Skrevet av Emne: Kost- og treningsmyter  (Lest 19975 ganger)

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Kost- og treningsmyter
« #135 : 10. desember 2008, 22:53 »
Jeg er ikke alene om å rette kritikk mot det offentlige helsevesenet. Så godt som alle alternative terapeuter er mer eller mindre i konflikt med den vestlige verdens symptom-fokuserte behandlingsform, basert på skadelige medikamenter. Snakker du f eks med en homøepat (som også ofte har lang utdanning), så er han sannsynligvis av akkurat samme oppfatning. Det er vel derfor det i hele tatt finnes noe som heter alternativ medisin, rett og slett fordi den offentlige har vist seg å ikke være tilstrekkelig.

Artig at du fremhever homøpati som en kredibel virksomhet, kontra legestanden. For det første, lang utdannelse har ingenting med kredibilitet å gjøre. Å sammenligne legeutdannelse og homøpatiutdannelse på grunnlag av hvor mange år de har gått skole er bare latterlig.

For det andre ville jeg bare påpeke noe om homøpati. Jeg siterer " Det er den minste grad av medisin som virker best, heter det i homøpatisk tenkning. Derfor fortynnes det antatt virksomme stoffet i flere omganger. Dette stoffet aktiveres i blandingen ved å ristes. Deretter fortynnes blandingen (som regel) enten med en tiendedel eller en hundredel. I remedier med forholdstall D1 er forholdstallet 1/10.(...). Remedier som oppgir å være D120 finnes i handelen. Vi kan se for oss hva dette innebærer ved hjelp av dette bildet: Med utgangspunkt i én kubikkcm middel, tilsvarer D27 én bestanddel aktivert middel oppløst i et vannbasseng tilsvarende jordkloden. Rundt D50 måtte vannbassenget tilsvare solen, og vi har passert universets kjente størrelse før vi slipper opp for fortynningsgrader."

Burrhus

Kilde: Dyrendal. A. Usant og ubehagelig - Pseudovitenskap, en etisk utfordring i Åpent sinn eller høl i hue?. Humanist forlag, 2006.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Kost- og treningsmyter
« #136 : 10. desember 2008, 23:25 »
At legestanden generelt er utdatert på kosthold og kan lite om mange aspekter ved sunn livsstil, er ikke noe nytt. De er derimot flinke til å støtte oppunder den groteske legemiddelindustrien.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #137 : 11. desember 2008, 00:13 »
.


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kost- og treningsmyter
« #138 : 11. desember 2008, 02:17 »
Boka om blodtypedietten er skrevet med det for øyet å gi folk økt innsikt i sine genetiske forutsetninger for å tåle ulike typer mat. Forfatterens hensikt var ikke å lage en sjønnlitterær fantasihistorie. Det har vi andre bøker til - som også selger godt - f. eks. Harry Potter. Blodtypedietten bidrar med økt kunnskap og innsikt ved å gi helt konkrete råd for hva man bør spise og ikke spise. Hensikten er å hjelpe folk til bedre helse.

"bidrar med økt kunnskap og innsikt"? Om hva? Kongstanken bak hele konseptet - at de ulike blodtypene har tilkommet i moderne tid - er jo bare fantasifullt oppspinn uten vitenskapelig hold. Det eneste boken gjør er å sprede vrangforestillinger.

Ja, jeg har en tilbøyelighet til å tro på ting som savner vitenskapelig hold. Vitenskap er ikke religion for meg. Gjennom hele historien har vi sett at vitenskapen har innhentet seg selv ved at tidligere etablerte sannheter (basert på forskning) har blitt trukket tilbake. Såkalt vitenskap medfører ikke nødvendigvis sannhet, slik vi gjerne ønsker å tro.

Ja vi må passe oss for tro på den dærra "vitenskapen", den sier jo bare mot seg selv hele tiden! Saker revurderes og revideres hele tiden for å drive utviklingen fremover, og det er en uting! Det burde vare slik som innenfor religionen, der ikke noe utvikles og går fremover!

 rofl

Man skal ikke glemme at det i våre dager er mye forskning som ikke gjøres på et objektivt grunnlag, men hvor det er økonomiske interesser og kapitalkrefter som står bak. Det bør gjøre det desto viktigere å være skepisk til alt av forskning som kommer, samtidig som sunt bondvett og ikke minst hisoriske erfaringer bør ha mye å si.

Du er skeptisk til legitim forskning, men kjøper og svelger D'Adamos "vitenskapelige" oppspinn rått?

Det er f eks ikke til å stikke under en stol at det var ETTER rådgivningen mot mettet fett i kostholdet oppstod, at hjerte- og karsykdommer øke sterkt (etterkrigstiden). At ikke flere virker til å fundere over dette paradokset synes jeg er rart.

