Skrevet av Emne: NeDD`s sykkel logg  (Lest 219189 ganger)

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD`s oppkjøring til sykkelsesongen 2012!
« #735 : 08. november 2011, 20:18 »
Enig i det med drikkingen. Liker egentlig ikke så godt spinningtimer som er lagt opp med drikkepause mellom sangene. Personlig instruerer jeg "non-stop" og gir deltakerne beskjed om nettopp å drikke selv om vi er midt inne i en øvelse/sang. Jeg syns timen får et mer realistisk preg da, og strengt tatt er jo deltakerne kommet for å trene og ikke pusle avgårde Wink

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s oppkjøring til sykkelsesongen 2012!
« #736 : 09. november 2011, 07:41 »
Enig i det med drikkingen. Liker egentlig ikke så godt spinningtimer som er lagt opp med drikkepause mellom sangene. Personlig instruerer jeg "non-stop" og gir deltakerne beskjed om nettopp å drikke selv om vi er midt inne i en øvelse/sang. Jeg syns timen får et mer realistisk preg da, og strengt tatt er jo deltakerne kommet for å trene og ikke pusle avgårde Wink
Helt sant. Smiley Typisk Elixia (hvor jeg spinner) å kjøre komfort-timer der alle dødelige kan gjøre riktig Wink

Onsdag 9. nov.

Rolig sykkeltur:
Tid: 58,10 min.
Lengde: 20,50km
Gjennomsnittpuls: 63%
Makspuls: 71%
Kcal forbrenning: 644
Snittfart: 21,1km/t
Maksfart: 46,4km/t
5 grader

Kvernaland
Fosseik: 11.03
Gandal: 20.00
Espenes: 32.16
Jobb: 58.10

Tåke og redusert sikt. Ellers vindstille og fint. Kjenner kulden nærmer seg. Kun 3 grader når jeg tok ut.
Vinterskoene er nå tatt i bruk!



Var forresten på utdeling av turyttermedaljer i går. Fikk tildelt bronse for 30 mil med ritt ila. 2011.
"Liten" nedgang fra 2010 da jeg syklet 90 mil og fikk gull Wink

Noe annet som var VELDIG kjekt var at Mr. Wilhelmsen fra Oslo Cyklekrets kom til Stavanger for å dele ut vandrepokalen til karene i Styrbjørn som vant årets Trondheim - Oslo. La oss håpe at den blir holdt her i regionen en stund fremover Wink


Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s oppkjøring til sykkelsesongen 2012!
« #737 : 11. november 2011, 07:31 »
Torsdag 10. nov.
Styrke bein:

Knebøy:
3x10 82,5kg

Markløft:
3x10 115kg

Bulgarsk utfall:
3x10 8kg i hver hånd
Dette var helt j*vlig etter kjørt meg mesten tom på bøy og mark.
Rompa og lår var knallstive etterpå.

Tåhev:
1x10 115kg

Nedtrekk:
3x10 67kg

Roing:
3x10 67kg

Kjenner at jeg er på maks i nedtrekk og roing. Skal gå ned til 8 reps og heller trene med progresjon.
Går akkurat slik det er nå.


Fredag 11. nov.

Rolig sykkeltur:
Tid: 1 time
Lengde: 20,50km
Gjennomsnittpuls: 60%
Makspuls: 68%
Kcal forbrenning: 598
Snittfart: 20,8km/t
Maksfart: 47,1km/t
2 grader i snitt Smiley

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD`s oppkjøring til sykkelsesongen 2012!
« #738 : 11. november 2011, 20:00 »
Hehe, syns jeg kjenner det i beina selv når jeg leser om utfallene dine Wink Bra styrke på deg mann!

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s oppkjøring til sykkelsesongen 2012!
« #739 : 15. november 2011, 08:24 »
Hehe, syns jeg kjenner det i beina selv når jeg leser om utfallene dine Wink Bra styrke på deg mann!
De røyner hardt. Men godt gjør det  :Smiley


Mandag 14. okt

Lett økt for å teste skulderen. Lager litt knorpelyder enda når jeg trener brett, så det ble "en smal kort økt".

Smalbenk:
3x10 42,5kg

Skråbenk:
3x10 32,5kg

Videre på spinning....

Tid: 1 t 45 min.
Gjennomsnittpuls: 77%
Makspuls: 90%
Kcal: 1792

Kjørte to timer. Først en easy på 40 minutt, så en 55 mins intervall.
10 minutters pause i mellom, så da la jeg meg på 70%.
Måtte opp i 90% på et par intervaller når vi sto.
Ellers så kjørte jeg 30 sekunders lengre intervaller for å korte ned pausene. Begynte også å kjøre opp pulsen 30 sekund før pausen var slutt. Ser at det er flere og flere som stramer inn på pausene i denne timen.


