Skrevet av Emne: Kost- og treningsmyter  (Lest 19970 ganger)

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Kost- og treningsmyter
« #15 : 08. desember 2008, 22:47 »
ja for karbohdrater uansett form er den store synderen, og det er ikke mulighet for å gå opp i vekt med å basere kostholdet på proteiner og fett. bla bla bla, Wink Been there, heard that before.
Hei!

kan du forklare dette med store vanninntak i en styrketrening?
Jeg trener økter på mellom 1t-1,5t. Jeg inntar kanskje 1,5-2l vann hver økt.
Har alltid trodd dette er bra Smiley

En grei regel er å drikke når du føler for det, eller når du er tørst. Er urinen din lys, så er det jo et tegn på at du har et bra vanninntak. Det at du drikker for mye vann er ikke synderen til at musklene dine ikke blir større,  det er heller mange andre faktorer som har mer å si enn nettopp for mye vanninntak

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Kost- og treningsmyter
« #16 : 08. desember 2008, 22:54 »
Jeg er enig med deg at steinalderkost ikke er kategorisk det ene eller det andre. Det er riktig at man ikke kan si at steinalderkosten kun bestod av kjøtt og flesk, selv om den nok for enkelte folkegrupper bestod i høy grad av dette.
I tropiske og subtropiske strøk har man jo muligheter til å dyrke planteføde hele året, og på den måten vil man helt naturlig ha et noenlunne høyt innhold av karbohydrater i kosten.
Likevel blir avstanden fra en slik tilværelse til vårt moderne kosthold enorm. For det første spiste man ikke raffinert mat, og man hadde heller ikke ubegrenset tilgang på og forbruk av høyglykemiske kornprodukter - som vi bruker som basis i det moderne kostholdet. Det lille man spiste av brød var grove produkter, og fremstilt ved spiring eller surdeig - hvis man i hele tatt lot bakverket heve. Av annen planteføde er det høyst sannsynlig at man brukte en del nøtter, belgfrukter og grønnsaker, ettersom disse har ganske lang holdbarhet. Sitrusfrukter derimot, forderves raskere.

Når du har snakka om steinalder, så regner jeg med at det er FØR jordbruket snakker om? jeg blir usikker når du snakker om holdbarhet på frukt og brød og dyrking. Når man diskuterer hva kostholdet bestod av, så snakker vi om et skille så stort som atlanterhavet mellom før og etter jordbruket. Det er umulig å plassere disse i samme bås! Hvis du snakker om etter jordbruk, slik du antyder, så er det nettopp korn som har vært en helt sentral del av kostholdet i Eurasia, faktisk så sentral at jorbruket antakeligvis ikke ville forekommet, eller forekommet MYE senere, hadde det ikke vært for ulike kornsorter. jorbruket kom uansett for ca. 10 000 år siden, så det betydningsfulle må jo være hva mennesker har spist i de hundretusener av årene FØR dette?

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #17 : 08. desember 2008, 22:59 »
.

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Kost- og treningsmyter
« #18 : 08. desember 2008, 23:04 »
Jada det er jeg helt enig i:)

Med en gang jeg så nicket ditt tenkte jeg på artikkelen din, derfor ble det et slikt innlegg.
(og den diskusjonen vi hadde med tanke på den artikkelen)

Det er selvfølgelig ikke til å legge under en stol at mange i verden spiser alt for dårlig, men det er vel gjerne mangelen på aktivitet som er den største synderen, og ikke at du drikker en cola etter trening (som forøvrig noen på forumet fant ut at nettopp colaen var grunnen til noen folks enorme fysikk)  Tongue

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Kost- og treningsmyter
« #19 : 08. desember 2008, 23:11 »
Hvorfor glemmes det hele tiden i denne diskusjonen at man overhodet ikke hadde ubegrenset tilgang til noen form for mat? Mat har aldri vært et overskuddsfenomen før i den moderne verden. Dette i seg selv er med stor sannsynlighet ikke ubetydelig. Legg til inaktivitet så har man en faktor til å hensynta, og med referanse til tidligere diskusjoner så blir jeg litt forundret over at du ikke vektlegger dette med tanke på at du er opptatt av potensielle feilkilder og metodefeil?

