Skrevet av Emne: Les dette, dere gym-eiere som seiler under falskt flagg!  (Lest 6023 ganger)

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Hehe. Skal man slutte å ha fokus på penger har man ikke noe som eier å gjøre. Alt dreier seg om penger, men man kan såklart prøve å være litt idealist også - men til syvende og sist dreier det seg om penger.

Og det er også det som gjør en god leder eller sjef. Det å ta andre menneskers syn og meninger på alvor. Med andre menes Ola Nordmann. Og ikke Kåre Hardkår.

Ola Nordmann truer ikke ledelsen med å slutte om det er store karer som poserer i speilet eller at det er karer som hiver markløftstanga i gulvet så det ljomer, roper under oppsyking eller sprer magnesiumstøv. Eller om det bare er mange store menn samlet samtidig f.eks. Eller 10 somaliere samtidig på gymet. Eller... Eller...

Ola Nordmann truer ikke med noe, men hvis Ola Nordmann i det hele tatt oppsøker gymet (som har fått et negativt rykte blant menigmann) så snur Ola Nordmann i døren. Han tenker at stedet ikke er noe for han. For han vil bare holde seg i form og han blir støtt av de ti negrene, de 3 kroppsbyggerne som pumper i singletten sin eller styrkeløfteren som trener med 280 kg i knebøy med drakt og knebind, magnesium i lufta og blodsprengt tryne. Bare det er ti allminnelige menn i frivektsavdelingen så tør ikke 9 av 10 damer å trene frivekter engang. Hvis treningssenter ikke tenker taktisk i forhold til dette så er det mange treningssenter som bare må legge ned.

Da jeg trente på Nidarø Treningssenter, som tidligere het Wing Treningssenter, på 90-tallet så var jeg forbannet på at det ikke var nok vekter på nedtrekken (nok for alle unntatt meg). Jeg likte ikke at det ikke var tunge nok hantler (nok for alle unntatt meg). Jeg ville ha heavy (få andre ønsket det i følge spørreundersøkelser jeg gjorde den gang) og jeg mente det var "de andres" problem om de ikke likte musikken som ble spilt. Når jeg tok over så forsto jeg at det ikke bare var å kjøpe inn både det ene og andre for å tilfredstille én eller to av de eksisterende medlemmene. Jeg prøvde å la det være relativt fritt på musikkfronten, både mtp. musikktype og volum, men klagene kom fort og medlemstallet gikk ned. Nå spiller jeg popmusikk fra 90-tallet og har på radioen. Det er det folk flest liker. Og de som ikke liker det tåler det, men de som ikke liker heavy tåler ikke den slags musikk. Så de forlater oss.

I det siste har jeg imidlertid gjort grep som gjør at jeg får slått to fluer i en smekk. Idealisten i meg som vil ha seriøse styrketrenede, det beste innen stativer til frivektstrening som knebøy, benkpress og markløft, fri bruk av magnesium og høy heavy får komme til. Samtidig får Ola Nordmann sitt reduserte 3T til en rimelig penge.

Så hvis det er Trondheimere som leser dette som ikke føler seg helt til rette på treningssenteret sitt så finnes det alternativer. Nidarø Treningssenter er ett av dem, spesielt hvis styrke er i fokus, og Kaliber Gym er et annet, spesielt hvis bygging er i fokus.    


Joda, er fullstendig klar over at alt dreier seg om penger, men det må da være grenser spør du meg.

Selv flytter jeg ned til trondheim for å studere til neste høst, så da må jeg velge studio da vett. Men vi får se hva der ligger nærmest  biggrin
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Jeg tror du delvis har rett quadriceps når det gjelder dette på større gym i større byer, pengene ligger da helt klart i å ha medlemmer som trener 1-2 ganger pr uke eller kanskje enda mindre enn det.  På mindre steder der det kun er ett gym derimot så må man prøve å ha noe for alle.  Men er det i hele tatt noe stort problem i feks Oslo eller Trondheim? Er det ikke bedre for de som ønsker å trene feks bygging å oppsøke gym der dette er "lov"?  Det finnes jo masse nisjegym for dette rundt om. 

