Skrevet av Emne: NYHET! Benkpressforbund - RAW!  (Lest 40065 ganger)

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #180 : 31. mai 2008, 20:25 »
Og jeg har aldri fått en fartsbot, så jeg har heller aldri kjørt for fort...  :Smiley

... og jeg har aldri sittet inne for drap, så jeg har aldri drept noen ...

 Huh

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #181 : 31. mai 2008, 20:38 »
Dette er nok litt off-topic ja, men jeg svarer deg allikevel; jeg synes helt klart en som benker 200 kg uten doping er MYE sterkere enn en som løfter 250 kg med doping.
Veldig mye sterkere også! 
Finnes absolutt ingen tvil i mine øyne.

Men det er nå min mening og dette trengs ikke å diskuteres her.
Back to the bench!

<off topic>

1) Sterkest er den som klarer å generere mest styrke (løfte, dra, skyve mest kg) vha den molekylstruktur en er satt sammen med.
2) Raskest er det objekt som klarer å forflytte seg kjappest fra et punkt til et annet.

Resten er meninger som tilhører en diskusjon rundt etikk og moral. Fysikkens verden er "kjemisk" fri for etiske og moralske problemstillinger.

Eks: Befinner du deg på feil sted til feil tid ... så vil du få den meteoren fra det ytre rom i hodet uansett hva du heter og hvor nobelt menneske du er. Snubler du utenfor et stup, så vil tyngdekraften ubønnhørlig straffe deg med døden osv ...

</off topic>

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #182 : 01. juni 2008, 17:37 »
<off topic>

1) Sterkest er den som klarer å generere mest styrke (løfte, dra, skyve mest kg) vha den molekylstruktur en er satt sammen med.

Haha, molekylstruktur du liksom. Kransekakedeig tenker jeg vi sier.
Gloria in Excelsis Deo


_Xena_

  • Gjest
Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #183 : 01. juni 2008, 18:51 »
jorden kaller liz1... haalllloooooo........


Gå å legg deg teletubbi  Kiss

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #184 : 01. juni 2008, 20:04 »

Gå å legg deg teletubbi  Kiss

aldri..... vil være kverulant til det siste....

_Xena_

  • Gjest
Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #185 : 01. juni 2008, 21:51 »
aldri..... vil være kverulant til det siste....

Tøffingen Wink

Utlogget Rødhette

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 740
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 740

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #186 : 02. juni 2008, 14:23 »
Nå er det ikke slik at utøver i et forbund nødvendigvis er "dopere" bare fordi de ikke konkurrerer i regi av NIF. En vet da veldig lite om dette forbundet ennå (iallefall har jeg kun skummet gjennom dette så langt). De står fritt til å legge seg på samme nivå av testing som andre organiserte forbund (hvis de står utenfor) ... sågar kan de tom innføre et tøffere testregime? Uansett, så er utøvere rene til det motsatte er bevist.

Da må de evt. betale testingen selv, noe som kan bli kostbart.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #187 : 02. juni 2008, 14:26 »
Da må de evt. betale testingen selv, noe som kan bli kostbart.


No e det punktum finale, du får prøv å gjøre testinga di sjø-hø-høøøl...
No e det punktum finale, du får prøv å gjøre testinga di sjøøøøl...
l
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget T.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 185

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #188 : 02. juni 2008, 16:56 »
Alle må forstå at dette er mye bedre enn å ha det i NSF: Man slipper dommere som er utdannet, man slipper skjortene, man slipper å være medlem av en klubb, man slipper dopingkontroller, man slipper løftere fra NSF (jfr. særnorsk 2.3.2 og IPF 10.11). Ja man slipper motstand fra andre enn gymløftere og strongmanutøvere. I tillegg slipper man et idiotisk styre som er underlagt medlemmenes (tingets) meninger.  >Cheesy Dette blir nok bra!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #189 : 02. juni 2008, 17:00 »
 :Smiley

Sakligheten selv...

