Skrevet av Emne: Er bryst de musklene som vokser raskest?  (Lest 5894 ganger)

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Er bryst de musklene som vokser raskest?
« : 18. mai 2008, 11:42 »
Etter 4 måneders trening så har jeg hatt en god fremgang når det gjelder bryst og triceps.
Men jeg synes ikke at resten av kroppen særlig biceps har hatt noe stor forandring.
Kan det være at jeg trener feil eller at de er slik at brytet alltid vokser raskere enn andre muskler?
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Er bryst de musklene som vokser raskest?
« #1 : 18. mai 2008, 11:43 »
Jeg tipper at du trener bryst mer enn de andre muskelgruppene, så derfor vokser de raskest.

Prioriter rygg og bein like bra som du prioriterer bryst, så skal du se at det skjer ting der også Smiley
Smiley

Utlogget Paven

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 138

  • Slå deg ned! :) ... før jeg gjør det
Sv: Er bryst de musklene som vokser raskest?
« #2 : 18. mai 2008, 11:45 »
Eller kanskje han trener biceps for mye

Utlogget AjaxX

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 676
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 676

Sv: Er bryst de musklene som vokser raskest?
« #3 : 18. mai 2008, 11:48 »
Prioriter rygg og bein like bra som du prioriterer bryst, så skal du se at det skjer ting der også Smiley
WORD!
begynn og fokuser på Markløft og Knebøy. Da skal du se det begynner og skje ting Wink
Trenigs/bilde logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58975.0

Løft:
ML 1x180kg RAW
BP 3x130kg
KB 1x182,5kg Belte

It burns it rips it hurts, they make you bleed your turn
The chance of a lifetime, how does it feel to be alive?

Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Er bryst de musklene som vokser raskest?
« #4 : 18. mai 2008, 12:48 »
H
Jeg tipper at du trener bryst mer enn de andre muskelgruppene, så derfor vokser de raskest.

Prioriter rygg og bein like bra som du prioriterer bryst, så skal du se at det skjer ting der også Smiley
Hvis jeg nå ikke tar feil så trener man ryggen og beina når man tar markløft eller? knebøy trener bare biena?
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Er bryst de musklene som vokser raskest?
« #5 : 18. mai 2008, 12:49 »
HHvis jeg nå ikke tar feil så trener man ryggen og beina når man tar markløft eller? knebøy trener bare biena?

Stemmer det. Knebøy er hovedsaklig en beinøvelse, mens markløft går mest på rygg, men du får også kjørt bakside av lårene bra.
Så kjør markløft på ryggdagen Smiley
Smiley

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Er bryst de musklene som vokser raskest?
« #6 : 18. mai 2008, 12:50 »
WORD!
begynn og fokuser på Markløft og Knebøy. Da skal du se det begynner og skje ting Wink

Markløft og Knebøy hvordan er dette relatert til biceps?
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Er bryst de musklene som vokser raskest?
« #7 : 18. mai 2008, 12:51 »
Jeg har hørt fra noen at hvis man trener beine så "trener" man hele kroppen??
Kan dette stemme på noen som helt måte??
Jeg kan ikke helt skjønne sammenhengen.
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

TheLions

  • Gjest
Sv: Er bryst de musklene som vokser raskest?
« #8 : 18. mai 2008, 13:07 »
Jeg har hørt fra noen at hvis man trener beine så "trener" man hele kroppen??
Kan dette stemme på noen som helt måte??
Jeg kan ikke helt skjønne sammenhengen.
Kommer helt an på øvelsen og belastnings momentumet  Wink

Utlogget VP

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 119
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 119

Sv: Er bryst de musklene som vokser raskest?
« #9 : 18. mai 2008, 13:13 »
Tung knebøy og markløft aktiverer store deler av kroppen. Biceps blir vel ikke direkte trent av dette, men disse øvelsene, når de trenes tungt vel og merke, gjør at kroppen produserer mer testosteron og veksthormon. Dette kan hjelpe bicepsen din, så vel som resten av kroppen din, til å vokse.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Er bryst de musklene som vokser raskest?
« #10 : 18. mai 2008, 13:19 »
Jeg har hørt fra noen at hvis man trener beine så "trener" man hele kroppen??
Kan dette stemme på noen som helt måte??
Jeg kan ikke helt skjønne sammenhengen.

Det kommer ann på hvilke øvelser du velger deg. Om du trener lårcurl og benspark så blir det ikke mye trening for andre kroppsdeler. Om du derimot baserer bentreningen på knebøyvarianter, markløftvarianter, utfallvarianter etc etc, så vil du belaste mange flere muskler enn bare beina.
 
Markløft som eksempel: Prime movers: quadriceps, hamstrings, gluteer, e spinae.
Synergister: e spinae, latisimus, delt post,  triceps brachi triceps surae.
Static: trapezius, u armer (grep), biceps brachi etc etc.

Det er altså til stor del øvelsesvalget og øvelsesutførlesen som bestemmer trenings effekten.

Om du legger hovedfokus på pressøvelser, så vil naturlig nok bryst, triceps og delt ant vokse mest.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Er bryst de musklene som vokser raskest?
« #11 : 18. mai 2008, 13:35 »
Stemmer det. Knebøy er hovedsaklig en beinøvelse, mens markløft går mest på rygg, men du får også kjørt bakside av lårene bra.
Så kjør markløft på ryggdagen Smiley

Markløft tar hovedsaklig på gluteus gruppen (rumpe) og erector spinae (ryggstrekker), dernest på biceps femoris (hamstrings) da den muskelgruppen hjelper til å strekke ut hofta og selvfølgelig quadriceps (fremre lår), i den grad man bøyer knærne. Det er også noe involvering av baksiden av leggene da det er noe bøy i knær og ankelledd i bunn av løftet. Core-musklene er selvfølgelig med til en viss grad men ikke i så stor grad som i knebøy der det må skapes større trykk i bukveggen på bunn av løftet for å holde overkroppen i en korrekt posisjon.

