Skrevet av Emne: Det du ikke visste om melk  (Lest 62062 ganger)

Utlogget kris7

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

Sv: Det du ikke visste om melk
« #90 : 18. desember 2008, 20:41 »
kjenner jeg blir forbanna. er så jævlig bullshit hele artikkelen

"Ja hele artikkelen er feil, ingenting som overhode er riktig!"

Hva er problemet? om det er noe du mener er feil i artikkelen, behøver ikke alt være det.

Jeg er også en til som har fått det bedre uten melk, vet dog ikke om det var laktosen, kaseinet eller begge to jeg reagerte på, men jeg ble veldig dårlig i magen. Og spessielt sammen med hvetemel.
Rømme og smør kan jeg maule uten noe problemer.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Det du ikke visste om melk
« #91 : 18. desember 2008, 20:43 »
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=856
Denne trenger ikke kilder mer enn personen selv...

Denne melkeartikkelen GJØR det. Ikke alle artikler trenger å være vitenskapelig eller forskningsbaserte, men hvis det utgir seg for å være kunnskap eller viten, så SKAL det begrunnes, bevises eller sannsynliggjøres med kilder eller forskning.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Det du ikke visste om melk
« #92 : 18. desember 2008, 20:52 »
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=856
Denne trenger ikke kilder mer enn personen selv...

Denne melkeartikkelen GJØR det. Ikke alle artikler trenger å være vitenskapelig eller forskningsbaserte, men hvis det utgir seg for å være kunnskap eller viten, så SKAL det begrunnes, bevises eller sannsynliggjøres med kilder eller forskning.

Dette er jeg enig i, men folk bør være litt mer kritiske til kildene. Det blir litt sånn "Det sto i Dagbladet, det MÅ det være sant"

Noen kan si... "Promping øker testosteronproduksjonen med 25% i en time dersom prompen overstiger 340 desibel styrke i en avstand av prompens kilde på 4 meter"

"Kilde?"

"Dr. Whitecoat Pennypacker from the Michigan Overpimped research facility of overanalyzing"

"Ah da ja, ja da er det greit!"

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Det du ikke visste om melk
« #93 : 18. desember 2008, 20:52 »
.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Det du ikke visste om melk
« #94 : 18. desember 2008, 20:57 »
.

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Det du ikke visste om melk
« #95 : 18. desember 2008, 20:59 »
En person er absolutt en kilde. En forsker er en person, og en person er derfor en kilde. Ergo, vi lytter alltid til mennsker her, fordi det er de som står bak forskningen og utarbeidelsen av forskningsmaterialet på sin subjektive måte. Jeg har selv brukt de forskerne jeg har nevnt som kilde. Om disse er troverdige eller ikke, er ikke alltid godt å si. Jeg har alltid en innebygd skepsis mot forskere og forskning, men i de tilfellene man ser at forskning på helse og mat underbygger en hel masse erfaringer, så blir de troverdige. I dette tilfellet velger jeg å lytte til denne forskningen ganske enkelt fordi den henger på greip med tingenes tilstand.

Forskning handler om å analysere observasjoner for deretter å lage vettuge konklusjoner. At forskning utelukkende må komme fra folk i hvit frakk på et universitet eller annen utdannings- eller forskingsinstitusjon blir en unyansert måte å se det på. Empirisk forskning handler om å få teoriene ut i praksis. I kostholdsdebatten er dette en avgjørende faktor, samme hva man fant under lupen. (Noen forskere synes imidlertid det er mer vettugt å forske på rotter, enn på mennesker) Når terapeuter erfarer gjennom årevis at klienter blir bedre av å kutte ut melk og hvete, ja så er dette egentlig forskning i aller høyeste grad. Man kommer på denne måten fram til de ønskede konklusjonene, selv om ikke den empiriske forskningen i seg selv kommer med de detaljerte årsakene.
Folk må gjerne bruke forskning og kilder (dvs. andre mennekser) som grunnlag for å uttrykke seg. Men det kan - jeg understreker kan - bære galt av sted på sikt.

