Skrevet av Emne: Det du ikke visste om melk  (Lest 61949 ganger)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Det du ikke visste om melk
« #240 : 13. februar 2009, 22:17 »
På verdensbasis reagerer cirka 80% negativt på melk.

Absolutt alle de studiene dere har linket til/nevnt der melk kan relateres til ditten og datten kan forklares utifra det ovenstående faktum.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget country boy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Sv: Det du ikke visste om melk
« #241 : 13. februar 2009, 22:23 »
farlig med ting som kommer fra kua?hallo?vi eter da nesten alt annet av innmat av storfe,gris,hæst,høner osv.plutslig er mjølk farlig?je har drøkki 3,4 liter mjølk hør eineste dag i kanskje 10,15 år nå føler meg bedre og bedre og meir je drekker. Smiley

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Det du ikke visste om melk
« #242 : 13. februar 2009, 22:32 »
farlig med ting som kommer fra kua?hallo?vi eter da nesten alt annet av innmat av storfe,gris,hæst,høner osv.plutslig er mjølk farlig?je har drøkki 3,4 liter mjølk hør eineste dag i kanskje 10,15 år nå føler meg bedre og bedre og meir je drekker. Smiley

same. Bortsett at jeg blir oppblåst av laktosen. Og da jeg begynte å drikke H-melk ble jeg mer urolig i magen. Men det gikk vekk veldig fort, når drikker jeg H-melk hver dag og føler meg i ekstremt god stand!
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Sno

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Det du ikke visste om melk
« #243 : 13. februar 2009, 22:36 »
Kanskje jeg missforstod her, men "a 12-year Harvard study of 78,000 women, those who drank milk three times a day actually broke more bones than women who rarely drank milk." Vil det si at alle kvinnene gjorde det samme hele tia? Det må vell komme litt ann på miljøet kvinnen er i. Eller forsket de på selve beinet, og de kunne se en utviklig? Var litt uklart det der synes jeg ...

Utlogget country boy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Sv: Det du ikke visste om melk
« #244 : 13. februar 2009, 22:37 »
jepp.det er om og gjæra og få i sæ mæst mulig mjølk og tung mark og bøy.da blir det suksess.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Det du ikke visste om melk
« #245 : 14. februar 2009, 00:21 »
Bare et spørsmål til de av dere som fortsatt påstår at melk er sunt og hindrer benskjørhet

Hvordan vil dere forklare at

1 De landene som drikker mest melk har mest benskjørhet
2 At store undersøkelser innad i de enkelte land viser det samme
3 At flesteparten av menneskene er intolerante mot melk

hvis det er så sunt som dere sier ?  Blir artig å høre hva dere klarer å hoste opp  Wink

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Det du ikke visste om melk
« #246 : 14. februar 2009, 00:26 »
Bare et spørsmål til de av dere som fortsatt påstår at melk er sunt og hindrer benskjørhet

Hvordan vil dere forklare at

1 De landene som drikker mest melk har mest benskjørhet
2 At store undersøkelser innad i de enkelte land viser det samme
3 At flesteparten av menneskene er intolerante mot melk

hvis det er så sunt som dere sier ?  Blir artig å høre hva dere klarer å hoste opp  Wink

Se mitt tredje siste innlegg i denne tråden.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Det du ikke visste om melk
« #247 : 14. februar 2009, 00:39 »
Ja og når det er så mye som 80% av oss som ikke tåler melk, og som derfor vil kunne få et eller annet helseproblem pga dette så kan vi vel ikke akkurat si at melk er sunt

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Det du ikke visste om melk
« #248 : 14. februar 2009, 00:55 »
Det eneste som man trenger i melk er d-vitaminer, de er nødvendig. Kalsium er ikke nødvendig, det finnes i andre ting som man kan spise.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Det du ikke visste om melk
« #249 : 14. februar 2009, 23:07 »
.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Det du ikke visste om melk
« #250 : 15. februar 2009, 01:19 »
Er med på at vanlig, kommersiell butikkmelk ikke er det beste, men det er viktig å nyansere ordet "melk":

Når det gjelder melk

1 Melk er ment for kalver
I utgangspunktet ja. Og egg er ment for å lage kyllinger, torskerogn for torskebarn, dyrets kjøtt og organer er ment for at dyrets kropp skal fungere osv. Men alt dette kan også spises. Kan hende det ikke er primærformålet, men ikke dermed sagt at det medfører bivirkninger. Dessuten er det gunstig at melken videreforedles. Kalver spiser vanligvis ikke kefir, ost og rømme...