Utlogget fredheim

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #190 : 06. juni 2008, 17:51 »
Spørsmål fra Burny:
Lurer litt på den "bodypress'en", er dette maks reps med kroppsvekt? Eller hvordan er det?
Må du være med i noe klubb for å konkurrere? Eller er det "fritt" fram for alle?
Hvordan "utstyr" kan brukes? Vil det bli tillatt med belte og håndleddstøtter?

Svar til Burny:
Bodypress: løfteren løfter sin egen kroppsvekt opp til nærmeste 2,5 kg maks ganger.
Det blir også anledning til å konkurrere vektklasser seg imellom uavhengig av vekt, da man kan bruke Wilks koeffisienttabell, som blir brukt til å regne ut poengsum etter kroppsvekt.

Eksempel: en løfter med kroppsvekt på 75 kg som klarer 75 kg 30 ganger, tilsvarer at en løfter på 100 kg må løfte 100 kg 26 ganger og at en løfter på 130 kg må løfte 130 kg 21 ganger. 

For å delta: Man må ha løfterlisens for å delta. Man kan melde seg inn via en klubb, gym, idrettslag, eller starte sin egen klubb, man kan også melde seg inn enkeltvis i NBF.

Utstyr: Benkpresskjorte vil ikke bli tillatt. Ellers vil det meste av utstyret man kan bruke i styrkeløft bli tillatt, herunder, belte, sko, håndleddsbind etc. 

Steinar

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #191 : 09. juni 2008, 13:44 »
Den idretten kalles trampett og tilhører Norges Tunforbund.

En god sammenligning med en annen idrett, ville være, at en høydehopper tok i bruk trampoline for å klare høyden. det har du samenligningen:) to stk som blir glad på gymmet her hjemme nå vet jeg:)som blir med på noen stevner vertfall:)


Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #192 : 09. juni 2008, 13:45 »
Ikke uventet holdninger fra deg.

Tror det kommer til å bli syting om de som ikke er medlem av en styrkeløftklubb og testing.

Jeg syntes imidlertid dette er et knall tiltak.  Smiley

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #193 : 09. juni 2008, 13:50 »
Hvordan i all verden er vi på bølgelengde? Honør.

Eg føler det er noen ting jeg må påpeke.

1.   Ved NM i benkpress i 2003, var det 139 deltakere, ved årets NM er det 165 påmeldte. Så det har nok ikke godt veldig ut over rekrutteringen.

2.   At ”sentrale” personer var i mot innføringen av benkpresskjorta er vel, ikke noe spesielt bra argument for i ikke innføre skjorta, siden det var et flertall på Tinget som vedtok å godkjenne skjorta. Dette er vel demokratiets grufulle pris.

3.   Innføringen av skjorta har nettopp gjort av vi som norsk styrkeløftere hevder oss i benkpress internasjonalt, noe vi ikke gjorde før skjorta ble innført. Dette gir jo benkpresser muligheten til å reise ut i verden å konkurrere i mot de beste blant de beste på like premisser.



Ellers så ser eg at Steinar viser til en del grunner for å nekte bruk av skjorta. Med bakgrunn i hva har han kommet frem til disse? Er det ut i fra et samfunnsperspektiv  eller estetiske perspektiv.

·   At folk har blitt svakere i benkpress uten skjorte er vel tross ens eget ansvar, det er vel heller ikke ett stort samfunnsproblem (slik som f. eks narkotikakriminalitet er) 

·   Blir man dårligere trent av å trene med skjorte? Dette trur eg krever en litt bedre utgreining

·   Urettferdig? Her er vel teknikk svaret. Det kan være urettferdig vist du løfter med ”feil” teknikk  og ikke er villig til å endre denne, siden en med bedre teknikk for skjorte bruk for mer på skjorta. Nok en gang er det vel ens eget ansvar å gjøre det som skal til for å løft mest mulig innenfor de rammene reglene gir.

*    Det er ett ”must” å bruke skjorta  på hver trening. Siden eg blir brukt som skrekkeksempel  så kan eg avsløre at eg mellom Benk-NM i fjor og NM i styrkeløft i år brukte skjorta ca 6 ganger på trening. det blir altså 6 treninger/10 mnd. På samme tid trente eg 4 økter med benkpress i uken noe som bli ca 160 økter.  Alt i alt er altså hver 26,6 økt en skjorte økt.