Ligger det sunne bondevettet i bånn, kommer man jammen langt med bare det.

Jeg er enig i mye av det du sier. Jeg er også skeptisk til "sannheter", og syns det er flott at du setter en ny vinkel på saker og ting.

MEN DET MANGLER STADIGVEKK REFERANSER!!!! Smiley
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Det du ikke visste om melk
« #96 : 18. desember 2008, 22:03 »
Jeg synes det er fint at du setter søkelys på en kjent problematikk. De med innsikt vet at mye av den forskningen som etterlyses er i startgropa og således ikke kan refereres til.
Til sammenligning er mange etablerte "sannheter" fra stat og helseinstitusjoner heller ikke vitenskaplig begrunnet men bare "logiske" gjetninger som i praksis ofte ikke er riktig(obs. påstand... Wink)
I Norge er helse, kosthold, landbruks- og distriktspolitikk god sauset sammen(brød og melk...)
Veldig mange mennesker i verden lider unødig pga elendige råd(diabetes, fedme, mageproblematikk...)
Ellers vil du, forfatter, oppleve at mange av de største sutrerne/kverulantene her, går igjen i tråd etter tråd og ikke er noe å ta hensyn til  Smiley

Mange som tar til følge de "nye" rådene opplever en betydelig helsegevinst og det er mer interressant enn å grine om mangel på referanser som kommer smått om senn....
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

taraquin

  • Gjest
Sv: Det du ikke visste om melk
« #97 : 18. desember 2008, 22:20 »
Har du forresten i tillegg til gluten- og melkefri diett satt folk på mer essensielle fettsyrer og generelt gode kilder til fett? MS rammer jo nervesystemet, som for det meste består av fett. Jeg sier ikke at dette er svaret, men ved muskelsvinn anbefaler man kjøtt og proteinrik mat. Ved "svinn" av fettvev virker det ikke ulogisk å satse mer på essensielle fettsyrer for oppbygging og reparasjon.
Jeg har ikke satt noen på diett, dette er stort sett folk som ikke har nytte av tradisjonell medisin og som prøver alt fra fjernhealing til ketogendietter. Mulig noe av det kan hjelpe, men så langt har resultatene uteblitt. Ja, jeg peleir å anbefale alle med f.eks MS å få i seg bra med feit fisk, og gjerne ta f.eks selolje og finne andre gode kilder til fett pga demyeliniseringa, på det området er også forskninga klar. Pga skadene i nervesystemet er det anbefalt med omega3-tilskudd: http://www.helse-bergen.no/NR/exeres/4CAA29DE-E211-4FC7-ABBF-55A998800214.htm Eks ble tran dokumentert å hjelpe Smiley

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Det du ikke visste om melk
« #98 : 18. desember 2008, 22:44 »
En person er absolutt en kilde. En forsker er en person, og en person er derfor en kilde. Ergo, vi lytter alltid til mennsker her, fordi det er de som står bak forskningen og utarbeidelsen av forskningsmaterialet på sin subjektive måte. Jeg har selv brukt de forskerne jeg har nevnt som kilde. Om disse er troverdige eller ikke, er ikke alltid godt å si. Jeg har alltid en innebygd skepsis mot forskere og forskning, men i de tilfellene man ser at forskning på helse og mat underbygger en hel masse erfaringer, så blir de troverdige. I dette tilfellet velger jeg å lytte til denne forskningen ganske enkelt fordi den henger på greip med tingenes tilstand.

Forskning handler om å analysere observasjoner for deretter å lage vettuge konklusjoner. At forskning utelukkende må komme fra folk i hvit frakk på et universitet eller annen utdannings- eller forskingsinstitusjon blir en unyansert måte å se det på. Empirisk forskning handler om å få teoriene ut i praksis. I kostholdsdebatten er dette en avgjørende faktor, samme hva man fant under lupen. (Noen forskere synes imidlertid det er mer vettugt å forske på rotter, enn på mennesker) Når terapeuter erfarer gjennom årevis at klienter blir bedre av å kutte ut melk og hvete, ja så er dette egentlig forskning i aller høyeste grad. Man kommer på denne måten fram til de ønskede konklusjonene, selv om ikke den empiriske forskningen i seg selv kommer med de detaljerte årsakene.
Folk må gjerne bruke forskning og kilder (dvs. andre mennekser) som grunnlag for å uttrykke seg. Men det kan - jeg understreker kan - bære galt av sted på sikt.