Hovedfokuset i innlegget mitt var egentlig ikke sentrert rundt hva den enkelte kjede eller gymeier velger som forretningsprofil. At en ønsker å satse mainstream på spinning, pace, aerobic og en stor gruppe "støttemedlemmer" er forsåvidt en fair sak så lenge en er åpen rundt det.

Mitt springende punkt går på dette med å seile under falskt flagg ved å påberope seg å bedrive antidopingarbeid, når en i realiteten (når en kommer under huden på dem) forstår at det ikke dreier seg om annet enn å (mis)bruke antidoping norge (eller andre instrumenter) for å understøtte sitt eget forhold til kundesegment. Hva er det en egentlig ønsker? Å kvitte seg med alle kroppsbyggere, styrkeløftere og strongmen? Eller å kvitte seg med personer hvor det er påvist bruk av hormonelle preparater?

I den grad en bruker antidopingarbeid (som jo er politisk korrekt å ha som fanesak) til å indirekte ekskludere enkelte medlemsgrupper, så seiler en altså under falskt flagg og opererer med en skjult agenda der hvor en like gjerne kunne være åpen og fair rundt hvilke medlemmer en ønsket på gymmet sitt.

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Det virker som de har glemt sitt opphav.

Uten bygging, sterke menn, slitne singlets og svette håndklær, så hadde ikke dagens SATS og elixia eksistert.
Alt startet med noen eksentriske få sitt behov for å trene, bli store og sterke.

Gymkulturen har også sine røtter ja, selv om det i dag virker å mer være en dreining mot datamaskiner som skal telle repsene du har tatt på siste 10 ukers trening ... heller enn å formidle "støttemedlemene" sine det enkle faktum at en (som vanlig) ikke får noe gratis i dørene.

Dessuten ... en digresjon: Hvorfor har et standard kjedegym i dag flere 40" flatskjermer enn hva du vil finne i tv-seksjonen hos Expert?

Wink

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Men det er da vel ikke så rart at treningssenter gjør dette, det handler da om penger.  SATS driver ikke treningssenter for å tjene folkets helse, de gjør det for å tjene penger!

En annen ting er at ved å bruke nisjegym så får man det man betaler for, trene hardt og gjøre stort sett hva man vil med tanke på støy magnesium etc.  I tillegg slipper man å betale for saltimer som step og spinning etc, dette er jo innbakt i prisen til større senter med bredt utvalg.

Slutt å syt og finn det senteret som passer DEG eller gjør som Stallion og tren hjemme.
Selv har jeg ett lite senter på ett lite sted, der må jeg prøve å tilfredstille alle noe som jeg mener vi har lykkes med ganske så bra etter oppussingen i sommer.  Stor vektavdeling, magnesium og hantler med litt tyngde på i tillegg til salaktiviteter, møller, elipse og apparater... Det funker det også om man vil.

Det er som sagt ikke noe angrep på en næringsaktørs suverene rett til å selv bestemme hvilken profil bedriften hans skal ha og hvilket kundesegment en ønsker å ha hovedfokus på. Men for meg blir det mest riktig å da være åpen om dette og ikke (mis)bruke antidopingflagget som et påskudd for å skulle utstyre gymmet sitt på en bestemt måte / alternativt fjerne "uønsket" utstyr. Det ER mulig å benke 200 kilo og kjøre skulderpress med 50-60 kilos hantler rent. Om en mener disse folkene "skremmer" kundene, så kan en selvsagt mene det, men ikke under påskudd av å bedrive antidopingarbeid. 

Dessuten ... alle "nisjegymmene" det refereres til eksisterer da ikke. Norge er et lite land hvor det ikke er et marked for et gym på hvert gatehjørne og hvor de fleste urbane mennesker i leiligheter ikke har plass å avse til noe privat treningsrom. Garasjen er forbeholdt bilen, så da er en jo i så fall på jakt etter et gym hvor en betaler for å bruke utstyr som av ulike årsaker er upraktisk å besitte privat. Jeg vil ikke si en her kan velge og vrake.

