Skrevet av Emne: Noen som vil hjelpe meg litt igang?  (Lest 997 ganger)

Utlogget Animula

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 292

Noen som vil hjelpe meg litt igang?
« : 13. november 2008, 23:12 »
Hei! Lurte på om noen kunne hjelpe meg litt igang med kosthold? Jeg vil gjerne gå ned ca 8kg ved å finne frem til litt bedre matvaner enn jeg har idag.. Hovedspørsmålet dreier seg vel egentlig om hvor mye[ij jeg bør spise til hvert måltid, og hva/hvor mye jeg bør spise som mellommåltid om jeg blir sulten mellom måltidene.

Jeg er 162cm og veier 67kg. Moderat aktiv - gåturer hver dag, styrketrening ca 3ganger i uka.

Jeg spiser nok realtivt sunnt, hovedsaklig; havregrøt, omelett, salat, forskjellige retter med karbonadedeig, tunfisk, kylling, biff, fullkornsris, knekkebrød eller grovbrød med ost, egg, røkelaks eller makrell i tomat, masse grønnsaker hver dag, frukt hver dag. Nøtter og tørket frukt er også noe jeg spiser jevnlig.

Jeg vet jeg spiser bra, men for mye.. Hadde vært supert å ha noen form for retningslinjer å gå etter da det gjelder mengde og fordelig av måltider, gjerne med utgangspunkt i de matvarene jeg har nevnt ovenfor!


Sjekk loggen min, tar gjerne råd og vink!

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82525.135

Smiley

Utlogget Liern

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 529
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 529

Sv: Noen som vil hjelpe meg litt igang?
« #1 : 13. november 2008, 23:28 »
er du gutt eller jente?
UNKNOWN

Utlogget elrey

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Noen som vil hjelpe meg litt igang?
« #2 : 14. november 2008, 00:57 »
tja:-) med nevnte matvarer 8 kg ned på ca 8 uker og ikke har mål om å konkurere.

frokost:50g havre m/sk.melk, kanel + 3 egghviter, 2 kapsler omega 3.

mellommåltid: 1/2 boks cottage cheese.

lunch: 200g kyllingbryst, 50g ris+ tomat/agurk.

mellommåltid: 1 boks tunfisk i vann.

middag: 200g karbonadedeig/laks, 50g ris 1/2 pose brokkoliblanding.

etter trening: 50 g whey tech i vann.

kvelds: omelett av 5 egghviter og 2 plommer+ 1 grov brødskive.

drikk 3 L vann pr dag og øk gåturen i lengde/int for hver uke.
(kun et kjapt og enkelt forslag)

Utlogget elrey

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Noen som vil hjelpe meg litt igang?
« #3 : 14. november 2008, 01:15 »
vil for ordens skyld legge til at siden du hverken oppgir alder eller hvor mye muskelatur du har så er det ikke sikkert du i det hele tatt trenger å gå ned i vekt. Husk at dette kun er et forslag og at det er mulig du trenger mer mat enn nevnt, men prøv deg frem.

Utlogget Animula

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 292

Sv: Noen som vil hjelpe meg litt igang?
« #4 : 15. november 2008, 23:22 »
Takk for svar!
For å legge til litt så er jeg jente, 23år. Er nok 8kg fett jeg skal ned for å komme ned i trivselsvekta jeg hadde før - da med mye bedre muskelmasse enn jeg har idag. Trente ganske hardt styrke et par år, og bygde meg opp veldig bra! Nå vil jeg si at jeg fortsatt har god muskelsetting under der, men moderat vedlikehold er ikke akkurat det samme som hard trening, så da jeg kommer ned litt i fett vil jeg fokusere på å bygge muskler igjen!

Takker igjen for tips, og er bare glad om noen vil tilføye Smiley
Sjekk loggen min, tar gjerne råd og vink!

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82525.135

Smiley

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Noen som vil hjelpe meg litt igang?
« #5 : 16. november 2008, 18:29 »
Hei, svarte nettop på et noe liknende spørsmål, så kanskje du kan plukke opp noe tips her.

Heisann!

Kan jeg spørre hva slags sykdom du har hatt? Kan være det har relevans for hva du burde spise osv. Men om du vet , gjennom konsultasjon med lege og/eller ernæringsfysiolog at det ikke har noe å si, så trenger du ikke.

Kjønn? Kvinne mann? Alder?

