Skrevet av Emne: helkropps til militæret.  (Lest 1508 ganger)

Utlogget Liern

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 529
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 529

helkropps til militæret.
« : 26. desember 2008, 23:42 »
hei!
Litt usikker på mitt nye program. Aldri brukt helkroppsprogram og i tillegg har jeg lagd det for å få inn en del pushups og chins. dette er for militæret.
utenom programmet blir det en del løping... både intervall og lang distangse.

KUN svar fra folk med god peilling! takk


mandag:  
-------

knebøy 3x6-8
chins 3x8+
sittende roing: 3x8
benkpress 3x6-8
pushups 3xmix..
skulderpress 3x8
dips 3x8

SUPERSET
pushups 3xmix..
rygghev 3x8


onsdag:
-------

markløft 3x5
utfall 3x8 hantler/stang...
lårcurl 3x8
stående roing 4x8
skråbenk hantler 3x8
pullover 2x8

SUPERSET
franskpress 3x8
curl med stang: 3x8


fredag:
-------
knebøy 3x6-8
legger: 3x8
chins 4x8
benkpress 3x8
pushups 3xmix...
militærpress 3x8
pushdown 3x8

SUPERSET
rygghev 3x8
shrugs 3x8
UNKNOWN

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: helkropps til militæret.
« #1 : 27. desember 2008, 01:18 »
Siden du kun vil svar i fra folk som har peil burde du selv skrive ned tanken din bak følgende:

- Antall sett
- antall repetisjoner
- Hvorfor variasjon på antall sett ser ikke noe form for system på det.
- Når skal du inn i militæret, og er dette førstegangs tjeneste eller noe annet?
- Har du kontroll på løpingen/kondisjonen? (dette er det du absolutt får mest bruk for i militæret)
- Hvordan er kostholdet ditt?
- Hvor mye veier du (med tanke på chins)
- Har du noen andre mål med treningen enn militæret?

Kunne sikkert lagt til enda flere emner, svar på det så gjør du også deg selv en tjeneste.


Utlogget Liern

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 529
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 529

Sv: helkropps til militæret.
« #2 : 27. desember 2008, 09:40 »
Siden du kun vil svar i fra folk som har peil burde du selv skrive ned tanken din bak følgende:

- Antall sett
- antall repetisjoner
- Hvorfor variasjon på antall sett ser ikke noe form for system på det.
- Når skal du inn i militæret, og er dette førstegangs tjeneste eller noe annet?
- Har du kontroll på løpingen/kondisjonen? (dette er det du absolutt får mest bruk for i militæret)
- Hvordan er kostholdet ditt?
- Hvor mye veier du (med tanke på chins)
- Har du noen andre mål med treningen enn militæret?

Kunne sikkert lagt til enda flere emner, svar på det så gjør du også deg selv en tjeneste.

- antall set og reps står i programmet. vil ikke variere stort på set og reps. programmet vil jeg sannsynlighvis bare bruke under rekrutten.

- det er førstegangstjenste jeg skal inn i ja.

- mener jeg har kontroll på løpingen nå ja. løper minimum 5 dager i uka atm.

- kostholdet mitt er rimlig bra. noe dårligere pga julemat osv.. men ellers bra!
ligger litt i underskudd for tida. så jeg gå litt nedover i vekt.
vekta ligger på 86-88kg

- jeg har vurdert å utdanne meg videre i militæret. derfor jeg kommer til å ta det seriøst til jeg veit mere om dette. utenom det har jeg satt som mål hvis motivasjonen holder seg at jeg skal på scenen innen jeg er 25. jeg er nå 20 Wink
UNKNOWN

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: helkropps til militæret.
« #3 : 27. desember 2008, 15:29 »
Ok var litt uklar når det gjaldt antall sett og repetisjoner.

Hvorfor velger du å gjøre det antall sett og repetisjoner som du gjør?

Ut i fra de løftene du har vil ikke styrke være noe problem for din del i militæret, det du får mest ut av er løpingen så legg mye innsats i det. Om du skal ha vanlig førstegangstjeneste har du ett bra nok utgangspunkt og programmet ditt vil være greit.
Du løper 5 dager i uken minimum + 2 ganger knebøy +1 gang utfall det er etter min mening alt for mye for beina.

Endringer jeg ville gjort:

-1 dag mindre beintrening siden du løper så ofte som du gjør
- Fjern lårcurl og legg til glute ham raise /nordic hamstring mye mer funksjonell i forhold til militæret
- Flere draøvelser enn press øvelser (Mandag for mange øvelser for bryst/skulder)
- Revurdert antall sett og repetisjoner, her tenker jeg veldig spesifikt opp i mot militæret.

Utlogget sportacus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 117

  • Temet Nosce
Sv: helkropps til militæret.
« #4 : 27. desember 2008, 16:36 »
Et godt program som iallefall har gitt god økning i styrke og ikke minst utholdenhet er HST for min del. Det du bør tenke på med tanke på styrke i militæret er den statiske, denne blir du kjørt MYYYE på. Det betyr at dersom du begynner å kjøre roligere repetisjoner vil dette kunne hjelpe på denne styrken. Hold gjerne i 5-10 sekunder på topp-punktet.