Dessuten #2: Jeg har trent på en mengde helsestudio/gym opp gjennom årene og stikk i strid med hva en kanskje skulle tro (populær oppfatning) så er de gymmene hvor det har vært en fin blanding mellom mosjonister, husmødre, skoleungdom og studenter, seriøse idrettsutøvere (herunder også kroppsbyggere), eldre osv ... de stedene som har hatt det desidert beste miljøet. En innser fort at vi alle har noe å lære av hverandre. Et heterogent treningsmiljø fører flere positive sider ved seg enn negative, noe som vil bidra positivt til bunnlinjen for dem som tør å gå den veien da.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Enig Quad! Jeg tror litt av grunnen til at treningssentrene er snare til å vifte med kontrakten om testing for AAS er nettopp for å skremme vekk de som er store og sterke. For en gymeier er det like skremmende med folk som benker 200+, uansett om de er rene eller ikke. Ved å drive "antidopingarbeid" så skremmes den delen av befolkningen som boler vekk fra de mainstream treningssentrene.

Det er enklere å vifte med en antidopingkontrakt opp i trynet på folk og håpe at de finner seg et annet sted å trene i frykt for testing, enn faktisk å fortelle vedkommende at styrken of utseende hans/hennes har potensiale til å skremme vekk kunder...

En annen ting jeg har lagt merke til er at jo større fokus på gymmen er på frivekter og manualer jo flere gutter trener der. Jentene synes å være mer komfortable med spinning/tredemølle og softcore apparater, litt av grunnen til at SATS har så høy andel jenter. Dessuten vet jeg at det er mange jenter som holder seg unna frivekter fordi de er "redde" for å få for store muskler... Styrketrening, slik som jeg liker å holde på med, har en skremmende effekt på mange. Hvis jeg kan si dette uten å bli stemplet som kjønnsdiskriminerende (med flere hederlige unntak takk og pris) tør jeg påstå at det går et skille mellom det jeg inni hodet mitt kaller for jentegym, feks sats og 3t versus progym og kk67 etc som er guttegym. Jeg har trent alle disse plassene, og dette er det inntrykket jeg sitter igjen med. På 3t går manualgrensa på stusselige 32kg, som såvidt rekker til oppvarming...

Moneywise forstår jeg godt logikken bak dopingtesting. Det er bare vi som maser om tyngre vekter som er målgruppen for disse testene. For de fleste mosjonister på gymmen tror jeg ikke doptest er noe man engang ofrer en tanke. 
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Lille Sven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 017
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 017

  • Aktiv innen styrkeløft og strongman
Har full forståelse av at de fleste helsesentre ikke ønsker store bolegutter i singlett med kviser over hele ryggen. Men å tro at det vil bli foretatt tester ved disse sentrene er lite trolig. Har hørt at an test skal koste en fire-fem tusen. Da blir det fort dårlig økonomi om 20-30 personer skal testes. Stiller meg også kritisk til rettssikkerheten hvis ett helt treningssenter skal testes. Tipper WADA stiller med rimelig mange representanter der de skal teste 20-30 utøvere.

Er heller ingen tvil om at mange mosjonister liker å se at noen løfter tungt i styrkeløft og vektløfterøvelser. Det ser man på hvor mange blikk man får bare marken nærmer seg 200. Har også lagt merke til at om det er noen andre som trenger spotting i benk, henvender de seg automatisk til den største personen i nærheten, eller den som akkurat har kjørt solide vekter. Det er jo heller ikke uvanlig at yngre gutter spørr om tips fra en de har sett løfter tungt, men riktig.

For min del tar jeg medium til lett treninga på helsestudio, mens når drakter skal prøves, øvelser skal trenes og det skal ropes trekker jeg inn i styrkeløftklubbens bomberom. Noen få ganger har jeg vært med å kjøre drakttrening på helsestudio, men det tar seg dårlig ut synes jeg. Og jeg forstår godt at sentrene ikke ønsker dette. Utfordringen er å finne ett oppsett der man kan løfte tungt, gjerne i ett eget rom, men uten at alle på gymmet hører at det løftes. Her må selvfølgelig mye av ansvare gå til de som tar for mye plass eller bare oppfører seg dårlig. De setter seriøse trenere i ett dårlig lys. Jeg mener det er disse som gjør at senterledelsen kutter ned på manualer og vektskiver. Vis hensyn! 