Eg kan ellers avsløre at om eg hadde fått ett av 165 løfta godkjent, så hadde eg nok gått på 250 kg med ei strammere skjorte enn det eg løftet med på NM. Slik treningsresultatene mine har vært gjør eg ca 70-80 kg mer med skjorte enn uten akkurat nå. Målet er å en gang gjøre 100 kg mer med skjorte enn uten..

Dette har ikke kommet gratis, det er omlegging av treningen som har gjort dette, på VM i 2003, gjorde eg 180 i benk med skjorte, eg var på 160 kg uten skjorte på trening før dette stevnet, eg hadde altså den gangen rundt 20 kg på skjorta, slik de aller fleste nybegynner har.
Hadde ikke fokuset mitt vært å bli sterkere med skjorte, hadde nok fortsatt bare hatt 20-30 kg på skjorta, men kanskje vært litt sterkere uten. Noe som er uten betydning da fokuset mitt er på å konkurrere internasjonalt i styrkeløft og benkpress.



Det er gledelig å se av Sven Karlsen fortsatt er så interessert i styrkeløft at han tar seg bryet med å starte opp dette, å håper han kan være med på å skape blest rundt styrkeløft som helhet også.

Det skal også bli interessant å se om ”hobbybenkpresserne” slutter opp om dette forbundet eller om de fortsatt vil sitte å fortelle om kjempeløft, og dikte opp grunnene til å ikke delta mot andre og gjøre løftene sine innenfor de rammer en konkurranse gir.


Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #194 : 09. juni 2008, 14:10 »
Respektløst eller god timing i forhold til det nye forbundet. Alle ser fordelen her Egil, det er det som er poenget. Og det er ikke slik at alle som ikke er tatt er reine og det bør DU vite. Vi som er en del av/vært en del av et antidoping regime HELE LIVET har vesentlig større mulighet å bevise vår uskyld.

Det komiske i dette nye forbundet og Fredheim er at dette ikke kom som et forslag på Tinget. I USAPL og det engelske forbundet vet jeg det arrangeres slike konkurranser. I Norge kan du arrangere slike konkurranser uten å forby skjorte men premiere utstyrsfritt.

Når det gjelder utstyr i styrkeløft og evnen til å løfte mer er jeg i stor grad enig. Alt utstyr har blitt laget for å løfte mer eller ha en standard:
- Vektskiven ble tynnere så stanga ikke skulle svaie slik
- stanga ble tykkere og mer rillet for mindre svai og lette løft samt bedre grep
- benken ble stødigere og bedre innstillinger for løfteren
- løfterne fikk bruke håndleddsbind for svake håndledd (hvorfor ikke forby dette også?)
- løftere som ønsket bedre støtte i ryggen under løftingen fikk bruke belte
- Løftene fikk avløft (da klarer man i alle fall ikke å løfte selv!)
- Løfteren slapp dopingtesting (snakk om å leve på en livsløgn)
 
Så i fremtiden kan vi kanskje se i et raw forbund:
- En dommer som kontrollerer at armene er rette ved start og avslutning samt at stanga berør klærne til løfteren. Dette kan føre til: at sprett blir tillatt og "rumpeløft". De sistenevnte i kombinasjon har jeg hørt mange eksempler på 30-50 kg ekstra på. Sammen med ukalibrerte skiver osv vil effekten mot skjorta bli omtrent den samme.

Men den som venter får se...

Lykke til med å skape et SERIØST alternativ for de som også eller kun vil løfte uten benkpresskjorta.



Per Ove.

NBF ble stiftet forrige uke. Steinar har løftere han skal hjelpe på Benk NM, det samme har jeg (som la ut artikkelen idag).

Ingenting mer respektløst der enn at andre tema også er veldig aktuelle tett opptil eller rett etter arrangementer eller hendelser. Smiley

Som feks at det rettes fokus på doping rett før NSM, eller drakt og knebind rett før styrkeløft NM. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!