Hva med å regne inn et par faktorer til før du drar den konklusjonen? Som f.eks. den plutselig økte tilgangen på mat og den forbedrede (mer inaktive) livsstilen som fulgte med oppgangstiden?

Når det gjelder min tro på Bibelen så handler det ikke om vitenskapelige teorier knyttet til den, men om innholdet tiltaler meg eller ikke. At det som står der for meg virker fornuftig er grunnen til at jeg liker boka.

Jeg liker å lese Donald-pockets. Syns det som står i dem virker fornuftig.

Når det gjelder kosthold og helse derimot, synes jeg imidlertid det er viktig å se på forskningen som kommer.

Du skriver "forskningen", men jeg leser "konspirasjonsteoriene".

Men å utelukkende la seg rive med av ulike studier kan fare galt avsted, slik jeg har utdypet ovenfor.

Men å utelukkende "la seg rive med" av kvasivitenskapelige bøker som D'Adamos kan ikke fare galt avsted?

Du har rett i at det er mange tidligere overvektige som roper haleluja etter å ha gått ned på feit mat. Men det er også mange av oss som aldri har slitt med overvekt, men som har valgt denne kosten for å oppnå generelt bedre helse, velvære og prestasjoner. At man tidligere i livet har sittet og overspist i sofaen er ikke tilfelle. Snarere opplever folk at de går opp i vekt/fettprosent ved å følge statlige anbefalinger. På fet og proteinrik mat erfarer de at man kan spise seg mett og fornøyd og fortsatt gå ned i vekt! Bedre helse kommer som en "bivirkning". Dette er absolutt noe som bør spres videre i en verden der vi trues av fedmeepidemi. Folk lytter til etablerte råd, noe som bare gjør dem sykere.

Du har ikke lest noe av relevant forskning på området, har du?

Tror du også forresten på fulleste alvor at folk går opp i vekt ved å følge de statlige anbefalingene? Hvor mange her i samfunnet tror du ens vet hva de anbefalingene er, eller er i nærheten av å følge dem?


Utlogget bonaqua

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 891
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 891

Sv: Kost- og treningsmyter
« #139 : 11. desember 2008, 11:14 »

Jeg har ikke sagt at antall solgte bøker alene vitner om innholdets troverdighet, men jeg mener det i en del tilfeller har en sammenheng.
Boka om blodtypedietten er skrevet med det for øyet å gi folk økt innsikt i sine genetiske forutsetninger for å tåle ulike typer mat. Forfatterens hensikt var ikke å lage en sjønnlitterær fantasihistorie. Det har vi andre bøker til - som også selger godt - f. eks. Harry Potter. Blodtypedietten bidrar med økt kunnskap og innsikt ved å gi helt konkrete råd for hva man bør spise og ikke spise. Hensikten er å hjelpe folk til bedre helse.
Maos Lille røde og Mein Kamf er interesante bøker fordi disse filosofiene ble brukt av personer som fikk stor betydning historisk sett. Det er neppe slik at alle som ønsker å lese mer om Hitler støtter han i det han gjorde og mente, men kanskje heller nysjerrigheten knyttet til at han faktisk ble så mektig som han gjorde - på tross av gjerninger de aller fleste av oss betrakter som forkastelig.

Ja, jeg har en tilbøyelighet til å tro på ting som savner vitenskapelig hold. Vitenskap er ikke religion for meg. Gjennom hele historien har vi sett at vitenskapen har innhentet seg selv ved at tidligere etablerte sannheter (basert på forskning) har blitt trukket tilbake. Såkalt vitenskap medfører ikke nødvendigvis sannhet, slik vi gjerne ønsker å tro. Man skal ikke glemme at det i våre dager er mye forskning som ikke gjøres på et objektivt grunnlag, men hvor det er økonomiske interesser og kapitalkrefter som står bak. Det bør gjøre det desto viktigere å være skepisk til alt av forskning som kommer, samtidig som sunt bondvett og ikke minst hisoriske erfaringer bør ha mye å si. Det er f eks ikke til å stikke under en stol at det var ETTER rådgivningen mot mettet fett i kostholdet oppstod, at hjerte- og karsykdommer øke sterkt (etterkrigstiden). At ikke flere virker til å fundere over dette paradokset synes jeg er rart.

Når det gjelder min tro på Bibelen så handler det ikke om vitenskapelige teorier knyttet til den, men om innholdet tiltaler meg eller ikke. At det som står der for meg virker fornuftig er grunnen til at jeg liker boka. Når det gjelder kosthold og helse derimot, synes jeg imidlertid det er viktig å se på forskningen som kommer. Men å utelukkende la seg rive med av ulike studier kan fare galt avsted, slik jeg har utdypet ovenfor.

