Skrevet av Emne: Bra å springe 30-40 min før/etter trening?  (Lest 6126 ganger)

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Bra å springe 30-40 min før/etter trening?
« #15 : 06. november 2008, 15:07 »
Ikke akkuart det jeg sier da: Jeg sier at så lenge løpeøkta før styrken ikke overskrider 30min så er det ikke noe problem, rolig løping vel og merke.
Men skal du løpe over 30min, da lønner det seg ikke spesielt å løpe før økta. På 45min begynner kroppen å brenne fett. Etter en sånn tids-distanse, så sier det seg selv at kroppen ikke har fulle glykogenlager. Lykke til! Notice my words! Wink

Så på 31 minutter er du fucked, da er det bare å gå hjem og legge seg? Litt kjipt hvis klokken din går feil ass...

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Bra å springe 30-40 min før/etter trening?
« #16 : 06. november 2008, 15:13 »
Ikke akkuart det jeg sier da: Jeg sier at så lenge løpeøkta før styrken ikke overskrider 30min så er det ikke noe problem, rolig løping vel og merke.
Men skal du løpe over 30min, da lønner det seg ikke spesielt å løpe før økta. På 45min begynner kroppen å brenne fett. Etter en sånn tids-distanse, så sier det seg selv at kroppen ikke har fulle glykogenlager. Lykke til! Notice my words! Wink
Hvor i alle dager finner du dette bekreftet?

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Bra å springe 30-40 min før/etter trening?
« #17 : 06. november 2008, 15:19 »
peis på med 30 før ;=)

Hvorfor? For å få minst mulig ut av styrketrening?....

Før eller etter er random, bare ikke løpinga overskrider 30min



Ikke akkuart det jeg sier da: Jeg sier at så lenge løpeøkta før styrken ikke overskrider 30min så er det ikke noe problem, rolig løping vel og merke.
Men skal du løpe over 30min, da lønner det seg ikke spesielt å løpe før økta. På 45min begynner kroppen å brenne fett. Etter en sånn tids-distanse, så sier det seg selv at kroppen ikke har fulle glykogenlager. Lykke til! Notice my words! Wink

Jo da var til en viss grad det du sa jo, men nå skjønner du sikkert bedre verdien av et utfyllende innlegg.
Oppvarming er viktig i forbindelse med trening ja, men å løpe i 30 minutter, tror du virkelig det er optimalt for styrketreningen? Er man maraton løper fra før så er det kanskje litt begrenset hvilken effekt en joggetur har å si på styrketreningen, men generelt sett så er det ganske selvfølgelig at 30 minutter med løping hemme styrketrening mer eller mindre.

Og dette med at kroppen forbrenner fett etter 45 minutter, hvor har du dette fra? Hva bedriver kroppen med resten av dagen egentlig, og de 5, 10, 15, 20, 30 minuttene først?
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Figuz

  • Gjest
Sv: Bra å springe 30-40 min før/etter trening?
« #18 : 06. november 2008, 15:33 »
Syns jeg ser deg dra like mye i markløft etter en 30 minutters løpetur, i forhold til å ikke he løpt..

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: Bra å springe 30-40 min før/etter trening?
« #19 : 06. november 2008, 16:01 »
Men samtidig vil jo styrketrening før løping ødelegge for utholdenhetstreninga etterpå, dersom utholdenhet er målet. Derfor er nok det beste som noen allerede har nevnt; å ta utholdenhetstreninga på andre dager. Du kan jo også løpe rolig 10-15 min før styrketrening som oppvarming og ta den samme rolige turen etter trening som en nedtrapping. Dette kan hjelpe med å skylle vekk melkesyre og avfallstoffer fra musklene, og bidra til raskere restitusjon.
Selv merker jeg ikke noen særlig negativ effekt av å løpe 20-30 min før trening, med mindre jeg skal trene tung bøy eller mark. Men selvsagt er det ikke optimalt om man vil ha mest mulig ut av styrketreninga.

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Bra å springe 30-40 min før/etter trening?
« #20 : 06. november 2008, 16:50 »
Så det vil si at jeg kan springe feks dc før styrketreninga og energien vil fortsatt være på topp og glykogenlagrene fulle og klare for styrke?

-Glykogenlagrene er ikke så små at de blir brukt opp på å løpe før trening. Det er ca 500 gram på en normalt vosken gutt, og pluss det fettet du forbrenner med jogging må du nok jogge i 1,5 -2 timer før du kan nærme deg tømte glykogenlagre.
En av grunnene til at jeg sier at du skal kjøre cardio etterpå er fordi cardiotrening krever mindre eksplosivitet enn styrketrening. Har du først slitt deg ut på en cardioøkt vil det påvirke kvaliteten på styrkeøkten, og om styrkeøkten har primærprioritet og cardio sekundær, så sier det seg selv hva som skal ha kvalitetsfokus.