Ukens tips:
Om drikkingen gikk som en lek sist uke med høy puls, så prøv å spis.
Ta med deg maten du spiser på ritt. Enten gel, sjokolade, banan, rosiner, seigmenn o.l.
Prøv å spis dette når du ligger på terskelpuls. Da får du virkelig testet deg med å puste mye gjennom nesen, eller gjennom munnen mens du tygger. La kroppen vende seg til "racingfuel´en" allerede nå, så vet du hvordan kroppen fungerer når rittene er like rundt hjørnet.
NB: Energidrikk og racingfuel er ikke vits om timen varer 1 time eller mindre.

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s oppkjøring til sykkelsesongen 2012!
« #740 : 16. november 2011, 08:23 »
Tirsdag 15. nov.

Rolig sykkeltur:
Tid: 1 t 21
Lengde: 28,32km
Gjennomsnittpuls: 62%
Makspuls: 73%
Kcal forbrenning: 863
Snittfart: 21,2km/t
Maksfart: 42km/t
-1 grader i snitt

Planen var en totimers i dag tidlig, men ga meg etter 1,20. Tok en kortere veg med andre ord.
Har vært småkald og snørrite hele uken, så i dag frøs jeg på armene og fikk aldri skikkelig varmen i meg. Hadde ull + vinterjakken på overkroppen, men i dag var det ikke nok. Sist uke var det 2-3 grade varmere, og da hadde jeg høstjakken uten å bli kald. Vinterjakken skal tåle -10 grader og jeg har ikke hatt problemer før, så det tyder på at eget varmeapprat ikke fungerer som det skal.
Følte ikke vits å presse seg mot klokka de siste 40, får ta de på fredag. Smiley

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s oppkjøring til sykkelsesongen 2012!
« #741 : 18. november 2011, 09:58 »
Torsdag 10. nov.
Styrke bein:

Knebøy:
3x10 85kg

Markløft:
3x10 117,5kg

Bulgarsk utfall:
3x10 8kg i hver hånd

Tåhev:
1x10 120kg

Siste uke med økning før deload(lett uke).
Bøy og mark nærmer seg en maks, så blir spennende å se hvor lenge det holder. Begynner å bli mer stabil på utfall. "Problemet" er at pulsen stiger så veldig på første ben, at under trening av andre ben, så har jeg nesten nok bare med pusten. Skjerpings! Smiley


Rolig sykkeltur:
Tid: 1 t 56 min
Lengde: 38,77km
Gjennomsnittpuls: 64%
Makspuls: 80% (glemte meg litt av opp en bakke i skogen Wink
Kcal forbrenning: 1300 blank
Snittfart: 20km/t blank
Maksfart: 46,5km/t
9 grader i snitt

Gøy tur. Startet vondt med tunge bein fra i går, men fikk syklet dette av meg første timen.
Siste timen var i Njåskogen, og hadde to race med rådyr. Litt farlig da de plutselig bare spretter ut fra skogen og gir full gass. Hvor er jegeren når du trenger han? Huh

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s oppkjøring til sykkelsesongen 2012!
« #742 : 22. november 2011, 08:05 »
Mandag 21. nov

Spinning

Tid: 56 min.
Gjennomsnittpuls: 76%
Makspuls: 89%
Kcal: 849

40 mins spinningøkt, som jeg kjørte 15 mins oppvarming til i forkant.
To lange bakker. Kom opp i 89%, men det kjentes ut som 84-85%. Hadde godt overskudd på denne timen og syredannelse var framværende. Lå derfor på 88-89% store deler av siste bakken.

Tirsdag 22. nov.

Våknet ikke av iphonen i dag. Alarmen sto ikke på. Ble derfor 30 mins forsinket og måtte ta en kort løype! Syklet, eller trillet ned Tinghaugbakken. Så toppfarten viser at grusbakken er bratt. Smiley


Rolig sykkeltur:
Tid: 30 min
Lengde: 10,8km
Snittfart: 21,9km/t
Maksfart: 72,3km/t
3 grader i snitt