Du har rett i at det er mange tidligere overvektige som roper haleluja etter å ha gått ned på feit mat. Men det er også mange av oss som aldri har slitt med overvekt, men som har valgt denne kosten for å oppnå generelt bedre helse, velvære og prestasjoner. At man tidligere i livet har sittet og overspist i sofaen er ikke tilfelle. Snarere opplever folk at de går opp i vekt/fettprosent ved å følge statlige anbefalinger. På fet og proteinrik mat erfarer de at man kan spise seg mett og fornøyd og fortsatt gå ned i vekt! Bedre helse kommer som en "bivirkning".
Dette er absolutt noe som bør spres videre i en verden der vi trues av fedmeepidemi. Folk lytter til etablerte råd, noe som bare gjør dem sykere.




PTFrank?
Støttes av Lånekassen

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Kost- og treningsmyter
« #140 : 11. desember 2008, 16:35 »

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Kost- og treningsmyter
« #141 : 11. desember 2008, 18:22 »
Frank-Andreas PTFrank.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #142 : 12. desember 2008, 01:42 »
.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kost- og treningsmyter
« #143 : 12. desember 2008, 06:51 »
Jeg henger meg opp i 70000 pasienter over 40 år jeg for min del, da du stadig bruker dette som et argument. Dvs. nesten 5 nye pasienter HVER ENESTE DAG i 40 år det. Med tanke på at en del av disse sikkert hadde flere enn 1 besøk begynner arbeidstiden hans å se skrall ut, selv om han sikkert ikke gjorde alt selv. Men juster for arbeidstiden betyr dette i praksis en ny pasient hver eneste time klinikken var åpen over 40 år. Sannsynlig? 

Så tallene virker å være en solid overdrivelse sånn jeg ser det.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kost- og treningsmyter
« #144 : 12. desember 2008, 09:04 »
Jeg føler i alle fall ikke for å bombardere deg eller andre med mer argumenter hvis det uansett ikke hjelper.

Hvorfor tror du dine argumenter ikke hjelper? Er det fordi vi er for ignorante for å se lyset gjennom Atkins og D'Adamos metoder til tross for alle svakhetene, eller fordi argumentene dine ikke er sterke nok?

-Ja, jeg er skeptisk til forskning, og jeg er skeptisk til blodtypedietten. Men fordi det gjennom 12 år (siden boken kom ut i 1996), har vært folk som har fått hjelp av denne dietten - samtidig som mye av de teorietiske forklaringene bak virker vettuge

En hver teoretisk forklaring kan virke vettug, men det trenger ikke å bety at forklaringen er riktig.

Men jeg synes det på helt generelt grunnlag blir feil å forkaste noe som hjelper folk. På den annen side har jeg aldri hørt om folk som roper haleluja i det lange løp etter å ha begynt på statens kostholdsanbefalinger. Aldri.

Her finner du dem: http://www.shdir.no/publikasjoner/rapporter/norske_anbefalinger_for_ern_ring_og_fysisk_aktivitet_18423

Fint om du kan gi et eksempel på noen som har blitt feit gjennom å følge dem forholdsvis nøye.
EDIT: feit, ikke frisk.

-Relevant "forskning" (empirisk materiale) på at folk får det bedre med lite karbohydrater er blant annet Atkins erfaring med pasienter ved sin klinikk i New York gjennom 40 år. Rundt 70 000 mennesker fikk her nyte godt av Atkins råd. Ifølge han selv fikk over 90% av hans pasienter positive effekter av å velge hans kostholdsråd. Kanskje Atkins løy? Jeg velger å ikke tro det.

Hvilke "positive effekter" er det vi snakker om her? Gikk de ned raskt i vekt de første ukene? Lever de lenger? Får de glattere hud?

-Ja, på det fulleste alvor og med hånden på hjertet mener jeg at folk lett går opp i vekt ved å følge statens anbefalinger der hele 60% av energiinntaket bør komme fra karbohydrater. For meg er det helt opplagt. Vi ser jo åssen vei denne samfunnssukta vår seiler - strakt mot den tidligere dokumenterte jordens ende.

Har du noen gang reflektert over hva som ville kunne skje med miljøet og landbruket hvis alle i hele verden skulle gå over til et kosthold med begrenset med karbohydrater, og enn verre; mer animaliske produkter?

Jeg er enig i at mange ikke tar seg bryet med å følge disse anbefalingene, men ser man på hvilke matvarer det norske folk forbruker (statistikk fra dagligvarebransjen), så spiser vi faktisk - helt uten på prøve på det - ganske så likt det staten anbefaler. Haugevis av små måltider med brød og poteter, litt margarin på skiva (for all del ikke smør!), frokostblandinger og syltetøy.

Ja? Dør vi som fluer fordi vi gjør det mener du? Er det farlig for oss på noen måte? Hadde vi alle levt lengre hvis vi bare hadde lyttet til de store profetene Aktins og D'Adamo?

