Skrevet av Emne: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?  (Lest 40834 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #195 : 29. mars 2008, 17:44 »
En dag går Kris24 og Alexander tur. Plutselig faller et tre over dere. Mirkakuløst ender treet akkurat på nakken uten at dere ødelegger dere. Dere blir nøtt til å "knebøye" det opp. Mens Kris24 tar en lett 10er på den 150 kgs trestammen, ligger du sammentrykt under treet og skriker etter knebindsurreren din. Hvem er sterkest da?  biggrin

Ekte styrkeløftere går ikke tur.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #196 : 29. mars 2008, 17:55 »
Til alle som mener RAW-løfting er med belte:

En utøver klarer 200kg i knebøy med belte, men klarer bare 180kg uten belte. I dette eksemplet tjener utøveren 20kg på beltet, og det tror jeg er høyst realistisk. Det jeg ikke forstår, er hvordan beltet ikke blir ansett som utstyr av flere, da det gir mange kilo på et løft som f.eks knebøy og markløft. I mine øyne er belte utstyr, som den gjengse styrketrener IKKE behøver. "Skadeforebyggende" vil sikkert mange rope da. Jeg svarer da, nei. Behøver man belte, har man overskredet hvor mye vekter kroppen kan håndtere. Et solid buktrykk kan trenes opp, som alle andre muskler kan. Buktrykk er jo bare evnen til og kontrahere musklene i buken(mage/rygg/mellomgulv).

Men i styrkeløft er utstyr helt greit, da reglene tillater dette. Å stille RAW da, er egentlig bare dumt. Hvem ville stilt opp på tremila med smørefrie ski? Nemlig Wink

et belte er relativt billig og fungerer likt for alle som bruker det, dessuten kan nok de fleste ta det samme både med og uten belte men de føler seg mye tryggere med belte på og tar dermed mer i. Belte er heller ikke noe man trener seg opp til å kunne løfte mer med, eneste er at man kan føle seg mer og mer avhengig av det om man bruker det mye.

Mange føler ikke for å løfte veldig tunge vekter uten belte, det er vel helst grunnen til at man bruker det, men beltet løfter ikke mekanisk for deg og man må selv klare å skape buktrykket som skal til.

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #197 : 29. mars 2008, 21:17 »
Ekte styrkeløftere går ikke tur.

Stemmer Jan. Jeg hadde holdt meg hjemme for å spise mat og slappe av foran TV'en. Wink

Edit: Men hadde jo alltid vært kjekt med en gåtur med en styrkeløftkollega. Smiley
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #198 : 29. mars 2008, 21:31 »
Stemmer Jan. Jeg hadde holdt meg hjemme for å spise mat og slappe av foran TV'en. Wink

Edit: Men hadde jo alltid vært kjekt med en gåtur med en styrkeløftkollega. Smiley
Bare ikke Rawløftere for da faller det trestammer på 150 kg i hodet på oss, og det er ikke bra. Smiley
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget ¤MadAss¤

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 489

  • Kappe det som kappes kan....
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #199 : 29. mars 2008, 23:36 »
Bare ikke Rawløftere for da faller det trestammer på 150 kg i hodet på oss, og det er ikke bra. Smiley

Rawløfteren villo jo bare ledd og kjørt 10 lette reps som nevnt før her, værre ville det vært for utstyrsløfteren hvis ikke han tilfeldigvis hadde på seg drakt og knebind.... Wink
Blir ikke Norges sterkeste mann -90kg 2012

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #200 : 29. mars 2008, 23:43 »
værre ville det vært for utstyrsløfteren hvis ikke han tilfeldigvis hadde på seg drakt og knebind.... Wink
fordi?
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #201 : 30. mars 2008, 14:53 »
Rawløfteren villo jo bare ledd og kjørt 10 lette reps som nevnt før her, værre ville det vært for utstyrsløfteren hvis ikke han tilfeldigvis hadde på seg drakt og knebind.... Wink

Det er her utstyrsløfteren Alexander viser hvor smart han er. Han har med seg Kris på gåtur, så når trestammen faller over dem og Kris går opp på første reppen tar Alexander to skritt tilbake og smiler av Kris når han skal vise seg fram med de resterende 9 repsa, vel vitene om at neste stevne har han den høyeste bøyen på tross av showet i skogen Grin



Men for å være litt seriøs i denne nærmest utgåtte tustyrsdebatten. Noen som har fulgt med på svømming i det siste? De nye draktene som har kommet der? 14 av 15 verdensrekorder i år har blitt satt av folk som bruker disse draktene. Debatten går nå om det skal tillates i OL, selv om draktene er helt etter reglene. Ødelgger disse svømmesporten?

