Skrevet av Emne: Forholdet mellom benk,mark og knebøy  (Lest 12731 ganger)

Utlogget Olausson92

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 111
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 111

Sv: Forholdet mellom benk,mark og knebøy
« #45 : 24. november 2008, 23:58 »
Stakkars fotballspillere som alltid får kritikk for knebøy utførsel. De er jo tross alt fotballspillere og ikke styrkeløfter, så jeg ser ikke vitsen i henge seg så mye i de teknikkene når man egentlig skal lære teknikk for å håndtere en ball.

Sant så sant Tongue men nå har det seg sån at jeg har tester igjennom skolen osv. og når du først skal utføre et knebøy er det vel like greit at det er bra teknikk og Tongue

Og hvis man lærer seg det sikkelig vil man vel få mer ut av treninga?? Wink og bedre resultater
Alder: 16   
Høyde: 1.78
Vekt: 85



Mine recorder [Mål for 1.12.08 - Styrketest]
KB:135 [140]
ML:125 [130]
BP: 65 [70]
MP: ?? [40]
Dips: 10 [15-20]
Chins: ?? [10-15]

Styrketest:
3RM Benk: 3X65kg
1RM Benk: 1X72,5kg
Dips: 15XBW
3RM Knebøy:
1RM Knebøy:
Chins:

Nordlitest:
23/04/08 - 24 Runder
26/04/08 - 24 Runder
23/11/08 - 24 1/2 Runder
2/12/08 - 25 Runder
April 09: ?? [Mål: 26 runder]

Min treningsdagbok:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78694.msg1110083#msg1110083

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Forholdet mellom benk,mark og knebøy
« #46 : 24. november 2008, 23:59 »
Nå har faktisk han fotalltreneren min ganske god greie på riktig teknikk, siden knebøy er en elementær øvelse for fotballspillere Wink

Måtte bare sitere denne, tilfelle du sletter den.
Dette er det morsomte jeg noensinne har lest  rofl

Det BURDE være en elementær øvelse, men er det ikke!  Fotballtrenere burde ansette egne styrketrenere!
De har ikke det minste begrep om hva de driver med!

Ref; Sandefjord, Lyn og U21 landslaget osv.!
Makan til møkka opplegg skal du få lete lenge etter!
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget eirikk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 395
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 395

Sv: Forholdet mellom benk,mark og knebøy
« #47 : 24. november 2008, 23:59 »
ALLE fotballspillerne der jeg trener skryter over hvor "sterk" de er i bøy, også slenger de på 130-140kg og står stortsett bare der å jukker litt med stanga.  har aldri i mitt liv sett en fotballspiller kjøre godkjent bøy.

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Forholdet mellom benk,mark og knebøy
« #48 : 25. november 2008, 00:00 »
Men folks, er ikke ute etter å vinne noen diskusjon. Så gir meg på den. Men for dere som har lyst til å gi meg tips og kontruktiv krtikk så kom igjen Wink Har noen av dere en forklaring på hvordan man utfører et 'perfekt' bøy??  :Smiley

ps. Skal  snart makse i både KB, ML og BP. Så da får vi håpe det har jevnet seg ut litt. Eller at forholdet har blitt mer "rett" Wink

husk film og da!

Poenget er at hvis du iallefall hadde hatt en mye bedre benk, for eksempel 90kg+ så hadde det vært en indikasjon på at det er fysiologien din som gjør forholdet rart, (korte armer f.eks) men når du her sier du nesten ikke drar markløft fordi du får vondt i ryggen, men allikevel har dradd dobbelt så mye som du benkpresser, så tyder ikke akkurat det på at du suger i markløft (relativt), noe som nesten er en nødvendighet for å ta såpass mye i bøy i forhold til markløft, forstår du logikken?

Jeg blir iallefall mektig imponert om du hiver ut en film hvor du tar 120+ i styrkeløft-godkjent knebøy.

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Forholdet mellom benk,mark og knebøy
« #49 : 25. november 2008, 00:03 »
Måtte bare sitere denne, tilfelle du sletter den.
Dette er det morsomte jeg noensinne har lest  rofl

Det BURDE være en elementær øvelse, men er det ikke!  Fotballtrenere burde ansette egne styrketrenere!
De har ikke det minste begrep om hva de driver med!

Ref; Sandefjord, Lyn og U21 landslaget osv.!
Makan til møkka opplegg skal du få lete lenge etter!
bump!

