Skrevet av Emne: Piller del 2  (Lest 2660 ganger)

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Piller del 2
« : 20. januar 2003, 13:18 »
Vil ha hjelp av noen "erfarne" som har peiling på når jeg bør ta følgende piller (med hvilke måltid, når på døgnet, før etter trening osv) - det går litt surr når det er så mye å holde styr på...  :Smiley

Her er følgende piller jeg (har) og hvordan jeg tar dem:

Aminotabs    (3*3 til dagen, morgen, lunsj & kveld)
Multivitamin  (1 Etter trening, men usikker)
Omega 3      (3 piller, 2 til frokost, 1 til kvelds)
Zink              (2 piller etter trening)
Magnesium   (Kjøpt idag)
Epleeddikk    (Se Aminotabs)
ALA               (Skal brukes m/ kreatin i feb.)

Fint hvis dere ser at noe ikke stemmer - eller noe som kan forbedres. Si også ifra hvis dere ser noen tabletter som er unødvendige (i tilegg bruker jeg Blandingsprotein + Glutaminpeptid)

Mvh.

Nocturne  8)
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget Megaman

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 182
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 182

Re:Piller del 2
« #1 : 20. januar 2003, 14:40 »
Angående epleeddik har jeg noen kommentarer.  Jeg har ikke funnet studier som forsøker å påvise effekten av epleeddik (eddiksyre) på mennesker. Det eksisterer imidlertid studier av eddiksyre som anorektisk (appetittdempende) middel på kyllinger. ( Nutr Metab 1995;39(2):107-16 Broiler chick responses to anorectic agents: dietary acetic and propionic acids and the blood metabolites. Pinchasov Y, Elmaliah S). Kyllingene ble matet med fôr som inneholdt 3 vektprosent ren eddiksyre per kg fôr. Fôret inneholdt en energimengde på 2500 og 2750 kcal/kg. Kyllingene ble delt inn i to grupper der den ene gruppen fikk fôret som inneholdt 2500 kcal/kg , og den andre gruppen fikk fôr med 2700 kcal/kg. Resultatet var en reduksjon av frivillig matinntak med tilhørende vekttap i begge grupper. Mengden av bukfett ble også målt i begge grupper, og viste seg å ha minket i begge grupper. Reduksjon av mengden bukfett var uavhengig av energiinntaket i dietten.

Diskusjon: Effekten av eddiksyre på mennesker er umulig å fastslå utifra disse studiene, men er resultatene overførbare, kan man regne med at eddiksyre kan virke appetittbegrensende og muligens fettreduserende på mennesker. Vanlig eddik, og deriblant epleeddik inneholder vanligvis ikke mer en fem vektprosent eddik. Dette medfører at hvis man skulle bruke resultatene fra denne studien måtte en diett på omkring 2500 kcal inneholde 30 g REN EDDIKSYRE, omregnet blir dette 600 ml husholdningseddik om  dagen!.

Man kan derfor antagelig konkludere med at mengden eddiksyre fra noen få epleeddiktabletter vil ha forsvinnende liten virkning på kroppsfettet og appetitten.!

Kilden til eddiksyre er også uten betydning. Istedenfor å kjøpe dyre epleeddiktabletter, kan man like gjerne kjøpe vanlig eddik på butikken, og blande dette i maten. (Du kan jo begynne med en halvliter om dagen)

God appetitt!  Wink

mvh Megaman


Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Re:Piller del 2
« #2 : 20. januar 2003, 19:46 »
Magnesium og sink bør du ta like før du skal hoppe til køys. ungå å ta det med tilskudd eller mat som inneholder kalsium, da det hemmer virkningen.
Zink og magnesium tatt før leggetid er med på å øke testosteronivået i kroppen.
Se bla på www.sportstilskudd.no under biotest der var det en referanse om akkurat det, om jeg ikke husker feil.'


Omega 3 bør du ta i lag med din multivit tab, da noen vitminer er fettløselige, du får litt bedre effekt da.

Eple eddik kan du bruke før måltid for å senke GI verdien på måltidet.

Amino tabs vedsiden av måltid for å høye protein andelen i måltidet.

ALA virker fint med karbo og kreatin etter trening


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Piller del 2
« #3 : 22. januar 2003, 12:03 »
Forslag:

Kutt ut allt av tabletter utenom Multivitaminer.
Kjøp en flaske tran.
Spis ellers sunn og variert kost.

Soje
Pillemotstander

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Re:Piller del 2
« #4 : 22. januar 2003, 13:46 »
Enig med Soje!

Kosttilskudd er dyrt, effekten marginal, tvilsom eller fraværende. Hvor mange typer "vidunderpiller" fra 10 år tilbake er fremdeles i salg i dag? Ikke mange... Kosttilskudd-bransjen er kynisk, og kun ute etter å lure penger fra deg.

Med et normalt sunt, variert kosthold får man de vitaminene og mineralene man trenger, selv om det ikke skader med en multivitamintablett i tillegg.

Tran er et av de beste - og billigste - kosttilskudd som finnes, og beskytter dessuten mot en rekke farlige sykdommer.

