Skrevet av Emne: Korsryggen  (Lest 2485 ganger)

Utlogget mechanical

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Korsryggen
« : 04. mars 2008, 18:28 »
Har trent og spist mye i 4 mnd nå, gått opp ganske mange kilo, og har merket at korsryggen ikke er som den pleier. Når jeg løper, bøyer meg, går et stykke, er i aktivitet generelt, så får jeg fryktelig vondt i korsryggen, i  de to musklene som ligger nederst over rumpa. Får en skikkelig ekkel sving i ryggen av det, for jeg blir så "sliten". En slik smerte man får når man er utslitt i musklen, litt mer ubehagelig enn vondt kanskje. Hva skylles dette? Er ikke korsryggen vandt til den nye vekten den må bære, eller er det noe helt annet? Jeg trener ikke markløft, er det noe jeg virkelig bør starte med (er veldig redd for å skade ryggen)? Trener derimot rygghev(eller hva det nå heter), men ikke så alt for ofte.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Korsryggen
« #1 : 04. mars 2008, 18:35 »
Har trent og spist mye i 4 mnd nå, gått opp ganske mange kilo, og har merket at korsryggen ikke er som den pleier. Når jeg løper, bøyer meg, går et stykke, er i aktivitet generelt, så får jeg fryktelig vondt i korsryggen, i  de to musklene som ligger nederst over rumpa. Får en skikkelig ekkel sving i ryggen av det, for jeg blir så "sliten". En slik smerte man får når man er utslitt i musklen, litt mer ubehagelig enn vondt kanskje. Hva skylles dette? Er ikke korsryggen vandt til den nye vekten den må bære, eller er det noe helt annet? Jeg trener ikke markløft, er det noe jeg virkelig bør starte med (er veldig redd for å skade ryggen)? Trener derimot rygghev(eller hva det nå heter), men ikke så alt for ofte.

Spør Gilberg (i loggboka "Fasiten")
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Korsryggen
« #2 : 04. mars 2008, 18:37 »
Hoho!
Dette er en tilstand bedre kjent som "Faen innst inn i helvete.... pump i korsryggen!"

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Korsryggen
« #3 : 04. mars 2008, 18:39 »
Hoho!
Dette er en tilstand bedre kjent som "Faen innst inn i helvete.... pump i korsryggen!"

Når man trener med vekter og kommer over en viss kroppsvekt så er dette noe man alltid har med mindre man ligger i senga.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget mechanical

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Sv: Korsryggen
« #4 : 04. mars 2008, 22:13 »
Takk for svar:) Med andre ord, det er helt normalt?

Celdiir

  • Gjest
Sv: Korsryggen
« #5 : 04. mars 2008, 22:30 »
Overdreven svai i korsryggen er ikke bra.

Kan hende det står noe lærerikt her:
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1508256

Det dummeste den gjennomsnittlige mosjonisten gjør er å være redd for markløft. Lær deg teknikken av en styrkeløfter som kan tingene sine og gjør korsryggen og rumpa di sterkere slik at du klarer å bære din egen kroppsvekt i det minste.

Utlogget Pål Ulv

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 722
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 722

Sv: Korsryggen
« #6 : 04. mars 2008, 22:52 »
You're in Anterior Tilt (AT)
Muscles You Need
to Stretch

Psoas+

Iliacus

Rectus Femoris

TFL

Spinal Erectors*

Celdiir, kan du utdype dette litt? Det ble litt for teknisk

Utlogget ¤MadAss¤

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 489

  • Kappe det som kappes kan....
Sv: Korsryggen
« #7 : 04. mars 2008, 22:58 »
Har trent og spist mye i 4 mnd nå, gått opp ganske mange kilo, og har merket at korsryggen ikke er som den pleier. Når jeg løper, bøyer meg, går et stykke, er i aktivitet generelt, så får jeg fryktelig vondt i korsryggen, i  de to musklene som ligger nederst over rumpa. Får en skikkelig ekkel sving i ryggen av det, for jeg blir så "sliten". En slik smerte man får når man er utslitt i musklen, litt mer ubehagelig enn vondt kanskje. Hva skylles dette? Er ikke korsryggen vandt til den nye vekten den må bære, eller er det noe helt annet? Jeg trener ikke markløft, er det noe jeg virkelig bør starte med (er veldig redd for å skade ryggen)? Trener derimot rygghev(eller hva det nå heter), men ikke så alt for ofte.

Godt å høre at det er flere med samme symptomer. Og Egil har en tilnærmet perfekt beskrivelse: "Faen innst inn i helvete.... pump i korsryggen!"
Har lenge vært redd det kunne vært noe annet enn bare pump, men er dette noe de fleste som trener sliter med eller ? Jeg kan jo faen ikke løpe i 5 min uten å få følelsen av å ha en telefonstolpe tredd opp i ....... ja......
Blir ikke Norges sterkeste mann -90kg 2012

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Korsryggen
« #8 : 04. mars 2008, 23:22 »
For omtrent hundre år siden hadde jeg korsryggproblemer og fikk beskjed av fysio om at det skyldtes ubalanse mellom styrken i rygg og mage. Så jeg måtte trene mye magemuskler slik at magen kunne ta en del av "jobben" til ryggen.