Dette med trening på tom mage har i teorien lite for seg, da kroppens metabolisme, sagt på en enkel måte, i tidsområdet rundt treningen og måltidet etterpå, balanserer det, slik at det går opp i opp. Du kan jo spørre om du lurer mer på dette, men jeg har det ikke helt i hodet, og har heller ikke bøkene tilgjengelig akuratt her og nå ( er på jobb).
I praksis har det i mange tilfeller også den virkningen at om du trener på fastende mage, så vil du spiser mer etterpå, og iløpet av dagen, enn hva du ville gjort om du ikke trente på fastende mage, og slik går det opp i opp. Men selvsagt ingenting GALT med å trene moderat kardio på fastende mage.

For øvrig er det likegyldig NÅR du spiser, men for de fleste er det greit og ha et stabilt blodsukkernivå gjennom hele dagen, slik at man ikke får brå sultfornemmelser, som ofte kan føre til overspising. Og selv om det er fakta at en kalori inn er en kalori inn uansett når på døgnet du spiser den ( kroppens metabolisme/forbrenning er mer eller mindre konstant gjennom hele døgnet, med bittesmå variasjoner ved f.eks søvn), så anbefaler jeg alltid å prøve å ha en viss kontinuitet på måltidene.

Det du ønsker er en balanse på ca 40-50% karbohydrater, 20-30% proteiner og 20-30% fett.
Jeg synes, at om man trener mye vekter, skal legge seg på et kanskje noe mindre karboinntak, og heller høyere proteininntak, i motsetning til om man ikke trener vekter.

En enkel måte å regne ut din basalmetabolisme ( hvilemetabolisme) er ved denne formelen:

vektx10 + høyde x 6,25 + alder x 5  - (minus) 10%, som er metabolismens termiske effekt, dvs den delen av energien du får i deg som går direkte over i varmeenergi.

Deretterlegger du til hvor mye du antar at du beveger deg iløpet av en dag. La oss si at du trener kardio en time på mårran, det er kanskje 400kcal. Og så sitter du på kontor i 8 timer, det er ikke mye kalorier du forbrenner da, men du kan kanskje plusse på 100-200kcal, og så en time med vekttrening + 2-300kcal, og en time med husaktiviteter + 100kcal. Disse tallene må du ta med en klype salt, og prøve å finne ut av mer nøyaktig selv, men det er en pekepinn.

Da er du kanskje oppe i et tall som 105x10 + 163x6,25 + (alder? si 25) x5 = ca 2140kcal
MINUS 10% = ca 1920.  Dette er altså din hvilemetabolisme, hvor mye kcal du forbrenner ved å bare sitte eller ligge stille.

Så plusser vi på ca 1000kcal av alle aktivitetene dine iløpet av dagen og ender opp på ca 2900kcal. Dette er altså det du må spise iløpet av en dag,for at vekten skal stå stille.

Av matvarer du burde spise så burde du tenker på at det skal være lite mettet fett, mye proteiner og langsomme karbohydrater.

Frokost kan f.eks bestå av havregryn, eller grovbrød med skummet elelr lett melk og med makrell i tomat på, eller lett ost og magert kjøtt, evnt egg. ( egg er bra)

Mellommåltid kan f.eks være grønnsaker eller litt frukt ( et par gulrøtter, en pære, eple, eller kanskje en brødskive med egg på, eller makrell i tomat)

Lunch: Kyllingsalat? tunfisk? Pasta, ris, poteter,

Middag: biffkjøtt, karbonadedeig, fisk, kylling, poteter, pasta, grønnsaker.

Mellommåltid: brødskive med melk? tunfisk? kylling og litt ris, eller salat.

Kveldsmat: cottage cheese, mager kesam, tunfisk, melk, eller proteintilskudd.

Maten rundt styrketreningen er viktigst. Dersom du har spist et solid måltid en til to timer før trening, er det ikke nødvendig med umiddelbare karbohydrater rett etter trening. Det viktigste er proteiner. Om du tar en proteinshake, eller om du lager deg middag en time etter trening, er ikke så farlig, men en skikkelig middag etter trening er alltid bedre enn en shake. Sørg for å spise proteiner i hvert fall innen halvannen time etter treningen.

Dersom du ikke har spist så bra før trening, og føler deg sugen på noe søtt, eller er svimmel og slapp, så få i deg raske karbohydrater først, eller sammen med proteinene. Det kan være feks 2-3 bananer, vingummi, eller andre produkter med glukose i. Kan jo selvsagt spise produkter som ris og pasta også, men det er ikke fullt så umiddelbare karbohydrater som glukose.