Det stemmer. Før penger ble oppfunnet så fikk man rett og slett ikke betalt på 7-11 eller Deli Deluca. Så man kunne bare glemme å handle der.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #20 : 08. desember 2008, 23:21 »
.

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Kost- og treningsmyter
« #21 : 09. desember 2008, 02:00 »
Det er faktisk mer enn nok mat på jorda HVIS man baserer seg på karbohydratrik kost, isteden for kjøtt. problemet er at man bare får igjen 1\10 (eller noe sånt) av det man bruker til å fòre dyra gjennom kjøttet hvis man ser på energiinnholdet.

At jorbrukrevolusjonen muligens kan kalles et skritt i feil retning hvis man KUN ser på kosthold og sunn livsstil er jeg til en viss grad med på, men nå har det seg slik at jordbruket er selve grunnen til at mennesker har kommet seg fra jeger\sanker stadiet og faktisk har kunnet utvikle seg. Jeg mener utvikling er positivt, så får man heller takle problemene etterhvert som de dukker opp.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kost- og treningsmyter
« #22 : 09. desember 2008, 07:36 »
Hvor stor tilgang man hadde på mat i tidligere tider er heller ikke noe man kan gi noe entydig svar på tror jeg. Sult var nok en del av tilværelsen til noen folkegrupper, men kanskje ikke alle? Det er jo fortsatt folkegrupper i verden som lever mer eller mindre i pakt med naturen. Hvis disse stadig hadde vært truet av sult og nedgangstider, ville det vært et paradoks om de ikke konverterte til den vestlige livsstilen, der vi har sikker tilgang på mat. Jeg tror altså at tilgangen på mat for mange var tilstrekkelig store deler av året. I alle fall hvis man tok seg bryet med å skaffe den. Maten var imidlertid ubehandlet sammenliknet med nåtidens "industrimat".

Uansett om tilgangen på mat er det essensielle eller ikke, så mener jeg at hovedproblemet til moderne livsstilssykdommer ikke ligger i overspising. Årsaken ligger snarere i feil mat - raffinert industrimat som folk blir avhengige av. Først da kan vi snakke om en overspising. Men om folk spiser rikig mat i ubehandlet form blir overspising ikke noe tema etter min mening. Ingen orker å hive innpå med mer mat etter et sammensatt måltid med mye fett og proteiner som bidrar til metthet. Er man i "sukker-modus" derimot, finnes det knapt begrensninger på hvor mye man klarer å stappe i seg.
Dette ser vi fungerer når folk går over til et kosthold med mye fett og lite karbohydrater. Man mister rett og slett lysten på sukker, selv om butikkene svømmer over av det. Likevel - den medfødte hangen til sukker vil ligge der til en viss grad - men det er helt uproblematisk å knytte sukkerinntaket til utskeielser og ikke til hverdagskosten. Mange som lever mer eller mindre ketogent kan faktisk få stort ubehag ved å pøse på med sukker og annen stivelsesrik og høyglykemisk mat. På den måten får man dårlige assosiasjoner knyttet til sukker, og det blir enda lettere å kutte ut.
Den som ikke tror det er mulig å kvitte seg med karbo-suget har definitivt noe uprøvd.

For det første; dette er et innlegg som i all hovedsak baserer seg på tro, og det blir igjen litt snålt når du bemerker potensielle metodefeil i forskningen og velger derfor å ikke tro på den. For meg virker det derfor som om du selv velger hva du skal tro på. Det er fint med kildekritikk, men bør ikke den komme etter at kildene er gjennomgått? Når du i tillegg kommer med klare faktafeil så øker ikke troverdigheten.