Sitat
2 Store deler av verdens befolkning er intolerante mot melk
Flere som er intolerante mot pasteurisert melk tåler upasteurisert melk og fermentert melk. Fermentering av melka reduserer laktoseinnholdet og gjør den generelt lettere fordøyelig, og er dermed mer tålelig. Geitemelk og sauemelk er også mindre allergifremkallende.

Sitat
3 De land hvor menneskene inntar mest melk er også de land med mest benskjørhet
Og de aller fleste her drikker kommersiell pasteurisert, ufermentert melk. Visse bakterier som vi f.eks. finner i kefir bidrar til økt opptak av kalsium:

Conclusion:L. helveticus-fermented milk increases bone mineral density and bone mineral content in relation to body weight in the long-term feeding of growing rats. The mechanism of L. helveticus remains to be discovered.
http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?doi=10.1159/000080455
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15083312

Lettere å assimilere kalsium fra upasteurisert yoghurt:
http://www.jacn.org/cgi/content/abstract/26/3/288

Sitat
4 Mange store studier innad i mange land viser at økt melkedrikking faktisk øker raten av benskjørhet I tilegg er det også masse studier som viser at det øker faren for diabetes og hjerte kar sykdommer
Men det er viktig å få fram hva slags melk det er snakk om. Dagens industrialiserte melk er ikke den samme som den som man framstilte på tradisjonelt vis i "gamle dager". Melka ble som regel også fermentert eller videreforedlet. Tradisjonelle folkeslag som konsumerte upasteuriserte melkeprodukter hadde glimrende helse, jfr. Dr. Weston A. Price.

Sitat
Greit nok med folk som pimper i seg melk og tror på at tvreklame er sannhet, men andre oppegående mennesker her på forumet bør da i det minste se at det er noe som skurrer i påstanden om at melk er sunt og bra for benbyggningen
At man bør stille spørsmålstegn med dagens butikkmelk vitner antall allergier og intoleranser om. Benskjøretsstatistikkene er også påfallende, men man kan ikke utelukke andre årsaker. Vestlige land har også mye konsum av annen drittmat. Men uansett er det et paradoks som gjør at man bør stille spørsmålstegn med kalsiumopptaket fra melka. Men jeg har tro på tradisjonell framstilling og foredling av melk, og jeg mener at det er viktig å spesifisere at dette ikke nødvendigvis er det samme som melka slik vi kjenner den i dag. Såvidt meg bekjent er det ingen historiske tradisjoner på å drikke pasteurisert søtmelk. Det er en ny oppfinnelse. Melk har vært brukt og foredlet i tusener av år, og å stemple all melk som nærmest skadelig synes jeg blir for unyansert.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Det du ikke visste om melk
« #251 : 15. februar 2009, 11:06 »
1 De landene som drikker mest melk har mest benskjørhet

Dette er egentlig helt meningsløst å komme med. Dette er en korrelasjon, ja, men det betyr ikke at det er den direkte årsaken. Kan det tenkes at de land som drikker mest melk har dette som en erstatning for noe annet i kostholdet? Det blir litt som å si at folk som lever i land hvor det er snø om vinteren har høyere tetthet av benskjørhet (dette er også statistisk tilfelle). Altså medfører det å leve med snø benskjørhet.... Huh

Kan understreke at jeg ikke er noen melketilhenger selv, men det gjør ikke argumentet ditt gyldig alikevel.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Det du ikke visste om melk
« #252 : 15. februar 2009, 13:08 »
Dette er egentlig helt meningsløst å komme med. Dette er en korrelasjon, ja, men det betyr ikke at det er den direkte årsaken. Kan det tenkes at de land som drikker mest melk har dette som en erstatning for noe annet i kostholdet? Det blir litt som å si at folk som lever i land hvor det er snø om vinteren har høyere tetthet av benskjørhet (dette er også statistisk tilfelle). Altså medfører det å leve med snø benskjørhet.... Huh

Kan understreke at jeg ikke er noen melketilhenger selv, men det gjør ikke argumentet ditt gyldig alikevel.

Skjønner poenget ditt her, men at det er meningsløst å komme med kan jeg ikke si. Jeg sa også at dette ikke beviser noe men at det i sterk grad peker i retning mot at melk ikke er bra. Men når store undersøkelser innad i landende som feks den i USA viser at de som drikker mest melk har en høyere rate av benskjørhet så viser det at det ikke har noe med at melkedrikkende land erstatter melken med noe annet som er viktig for skjelettet...som du kommer med. Og da kan man jo spørre seg hva er det de melkedrikkende land skulle ha melk som erstatning for Huh Det viktigste her i forhold til benskjørhet er vel mosjonsnivå og D vitamin som er viktig i forhold til opprettholdelse av benbyggningen.