Ukens tips:
Hva er det letteste man kan bli bedre på? Som heller ikke koster noe særlig krefter. Nedoverbakkene!
Uansett om du er 20 eller 60år, så mener jeg at potensialet for at du skal bli bedre nedover er der.
Jeg tørr også påstå at Anders Hovdenes er mindre redd i 90km/t ned Ballettbakken enn hva mange andre er i bare 30km/t ned samme bakke. Altså 1/3 av farten.
Saken er at mange føler seg utrygg i høy fart og på dårlig underlag.
Folk stivner i blikket, mister flyten og tryggheten. Armer, nakke og skuldre stivner og man bare stirrer på faren som venter deg lenger nede i bakken. Dette må såklart trenes på. Hvorfor slite unødvendig bremseklosser isteden for å spare sekunder? Tenk å ha en fordel med at du klarer å kjøre deg inn igjen ned bakkene, om du ikke klarte å henge med oppover mot toppen? Legg langturene innom traseer hvor det er heftige nedkjøringer. Øv i løypene hvor rittene går.
Test deg selv om du tørr mer og mer gjennom svinger. Kjør på både asfalt og grus.

Min "utforteknikk" er en god knekk i albuene, hode lavt og fremover, to fingre pr bremsehendel og blikket langt frem. Løfter også rompa litt over setet om det er mye humper o.l. i løypa.
Lykke til.

Utlogget |||=-HaH-=|||

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 361
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 361

Sv: NeDD`s oppkjøring til sykkelsesongen 2012!
« #743 : 22. november 2011, 13:05 »
"Ekke d falliii aa" ?

Der var det fine tips til når jeg skal prøve birken, blir nok ved 30års skillet mitt høhø.



man-fre 06:20 - 07:40- lør-søn: stengt
med forbehold om utmattelse.

Treningslogg | Morgentrimmerens Feltsekk rev1 | Grønnsaker i 2L Saus

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD`s oppkjøring til sykkelsesongen 2012!
« #744 : 24. november 2011, 06:55 »
Godt "ukens tips" NeDD. Eller er det "famous last words"?  Grin Merker at jeg er blitt modigere (dummere?) i utforkjøringene selv nå, men har fortsatt langt igjen til 90 km/h i Ballettbakken Wink Kjenner meg igjen i beskrivelsen av å "stivne", men selv der er jeg på bedringens vei Smiley Men det er jo noe med denne "konsekvensanalysen" da Wink

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s oppkjøring til sykkelsesongen 2012!
« #745 : 24. november 2011, 07:35 »
Hehehe, nei ikke ment for at noen skal stupe utfor og gjøre speedtest på første forsøk i lokalbakken.  Shocked  Smiley
Ta det gradvis, og man blir bedre og tryggere. Så kommer farten på speedoet av seg selv...
Tenkte det var greit å dele litt tips fremover Smiley

Torsdag 24. nov.
Rolig sykkeltur til jobb:
Tid: 58 min
Lengde: 20,52km
Gjennomsnittpuls: 60%
Makspuls: 70%
Kcal forbrenning: 561 blank
Snittfart: 21,2km/t blank
Maksfart: 46,4km/t
6 grader i snitt

Meget rolig tur, og på tom mage. 0 problemer for det om.

Blenderfrokost ved ankomst til jobb: 3dl melk, 2 scoops sjokolade proteinpulver, 100g havregryn.
+ en neve/hånd med rosiner og en med valnøtter.

Utlogget bedoubt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: NeDD`s oppkjøring til sykkelsesongen 2012!
« #746 : 24. november 2011, 10:36 »
Hei, har lest mye av tråden din ettersom målet mitt nå er birken 2012. Kjempebra jobbet.
Det jeg lurer litt på er hvorvidt du har kjennskap til sykling i nedoverbakker med relativt krapp sving når det er isete. Jeg har piggdekk (260) og lurer på om det er like trygt som når det er vått om sommeren. Bakken er såpass bratt at man kommer opp i 60 med piggdekk, om man vil eller ikke.

Ettersom du nevner det med nedoverbakker har jeg et tips jeg tok fra spinningstimen for to uker siden. Noen ganger sier instruktøren at du skal stå oppreist med rompa langt bak på setet (uten å touche setet). Jeg overførte dette til praktisk sykling og fant ut at du da får to fordeler i nedoverbakkene og eventuelt strekninger med høy fart, da får man mer kraft i hvert tråkk og mindre luftmotstand.   

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s oppkjøring til sykkelsesongen 2012!
« #747 : 24. november 2011, 12:26 »
Hei, har lest mye av tråden din ettersom målet mitt nå er birken 2012. Kjempebra jobbet.
Det jeg lurer litt på er hvorvidt du har kjennskap til sykling i nedoverbakker med relativt krapp sving når det er isete. Jeg har piggdekk (260) og lurer på om det er like trygt som når det er vått om sommeren. Bakken er såpass bratt at man kommer opp i 60 med piggdekk, om man vil eller ikke.