Noe annet jeg stusser på er at du omtaler menneskets naturlig trang til karbohydrater men påpeker samtidig at karbohydrater i seg selv er "farlig", da spesiellt i industrielle utgaver. Hva som er farlig eller ikke er jo en diskusjon i seg selv, men at du velger å se bort i fra at mengden er ubetydelig - den må du gjerne forklare litt dypere. Menneskets naturlige trang til rask energi er jo nettopp naturlig og en potensiell konsekvens av årstidsbetinget tilgang til mat, og karbohydrater spesiellt. Det er vel en grunn til at vi har utviklet denne tranger gjennom tidens løp, og som du har bemerket tidligere - denne tranger er jo ikke utviklet over de siste 100-årene akkurat.

Sitat
Men om folk spiser rikig mat i ubehandlet form blir overspising ikke noe tema etter min mening. Ingen orker å hive innpå med mer mat etter et sammensatt måltid med mye fett og proteiner som bidrar til metthet.

Som jeg har nevnt tidligere, dette medfører overhodet ikke riktighet på generellt grunnlag. Det kan nok være slik at "overspisere" spiser mindre på en slik diett, men de vil fremdeles overspise. Jeg har tidligere nevnt meg selv som eksempel på at å legge på seg på kjøtt og fett ikke er vanskelig, og jeg kan ikke se for meg at jeg er noe særtilfelle i en sånn sammenheng.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #23 : 09. desember 2008, 09:58 »
.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kost- og treningsmyter
« #24 : 09. desember 2008, 10:30 »
Man blir ikke syk av å handle ubegrenset i fiskebilen eller kjøttdisken, men i kiosken.

For å gjøre ting mer rendyrket nå - hva baserer du denne påstanden på? Hvorfor kan man frotse vilt i kjøttdisken? Du har jo akkurat nå sagt at matmengde kan ha en negative side - eller misforstod jeg det?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #25 : 09. desember 2008, 11:36 »
.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kost- og treningsmyter
« #26 : 09. desember 2008, 11:55 »
Men å holde seg både muskuløs og slank på fet og proteinrik kost er altså mye mye lettere enn ved å sette brød og frukt øverst på menyen.

Så hvis vi tar steget videre nå og baserer oss på hva du tidligere har argumentert med i forhold til steinalder og utvikling; mener du at det er optimalt for "urmennesket" å være slank og muskuløs? (selv om definisjonen av slank er noe vag selvsagt)

Dette med å være muskuløs kan ikke urmennesket sies å ha vært. Mennesket er inteligent og følgelig utviklet vi heller redskaper i stedet for å utvikle oss til å blir store og muskuløse. Så lenge overlevelse var motivasjonen for det å faktisk spise blir ikke en "naturlig" kcalorirestriksjon følgelig noe rar å forholde seg til?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kost- og treningsmyter
« #27 : 09. desember 2008, 12:02 »
Hva var det du tenkte på i forhold til klare faktafeil?


Det var først og fremst vekten på skjelettet. I og for seg en bagatell, men det senker på en måte tiltroen til det andre som står der, særlig når mye av det er litt ute av fase med de generelle oppfatningene, uten at det i seg selv er alvorlig på noen måte. Å utfordre er fint det. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kost- og treningsmyter
« #28 : 09. desember 2008, 12:04 »
Jeg baserer den påstanden på at kjøtt og fett stimulerer til liten utskillelse av lagringshormonet insulin.

Kjøtt og fisk stimulerer til større utskillelse av insulin enn f.eks. havregryn og pasta. Proteinkilder stimulerer i gjennomsnitt til like stor insulinutskillelse som karbokilder.

* An insulin index of foods: the insulin demand generated by 1000-kJ portions of common foods. The American journal of clinical nutrition. 1997, vol. 66, no5, pp. 1264-1276

Karbohydrater skiller også ut "belønnønningshormonet" serotinin, som er med på å styre velværefølelsen. Konstant høye nivåer av serotinin (pga karbohydrater) er noe som kan gjøre det vanskelig å slutte. Dermed kan man komme inn i en ond sirkel.

Her er en ny review om dette: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78976.0


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #29 : 09. desember 2008, 12:42 »
.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!