Jeg jobbet som treningsinstruktør ved et treningssenter som tilhører en stor norsk treningskjede. Mens jeg var på jobb, ble jeg spurt av en ganske kvass og morsk nordlending om jeg rettet på mennesker som trente med feil teknikk. Jeg svarte at jeg sa fra om jeg så noe som kunne være direkte skadelig, men lot ellers folk trene i fred om de ikke ba om hjelp. Han påstod at det var skadelig å trene markløft uten belte med over 60 kg, og mente det var min oppgave å si fra om jeg så noen trene markløft med 65 kg uten belte.
Jeg hadde litt vanskelig for å holde maska, men tror jeg klarte å skjule mine tanker ganske godt likevel. Men himmel så sinna han ble når jeg ikke kunne si meg direkte enig i dette. ^^
Jeg har også opplevd å se en fyr trene benkpress i Smith-maskin med så stor sprett i brystet at jeg var oppriktig bekymret for vedkommende på hver repetisjon (da var jeg ikke instruktør, så jeg sa ingenting). Det smalt så høyt at jeg trodde det var noen som trente markløft først. Heldigvis løftet han ikke på mer enn 50 kg.
En annen gang, mens jeg jobbet som instruktør, ble jeg spurt av en fyr som lurte på om jeg kunne spotte for ham i benk. Dette var selvsagt helt i orden, men jeg forventet ikke at jeg måtte løfte stangen for ham på HVER repetisjon! Han skulle altså løfte 80 kg, men klarte ikke én repetisjon. Derfor måtte jeg ta over, og trakk stangen opp - men da ba han meg om å slippe den igjen! Jeg valgte å ikke diskutere, og lot han prøve. Han klarte selvsagt denne repetisjonen enda dårligere, og jeg måtte løfte den igjen. Men han ville ikke at jeg skulle stoppe! Han ville at jeg skulle fortsette. Det endte med at vi kjørte 10 reps sammen (lol), og jeg måtte mer eller mindre curle den 10. på egenhånd (han sa noe sånt som "en til, kom igjen!" mellom hver rep). Da sa jeg at vi måtte sette stangen på plass, for det begynte å bli tungt for meg også. Etterpå forklarte jeg han at han burde gå ned minst 20 kg, og heller trene med vekter han kunne kontrollere. Han lyttet til meg denne dagen, men senere så jeg han trene på samme måte igjen. Det verste var at han hadde tatt med seg en enda tynnere kamerat denne gangen, som han instruerte til å gjøre det samme på 50 kg. :p
Huff! Det så ut som den tynne kameraten hans hadde skallebank etter hvert sett. Jeg ble nødt til å nevne det igjen, selvsagt.
Some people. :