Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 345937 ganger)

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #1065 : 03. februar 2009, 08:46 »
Vist jeg å deg hadde vært på tivoli å hørt en fyr sagt noen vitser, hadde vi begge fortalt den ulikt, kansje du fikk med deg noe jeg ikke fikk med meg eller omvendt.
Vi hadde også forklart opplevelsen av en vannvittig karusell annerledes.(nesten likt, men ikke helt)
derfor står det ulikt i matteus å i lukas.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #1066 : 03. februar 2009, 09:42 »
Det står samme historie i alle de forksjellige bøkene i bibelen, bare de andre har ikke opplevd det samme hele tiden. Lukas hørte at røveren sa det, matteus hørte bare at røverene snakkte til Jesus eller hørte bare han ene som hånte ham å trodde begge hånte ham.
Vist jeg å deg hadde vært på tivoli å hørt en fyr sagt noen vitser, hadde vi begge fortalt den ulikt, kansje du fikk med deg noe jeg ikke fikk med meg eller omvendt.
Vi hadde også forklart opplevelsen av en vannvittig karusell annerledes.(nesten likt, men ikke helt)
derfor står det ulikt i matteus å i lukas.

Så da sier du deg altså enig i at bibelen er basert på subjektive fortellinger?

Disse subjektive fortellingene om ulike menneskers subjektive opplevelser har deretter blitt subjektivt oversatt, men alt som står i bibelen er sant, fordi det står i bibelen?


Feks når Jesus gjorde om vann til vin så kan det stå feks at Jesus gjorde om vann til vin kl 12.00, mens i et annet kapittel kan det stå 12.03 for en annen disippel opplevde det anderledes eller hørte ikke helt hva klokka var(får å ta et eksempel.

Alle hadde klokker som kunde måle minutter for 2000 år siden?  Shocked


Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #1067 : 03. februar 2009, 11:20 »
det med klokkene var jo bare et eksempel da...

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #1068 : 03. februar 2009, 11:34 »
Så da sier du deg altså enig i at bibelen er basert på subjektive fortellinger?

Disse subjektive fortellingene om ulike menneskers subjektive opplevelser har deretter blitt subjektivt oversatt, men alt som står i bibelen er sant, fordi det står i bibelen?


Alle hadde klokker som kunde måle minutter for 2000 år siden?  Shocked

Jeg tror så mye at jeg vet at det er sant, men det er opp til hver enkel å tro eller ikke.
Jeg sier at det var flere folk som så, og var med Jesus å alle har skrevet ned det de så og hørte. En fyr kunne ikke skrevet bibelen fordi han kunne ikke høre alt eller se alt selv, så i noen kapitler som andre har skrevet står det samme historie bare den er forklart annerledes(andre ord, va de hørte, det de ikke hørte står ikke, men står kansje i et annet kapittel som en annen dissipel hørte osv)

Utlogget Tannfeen

Sv: allmektig Gud
« #1069 : 03. februar 2009, 11:42 »
Jeg tror så mye at jeg vet at det er sant, men det er opp til hver enkel å tro eller ikke.
Jeg sier at det var flere folk som så, og var med Jesus å alle har skrevet ned det de så og hørte. En fyr kunne ikke skrevet bibelen fordi han kunne ikke høre alt eller se alt selv, så i noen kapitler som andre har skrevet står det samme historie bare den er forklart annerledes(andre ord, va de hørte, det de ikke hørte står ikke, men står kansje i et annet kapittel som en annen dissipel hørte osv)

Noe blir ikke sant bare man tror nok på det. Det kan jeg påstå med 100% sannsynlighet. Motsetninger i bibelen blir avfeid med at det er forskjellige tokninger, og vage sammenfall blir tolket som at noe blir bekreftet uavhengig fra flere hold, slik er vel essensen i alle debatter hvor bibelen diskuteres på historisk eller vitenskapelig grunnlag. Hva er galt med å være konsekvent?
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #1070 : 03. februar 2009, 11:51 »
sier ikke noe er galt jeg om hva du tror......95% av verdensbefolkningen tror på en gud, eller flere,¨

Kristendommen er med sine rundt 1,9 milliarder troende det største religionssamfunnet i verden. Det fremgår videre at de kristne utgjør 31% av verdens befolkning. For 100 år siden var deres andel 32,2%. Den nest største religionen i verden er islam med rundt 1,1 milliarder tilhengere.
Kristendommen er også det folk flest tror på, det kan også ha en grunn til at det er sant, men jeg kan liksom ikke vite at det er sant, men etter følelse og en stor andel tro:D så vet jeg det er sant.




