/m5: 100 g Iso-Pure og 100 g carbofuel.

m6: 250 g Laks


jeg har tilskudd av vitaminer og mineraler, bakteriefloraer og combizym( fordøyelses enzymer).


Har vært utrolig plaget med dette at jeg ikke har klart å trene og rett og slett har vært deprimert.


Noen som kan komme med noe forslag av hva dette kan komme av?  Kan det hende at jeg reagerer på vitamin tilskudddene eller whey isolaten?




Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Kosthold og magetrøbbel
« #1 : 21. februar 2008, 13:21 »
Proteinpulveret er eit melkeprodukt reknar eg med. Kanskje du ikkje tåler melkeprotein?
Eg har kutta ut alt av melkeprodukt, inkludert proteinpulver. Det hjalp mykje på mine mageproblem.  Havregryn har eg og slutta med.

Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

Sv: Kosthold og magetrøbbel
« #2 : 21. februar 2008, 13:30 »
Ja fra i dag så kuttet jeg ut melkeprotein kvittet meg med alt. Skal sjekke om jeg blir bedre. Havregryn har jeg også stoppet i dag, men har du stoppet alt av kornprodukter eller spiser du brød?

Har du prøvd eggprotein og sett hvordan du reagerer der?


Det jeg har reagert litt på er at når jeg spiser stort sett det jeg vil utenom melkeprodukter så er jeg ikke like plaget, men når jeg følger kostplanen min så blir jeg plaget. Jeg er mer forsiktig med sukker og salt i kosten kan dette ha noe innvirkning på plagene mine?

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Kosthold og magetrøbbel
« #3 : 21. februar 2008, 14:24 »
Ja fra i dag så kuttet jeg ut melkeprotein kvittet meg med alt. Skal sjekke om jeg blir bedre. Havregryn har jeg også stoppet i dag, men har du stoppet alt av kornprodukter eller spiser du brød?

Har du prøvd eggprotein og sett hvordan du reagerer der?


Det jeg har reagert litt på er at når jeg spiser stort sett det jeg vil utenom melkeprodukter så er jeg ikke like plaget, men når jeg følger kostplanen min så blir jeg plaget. Jeg er mer forsiktig med sukker og salt i kosten kan dette ha noe innvirkning på plagene mine?

Eg har kutta ut gluten, egg og soya og. Trur magen min fortsatt er litt skjør. Trur for eksempel eg ikkje tåler all slags fisk. Og ikkje sterkt krydder! Skulle nok hatt litt meir fiber i kosten, men det drit eg i. Hehe.

Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

Sv: Kosthold og magetrøbbel
« #4 : 21. februar 2008, 14:32 »
Nå har jeg som sagt ikke klart å spise bra kosthold en lang periode og jeg har nå den siste tiden prøvd å gå tilbake til gamle vaner, men med en gang jeg spiser rein kylling og ris osv så får jeg masse bobling og ulyder i magen før jeg føler jeg må litt på do, da kommer det ut en liten mengde men den er vannbasert. Kan det også ha noe med tilvenning av nytt kosthold? Virker nesten som kroppen min liker seg bedre med søplemat Huh

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Kosthold og magetrøbbel
« #5 : 21. februar 2008, 14:36 »
Du kan jo kutte ut absolutt bortsett fra en eller to matvarer (f.eks kylling og ris, uten saus eller noe som helst) og så spise kun det noen dager. Hvis det fungerer så introduserer du EN ny matvare og ser hvordan det går, og slik fortsetter du. Da slipper du å hele tiden gruble på hvilke av gjenværende matvarene du spiser som skaper problemet.

