Skrevet av Emne: Chins - Hvordan?  (Lest 6726 ganger)

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Chins - Hvordan?
« : 24. februar 2008, 14:24 »
Jeg har, som signaturen min kan fortelle, en målsetning om en eller annen gang i livet klare å ta chins.

Er litt høydeutfordret, så jeg rekker ikke opp til stativene der jeg trener, og er farlig redd for at jeg bare hadde blitt hengende der hvis jeg fikk noen til å løfte meg opp.

Har en mistanke om at jeg ikke klarer så mye som en halv en gang. Derfor to spørsmål:

1) Bør jeg begynne i det i apparatet hvor en sitter på en plate? Noen som kan forklare meg hvordan jeg bruker dette i såfall? (Har prøvd å finne noe på nett, men det overgår visst mine søkeevner).

2) Eventuelt: Bør jeg bare finne meg noe å henge i og så prøve og prøve frem til jeg klarer en halv eller en hel?

Blir glad hvis noen kan svare meg på dette Smiley
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Chins - Hvordan?
« #1 : 24. februar 2008, 14:29 »
Du vil vel neppe "bulke"?Tongue Vel, kanskje det er en idé å begynne på en sånn "kjerringpullup-maskin", med en plate du sitter på. Så kan du prøve å øve inn teknikk, og øke belastningen progresivt for hver gang. Til slutt tar du sikkert din egen kroppsvekt;) Men det kan ta mye tid. Bare ha kontinuitet og vær tålmodig(det vet du sikkert også. Just a friendly reminder=)
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Chins - Hvordan?
« #2 : 24. februar 2008, 14:30 »
Det du kan, er å plassere stangen i knebøystativet ca middels, avhengig av høyden din. Så setter du en benk foran, og henger deg i stangen, lar bena hvile på benken, så utfører du chins med mye mindre belastning, utrolig bra måte for å komme seg opp på vanlig chins!

Utlogget STR

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 281
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 281

  • Be your own design
Sv: Chins - Hvordan?
« #3 : 24. februar 2008, 14:33 »
Har du mulighet kan du jo starte med "lav bom" http://www.phs.no/Grunnutdanning/Fysiske-tester/537/..eneste jeg fant..   vet ikke om dette trener nøyaktig det samme som vanlig chins.. noen kan sikkert svare på det:P

Uansett om du har styrke nok til én eller et par reps så er det ikke sikkert du klarer det pga teknikk. Man trenger jo å stive av litt her og der og stramme andre plasser.. I førstegangstjenesta mi var det mange som var mer enn sterke nok, men som ikke fikk brukt potensialet sitt da de aldri hadde trent det og øvd inn teknikken. Mener ikke at det er så grusomt vanskelig.. er ikke det jeg sier.. men jeg tror det har litt betydning.

Evt. kan du kjøpe deg en sånn stang på xxl og skru opp mellom to vegger der du bor Smiley Så kan du velge høyde selv Smiley Det har jeg gjort! Fungerer utmerket! Jeg MÅ ta 5 reps hver gang jeg skal inn på kjøkkenet, og maks reps hver kveld før jeg legger meg Wink Saker Cheesy


Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Chins - Hvordan?
« #4 : 24. februar 2008, 14:34 »
Du vil vel neppe "bulke"?Tongue Vel, kanskje det er en idé å begynne på en sånn "kjerringpullup-maskin", med en plate du sitter på. Så kan du prøve å øve inn teknikk, og øke belastningen progresivt for hver gang. Til slutt tar du sikkert din egen kroppsvekt;) Men det kan ta mye tid. Bare ha kontinuitet og vær tålmodig(det vet du sikkert også. Just a friendly reminder=)

Bulke? He, he ...hva mener du?

Selvsagt kommer dette til å ta tid, men jeg har mange år igjen å leve Wink

Det du kan, er å plassere stangen i knebøystativet ca middels, avhengig av høyden din. Så setter du en benk foran, og henger deg i stangen, lar bena hvile på benken, så utfører du chins med mye mindre belastning, utrolig bra måte for å komme seg opp på vanlig chins!

Dette tror jeg vi drev på med i gymtimene (for hundre år siden)! Gymlæreren min mente vi burde øve oss på sånne i tilfelle vi skulle søke befalskolen Tongue
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget Mr. Handsome

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 107

Sv: Chins - Hvordan?
« #5 : 24. februar 2008, 14:35 »
Det du kan, er å plassere stangen i knebøystativet ca middels, avhengig av høyden din. Så setter du en benk foran, og henger deg i stangen, lar bena hvile på benken, så utfører du chins med mye mindre belastning, utrolig bra måte for å komme seg opp på vanlig chins!
Enig der, tenkte akkurat det samme... Smiley Det med den "platen" på fungerer også utmerket...
Giving up is not an option!!

