I dagens Dagbladet (08.07 2008) kan vi lese følgende:
Saken fremstilles på den måten at fordelingen helst skulle vært 50/50 for likestillingens-skyld, og at grunnen til skeivfordelingen er at "jenter med lærevansker glemmes".
Det er to ulike religioner der ute, hvor den ene ofte sauses sammen med den andre ... og derav også ofte fører til misforståelser. Den ene religionen dyrker likestilling for det likestilling reellt er, mens den andre religionen (som politikere og samfunn generelt er gjennomsyret av) dyrker ideologien om 50-50 samfunnet.
Likestilling dreier seg om grunnleggende like muligheter til å gjøre det du har lyst til, såfremt motivasjon
og kvalifikasjoner er tilstede.
Ofte hører en fremstillinger som "... i de tilfeller hvor to kandidater er likt kvalifisert skal en preferere Y i stedet for X". Dette tilhører 50-50 samfunnet og har lite med likestilling å gjøre. En situasjon hvor to mennesker besitter eksakt like kvalifikasjoner er uansett høyest fiktiv og ikke noe som tilhører virkelighetens verden. Så lenge det ikke legges hindre i veien for at de individer som til enhver tid er best kvalifisert får prøve seg der hvor enkeltindividet ønsker det selv, så er prosentfordeling mellom kjønn faktisk irrelevant. Typisk politikersvada å havne innom kvoteringsamfunn hver gang likestilling som begrep er oppe til diskusjon.
Er ellers enig med deg at en ikke bør stirre på hva ungene har i buksen når en skal trå til med hjelpende krefter i skolen. En trenger forresten å gjøre en innsats i begge ender av skalaen. De virkelig flinke ungene bør definitivt ha anledning til å løftes opp og få noe ekstra å bryne seg på, samtidig som en setter alle kluter til for å hjelpe dem som tilsynelatende av ulike årsaker faller av lasset. Mennesker innehar ikke like evner. På tide å innse dette.