Dessuten forteller Kiwi oss at vi nå spiser mer frukt og grønt. Hurra! Da er vi sannelig på rett vei!

Ja, det er vi. Lykke til med å bevise at et generelt økt inntak av frukt og grønt ikke skulle være sunt for folk flest.


Jeg tar meg den friheten å sitere Udrugn fra en annen tråd:

Litt av poenget her er at påståelige MB7 ikke ønsker å lese vitenskaplige artikler, men likevel ønsker han å bli trodd i sine urefererte påstander. Når en diskusjon beveger seg over basisnivået i nybegynnerforumet så må man kunne tillate seg å være såpass kildekritisk at man i det minste refererer på sterke påstander.


Utlogget ArvidH

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 183
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 183

Sv: Kost- og treningsmyter
« #145 : 12. desember 2008, 09:07 »
http://www.nrk.no/contentfile/file/1.6323988!fratjukkastilsmukkas.doc
Les og lær, her skriver Johnny Laupsa-Borge svar på ein del spørsmål, men det er vel liten sjangs for at dei som allerede er ueinige med han kjem på andre tankar. Det er foresten to leger bare i lokalmiljøet her som er heilt einig i det han skriv, så heile legestanden er ikkje imot høgfettkosthold som enkelte trur.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kost- og treningsmyter
« #146 : 12. desember 2008, 09:33 »
http://www.nrk.no/contentfile/file/1.6323988!fratjukkastilsmukkas.doc
Les og lær, her skriver Johnny Laupsa-Borge svar på ein del spørsmål, men det er vel liten sjangs for at dei som allerede er ueinige med han kjem på andre tankar. Det er foresten to leger bare i lokalmiljøet her som er heilt einig i det han skriv, så heile legestanden er ikkje imot høgfettkosthold som enkelte trur.

Ingen her tviler nok på at man kan gå ned i vekt og derigjennom forbedre sin helse ved å følge Atkins eller andre metoder. Det er imidlertid ikke dermed sagt at karbohydrater er dårlig for oss, at man kan spise ubegrenset med fett uten å gå opp i vekt hvis man kutter ut karbo, eller at Atkins er bedre for folk flest.


Utlogget ArvidH

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 183
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 183

Sv: Kost- og treningsmyter
« #147 : 12. desember 2008, 09:58 »
Er nok einig i det siste, var berre moro å setje ting på spissen i tidlegare innlegg for å fyre opp enkelte motdebatanter Grin

Utlogget kris7

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

Sv: Kost- og treningsmyter
« #148 : 12. desember 2008, 10:55 »
Ingen her tviler nok på at man kan gå ned i vekt og derigjennom forbedre sin helse ved å følge Atkins eller andre metoder. Det er imidlertid ikke dermed sagt at karbohydrater er dårlig for oss, at man kan spise ubegrenset med fett uten å gå opp i vekt hvis man kutter ut karbo, eller at Atkins er bedre for folk flest.


Jeg tror nok det er en del som tviler på det.

Vel, lav glykemiske og uraffinerte karbohydrater er ikke farlig.  Men det er raffinerte og unaturlige.  Noe du vet.

Kanskje man kommer til å gå opp i vekt ved å spsie veldig store menger fett, og minimalt med karbo. Men det er jo ikke noe negativft å gå opp i vekt, såframt det ikke er fett man legger på seg. Spm er om man blir feitere eller mer muskuløs. Eller begge deler.

Det spm har ingen svar på uten de som tørr og teste det ut over en lengre periode. Ja folk er forskjellig, men det betyr ikke at de ikke kan teste ut en lik type sammensettning av mat.

Det hadde vært kult å sett et bredt spekter med mennesker prøve det, tynne og feite folk, folk med forskjellige blodtyper osv. Spennende å sett reultat på hver og enkelt.



Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kost- og treningsmyter
« #149 : 12. desember 2008, 11:14 »
Jeg tror nok det er en del som tviler på det.

At man kan gå ned i vekt og derigjennom forbedre sin helse av metoder som Atkins? Jeg syfter her til overvektige med insulinresistens og/eller metabolsk syndrom.

Vel, lav glykemiske og uraffinerte karbohydrater er ikke farlig.  Men det er raffinerte og unaturlige.  Noe du vet.

Selvsagt, men det er jo ikke det det har handlet om her i tråden primært.

Kanskje man kommer til å gå opp i vekt ved å spsie veldig store menger fett, og minimalt med karbo. Men det er jo ikke noe negativft å gå opp i vekt, såframt det ikke er fett man legger på seg.

Får man i seg mer energi enn man forbrenner så går man selvsagt opp i vekt, men det gjør man jo uansett kosthold.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!