Ligger det sunne bondevettet i bånn, kommer man jammen langt med bare det.

en forsker er en kilde i det at forskeren har dokumentert slutningene sine etter den fremgangsmåten jeg refererte til tidligere. en person som ikke har underbygget påstandene sine er ingen kilde, selv om denne personen kaller seg forsker.

det er ikke forskeren som person som er kilden, det er arbeidet forskeren har gjort.

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Det du ikke visste om melk
« #99 : 18. desember 2008, 22:49 »
Jeg synes det er fint at du setter søkelys på en kjent problematikk. De med innsikt vet at mye av den forskningen som etterlyses er i startgropa og således ikke kan refereres til.
Til sammenligning er mange etablerte "sannheter" fra stat og helseinstitusjoner heller ikke vitenskaplig begrunnet men bare "logiske" gjetninger som i praksis ofte ikke er riktig(obs. påstand... Wink)
I Norge er helse, kosthold, landbruks- og distriktspolitikk god sauset sammen(brød og melk...)
Veldig mange mennesker i verden lider unødig pga elendige råd(diabetes, fedme, mageproblematikk...)
Ellers vil du, forfatter, oppleve at mange av de største sutrerne/kverulantene her, går igjen i tråd etter tråd og ikke er noe å ta hensyn til  Smiley

Mange som tar til følge de "nye" rådene opplever en betydelig helsegevinst og det er mer interressant enn å grine om mangel på referanser som kommer smått om senn....

Ja, så forferdelige sutrere og kverulanter vi er som etterlyser kilder på hårreisende påstander Wink Artikkelen villeder og prøver å gi inntrykk av å være sannheten om melk - skrevet av en PT med lite imponerende meritter på forumet så langt Wink

At det blir en diskusjon rundt dette og forfatterens offentliggjøring av et par kilder (etter mye mas...), er bare sunt, Gammern.

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Det du ikke visste om melk
« #100 : 18. desember 2008, 23:52 »
En person er absolutt en kilde. En forsker er en person, og en person er derfor en kilde. Ergo, vi lytter alltid til mennsker her, fordi det er de som står bak forskningen og utarbeidelsen av forskningsmaterialet på sin subjektive måte. Jeg har selv brukt de forskerne jeg har nevnt som kilde. Om disse er troverdige eller ikke, er ikke alltid godt å si. Jeg har alltid en innebygd skepsis mot forskere og forskning, men i de tilfellene man ser at forskning på helse og mat underbygger en hel masse erfaringer, så blir de troverdige. I dette tilfellet velger jeg å lytte til denne forskningen ganske enkelt fordi den henger på greip med tingenes tilstand.

Forskning handler om å analysere observasjoner for deretter å lage vettuge konklusjoner. At forskning utelukkende må komme fra folk i hvit frakk på et universitet eller annen utdannings- eller forskingsinstitusjon blir en unyansert måte å se det på. Empirisk forskning handler om å få teoriene ut i praksis. I kostholdsdebatten er dette en avgjørende faktor, samme hva man fant under lupen. (Noen forskere synes imidlertid det er mer vettugt å forske på rotter, enn på mennesker) Når terapeuter erfarer gjennom årevis at klienter blir bedre av å kutte ut melk og hvete, ja så er dette egentlig forskning i aller høyeste grad. Man kommer på denne måten fram til de ønskede konklusjonene, selv om ikke den empiriske forskningen i seg selv kommer med de detaljerte årsakene.
Folk må gjerne bruke forskning og kilder (dvs. andre mennekser) som grunnlag for å uttrykke seg. Men det kan - jeg understreker kan - bære galt av sted på sikt.

Ligger det sunne bondevettet i bånn, kommer man jammen langt med bare det.