Mye av den styrketreningen fotballspillere gjør i løpet av fotballtreninga er mye tull.
Stort sett, selvfølgelig finnes det unntak på de høyeste nivåene i norsk toppfotball, er det eldre trenere som vet lite om restitusjon, muslekbygging og korrekt utførelse av øvelser. Spessielt i det lokale miljøet

Utlogget Olausson92

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 111
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 111

Sv: Forholdet mellom benk,mark og knebøy
« #50 : 25. november 2008, 00:06 »
Ja,. får vel det Smiley Føler at jeg har et ganske stort press på meg her nå, etter alt jeg har sagt de siste timene, hehe Wink Men jeg har jo klart det så Tongue

over til fotballspillere og styrkeløft, så er det kanskje en grunn til at jeg er inne her på dette treningsforumet og spør om riktig teknikker osv, tips Tongue

Men det er sant faktisk. Han treneren kan riktig teknikk, (han må vel være et mirakel han eller?) Tongue
Alder: 16   
Høyde: 1.78
Vekt: 85



Mine recorder [Mål for 1.12.08 - Styrketest]
KB:135 [140]
ML:125 [130]
BP: 65 [70]
MP: ?? [40]
Dips: 10 [15-20]
Chins: ?? [10-15]

Styrketest:
3RM Benk: 3X65kg
1RM Benk: 1X72,5kg
Dips: 15XBW
3RM Knebøy:
1RM Knebøy:
Chins:

Nordlitest:
23/04/08 - 24 Runder
26/04/08 - 24 Runder
23/11/08 - 24 1/2 Runder
2/12/08 - 25 Runder
April 09: ?? [Mål: 26 runder]

Min treningsdagbok:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78694.msg1110083#msg1110083

Utlogget Hurricane Harila

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 555
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 555

Sv: Forholdet mellom benk,mark og knebøy
« #51 : 25. november 2008, 00:13 »
ALLE fotballspillerne der jeg trener skryter over hvor "sterk" de er i bøy, også slenger de på 130-140kg og står stortsett bare der å jukker litt med stanga.  har aldri i mitt liv sett en fotballspiller kjøre godkjent bøy.

Aldri sett en fotballspiller tatt en godkjent bøy?
da må du se meg når jeg kjøre ass to the gras Smiley
Beste løft på stevne:

Knebøy: 240 kg
Benkpress: 145 kg
Markløft 270 kg

Toltal: 655 kg

Meritter:
J.NM sølv i markløft 2009
2. plass  -93 åpen Syd Norsk 2011
1. plass  -93 åpen RM Øst 2012

"Keep your loving brother happy"

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Forholdet mellom benk,mark og knebøy
« #52 : 25. november 2008, 00:15 »
Aldri sett en fotballspiller tatt en godkjent bøy?
da må du se meg når jeg kjøre ass to the gras Smiley

Er viktig å ikke stigmatisere for mye, du er blant de hederlige unntakene. Men du har lært om treningen du nå driver med utenfor klubben din?
Det er din egen interresse som har ført deg inn på nåværende spor?
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Forholdet mellom benk,mark og knebøy
« #53 : 25. november 2008, 00:17 »
Ja fotballspillere er de som trener best knebøy, samt har god peiling på knebøy.

Nonono, et bilde sier mer enn tusen ord:




HAHA! Honnør ass!

Utlogget Hurricane Harila

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 555
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 555

Sv: Forholdet mellom benk,mark og knebøy
« #54 : 25. november 2008, 00:28 »
Er viktig å ikke stigmatisere for mye, du er blant de hederlige unntakene. Men du har lært om treningen du nå driver med utenfor klubben din?
Det er din egen interresse som har ført deg inn på nåværende spor?

Det har du rett i!
Som du sier her, det er mange fotball spillere som ikke gjør bøy sikkerlig, f.eks. på laget mitt er det en til uten om meg som gjør dype nok bøy. Og han har lært det uten om miljøet i fotballen.
Og som du riktig sier, jeg har lært min bøy uten om fotballen. der kan jeg takke Jørgen!
Det er trist synes jeg at de fleste fotball spillere ikke kjører dype knebøy, og enda tristere at det er veldig mange på f.eks laget mitt (det vil si 21 av 24) som ikke trener knebøy i det heletatt! :/
Beste løft på stevne:

Knebøy: 240 kg
Benkpress: 145 kg
Markløft 270 kg

Toltal: 655 kg

Meritter:
J.NM sølv i markløft 2009
2. plass  -93 åpen Syd Norsk 2011
1. plass  -93 åpen RM Øst 2012

"Keep your loving brother happy"

Utlogget KentAndré

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

Sv: Forholdet mellom benk,mark og knebøy
« #55 : 25. november 2008, 00:30 »
Mye av den styrketreningen fotballspillere gjør i løpet av fotballtreninga er mye tull.
Stort sett, selvfølgelig finnes det unntak på de høyeste nivåene i norsk toppfotball...

