Skrevet av Emne: Gått opp i vekt, mest muskler men også noe fett.  (Lest 1289 ganger)

Utlogget lasse-

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 42

Gått opp i vekt, mest muskler men også noe fett.
« : 19. desember 2008, 12:01 »
Hei folkens!
Har nå trent en del måneder og gått opp ca 12 kg i muskelmasse i år, så er veldig fornøyd med det! :-)
Har også i det siste lagt merke til at det har lagt seg litt mer fett på magen.. Ikke mye, men mer enn det var før. Ikke at det gjør så mye, men vil jo helst ikke at det skal bli mer.

Trener ca 4 dager i uka, og får i meg ca 3000 cal daglig i form av havre, kjøtt, egg, fiks og nøtter, og i helgene som regel det jeg har lyst på. Dette fungerer helt fint, da jeg har fått resultater og er fornøyd.

Har så og si sixpack, men den har blitt litt mer usynlig nå pga fettlaget på magen.

Til spørsmålet: Skal jeg fortsette å spise like mye som jeg gjør? Eller altså trenger jeg å pushe i meg 3000 kal daglig når jeg har litt å gå på på magen? Om jeg går ned til 2500 f. eks og løper, sykler osv osv vil jeg ikke da få resultater av styrketreningen?

Var litt vanskelig å formulere spørsmålet  Tongue
- Lasse.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Gått opp i vekt, mest muskler men også noe fett.
« #1 : 19. desember 2008, 12:06 »
Jada, men ikke gå ned hele 500. Spis kanskje bare 2750 kalorier. Eller spis som før og tren litt kondisjon. I alle syns jeg ikke du skal gå mye ned.

EDIT: Etter å ha tenkt meg litt om så tenker jeg at du kanskje skal gå ned til 2500 likevel. Det vanlige er jo å bli tynnere den første tiden du trener med vekter siden du øker så mye i fettfri masse. Det nærmeste konkrete tallet jeg har lest på hvor mye i overskudd du skal ligge er 10% av vedlikeholdsinntaket. Dette ble sagt av en mr olympia deltaker tror jeg. Hvis du har tall på hvor mye du spiser hver dag og hvor fort du går opp i vekt kan du lett regne deg fram til ditt vedlikeholdsnivå. 7500 kalorier=cirka et kilo menneskefett.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Gått opp i vekt, mest muskler men også noe fett.
« #2 : 19. desember 2008, 12:20 »
Bare nysgjerrig, men hvordan vet du at du har gått opp 12 kg i muskelmasse?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Gått opp i vekt, mest muskler men også noe fett.
« #3 : 19. desember 2008, 12:24 »
hvordan kan man gå opp 12 kg på under ett år ved å spise 3000 kcal lurer jeg på

Utlogget lasse-

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 42

Sv: Gått opp i vekt, mest muskler men også noe fett.
« #4 : 19. desember 2008, 12:34 »
Vel, kan ikke si at jeg har gått opp 12 kg konkret i muskelmasse. Men har gått opp 12 kg i år, og så og si med 0% fettøkning.. Er først de siste ukene det har blitt mer på magen (ikke mye).. Og har ikke veid meg på en måneds tid..

Tja, er ganske "liten" også kommer det vel an på hvordan forbrenning man har. Men dere får lure på det, men det er jo fullt mulig for det er jeg jo vitne til selv :-)

Utlogget lasse-

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 42

Sv: Gått opp i vekt, mest muskler men også noe fett.
« #5 : 19. desember 2008, 12:37 »
Er jo denne myten om at "fett blir omgjort til muskler". Vel, kroppen kan vel ikke akkurat trylle.

Men er vel slik at kroppen trenger nok energi til å både "holde deg på beina" og bygge muskler?
Altså en som ikke har noe fett på kroppen må spise ekstra mye for å klare dette, mens en som har fett på kroppen vil få energi av å forbrenne det, og trenger derfor ikke like mye mat for å bygge muskler?

Eller er jeg helt på jordet nå..

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Gått opp i vekt, mest muskler men også noe fett.
« #6 : 19. desember 2008, 13:26 »
Vel, kan ikke si at jeg har gått opp 12 kg konkret i muskelmasse. Men har gått opp 12 kg i år, og så og si med 0% fettøkning.. Er først de siste ukene det har blitt mer på magen (ikke mye).. Og har ikke veid meg på en måneds tid..

Tja, er ganske "liten" også kommer det vel an på hvordan forbrenning man har. Men dere får lure på det, men det er jo fullt mulig for det er jeg jo vitne til selv :-)

OK, en lite forklaring må nok til (mer matetmatisk enn noe annet Smiley )

La oss si at du hadde en fettprosent på 10% før du begynte å trene. Hvis du fortsatt har en fettprosent på 10% etter å ha lagt på deg 12 kg har du lagt på deg 1.2 kg fett (10% av 12kg). Hvis du som du sier i tillegg har fått mer fett på magen betyr deg at du har økt fettprosenten din og dermed lagt på deg mer enn 1.2 kg fett i denne perioden.

Og til mortenminstemann; jeg gikk vel ut i fra normal vekt når jeg syntes 12kg var en solid økning på en 3000kcal diett. kroppen ønsker jo ikke å veie 39 kg og dermed er det lettere å øke fort (typ overlevelsesinstinkt skulle jeg tro).

Utlogget lasse-

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 42

Sv: Gått opp i vekt, mest muskler men også noe fett.
« #7 : 19. desember 2008, 13:35 »
forstår.. men var vel i oktober/november jeg hadde gått opp 12 kg.. kan være mer nå, og som sagt har jeg merket mer på magen de siste tre-fire ukene.. men som sagt det er veldig lite, og magen er fortsatt markert:)

btw: jeg veide 54 kg når jeg begynte.. sist gang jeg veide meg var det 66 kg..

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Gått opp i vekt, mest muskler men også noe fett.
« #8 : 19. desember 2008, 14:21 »
Er jo denne myten om at "fett blir omgjort til muskler". Vel, kroppen kan vel ikke akkurat trylle.

Men er vel slik at kroppen trenger nok energi til å både "holde deg på beina" og bygge muskler?
Altså en som ikke har noe fett på kroppen må spise ekstra mye for å klare dette, mens en som har fett på kroppen vil få energi av å forbrenne det, og trenger derfor ikke like mye mat for å bygge muskler?

Eller er jeg helt på jordet nå..

Ja du er på jordet.

Husk at av de kiloene du har lagt på deg er en god del vann ettersom muskler består av 70% vann.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!