Er vel ikke store forskjeller på mosjonsnivå her og endel andre land med mindre melkedrikking og benskjørhet etter som jeg vet....og i melkedrikkende og fiskespisende/trandrikkende Norge skulle det heller ikke generelt være mangler på D vitaminet selv om det ikke er sol året rundt. Så hva tror du det er som melkedrikkende land skulle mangle kontra de som drikker mindre melk ?

Og til Rønning Man....ja er enig mye av det du sier og en skulle nok brukt uttrykket butikkmelk her. Pasteuriseringen og homogoniseringen er nok trolig faktorer som gjør melken mer skadelig og at færre mennesker tåler den




Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Det du ikke visste om melk
« #253 : 15. februar 2009, 14:20 »
Melk er erstatning for annen mat helt enkelt. De som drikker melk har et annet kosthold enn de som ikke drikker melk, følgelig trenger det ikke være melken i seg selv som er problemet.

Å peke i retning av holder ganske enkelt ikke. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Det du ikke visste om melk
« #254 : 15. februar 2009, 16:47 »
V.M
For det første har jeg aldri sagt at melk forebygger bruddskader hvis du har trodd det.
Men melk har ingen ting med bruddskadene å gjøre.
Når det kommer til bruddskader osv i nordiskeland er dette er pga mangel på sollys, ergo mangel på d-vitamin, ergo mye dårligere opptak av kalsium fra tarmen. Det er allmenn akseptert at folk i Norden får generelt for lite sollys som igjen med fører til at vi har mye lavere mengder med d-vtamin kontra det som er optimalt. Og en ting til er at våre nye landsmenn som har mørkere hud trenger MYE mer sollys en en bleik Normann for å produsere tilstrekkelig med d-vitamin. Så ikke dra melk inn i denne saken.

Og den tredje faktorer som spiller inn er som UaC skriver, IS. Hvor mange pensjonister er det som sklir på isen i Spania?

Her er forresten den studien du henviste til.
Sitat
Milk, dietary calcium, and bone fractures in women: a 12-year prospective study.

D Feskanich, W C Willett, M J Stampfer and G A Colditz

Channing Laboratory, Boston, Mass. 02115, USA.

OBJECTIVES: This study examined whether higher intakes of milk and other calcium-rich foods during adult years can reduce the risk of osteoporotic fractures. METHODS: This was a 12-year prospective study among 77761 women, aged 34 through 59 years in 1980, who had never used calcium supplements. Dietary intake was assessed with a food-frequency questionnaire in 1980, 1984, and 1986. Fractures of the proximal femur (n = 133) and distal radius (n = 1046) from low or moderate trauma were self-reported on biennial questionnaires. RESULTS: We found no evidence that higher intakes of milk or calcium from food sources reduce fracture incidence. Women who drank two or more glasses of milk per day had relative risks of 1.45 for hip fracture (95% confidence interval [CI] = 0.87, 2.43) and 1.05 for forearm fracture (95% CI = 0.88, 1.25) when compared with women consuming one glass or less per week. Likewise, higher intakes of total dietary calcium or calcium from dairy foods were not associated with decreased risk of hip or forearm fracture. CONCLUSIONS: These data do not support the hypothesis that higher consumption of milk or other food sources of calcium by adult women protects against hip or forearm fractures.

Dette er helt greit. Og studien konkluderer med at melk ikke hjelper, men den konkulder heller ikke med at det å drikke melk gjør deg mer utsatt som du skriver.

Her er f.eks et lite utdrag. Faktisk i alle tilfellene var det mindre riskiko for de som drakk et glass, kontra de som drakk ingen ting. Selv om dette var så marginalt at man ikke kan trekke konklusjoner på bakgrunn av dette.

Sitat
4). A nonsignificant reduction in the
incidence of hip fractures was found for
women who consumed more than three
glasses of milk per day during their
teenaged years compared with those who
consumed milk once a week or less

(RR = 0.53; 95% CI = 0.25, 1.16) al-
though caution is advised in interpreting
these data as there were only eight hip
fractures in this highest category of
teenaged milk consumption and the trend
over categories was not statistically signifi-
cant.

Så det du skriver er bare tull.
Dere får det til å fremstå som melk er jævelens verk og dette er bare tull. For personer som tåler laktose(som de aller fleste nordmenn) er melk en god kilde til flere næringstoffer og en bra kilde til proteiner.
Passion trumps fucking everything!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!