Ifht løpingen:
Bruker du pulsklokke?
Hvilken intensitet trener du på og hvor lenge?

Utlogget Liern

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 529
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 529

Sv: helkropps til militæret.
« #5 : 28. desember 2008, 01:45 »
Ok var litt uklar når det gjaldt antall sett og repetisjoner.

Hvorfor velger du å gjøre det antall sett og repetisjoner som du gjør?

Ut i fra de løftene du har vil ikke styrke være noe problem for din del i militæret, det du får mest ut av er løpingen så legg mye innsats i det. Om du skal ha vanlig førstegangstjeneste har du ett bra nok utgangspunkt og programmet ditt vil være greit.
Du løper 5 dager i uken minimum + 2 ganger knebøy +1 gang utfall det er etter min mening alt for mye for beina.

Endringer jeg ville gjort:

-1 dag mindre beintrening siden du løper så ofte som du gjør
- Fjern lårcurl og legg til glute ham raise /nordic hamstring mye mer funksjonell i forhold til militæret
- Flere draøvelser enn press øvelser (Mandag for mange øvelser for bryst/skulder)
- Revurdert antall sett og repetisjoner, her tenker jeg veldig spesifikt opp i mot militæret.

antall set og reps gjør jeg kun for å prøve å bygge litt under militæret. fordi vil kke bli en liten fjott igjen Tongue

som jeg skreiv .. løper jeg mye.. fordi dette er noe jeg veit jeg trenger til militæret.

glute ham raise bygger vel en del mindre masse på bakside lår enn det lårcurl gjør? eller tar jeg feil her. som jeg skreiv over her vil jeg prøve å bygge litt der inne også.

benk og skulderpress er for mye pressøvelser for en dag?
UNKNOWN

Utlogget Liern

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 529
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 529

Sv: helkropps til militæret.
« #6 : 28. desember 2008, 01:50 »
Et godt program som iallefall har gitt god økning i styrke og ikke minst utholdenhet er HST for min del. Det du bør tenke på med tanke på styrke i militæret er den statiske, denne blir du kjørt MYYYE på. Det betyr at dersom du begynner å kjøre roligere repetisjoner vil dette kunne hjelpe på denne styrken. Hold gjerne i 5-10 sekunder på topp-punktet.

Ifht løpingen:
Bruker du pulsklokke?
Hvilken intensitet trener du på og hvor lenge?

jeg skal ta meg tid til å se på HST. bygger man noe på ett slikt program?
jeg har allerede begynt å trene lettere.. og heller holde igjen skikkelig.

angående løpinga... så bruker jeg ikke pulsklokke.
- 1-2 turer i uka på lav inntensitet på 30-45min
- 1-2 turer iuka der jeg løper 10min så fort jeg kan. dette for å få 3km min til å bli mest mulig..   det vil si nærme 10 min som mulig.
- 2-3 turer der jeg løper 4 min 4-6 ganger. 2min med rolig tempo i mellom.
UNKNOWN

Utlogget Scarface

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 264
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 264

Sv: helkropps til militæret.
« #7 : 28. desember 2008, 03:26 »
Hvis du vil satse på en eventuel militærkariere etter førstegangstjenesten så kan jeg anbefale deg å gå mye med sekk, som gjerne veier opp til 15 kg.

Utlogget Liern

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 529
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 529

Sv: helkropps til militæret.
« #8 : 28. desember 2008, 03:29 »
Hvis du vil satse på en eventuel militærkariere etter førstegangstjenesten så kan jeg anbefale deg å gå mye med sekk, som gjerne veier opp til 15 kg.

jeg er litt usikker på karriere enda. jeg skal sende mail angående utdanning i militæret osv.
men kommer nok ikke til å bli fast jobbing innen for militæret i mange år. (tror jeg) da må jeg i værtfall bli tatt ut til en jeger tjeneste.. men det tar jeg litt som det kommer Tongue

men takk for tips Grin
UNKNOWN

Utlogget sportacus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 117

  • Temet Nosce
Sv: helkropps til militæret.
« #9 : 28. desember 2008, 11:03 »
Du bygger absolutt på HST. Godt dokumentert er det også. Fant denne også:
http://www.marinejeger.no/treningsprogram/index.html

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: helkropps til militæret.
« #10 : 28. desember 2008, 13:50 »
antall set og reps gjør jeg kun for å prøve å bygge litt under militæret. fordi vil kke bli en liten fjott igjen Tongue

som jeg skreiv .. løper jeg mye.. fordi dette er noe jeg veit jeg trenger til militæret.

glute ham raise bygger vel en del mindre masse på bakside lår enn det lårcurl gjør? eller tar jeg feil her. som jeg skreiv over her vil jeg prøve å bygge litt der inne også.

benk og skulderpress er for mye pressøvelser for en dag?

Glute ham raise vil bygge like mye som lår curl, i tilegg så er lår curl ett idiotisk apparat. Du isolerer en muskel som aldri ellers jobber isolert, skal du gjøre løpingen/bøy mm bedre for kroppen sørger du for at hams og glute jobber sammen. Synergisk ubalanse eller synergisk dominans er veldig vanlig når vi snakker hams og gluteus.

Skulderpress, pushup, dips, benk mot chins og roing.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!