Ettersom du nevner det med nedoverbakker har jeg et tips jeg tok fra spinningstimen for to uker siden. Noen ganger sier instruktøren at du skal stå oppreist med rompa langt bak på setet (uten å touche setet). Jeg overførte dette til praktisk sykling og fant ut at du da får to fordeler i nedoverbakkene og eventuelt strekninger med høy fart, da får man mer kraft i hvert tråkk og mindre luftmotstand.   

Hei!
Hyggelig Smiley
Om det kun er èn krapp sving, så hadde jeg ikke tenkt at "her gjelder det å holde maks fart".
Tenk heller helhet, at du får en fin flyt ned hele bakken og gjennom ALLE svingene.
Men klart at du kan prøve deg frem. Ulempen med vær og føre er at det kan variere så mye. En dag i 30km/t kan være livsfarlig neste dag. Heldigvis slipper vi slikt underlag på sommerstid i rittsesongen.

Om dekkene holder i 60km/t i sving vet jeg ikke, og det er en hastighet jeg ikke ville testet i. Føre betyr jo som nevnt veldig mye. Til nå har jeg erfart at man er mer redd, enn hva dekker faktisk klarer.
Vet at mine nokian med 296 pigger holder vanvittig bra på is, så de tåler mye, men prøv å få sleng på sykkelen i mindre fart, så får du en indikasjon på egne dekk. Smiley

Når jeg står i nedoverbakke i lengre perioder er jeg såvidt bak setet. Eller nær å touche setet. Da føler jeg i forhold til min sykkel at jeg har en bra stilling. Står aldri å tråkker nedover, men det hvor det flater ut blir det en akselerasjon før jeg setter meg ned igjen, men da har kroppen kommet "frempå" igjen, så det blir som en liten spurt før man setter seg. Føler ikke at det høres helt logisk ut å stå bak setet å tråkke...

Om jeg sitter og legger haken ned mot styre klarer jeg å få mye kraft i pedalene. Fokuser på rundtråkk, så blir det bra. På lange nedkjøringer er dette helt supert.

Sjekk ut ballettbakken:

http://www.youtube.com/watch?v=CN535lohGc4#noexternalembed?version=3&hl=nb_NO


For de mer ekstreme  Cool
http://www.youtube.com/watch?v=eH9-O_frjbw#noexternalembed?version=3&hl=nb_NO

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s oppkjøring til sykkelsesongen 2012!
« #748 : 25. november 2011, 07:28 »
Torsdag 24. nov.

DELOAD ØKT. Altså 70% av det jeg trente med sist.

Styrke bein:

Knebøy:
3x10 62,5kg

Markløft:
3x10 85kg

Bulgarsk utfall:
3x10 6kg i hver hånd
Siste gangen med denne øvelsen. Kommer til å gå over til den "trappeøvelsen".
Føler man får brukt mer styrke på den, da balansen betyr for mye på utfall. Har ikke tid til det...

Tåhev:
1x10 90kg

Nedtrekk:
3x10 50kg

Roing:
3x10 50kg


Ellers så var det årets siste halvliter som gikk til blodtappingen i går. www.giblod.no
Greit med gratis eu-kontroll av kroppen i samme slengen Smiley

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s oppkjøring til sykkelsesongen 2012!
« #749 : 29. november 2011, 08:02 »
Mandag 28. nov

Spinning, kort økt.

Tid: 50 min.
Gjennomsnittpuls: 77%
Makspuls: 91%
Kcal: 776

Etter ett litt for hardt julebord på lørdag, viderefulgt av ikke så mye matinntak på søndagen var ikke overskuddet allverdens bra i går. Kjørte en 40 mins Xycling på Elixia med ekstra oppvarming i forkant.
Tror kroppen var glad for at jeg ikke kjørte dobbeltøkt  :Smiley


Ukens tips:
Stokk stiv på spinning sykkelen etter første bakke? Forleng oppvarmingen.
Kom tidligere og sitt i eget tempo i 10-15 minutter. Om det er spinningtime før den du skal på, så kan en ergometersykkel i studio også gjøre nytten.
Da vil du være klar når første bakke starter, og du slipper å bli støl resten av timen.
For mange er det alt for lite å kjøre kun 5-6 minutter på 70-75% før man skal begynne å jobbe. Så du er ikke unormal om du er litt ”dieselmotor” og må varmes lengre.  Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!