Utlogget 007

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: allmektig Gud
« #1071 : 03. februar 2009, 12:01 »
Selv om du har drept en person kan du komme til himmelen fordet...alt kan bli tilgitt..



Men poenget er at de som ikke har gjort noe særli galt trenger ikke tro/ spør om tilgivelse for å komme til himmelen.  en som har kjørt for fort eller fått parkerings bot, og er ellers et godt medmenneske jobber å står i som folk flest.  tror ikke han trenger å be om tilgivelse eller tro for å komme til himmelen.  mens en som har drept et par folk å voldtatt, de har fått bilett til helvette. Så for at de skal slippe unna helvette å heller ta turen til himmelen må disse be om tilgivelse osv.  var det jeg mente.

Utlogget no-pain-no-gain

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 120

Sv: allmektig Gud
« #1072 : 03. februar 2009, 12:08 »
Let me tell you about Mithra....
Mithra was a Persian/Indian god of the 6th century BC. Apparently,
he was born of a virgin on December 25th (as were the gods
Osiris, Horus, Marduk, Sol, Saturn and Apollo), a birth witnessed by
shepherds, and gift-bearing Magi who had followed a falling star.
He became known as the Light/ Good Shephard/ Son of God,
and was said to be able to raise the dead, cast out the devils,
and cure the blind, lame and sick
. Like the god Attis, Mithra was
sacrificed at the spring equinox (Ester or Eostre, being the ancient
godess of spring), rose up after three days, and ascended
to paradise
(a Persian word). Prior to this, Mithra
celebrated a last supper with his 12 disciples (representing the
12 signs of the zodiac). In memory of this, his followers would
"eat" their god in the form of wafers and bread
(like the followers
of Osiris, Adonis and Dionysis) -bread marked with the cross, a
symbol borrowed from another god, Tammuz. Mithra's worshippers
also belived there would be a "day of judgement" when sinners
and the "unbaptised" would be dragged down to darkness...


Hmmmmmmmmmmmm......

Hva skal man si. Gleder meg til å høre den gjennomtenkte åndelige forklaringen
på hvorfor dette ikke stemmer.

Christians dismiss 9,999 religions as false.
Atheists dismiss just one more than that...
"Modern fitness is defined by apparance rather than actual horsepower. A training environment contaminated by this attitude cannot produce superior fitness, physical or mental."-Mark F. Twight

"Alle drømmer om å vinne.
Ingen drømmer om å trene."-Cato Z. Pedersen

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #1073 : 03. februar 2009, 12:19 »
sier ikke noe er galt jeg om hva du tror......95% av verdensbefolkningen tror på en gud, eller flere,¨

Kristendommen er med sine rundt 1,9 milliarder troende det største religionssamfunnet i verden. Det fremgår videre at de kristne utgjør 31% av verdens befolkning. For 100 år siden var deres andel 32,2%. Den nest største religionen i verden er islam med rundt 1,1 milliarder tilhengere.
Kristendommen er også det folk flest tror på, det kan også ha en grunn til at det er sant, men jeg kan liksom ikke vite at det er sant, men etter følelse og en stor andel tro:D så vet jeg det er sant.

Ca 85% av verdens befolkning kan vel sies å tilhøre en religion (Encyclopaedia Britannica), men det er dermed ikke sagt at alle tror. Jeg tilhør f.eks. den svenske statskirken fra fødselen av, men jeg tror ikke på èn eneste gud.


Kristendommen er også det folk flest tror på, det kan også ha en grunn til at det er sant

Så islam er nest mest sann, fulgt av hinduismen, osv? Grin

Når tidligere de fleste trodde at jorden var platt, så var det også sant? Og før kristendommen ble den største religionen så var den ikke sann? For en fantastisk måte å resonnere på...


Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #1074 : 03. februar 2009, 12:21 »

Men poenget er at de som ikke har gjort noe særli galt trenger ikke tro/ spør om tilgivelse for å komme til himmelen.  en som har kjørt for fort eller fått parkerings bot, og er ellers et godt medmenneske jobber å står i som folk flest.  tror ikke han trenger å be om tilgivelse eller tro for å komme til himmelen.  mens en som har drept et par folk å voldtatt, de har fått bilett til helvette. Så for at de skal slippe unna helvette å heller ta turen til himmelen må disse be om tilgivelse osv.  var det jeg mente.

