Skrevet av Emne: Bli sterk i benken - Del 2 - Støtteøvelser  (Lest 7182 ganger)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Bli sterk i benken - Del 2 - Støtteøvelser
« #30 : 09. mai 2008, 21:07 »
Tror vi er helt enige jeg Børge, for det du konkluderer med er at en "mer strekt muskel" er sterkere enn en mindre strekt. Det er i seg selv vanskelig å argumentere mot, men dette er alikevel ingenting å gjøre med den rene fysikken i dette. At muskel arbeider over et lengre område har ingenting å si i utgangspunktet.

Spørsmålet koker alikevel ned til hvor mye "mer gunstige" muskelfester en med noe lengre armer har enn en som har kortere armer. I snitt er de antagelig litt mer gunstig festet, og da er ikke konklusjonen gitt rent fysisk; men jeg har liten statestikk på dette selvsagt. Ellers kan vi være enig i at de "skamtynne benksliterne" på ethvert gym med brystkasser som går innover ikke er fysisk begavet til å løfte benk i utgangspunktet, men samtidig er ikke en ape spesiellt stor den heller før den overgår alt av menneskets muligheter til å vise styrke. Og det er vel ikke på grunn av at sjimpansen har lange armer at den er sterk?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Bli sterk i benken - Del 2 - Støtteøvelser
« #31 : 09. mai 2008, 21:54 »
Jeg tror det er svært vanskelig å trekke noen konklusjoner om armlengde kontra benkpresstyrke.  Noen glimrende benkpressere har hatt lange armer (Lamar Gant), andre har hatt korte (Mike Bridges).  Jeg tror ikke løfteveien er så avgjørende for hvor mye man løfter.  Det som er avgjørende, er hvor sterk løfteren er når stanga befinner seg i det svakeste punktet i løftebanen.  Å spenne seg opp med bue i ryggen gir ikke så stor gevinst fordi løfteveien blir kortere, men fordi biomekanikken blir mye gunstigere.  Bryst og lats er mye sterkere enn skuldermusklene.

Jeg tror at de "skamtynne benksliterne" på ethvert gym som UpAndComming beskriver, ikke er indikasjoner på manglende talent og fysiske forutsetninger.  Desse folkene trener snarere så feil og med så lite kontinuitet at de ikke er i nærheten av å nærme seg de begrensningene som anatomien deres har.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Eggen90

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

Sv: Bli sterk i benken - Del 2 - Støtteøvelser
« #32 : 10. mai 2008, 17:48 »
veldig bra artikkel Smiley

men mange av filmene som ikke funket :\
Beste maksløft:
Benk: 120 x 2
Bøy: 100 x 8 (Ikke prøvd 1RM enda)
Mark: 180 x 1
something like that

Treningsdagbok: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=96532.msg1442577;topicseen#new

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Bli sterk i benken - Del 2 - Støtteøvelser
« #33 : 12. mai 2008, 09:47 »
Alle filmene funker for meg, mulig det er noe med nettleseren eller internetthastigheten din?
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Eggen90

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

Sv: Bli sterk i benken - Del 2 - Støtteøvelser
« #34 : 29. mai 2008, 12:06 »
kan være det er noe med pcn, vært noe herk med den i det siste :\
Beste maksløft:
Benk: 120 x 2
Bøy: 100 x 8 (Ikke prøvd 1RM enda)
Mark: 180 x 1
something like that

Treningsdagbok: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=96532.msg1442577;topicseen#new

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Bli sterk i benken - Del 2 - Støtteøvelser
« #35 : 09. juni 2008, 09:15 »
En meget bra artikkel. Best likte jeg stabiliserings delen med bedre styrke av rygg, rotatorer og levator scapula. Dett burde jeg gjort selv for 10 år siden.

Jeg sitter å funderer på hvordan floorpress og boardpress er brystøvelser? (da min erfaring er at pga. øvelsens korte natur er belastningen mest på armene)

Jeg kan legge til en glemt øvelse for brystet (sågar farlig og høy sjans for skader med tunge vekter) Benkpress til hals. Benkpress med chambered bar skal fingere bedre enn sistnevnte.

Spm. er seriøst.



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!