Saken er den at utstyr i idretten generelt er kommet for å bli. Mange har sikkert lest artikkelen som var for en stund siden om hvor mange år det er igjen før mennesket har oppnådd det maksimale av hva kroppen kan utrette. Utstyr er en måte å fortsatt holde liv i idrettene, bringe inn en ekstra dimensjon, bringe inn mer penger (som idag er det som styrer det meste av idrett) osv.

Jeg hører så mye om hvor mange det er som ønsker å løfte raw, at utstyr er bullshit og intet annet enn satans verk, men det finnes ingen som tar initiativ (hvordan staves egentlig det ordet??) til å gjøre noe med det. Et eget forbund der kun raw-løfting er tillatt, utfra hvordan mange prater skulle man jo tro at dette virkelig ville blitt stort. Personlig tviler jeg veldig sterkt på at det ville blitt så fantastisk populært, og det har nok de det gjelder innsett også siden de ikke gjør en dritt med det. Mye enklere å gå ut på nettet å skrike om urettferdighet. Nå har vel noen alt nevnt at slikt finnes, uten at jeg har sjekka det opp, men det er vel en grunn til at det ikke har blitt så stort?

Jeg er ikke enig i at det er tullete å stille på stevner uten utstyr selv om du løfter i IPF hvor utstyr er tillatt. Ikke alle løfter for å komme på toppen av pallen og jeg syns det er respektløst og rakke ned på de som velger å stille raw med å kalle det for unødvendig og tåpelig. Er du derimot ute etter å vinne et mesterskap vil du sannsynligvis få store problemer, selv om det finnes enkelte som kan stille uten utstyr og alikevel vinne eller ta medalje. Jeg synes det er morro å se på folk som løfter på stevner uten utstyr, helt klart, men jeg syns det er mye morsommere å se Magnus Ønerud bøye 391kg med utstyr enn 270kg uten.

"Its easier to talk the walk, then walk the talk" er en setning som passer veldig bra for mange utstyrsmotstandere.



Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #202 : 30. mars 2008, 15:02 »
Honnør til Simen for et balansert syn Wink


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #203 : 30. mars 2008, 15:14 »
Honnør til Simen for et balansert syn Wink

Pøh, forsøk å si det til øyenlegen hans.

Gloria in Excelsis Deo


bad-boy

  • Gjest
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #204 : 30. mars 2008, 15:14 »
jeg synes personlig det skulle verken vært noe utstyr jeg...:)men det er nå blitt slik nå da..så ikke så mye og gjøre med det...SmileySmiley

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #205 : 30. mars 2008, 20:39 »
Rawløfteren villo jo bare ledd og kjørt 10 lette reps som nevnt før her, værre ville det vært for utstyrsløfteren hvis ikke han tilfeldigvis hadde på seg drakt og knebind.... Wink
Jo, men det er jo flott det da. For vi styrkeløftere er jo som kjent fryktelig lat at hadde vi vært med å gått en tur som nevnt her (noe sjansen er fryktelig liten for) og denne trestammen hadde ramlet ned i hodet vårt så ser jeg på det som en fordel at denne rawløfteren hadde løftet stammen. For styrkeløftere løfter ingenting utenfor fastsatt treningstid og program.. Wink

Edit: Dette skrev jeg uten å ha lest stykket til Simen først.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #206 : 04. april 2008, 11:56 »
Når det gjelder krav om drakt i idrett, er jeg mest imponert over kravene i beachvolley for damer:)

Utlogget ¤MadAss¤

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 489

  • Kappe det som kappes kan....
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #207 : 04. april 2008, 23:08 »
Når det gjelder krav om drakt i idrett, er jeg mest imponert over kravene i beachvolley for damer:)

Helt klart Grin la oss lage en ny tråd : "utstyr i beachvolley for damer. Hvorfor?"  Wink
Blir ikke Norges sterkeste mann -90kg 2012

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #208 : 06. april 2008, 13:01 »

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #209 : 06. april 2008, 13:16 »

Fantastisk bra artikkel Egil. Smiley

Du kan jo nevne hvilken størrelse du brukte på draktene også? Du følte Titan drakta var best eller? Smiley
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!