Vel, jeg trener på samme studio som et elite serie lag, og har sett en del kilo på stanga, men lite knebøy, selv prøver jeg å ha fokus på å få ræva mi ned mot gølvet, fremfor å imponere noen med masse kilo på og neie, men jeg er ikke fornøyd med dybden enda, så derfor velger jeg å ikke hive på for mye kilo, men heller prøve å gå så dypt som mulig med mine ynkelige 80 - 90 kg på stanga....

Mener selvfølgelig ikke å henge ut fotballspillere, men må vel si at jeg ble litt lettere oppgitt, da vi på jobben fikk en demonstrasjon på noen nye "fantastiske" erometiske kontorstoler, hvorpå låra mine satt seg fast under noen patetiske armlener, som ikke gikk an å justere. Selgeren greier da å lire av seg følgende: "Ja, nå hadde jo du noen veldige fotball-lår og da..." Jeg måtte jo si som sant var at jeg ikke hadde løpt etter ball (bikkjer synes slikt er givende) siden barneskolen, og at jeg betvilte sterkt at han noensinne hadde sett noen lår som kunne beskrives som "veldige"!

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Forholdet mellom benk,mark og knebøy
« #56 : 25. november 2008, 00:38 »
Det er vel snakk om å lære seg en teknikk, slik at de får mest mulig ut av styrketreningen, slik at de igjen kan bli gode fotballspillere.

Hvorfor trene styrke halvveis, når man like gjerne kunne gjort det ordentlig, og fått mer igjen for det på banen?

Er sikkert greit det, men hvorfor skal en styrkeløfter bry seg så mye om det ,akkurat som de bryr seg veldig mye om gutter som bare trener armene og generelt overkropp. Trenger ikke presse folk til å gjøre noe man selv liker.

Litt offtopic nå. Men måtte bare si det. hehe
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Forholdet mellom benk,mark og knebøy
« #57 : 25. november 2008, 00:46 »
Er sikkert greit det, men hvorfor skal en styrkeløfter bry seg så mye om det ,akkurat som de bryr seg veldig mye om gutter som bare trener armene og generelt overkropp. Trenger ikke presse folk til å gjøre noe man selv liker.

Litt offtopic nå. Men måtte bare si det. hehe

Fordi di snyter seg selv for større treningseffekt, at jeg bryr meg om det på et treningsforum er vel ikke så utrolig rart, er det vel?

Det som egentlig er rart, er vel det faktum at du synes det er teit at jeg kommenterer at de kunne fått mer ut av treningen sin, hvis de gjorde ting anderledes...

Jeg bryr meg ikke om de som trener biceps og bryst, jeg ler av dem Wink
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Forholdet mellom benk,mark og knebøy
« #58 : 25. november 2008, 01:07 »
Jeg har lenge lagt merke til at de flest er sterkere i knebøy enn enn i benk og mark?.
Er dette vannlig når man prioterer dem likt?? Jeg føler at knebøy er den øvelsen jeg aldri kan bli sterker i enn benk.

Når du veier 68kg og er 179 høg har du ingen business med å stille slike spørsmål. Det du skal gjøre er å få deg et skikkelig treningsprogram med basisøvelser, trene hardt og spise mye mat.

"Jeg har spilt fotball helt til jeg var 16, så jeg regnet med å være mye sterkerke i beina, men jeg løfter mer i benk enn i knebøy foreløbig ihvertfall."

Styrke er spesifikt. Hverken gåing, fotballspilling eller sykling fører til at du blir sterk i knebøy, snarere tvert om. For å bli sterk i knebøy må du trene knebøy. Trener du hardt på knebøy vil du etter alle solemerker, såfremt du trener kontinuerlig og hardt nok, øke mer i knebøy enn i benkpress.

Teknikk er uansett viktigere enn antall kilo på stanga, og har du lyst til å bli sterk i knebøy bør du ihvertfall trene knebøy 2 ganger i uka. Det finnes massevis av programmer du kan prøve deg på.

Å ta mindre i knebøy enn i benk er sannsynligvis bare et tegn på at du har trent veldig lite bøy. Skal ikke mye bøy-trening til før du tar mer i bøy enn i benk.

Lykke til!

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Forholdet mellom benk,mark og knebøy
« #59 : 25. november 2008, 01:09 »
Fordi di snyter seg selv for større treningseffekt, at jeg bryr meg om det på et treningsforum er vel ikke så utrolig rart, er det vel?

Det som egentlig er rart, er vel det faktum at du synes det er teit at jeg kommenterer at de kunne fått mer ut av treningen sin, hvis de gjorde ting anderledes...

Jeg bryr meg ikke om de som trener biceps og bryst, jeg ler av dem Wink

Bergan har rett, og dessuten er skaderisikoen større ved feil teknikk i knebøy. Å ikke bruke litt tid på å få inn grei teknikk er å skyte seg selv i foten. Man kan rett og slett risikere å måtte betale med skader på et tidspunkt i fremtiden.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!