Dette kan jeg selvsagt ikke underbygge med annet enn erfaring, men det hjalp veldig.
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget Hakono

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 913
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 913

Sv: Korsryggen
« #9 : 04. mars 2008, 23:43 »
Har det slik som deg jeg å. Tvinger kroppen til å gjøre no aktivitet alikevell.
Gymløft (raw) :   Bøy: 145kg, Benk: 125kg, Mark: 3x160kg

Stevnepers:        Bøy: 140kg, Benk: 120kg, Mark: 200kg


17år, 182+cm over bakken.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=64997.0
Min logg Smiley

Utlogget -Hera-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Korsryggen
« #10 : 04. mars 2008, 23:55 »
Det er ikke mulig å si hva dette er uten å a) ha kompetanse og/eller b) ha sett på deg/vite mer.

Hvor lenge har du hatt det? Hvis det ikke har vart så lenge kan det sikkert være som flertallet her foreslår, men hvis det varer i lengre tid ville jeg sjekket det nærmere. Ryggen er for viktig til at det er nok å stole på vilkårlige råd og erfaringer på nettet, fra folk som ikke kjenner situasjonen (og med dette kritiserer jeg ikke forslagene som har kommet - men personlig ville jeg ikke nøyd meg med dette om smertene var et reelt problem).

Ryggvondter er viktige å ta tak i tidlig - det vet jeg alt om! Lar du det gå og det er noe galt, annet enn "pump", vil du være deg selv evig takknemlig for at du sjekket en gang for mye heller enn en gang for lite.

Jeg kan synse mye rundt hva det kan være i tillegg til det som allerede er nevnt, men jeg vil altså heller råde deg til å ta en sjekk hos f.eks. kiropraktor hvis smertene vedvarer. Går du tidlig til kiropraktor, trenger du ikke mange timene før et eventuelt problem er fikset.

Utlogget mechanical

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Sv: Korsryggen
« #11 : 05. mars 2008, 16:46 »
Det er ikke mulig å si hva dette er uten å a) ha kompetanse og/eller b) ha sett på deg/vite mer.

Hvor lenge har du hatt det? Hvis det ikke har vart så lenge kan det sikkert være som flertallet her foreslår, men hvis det varer i lengre tid ville jeg sjekket det nærmere. Ryggen er for viktig til at det er nok å stole på vilkårlige råd og erfaringer på nettet, fra folk som ikke kjenner situasjonen (og med dette kritiserer jeg ikke forslagene som har kommet - men personlig ville jeg ikke nøyd meg med dette om smertene var et reelt problem).

Ryggvondter er viktige å ta tak i tidlig - det vet jeg alt om! Lar du det gå og det er noe galt, annet enn "pump", vil du være deg selv evig takknemlig for at du sjekket en gang for mye heller enn en gang for lite.

Jeg kan synse mye rundt hva det kan være i tillegg til det som allerede er nevnt, men jeg vil altså heller råde deg til å ta en sjekk hos f.eks. kiropraktor hvis smertene vedvarer. Går du tidlig til kiropraktor, trenger du ikke mange timene før et eventuelt problem er fikset.

Takk for svar, alle sammen Smiley Tror ikke det er noe verre en pump i korsryggen, ser også ut som at jeg ikke er den eneste med dette "problemet" Smiley

Utlogget skrotaren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

Sv: Korsryggen
« #12 : 22. mars 2008, 01:04 »
Dette er Fan meg sånn eg har det.

tok en GK i dag, eg når eg begynnte å løpe skikkelig fort. Fan stiv i hele korsen begge sidene.
Virket som bad ass pump.. Men eg har ikke gått opp i vekt har gått ned, og har hatt det slikt før.

Tror problemet litt rett oppenfor rumpeballene/ needre korsrygg. der kjenner eg noe snusk. (kul på hverside) har vært hos kiro for en stund tilbake. Han manipulerte og sa det var noe virvler. Ikke noe spes farligt.

Får samme følelse om du tar å står en stund å tar oppvask eller noe sånnt. Bøyer overkroppen fremover.
Kjennte det ofte før når eg løpte i motbakke.
Eller før når eg tok situps.

Tror tingen er å tøye skikkeligt ut etter rygg trening.

Trener markløft med 80kg 10reps. Er tungt som fan, menne gjør øvelsen bra.

Stangen løftes i en rett vertikal linje uten noe rygg eller nøkk og ryggen rett.

Utlogget ¤MadAss¤

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 489

  • Kappe det som kappes kan....
Sv: Korsryggen
« #13 : 22. mars 2008, 08:56 »


Får samme følelse om du tar å står en stund å tar oppvask eller noe sånnt. Bøyer overkroppen fremover.
Kjennte det ofte før når eg løpte i motbakke.
Eller før når eg tok situps.





Og når jeg sitter foroverlent i sofaen og skriver på treningsforum Wink
Blir ikke Norges sterkeste mann -90kg 2012

Utlogget skrotaren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

Sv: Korsryggen
« #14 : 25. mars 2008, 01:34 »
Tok en GK i dag og.. kjennte det da oxo.. løpte litt ute i sted.. i oppoverbakke.. helvette kjennte det da oxo !!

Kutte ut Marløft eller ? hadde det isje helt så ille for 1 år siden når eg ikke trente mark!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!