Det mest anabole av alt det anabole: MAT!!
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Megaman

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 182
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 182

Re:Piller del 2
« #5 : 22. januar 2003, 15:08 »
HITman mener at virkningen av "kosttilskudd" er "marginal, tvilsom eller fraværende". Først vil jeg spørre HITman hva han mener med kosttilskudd ? Sikter du til proteintilskudd, vitamintilskudd, nattlysolje og ellers alt annet man tilfører utenom vanlig kosthold? Når du ikke spesifiserer nærmere hva du mener blir påstanden din svært kategorisk og lite gjennomtenkt.  I dag er det svært enkelt å få tilgang til vitenskapelige studier av ulike tilskudd. PubMed er en stor database som gjør det mulig å søke i et utall publikasjoner om medisinsk relaterte temaer. PubMed er åpent for alle, og søk i databasen er gratis (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/PubMed/). Et eksempel; bruker man søkeordene "Creatine" sammen med "bench press" på PubMed, får man flere sammendrag av studier rapportert i anerkjente vitenskapelige tidsskrifter som demonstrerer effekten av kreatin på eksplosiv styrke.
Mitt håp er at diskusjonen på dette forumet i større grad kan basere seg på at folk oppgir referanser til stedene de har hentet informasjonen fra, istedenfor å bare komme med løse påstander. Det nytter ikke å si at ; "kreatin funker bare ikke! jeg har prøvd. Ikke bruk det. 95% prosent av de som bruker det opplever ingen effekt! det viser vitenskapelige undersøkelser ". Hvilke undersøkelser? I hvilket tidsskrift? Når? .
Man er i dette tilfellet nødt til å oppgi hvor man har lest dette, hvis ikke har uttalelsen ingen troverdighet. Legger man ved informasjon om kilden til disse opplysningene, kan andre lese mer om det hvis de vil, samtidig som man løfter diskusjonen opp på et helt annet seriøsitetsnivå!

mvh Megaman

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Re:Piller del 2
« #6 : 23. januar 2003, 15:52 »
Megaman:
* En enkel definisjon på kosttilskudd, som kan anvendes her, kan for eksempel være: "Ethvert tillegg (som inntas peroralt og tas opp av mage-tarmsystemet) til et vanlig, variert kosthold med tilstrekkelig innhold av makro- og mikronæringsstoffer."
* Er veldig familiær med PubMed. Bruker mediet mye selv.
* Er veldig enig med deg i at påstander i størst mulig grad bør dokumenteres.
* Likevel mener jeg at generalisering - i de fleste sammenhenger - er nødvendig for å bidra til oversiktlighet. Mange styrketrenende - og særlig nybegynnere - kaster seg ukritisk (les: uten å sette seg inn i dokumentasjon) over nye og dyre kosttilskudd med påståtte supereffekter. Jeg mener derfor man på *generelt* grunnlag bør være skeptisk til kosttilskudd-markedet som et hele, selv om det også er en del seriøst å finne der ute. Men generalisering må selvfølgelig ha basis i objektivitet.
* Det er lett å finne studier - om de fleste kosttilskudd - som dokumenterer marginal, tvilsom eller fraværende effekt. Dette gjelder også kreatin. (Prescrire Int 2002 Jun;11(59):88-90: "Creatine: little impact on athletic performance, but a risk of adverse effects" som konkluderer slik: "Taking creatine supplements is inadviseable", og f.eks. Can J Appl Physiol 2001 Dec;26(6):527-42: "Effects of creatine monohydrate supplementation during combined strengthand high intensity rowing training on performance" som konkluderer slik: "Creatine supplementation did not increase performance or training volume over a placebo condition in rowers that performed a combined high intensity rowing and strength program") Og så finnes det jo også studier som dokumenterer en effekt av kreatin også, da. Konklusjonen blir da at effekten av kreatin er "questionable" eller tvilsom. Dessuten er bivirkningsprofilen ikke fullt ut kartlagt (og det gjelder MANGE nye kosttilskudd!!!), samt at du ikke kan fortsette å ta kreatin i all evighet; kreatin setter kroppen i en slags "kunstig tilstand" som går tilbake når inntaket avsluttes.
* Ikke misforstå meg, jeg er ikke konsekvent MOTSTANDER av kosttilskudd, bare skeptisk til utstrakt bruk av det. Naturlig er best, synes nå jeg. Og DYRE kosttilskudd holder jeg meg stort sett unna. Jeg tar tran (fordi det er billig, sunt og motvirker en rekke sykdommer), multivitaminer (fordi jeg ikke alltid er like flink til å få i meg nok frukt og grønt, og fordi det er billig) og protein/gainer (de gangene jeg ikke får i meg nok protein fra vanlig mat).
* Så - igjen på generelt grunnlag - synes jeg det er *galskap* å bruke tusener på tusener av kroner i året på kosttilskudd. Og hvordan skille effekten fra det ene og andre når man dytter i seg CLA, pyruvat, eple-eddik, sink, glutamin etc.? Eh...hva var det *egentlig* som gjorde at fettprosenten sank? Var det eple-eddiken?Eller CLA? Eller treningen, eller endringer i kostholdet? Eller var det influensaen...

Mvh HITman
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re:Piller del 2
« #7 : 23. januar 2003, 19:45 »
Til Benkpressman: takk, skal prøve å gjøre som du skrev  Smiley

En liten kommentar til det HitMan skrev, joda, det er sløs med penger, men noen mennesker (som er vegetarianere) får ikke alt de trenger gjennom et sunt kosthold, og kanskje fett % synker pga. en kombinasjon av produktene som er nevnt  Grin
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!