Nr 4 -105 Kristiansand Showlift 2008
Nr 3 -105 Kristiansand Showlift 2009
Nr 3 -105 Kristiansand Showlift 2010
Norgesmester i Atlasstein 2009 for -105
Nr 3 Heilt vilt 2009
Nr 8 NSM 2011

LOGG: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=84861.0

Medlem av Kristiansand Atlet Klubb og Kristiansand Strongteam

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Noen få ganger har jeg vært med å kjøre drakttrening på helsestudio, men det tar seg dårlig ut synes jeg. Og jeg forstår godt at sentrene ikke ønsker dette. Utfordringen er å finne ett oppsett der man kan løfte tungt, gjerne i ett eget rom, men uten at alle på gymmet hører at det løftes. Her må selvfølgelig mye av ansvare gå til de som tar for mye plass eller bare oppfører seg dårlig. De setter seriøse trenere i ett dårlig lys. Jeg mener det er disse som gjør at senterledelsen kutter ned på manualer og vektskiver. Vis hensyn! 

Hvorfor tar det seg dårlig ut å trene med drakt på et helsestudio? Hvorfor mener du det er riktig å "gjemme" seg bort når en skal løfte tyngre vekter? Bajaser finnes overalt. Mennesker som er på et gym for å promotere egoet sitt fremfor å trene. Mine erfaringer er det stikk motsatte når det kommer til både kroppsbyggere og styrkeløftere og ... ja strongmen. Dette er (stort sett) jordnære mennesker som ikke lager spesiellt mye støy og vesen rundt sin person. De skiller seg definitivt ut fra den gjengse person som trener, ja ... Men er dette grunn nok til at de skal gjemme seg bort? Definitivt et nei!

Utfordringen er ikke å finne et mørkt bomberom hvor ingen kan se at du kjører tungt med drakt. Utfordringen er å få folk til å forstå at både styrkeløftere, kroppsbyggere og strongmen er ganske alrighte folk som egentlig bare skiller seg ut fra "folk flest" ved at de har mer masse/styrke enn hva det er vanlig å finne.

Dessuten så er det å bedrive antidopingarbeid og det å operere inn mot bestemte markedsegment to helt forskjellige verdener. Hva med alle ungjentene som hiver i seg diverse "slankende preparater" og som vaktsomme øyne ser springe fra ene spinningtimen til andre aerobictimen til den tredje pacetimen i løpet av kvelden? (sykelig aktivitetsnivå) Får de noe fokus? Hva med 16 åringen som var en tynn pipestilk på 55 kg før han kjørte en kur ... og som fremdeles er en tynn pipestilk på 65 kg etter at han har kjørt seg en kur? Får han oppmerksomhet? Dette fokuset på at styrke/volum = dop er totalt feilslått og det blir daglig misbrukt for å stigmatisere en gruppe mennesker som av ulike grunner ser verdien av "the way of iron".

Det er ingen motstridende forhold mellom å utstyre et gym skikkelig og det å bedrive antidopingarbeid. Gym-eiere er suverene i valg av markedsegment de ønsker å selge tjenestene sine til, men da må de også åpent kommunisere dette ut til sine kunder og ikke kamuflere det som et slags moral/etikk korstog. Jeg vil nesten tørre å ytre at vi har et større dop-problem blandt mennesker som _ikke_ er spesiellt store/sterke i dag ... enn vi har blandt de ytterst få som bedriver nisjeaktiviteter.

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Hvorfor tar det seg dårlig ut å trene med drakt på et helsestudio? Hvorfor mener du det er riktig å "gjemme" seg bort når en skal løfte tyngre vekter? Bajaser finnes overalt. Mennesker som er på et gym for å promotere egoet sitt fremfor å trene. Mine erfaringer er det stikk motsatte når det kommer til både kroppsbyggere og styrkeløftere og ... ja strongmen. Dette er (stort sett) jordnære mennesker som ikke lager spesiellt mye støy og vesen rundt sin person. De skiller seg definitivt ut fra den gjengse person som trener, ja ... Men er dette grunn nok til at de skal gjemme seg bort? Definitivt et nei!

Utfordringen er ikke å finne et mørkt bomberom hvor ingen kan se at du kjører tungt med drakt. Utfordringen er å få folk til å forstå at både styrkeløftere, kroppsbyggere og strongmen er ganske alrighte folk som egentlig bare skiller seg ut fra "folk flest" ved at de har mer masse/styrke enn hva det er vanlig å finne.