Videre er det verdt å nevne at på deff/slanking, så er det ikke hva du spiser EN dag som betyr noe. Så jeg anbefaler deg å ha en viss oversikt over hvor mye kalorier du har spist iløpet av en uke. Mao, du på ca 3000kcal i døgnet, trenger mindre enn 21000kcal i uka. Om du spiser 4000kcal en dag, men bare 2000 neste dag, så har du alikevel et snitt på 3000kcal.

Ble mye dette, men spør om det er noe du lurer spesifikt på, og kanskje jeg har surra et par steder. Back to work :=)

Sa brura

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Noen som vil hjelpe meg litt igang?
« #6 : 17. november 2008, 00:59 »
Å gå ned 8 kg på 8 uker er ikke sunt, og jeg tror det vil være vanskelig å få det til uten å veie all mat og telle alle kalorier. Det jeg skriver under handler om å gå ned mer over tid.

Hvis du spiser slik du beskriver i posten over, er du kommet svært langt å ha et veldig sunt kosthold! Du må ha gjordt mye riktig.

Jeg las denne boka

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=fedmefaktor&p=1&r=1&cid=173213

og den har hjulpet meg mye kostholdsmessig. Det forfatteren der mener er det som teller, er å spise mat som metter mest mulig per kalori. Utifra det vil jeg foreslå at du koker havregrøt istedet for å spise den kald - grøten er vanskeligere å fordøye, blir liggende lenger i magesekken og metter mer. Eller aller helst, at du kutter ut hele frokosten og lar kroppen forbrenne kroppsfett fram til lunsj.

Og: Bytt ut ris og brød med grønnsaker. Brød inneholder latterilg mye kalorier, også grovt brød og definitivt også knekkebrød. Skal du ta den helt ut kan du også kutte ut grønnsaker som er rike på stivelse, som poteter, gulrøtter og mais, og holde deg til de som hovedsaklig inneholder vann og ufordøyelig stivelse, som agurk, brokkoli, tomat og paprika. Tilsvarende med frukt. Kaloritabeller kan hjelpe her.

Med et slikt kostholdsopplegg - uten frokost og karbohydratbomber men med mye grønnsaker og proteiner, hadde jeg problemer med å få i meg nok mat før leggetid sist gang jeg gikk på diett. Blei sittende å stappe i meg svære måltider seint på kvelden enkelte dager, for å nå dagens kalorimål.

Utlogget VeronicaL

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6

  • Man har hele tiden noe nytt å lære!
Sv: Noen som vil hjelpe meg litt igang?
« #7 : 17. november 2008, 14:05 »
bryr meg litt her og jeg!

Å gå ned 1 kilo i uken er ikke farlig, men det bør IKKE være noe mer enn det. da det begynner å tære på muskulaturen og ikke fettet. det som er anbefalt er 1/2 kilo i uken. Da går man sunt ned i vekt.

Du spiser jo riktig sunt!
Men de fleste sliter faktisk med å få i seg nok proteiner.

Og om du skal ned i vekt = KUTT alkoholen. (nå vet jo ikke jeg om du tar et glass vin i helgene.. men det kan være med på å ødelegge en del.. så hold deg unna så langt det er mulig)

- Sørg for å spise hver 3. time
- Øk aktivitets nivået - legg inn styrke, samt kardio
- Spis ca 25g protein til hvert måltid (det er enten 100g kylling eller en proteinshake)
- ikke kutt for mye ned på karbohydratene, men ha mest til frokost og til etter trening.
- kutt karbohydrater etter klokken 18.00.
- Ikke spis FOR lite. da får du ned i muskulatur og ikke i fett
- Hold deg unna posemat og ferdigmat (Ja, Tacolefser er ferdigmat Tongue)
- ikke tren for mye, men press deg selv mer og mer..
- sørg for å ha fett, protein og karb i hvert måltid. da får du jevnere blodsukker.
- Gjør hver aktivitet til det dobbelte. Går du TIL jobben, går du FRA jobben. går du opp trappen, gå ned og gjør det en gang til Tongue

Det er mange faktorer som spiller inn når man skal ned i vekt. både hormonbalanse, allergier, metabolisme, hvordan man er anatomisk bygget osv... men dette er rene retningslinjer.
Stol på deg selv - så klarer du det meste Wink
Det er aldri noen fasit, bare teorier Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!