1. En person kan være en kilde, hvis han har skrevet noe. Å bruke f.eks. muntlige anekdoter som kilder for hypoteser holder ikke i det hele tatt.

2. Jeg tror ikke du er skeptisk. Jeg tror du lider av confirmation bias-sykdommen, nemlig at du søker informasjon som støtter opp under dine egne meninger i stedet for å prøve å finne informasjon som kan motsi dem.

3. Nei. Forskning handler om å fremsette hypoteser om forhold mellom to variabler, for så å prøve å bryte ned denne hypotesen. Består hypotesen denne nedbrytingen, kan man si at hypotesen om forholdet mellom variablene er valid. At noen terapeuter (f.eks homepater) opplever gang på gang at tullballmedisinene deres virker har ingenting med forskning å gjøre. Så lenge hypotesene deres ikke motstår klinisk tesing er de verdiløse.

4. God forskning blir gjort i laboratorier. Ikke hos homepater, krystallhealere, feng shui entusiaster, men i laben.

5. Anekdotisk kunnskap holder ikke mål i en vitenskapelig sammenheng.

6. Sunt bondevett kan nok være greitt det, men det kan like gjerne slå helt feil ut. Jfr Kahneman og Tverskys forskning på Heuristikker.


Jeg skjønner at du er skeptisk til vitenskap, da du ikke skjønner særlig mye av det.

Burrhus

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Det du ikke visste om melk
« #101 : 18. desember 2008, 23:55 »
Eid

Utlogget Joda_jau

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 988
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 988

  • Mer som det ja sa dem!
Sv: Det du ikke visste om melk
« #102 : 19. desember 2008, 00:00 »
Falsifikasjon, Falsifikasjoooon. det e klue:P

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Det du ikke visste om melk
« #103 : 19. desember 2008, 00:01 »
1. En person kan være en kilde, hvis han har skrevet noe. Å bruke f.eks. muntlige anekdoter som kilder for hypoteser holder ikke i det hele tatt.

2. Jeg tror ikke du er skeptisk. Jeg tror du lider av confirmation bias-sykdommen, nemlig at du søker informasjon som støtter opp under dine egne meninger i stedet for å prøve å finne informasjon som kan motsi dem.

3. Nei. Forskning handler om å fremsette hypoteser om forhold mellom to variabler, for så å prøve å bryte ned denne hypotesen. Består hypotesen denne nedbrytingen, kan man si at hypotesen om forholdet mellom variablene er valid. At noen terapeuter (f.eks homepater) opplever gang på gang at tullballmedisinene deres virker har ingenting med forskning å gjøre. Så lenge hypotesene deres ikke motstår klinisk tesing er de verdiløse.

4. God forskning blir gjort i laboratorier. Ikke hos homepater, krystallhealere, feng shui entusiaster, men i laben.

5. Anekdotisk kunnskap holder ikke mål i en vitenskapelig sammenheng.

6. Sunt bondevett kan nok være greitt det, men det kan like gjerne slå helt feil ut. Jfr Kahneman og Tverskys forskning på Heuristikker.


Jeg skjønner at du er skeptisk til vitenskap, da du ikke skjønner særlig mye av det.

Burrhus

VAKKERT!!!!!
Non Plus Ultra

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Det du ikke visste om melk
« #104 : 19. desember 2008, 00:12 »
Agående laktose og nytteverdien av dette stoffet:
Laktose er et interessant stoff. I denne studien ble unge kalkuner fôret med varierende grader av laktose. (0-8% laktose i dietten). Det viste seg at kalkuner som ble fôret med laktose fikk minst kroppsfett, men ble likevel tyngre, noe som tyder på at laktose virker inn på kroppens evne til å oppta næring, noe som jo er temmelig vesentlig for kalver, spedbarn og unge kalkuner. Om hvorvidt voksne har samme nytten vites ikke. Voksne klarer seg logisk nok helt fint uten laktose, men det kunne vært interessant med mer forskning på om hvorvidt dette er en god karbohydratkilde. Laktose er i alle fall vesentlig for at melka skal syrnes, da laktose omdannes til melkesyre.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!