Jeg kjenner en som har spist nesten kun kylling og ris i flere år fordi han får kjempediare av nesten alt annet. Han har aldri testet det, men jeg mistenker at han har ekstrem laktoseintolleranse. F.eks hvis han spiser litt sjokolade eller iskrem så sitter han på dass resten av dagen og kanskje neste dag også.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Kosthold og magetrøbbel
« #6 : 21. februar 2008, 14:37 »
Nå har jeg som sagt ikke klart å spise bra kosthold en lang periode og jeg har nå den siste tiden prøvd å gå tilbake til gamle vaner, men med en gang jeg spiser rein kylling og ris osv så får jeg masse bobling og ulyder i magen før jeg føler jeg må litt på do, da kommer det ut en liten mengde men den er vannbasert. Kan det også ha noe med tilvenning av nytt kosthold? Virker nesten som kroppen min liker seg bedre med søplemat Huh

Har hørt andre si dette også. Hvis de går fra søpplekosthold til "clean" kost så får de innledningsvis mye rare reaksjoner med fordøyelsen.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

Sv: Kosthold og magetrøbbel
« #7 : 21. februar 2008, 14:38 »
Ja det er jo en løsning det, men jeg synes det bare er så rart at jeg ikke har disse plagene når jeg spiser stort sett det jeg vil. Er bare ikke noe logikk i det.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Kosthold og magetrøbbel
« #8 : 21. februar 2008, 14:42 »
Ja det er jo en løsning det, men jeg synes det bare er så rart at jeg ikke har disse plagene når jeg spiser stort sett det jeg vil. Er bare ikke noe logikk i det.

Er det noe du IKKE spiser når du spiser som du vil, som du vanligvis spiser når du er på clean kost? Det kan også være matkombinasjoner du ikke tåler. F.eks kombinasjonen av kylling + ris, eller havregryn + whey etc. Vet det er en del som er veldig sensitive i forhold til dette.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

Sv: Kosthold og magetrøbbel
« #9 : 21. februar 2008, 14:46 »
Havregryn spiser jeg ikke, men spiser da MASSE brød.

det som er litt snodig er at det skjer etter samme måltid hver gang enten jeg spiser kylling og ris, eller biff og ris eller kylling og poteter eller laks osv. Jeg misstenkte først krydderet så byttet det til et økologisk krydder, men det har heller ikke hjulpet. Her om dagen spiste jeg biff med ris men da hadde jeg ikke spist havregryn og tatt en shake før måltidet og da ble jeg ikke plaget, så jeg har kuttet ut de to nå og se hva som skjer.

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Kosthold og magetrøbbel
« #10 : 21. februar 2008, 15:09 »
Hm - har du snakket med en lege om dette? Høres jo ut som om du burde fått sjekka det ut.
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

Sv: Kosthold og magetrøbbel
« #11 : 21. februar 2008, 15:12 »
Ja har tatt diverse undersøkelser. fant ut at jeg var laktose intolerant.

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Kosthold og magetrøbbel
« #12 : 21. februar 2008, 15:13 »
Hm - har du snakket med en lege om dette? Høres jo ut som om du burde fått sjekka det ut.

Mitt inntrykk legar pleier ikkje å finna ut så mykje om sånt. Han får sikkert beskjed om at han har ein følsom mage. Men viss du trur du kan ha glutenallergi, er det lurt å sjekke det ut

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Kosthold og magetrøbbel
« #13 : 21. februar 2008, 17:34 »
Ja har tatt diverse undersøkelser. fant ut at jeg var laktose intolerant.

Da kan det være at du ikke tåler wheyen. Det er jo et melkeprodukt. Det kan også hende at du har problemer med gluten, og da kan du få problemer både med brød og havregryn.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

Sv: Kosthold og magetrøbbel
« #14 : 22. februar 2008, 14:18 »
spiste verken kylling, ris, pulver eller havregryn i går. men brød, egg og tunfisk. Bra i magen i dag. Tydelig at det er noe der da. Tror nok det er havregrynen som lager de største problemene. Men hvordan vil eggprotein være i forhold, noen som har prøvd? Er det noe forskjell på hvordan det blir fordøyd i form av mindre plager eller er det stort sett samme greia med pulver?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!