Dessuten så er det å bedrive antidopingarbeid og det å operere inn mot bestemte markedsegment to helt forskjellige verdener. Hva med alle ungjentene som hiver i seg diverse "slankende preparater" og som vaktsomme øyne ser springe fra ene spinningtimen til andre aerobictimen til den tredje pacetimen i løpet av kvelden? (sykelig aktivitetsnivå) Får de noe fokus? Hva med 16 åringen som var en tynn pipestilk på 55 kg før han kjørte en kur ... og som fremdeles er en tynn pipestilk på 65 kg etter at han har kjørt seg en kur? Får han oppmerksomhet? Dette fokuset på at styrke/volum = dop er totalt feilslått og det blir daglig misbrukt for å stigmatisere en gruppe mennesker som av ulike grunner ser verdien av "the way of iron".

Det er ingen motstridende forhold mellom å utstyre et gym skikkelig og det å bedrive antidopingarbeid. Gym-eiere er suverene i valg av markedsegment de ønsker å selge tjenestene sine til, men da må de også åpent kommunisere dette ut til sine kunder og ikke kamuflere det som et slags moral/etikk korstog. Jeg vil nesten tørre å ytre at vi har et større dop-problem blandt mennesker som _ikke_ er spesiellt store/sterke i dag ... enn vi har blandt de ytterst få som bedriver nisjeaktiviteter.
Det føles sjelden så godt å trykke på "gi honnør" knappen som når en velartikulert noen tar seg tid til å svare både fornuftig og bra.  

 Bow Gull
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Lille Sven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 017
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 017

  • Aktiv innen styrkeløft og strongman
Hvorfor tar det seg dårlig ut å trene med drakt på et helsestudio? Hvorfor mener du det er riktig å "gjemme" seg bort når en skal løfte tyngre vekter? Bajaser finnes overalt. Mennesker som er på et gym for å promotere egoet sitt fremfor å trene. Mine erfaringer er det stikk motsatte når det kommer til både kroppsbyggere og styrkeløftere og ... ja strongmen. Dette er (stort sett) jordnære mennesker som ikke lager spesiellt mye støy og vesen rundt sin person. De skiller seg definitivt ut fra den gjengse person som trener, ja ... Men er dette grunn nok til at de skal gjemme seg bort? Definitivt et nei!

Utfordringen er ikke å finne et mørkt bomberom hvor ingen kan se at du kjører tungt med drakt. Utfordringen er å få folk til å forstå at både styrkeløftere, kroppsbyggere og strongmen er ganske alrighte folk som egentlig bare skiller seg ut fra "folk flest" ved at de har mer masse/styrke enn hva det er vanlig å finne.


De få gangene jeg har vært med på å kjøre utstyr på helsestudioet ha jeg følt meg utilpass når folk stirrer på deg som om du akkurat gikk av en UFO. Mener helt opplagt at folk reagerer på at noen hiver av seg tøy, står i baris eller kun boxer. Har man mulighet til å gjøre dette andre steder foretrekker jeg det for min del. Blir litt på samme måte som når Svend Karlsen bodde i Kristiansand og trente på samme treningssenter. De virkelige tunge dagene hans tok han på ett annet senter der hyling og skriking var mer vanlig enn på helsestudioet der mosjonistene trener.

Mener for all del  at det skal være lov å trene som man vil, men man bør velge senter ut fra hvilke klientell som frekventerer det aktuelle stedet.
Nr 4 -105 Kristiansand Showlift 2008
Nr 3 -105 Kristiansand Showlift 2009
Nr 3 -105 Kristiansand Showlift 2010
Norgesmester i Atlasstein 2009 for -105
Nr 3 Heilt vilt 2009
Nr 8 NSM 2011

LOGG: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=84861.0

Medlem av Kristiansand Atlet Klubb og Kristiansand Strongteam

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Men er det i hele tatt noe stort problem i feks Oslo eller Trondheim? Er det ikke bedre for de som ønsker å trene feks bygging å oppsøke gym der dette er "lov"?  Det finnes jo masse nisjegym for dette rundt om. 

"Å trene bygging". Grin

Det beste hadde jo vært om folk fikk trene der de ville - uavhengig av styrke.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!