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Chins - Hvordan?
« #6 : 24. februar 2008, 14:40 »
Har du mulighet kan du jo starte med "lav bom" http://www.phs.no/Grunnutdanning/Fysiske-tester/537/..eneste jeg fant..   vet ikke om dette trener nøyaktig det samme som vanlig chins.. noen kan sikkert svare på det:P

Uansett om du har styrke nok til én eller et par reps så er det ikke sikkert du klarer det pga teknikk. Man trenger jo å stive av litt her og der og stramme andre plasser.. I førstegangstjenesta mi var det mange som var mer enn sterke nok, men som ikke fikk brukt potensialet sitt da de aldri hadde trent det og øvd inn teknikken. Mener ikke at det er så grusomt vanskelig.. er ikke det jeg sier.. men jeg tror det har litt betydning.

Evt. kan du kjøpe deg en sånn stang på xxl og skru opp mellom to vegger der du bor Smiley Så kan du velge høyde selv Smiley Det har jeg gjort! Fungerer utmerket! Jeg MÅ ta 5 reps hver gang jeg skal inn på kjøkkenet, og maks reps hver kveld før jeg legger meg Wink Saker Cheesy


De der politiskolechinsene så da merkelige ut  :Smiley Skjønner at gutta blir litt sure av at jentene slipper unna med det der.

Har du (eller noen andre) en forklaring på hva som er viktigst rent teknisk? Stive av kroppen, er det hofter og core i såfall?

Hvis jeg skulle satt opp en sånn stang i kjøkkendøra hadde jo ingen andre enn meg kommet inn på kjøkkenet uten å krype under...ha ha...Har sett sånne varianter som en kan sette opp i dørkarmen, det hadde kanskje vært noe Smiley
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Chins - Hvordan?
« #7 : 24. februar 2008, 14:42 »
Enig der, tenkte akkurat det samme... Smiley Det med den "platen" på fungerer også utmerket...

Når man sitter på denne platen skal man da sette vektene på sin egen vekt omtrent ? Hm...For å utligne på sett og vis.
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Chins - Hvordan?
« #8 : 24. februar 2008, 14:43 »
synes det apparatet der du får hjelp av en plate er helt latterlig, får faktisk vondt av å bruke det, vet ikke hvorfor, blir jo kunstig bevegelse

Utlogget Pål Ulv

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 722
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 722

Sv: Chins - Hvordan?
« #9 : 24. februar 2008, 14:44 »
Chins krever mye av kroppen.

Ett stramt grep ( sterke underarmer) , stabilisering av kroppen, styrke i lats ++

Har du prøvd med omvendt grep? Dette skal sies å ta enda bedre på lats

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Chins - Hvordan?
« #10 : 24. februar 2008, 14:49 »
synes det apparatet der du får hjelp av en plate er helt latterlig, får faktisk vondt av å bruke det, vet ikke hvorfor, blir jo kunstig bevegelse

He, he - ikke uventet at apparatet møter motstand her inne Wink Men hvis det kan hjelpe meg til å ta noen ordentlige en gang så har det kanskje noe for seg (bare så det er sagt trener jeg uten apparater).  Hvorfor er det en kunstig bevegelse?

Chins krever mye av kroppen.

Ett stramt grep ( sterke underarmer) , stabilisering av kroppen, styrke i lats ++

Har du prøvd med omvendt grep? Dette skal sies å ta enda bedre på lats

Hva mener du med omvendt grep? Jeg har planer om å øve med håndflatene vendt mot kroppen så får jeg trent biceps ...Har forstått det slik at håndflatene fra tar mer på lats'ene...
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget Pål Ulv

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 722
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 722

Sv: Chins - Hvordan?
« #11 : 24. februar 2008, 14:50 »
Du får trent biceps med håndflatene begge veien.

Håndflatene andre veien tar IKKE mer på lats nei

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Chins - Hvordan?
« #12 : 24. februar 2008, 14:54 »
Du får trent biceps med håndflatene begge veien.

Håndflatene andre veien tar IKKE mer på lats nei

Hva vet jeg? he, he - som sagt- rekker ikke opp til dette chinsstativet og den der plate-saken ser jo ut som et torturapparat...

Men hva er omvendt grep? Låsegrep?
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget Pål Ulv

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 722
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 722

Sv: Chins - Hvordan?
« #13 : 24. februar 2008, 14:56 »

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Chins - Hvordan?
« #14 : 24. februar 2008, 15:03 »

Aha! For meg virker det umiddelbart "tryggere" med håndflatene vendt mot kroppen (mer stabilt på sett og vis). Så da blir det sånn Smiley  Takk for informativ link esbond!
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!