Skrevet av Emne: 2x 2-Splitt vs 5x5  (Lest 6380 ganger)

Utlogget trøndergutt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 104

Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #30 : 19. april 2008, 15:53 »
Ta dette med kortisol utsonding med en klype salt, jeg poengterer bare at økter på 2-3 timer med høy intensitet vil ødelegge mer enn det bygger Wink Prøv rett og slett å gjør øktene så korte som mulig, bare løp til og fra trening du da løping i form av jogging ikke vil tære så mye på ATP+CP(Adenosin-fosfat-fosfat-fosfat+creatinfosfat) lagrene, heller mer på glykogenlagrene.

Flott at du intereserer deg for baseøvelser, da det er de øvelsene du vil få mest ut av! Men jeg vet f.eks at det benkprogrammet til iform er rimelig hardt, så å legge til øvelser for brystet her vil muligens virke negativt, det må isåfall kjøres med lett/middels belastning, og da er det opp til deg om du føler du får noe serlig ut av den øvelsen.

Dipsen ville jeg rett og slett byttet ut med smalbenk, og kun kjørt 1 tricepsøvelse. Da f.eks franskpress på den ene dagen, og smalbenk på den andre dagen.

Når det gjelder sett, så ville jeg istedenfor å kjøre 1x10-3x10 heller sett på myo-reps. Der du kjører færre reps, (2-6) og flere sett (5-10) og mye kortere pauser(10-20 sekunder). Du kan jo tenke deg at det er antall kjørte reps innenfor et visst tidsrom med en gitt vekt som teller, og da vil du få flere reps med en slik metode. Dette er jo primært for stimulering av muskelvekst, som jeg forstår du vil.

Jeg anbefaler deg militærpress(stående) i variasjon med stående hantelpress Smiley

Jeg mener at du skal basere programmet rundt baseøvelser, og supplere med nødvendige øvelser der det trengs. Øvelser jeg ville brukt i et program:
Bryst: Benkpress
Rygg+biceps: Chins/foroverbøyd stangroing
Skuldre: Militærpress
Bein+core: Knebøy
Bein, rygg+core:Markløft
Triceps: Smalbenk/dips

Dette dekker hele kroppen(unntatt legger da...)
Du trenger ikke fler øvelser, uansett om målet er å bygge muskler eller bli sterk. Det viktige for fremgang er belastningen du bruker, og hvordan progresjonen er lagt opp, du kan ikke kjøre grisetungt hver økt.

Tar dette til etterretning. Men har lyst å prøve framover en stund med det programmet jeg har satt opp. Se hvordan kroppen reagerer, regner med at tanken med at jeg har for mange sett er at det kan bli for mye for kroppen.

Liker uansett å trene en god del av disse støtte øvelsene, og trenger da litt mer tid til å gå over til et annet program uten de øvelsene jeg liker. Tok for øvrig militærpress i dag for førstegang, dette og markløft var 2 gode øvelser, likte de veldig godt.

Så for nå ender jeg med dette (har endret rekkefølgen litt på øvelsene). Jeg skal også trene på Kaliber i sommer og de skulle også hjelpe meg med program, da får jeg variert litt.
Håper programmet jeg har nå gir resultater, uansett så må jeg bare lære kroppen å kjenne, er første gang jeg går inn så for å trene styrke.

Ser rekkefølgen grei ut? og har den mye å si.
Benkpress 160kg x1
Markløft 200 kg x1
Knebøy 160x3
Alder 86 modell
Vekt ca 95-100 kg
Høyde 186 cm

Treningsdagbok

Utlogget trøndergutt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 104

Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #31 : 07. mai 2008, 19:37 »
Synes programmet så langt har fungert bra, men hva med lats og trapezius?
Og ser programmet bra ut ellers?

Burde jeg f.eks gå over til smalt grep på nedtrekk for å få trent nedre del av lats? Undecided woot
Benkpress 160kg x1
Markløft 200 kg x1
Knebøy 160x3
Alder 86 modell
Vekt ca 95-100 kg
Høyde 186 cm

Treningsdagbok

Utlogget sphaw

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 734

  • Heroes never die.... They just reload.
Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #32 : 08. mai 2008, 11:30 »
Synes du har med en del unødvendige ting. Hva skal du f.eks med "enarms tricepspress over hodet". Give me a break.

Du har flere sett med lårcurl enn du har i markløft, hvorfor det? Makes no sense.

Dropp fransk og pushdowns, sleng på litt smalbenk istedet. Rygghev, tja? Nå kan ikke jeg huske å ha lest "iforms benkpress program", men hvis du skal kjøre det, ikke driv å legg til ENDA mer for bryst på toppen, ie fjern pec-decken.

Løft til hake, er det upright rows (søk) du mener da? Her ber du bare om skade.

5x5 er vinneren her, eventuelt finn deg en litt bedre upper/lower split.

Good luck.
The world is a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get it and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!

Utlogget trøndergutt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 104

Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #33 : 08. mai 2008, 12:26 »
Det med reps er endret litt :

Benkpress 160kg x1
Markløft 200 kg x1
Knebøy 160x3
Alder 86 modell
Vekt ca 95-100 kg
Høyde 186 cm

Treningsdagbok

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!