Utlogget crazycreek

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 91

Sv: Bra å springe 30-40 min før/etter trening?
« #21 : 07. november 2008, 08:15 »
Hvorfor? For å få minst mulig ut av styrketrening?....



Jo da var til en viss grad det du sa jo, men nå skjønner du sikkert bedre verdien av et utfyllende innlegg.
Oppvarming er viktig i forbindelse med trening ja, men å løpe i 30 minutter, tror du virkelig det er optimalt for styrketreningen? Er man maraton løper fra før så er det kanskje litt begrenset hvilken effekt en joggetur har å si på styrketreningen, men generelt sett så er det ganske selvfølgelig at 30 minutter med løping hemme styrketrening mer eller mindre.

Og dette med at kroppen forbrenner fett etter 45 minutter, hvor har du dette fra? Hva bedriver kroppen med resten av dagen egentlig, og de 5, 10, 15, 20, 30 minuttene først?
les teg opp på teori! Gidder ikke å skrive masse her nå. Tidlig på mårran!
Benk: 105kg
Mark: 150kg
Bøy:  110kg

No Pain, No Gain!

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Bra å springe 30-40 min før/etter trening?
« #22 : 07. november 2008, 08:52 »
Husk nå at trådstarter ikke sa noe om at joggingen skulle være utholdenhets trening..Hvis han jogger rolig saktere enn det han greier maks har det lite å si. På en halvtimes rolig jogging forbrenner du vel...150 kalorier? Ren gjetning fra meg altså..

Men hvis det er utholdenhetstrening så vil jo det tære en del på glykogenlagrene.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Bra å springe 30-40 min før/etter trening?
« #23 : 07. november 2008, 09:34 »
les teg opp på teori! Gidder ikke å skrive masse her nå. Tidlig på mårran!

Crazycreek ber Baliba lese teori. Verden er et morsomt sted!  woot


Det virker ikke som at du kan en dritt, du uttaler deg om ting du ikke vet, du er frekk og gir trusler når folk påpeker det. Les deg opp på teori, og ikke tro på alt du leser!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Bra å springe 30-40 min før/etter trening?
« #24 : 07. november 2008, 09:35 »
les teg opp på teori! Gidder ikke å skrive masse her nå. Tidlig på mårran!

Kom med teorien din du da vel? Kunne vært artig å sett, for det du kommer med tenderer til å være ren svada!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Bra å springe 30-40 min før/etter trening?
« #25 : 08. november 2008, 00:31 »
-Glykogenlagrene er ikke så små at de blir brukt opp på å løpe før trening. Det er ca 500 gram på en normalt vosken gutt, og pluss det fettet du forbrenner med jogging må du nok jogge i 1,5 -2 timer før du kan nærme deg tømte glykogenlagre.
En av grunnene til at jeg sier at du skal kjøre cardio etterpå er fordi cardiotrening krever mindre eksplosivitet enn styrketrening. Har du først slitt deg ut på en cardioøkt vil det påvirke kvaliteten på styrkeøkten, og om styrkeøkten har primærprioritet og cardio sekundær, så sier det seg selv hva som skal ha kvalitetsfokus.

Unnskyld meg frøken, men har noen av oss her inne bortsett fra crazygeek sagt noe annerledes?Smiley
Å jeg sa heller ikke at energilagrene var tømt, jeg pressiserte at etter en dc-økt på 30 min "ikke" hadde noe å si.
: så det har ikke noe med energilagrene dine å gjøre, er det det du mener?!

Dessuten gleder jeg meg til å høre på teorien til carzygeek her.
HUSJ BALIBA, GÅ TIL SENGS Å LES MED SEG!

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Bra å springe 30-40 min før/etter trening?
« #26 : 08. november 2008, 00:52 »
var ikke en hets til deg når jeg siterte deg frøken johan, bare adda litt mer fakta...
når sa jeg at det ikke hadde noe med energi lagerene?

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Bra å springe 30-40 min før/etter trening?
« #27 : 08. november 2008, 10:10 »
haha, var ikke vondt mendt at jeg kalte deg frøken:)
Jo, det eneste du sa at hadde noe å si var dette med eksplosivitet.
Men regner med vi er enige, så vi kan heller vente på at crazygeek kommer med litt teori;)

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Bra å springe 30-40 min før/etter trening?
« #28 : 08. november 2008, 11:37 »
Yes!

Utlogget crazycreek

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 91

Sv: Bra å springe 30-40 min før/etter trening?
« #29 : 09. november 2008, 11:55 »
haha, var ikke vondt mendt at jeg kalte deg frøken:)
Jo, det eneste du sa at hadde noe å si var dette med eksplosivitet.
Men regner med vi er enige, så vi kan heller vente på at crazygeek kommer med litt teori;)
Hva er det slags fisefine frøkner vi har med å gjøre på dette forumet dà?
Lol, Johan, men jeg sier bare Johanne!!
Benk: 105kg
Mark: 150kg
Bøy:  110kg

No Pain, No Gain!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!