I tillegg så er underarmene involvert i opprettholdelse av grepet. Skulderpartiet ellers involveres noe. Først trapezius for å holde skuldrene i en stabil posisjon ala statiske shrugs, dernest muskulatur i øvre rygg og bakside skuldre idet armene bringes inn til kroppen fra en posisjon noe foran overkroppen. Men du skal dra svært mye i markløft, minst 200 i reps, før markløft blir noe som ligner på en fullverdig øvelse for øvre rygg. For en begynner så blir det å kun kjøre markløft et spørsmål om å neglisjere ryggtreningen. Man kan derimot godt kjøre markløft som første og tyngste øvelse og bruke den som oppvarming foran chins, roing etc.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Lille blod apen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 626
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 626

Sv: Er bryst de musklene som vokser raskest?
« #12 : 18. mai 2008, 14:23 »
Markløft tar hovedsaklig på gluteus gruppen (rumpe) og erector spinae (ryggstrekker), dernest på biceps femoris (hamstrings) da den muskelgruppen hjelper til å strekke ut hofta og selvfølgelig quadriceps (fremre lår), i den grad man bøyer knærne. Det er også noe involvering av baksiden av leggene da det er noe bøy i knær og ankelledd i bunn av løftet. Core-musklene er selvfølgelig med til en viss grad men ikke i så stor grad som i knebøy der det må skapes større trykk i bukveggen på bunn av løftet for å holde overkroppen i en korrekt posisjon.

I tillegg så er underarmene involvert i opprettholdelse av grepet. Skulderpartiet ellers involveres noe. Først trapezius for å holde skuldrene i en stabil posisjon ala statiske shrugs, dernest muskulatur i øvre rygg og bakside skuldre idet armene bringes inn til kroppen fra en posisjon noe foran overkroppen. Men du skal dra svært mye i markløft, minst 200 i reps, før markløft blir noe som ligner på en fullverdig øvelse for øvre rygg. For en begynner så blir det å kun kjøre markløft et spørsmål om å neglisjere ryggtreningen. Man kan derimot godt kjøre markløft som første og tyngste øvelse og bruke den som oppvarming foran chins, roing etc.



det med 200 for reps er da bare tøv hahaXD
slike ting er genetisk har ikke noe fast vekt belastning for alle sammen før en muskel vokser det er ifra person til person så et tall er ikke et fasit svar

har da ikke tat mere en 2 reps på 200 i mark å ryggen min har nå vokst bedre siden jeg begynte med det lissom

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Er bryst de musklene som vokser raskest?
« #13 : 18. mai 2008, 15:45 »
Du misforstår poenget mitt. En nybegynner som trener med 50 kilo i markløft er stort sett alltid betydelig mer enn 1/4 så sterk i øvre rygg som en viderekommen som trener med 200 kilo i markløft. Du øker raskere i markløft i rene kilo, og det har blant annet noe med at du løfter deler av egen kroppsvekt i tillegg til kiloene, per default. Det gjør ikke armene i markløft, derfor må du ta i litt med beina hvis du "løfter" uten vekt (bøy ned og opp igjen), men armene har da null belastning. Så først på ekstrem belastning er vekta så stor for armene at øvre rygg får noe vesentlig med trening. Men fortsatt er det ikke en optimal øvelse for øvre rygg, da mye av involveringen er statisk (holde skuldre/skulderblader i statisk posisjon gjennom løftet), og den dynamiske involvering av lats, posterior deltoid o.l. er litt begrenset pga. begrenset bevegelsesbane. Dessuten involveres ikke albueleddet som gjør øvelsen litt begrenset med hensyn til compound effekt på arm/skulder/skulderblad. Manfred Hoeberl, nr 2 i World's strongest man 1993 kjørte chins med 90 kilo ekstra med egen kroppsvekt på ca 140 kilo. Prøv og finn en styrkeløfter som løfter hva som helst i markløft og som ikke trener rygg tungt og som klarer det.








Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Lille blod apen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 626
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 626

Sv: Er bryst de musklene som vokser raskest?
« #14 : 18. mai 2008, 15:58 »
har ikke sagt at det er noe i veien med selve teorien men også si at man må trene med over 200 kg i mark for at den skal begyne å vokse ta det blir jo feil.. er jo sant det at jo høyere belastning man klarer etter vært jo mere vokser jo musklene dine...

men hva man trener med og vokser av er jo genetisk å ingen har da et fasit svar på åssen 100% han må trene og trene med.. folk er forskjellige.  kan jo tenke på de unge talentene vi har i norge innen styrke løft som veier ja si under 70 kg da mange av de som ikke trener med 200 kg men fortsatt har brei rygg å vis de da kjører et dietmar program så er det ikke mye fokus på nedtrekk da er det mest beregna til benkpressen.

Jenter å feks, hvor mange jenter kommer over 200 kg i mark?

jeg mener ikke det at markløft alene er fasiten på en brei rygg må kombinere seff

Men som jeg sier å det burde jo du være enig med ser jo at du sitter med utrolig mye kunnskap, folk er forskjellige så det fines ingen fasit svar på hvor mye og hvordan

Kan feks si det slik jeg å 3 kompiser ang rygg trening:
jeg: bygger best på å kjøre markløft
venn 1: bygger best på stang roing
venn 2: bygger best på nedtrekk

skjønner?


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!