Fartsbot er ikke syndig, kan være et godt menneske selv om en får en fartsbot. problemet er hva et godt menneske er. Bare Gud er god og uten synd. Vist alle mennesker på jord hadde fått kunne lese dine tanker dag og natt, hadde du sett ut som et bra menneske da?

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #1075 : 03. februar 2009, 12:25 »
Let me tell you about Mithra....
Mithra was a Persian/Indian god of the 6th century BC. Apparently,
he was born of a virgin on December 25th (as were the gods
Osiris, Horus, Marduk, Sol, Saturn and Apollo), a birth witnessed by
shepherds, and gift-bearing Magi who had followed a falling star.
He became known as the Light/ Good Shephard/ Son of God,
and was said to be able to raise the dead, cast out the devils,
and cure the blind, lame and sick
. Like the god Attis, Mithra was
sacrificed at the spring equinox (Ester or Eostre, being the ancient
godess of spring), rose up after three days, and ascended
to paradise
(a Persian word). Prior to this, Mithra
celebrated a last supper with his 12 disciples (representing the
12 signs of the zodiac). In memory of this, his followers would
"eat" their god in the form of wafers and bread
(like the followers
of Osiris, Adonis and Dionysis) -bread marked with the cross, a
symbol borrowed from another god, Tammuz. Mithra's worshippers
also belived there would be a "day of judgement" when sinners
and the "unbaptised" would be dragged down to darkness...


Hmmmmmmmmmmmm......

Hva skal man si. Gleder meg til å høre den gjennomtenkte åndelige forklaringen
på hvorfor dette ikke stemmer.

Christians dismiss 9,999 religions as false.
Atheists dismiss just one more than that...


Og når ble dette skrevet?
Dette er sikkert ikke så gammelt, å vist det er er det bare onsdskap som har mer eller mindre kopiert fra nye testamentet å hva Jesus står for bare for å føre folk på ville veier!.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #1076 : 03. februar 2009, 12:26 »
ok..så når det var skrevet.....

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #1077 : 03. februar 2009, 12:29 »
Men vist dette  ble skrevet 6th centuary before christ stemmer det jo ikke...Fordi det står jo allerede i GT at Jesus skal komme osv å det er gammlere.

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: allmektig Gud
« #1078 : 03. februar 2009, 12:41 »
I helga var jeg på Impuls.. var forbeder og dørvakt..
www.impulsweb.no

Titalls ungdommer ble helbreda, ble frelst osv:) Cheesy

I helga ble min tanke om at helbredelse til tider kan være placebo knust, da 2 jenter som ikke var kristne kom fram til forbønn, og den ene av de med en medfødt "feil" (feil i kne.. noe som gjør at hun går rart og sliter med bevegelse av ledd i kne) Og hun ville kun teste om forbønn funka.. pga hun hadde ikke tro på det! Men ble helbreda i Jesu navn, og freaka skikkelig ut pga dette var skummelt og "fremmed" for henne, men vi fikk snakka med henne osv Smiley AMEN!

Ellers har jeg begynt på Alpha kurs nå.. Drit interessant.! Smiley
Har lært om de 2 andre store gutta som "bibelen" er dokumentert igjenom.. altså andre kilder enn bibelen.
Og noen fakta opplysninger:

Tror dere på Cæsar? Bøkene om han ble skrevet 900 år etter han levde!! Og i kun 5-6 håndskifter..
Bibelen (ny testamentet) ble skrevet 30 - 40 år etter Jesu tid, og finnes i 10 - 15 000 håndskrifter!!!
(Hebraisk, latinsk og gresk!!)

Noen andre interessante spm vi ble stilt var disse 2:
- Om Bibelen er fabrikkert, hvorfor går den så sinnsykt i strid mot samfunnet på den tiden? Altså, for å bli populær må man treffe det som er moderne\vanlig\populært..
I bibelen ble Kongenes Konge, født i en STALL, tok på seg en tjeners skikkelse... Jesus gikk mye med kvinner.. elska de.. han var alene med den samaritanske kvinnen på brønnen.. (dette var ulovlig).. Jesus lot en hore vaska føttene hans.. (på den tiden var man skitten ifølge jødisk skikk å bare være i nærheten av en prostituert..) Jesus ødela kvinnesynet.. Jesus stoppa de skriftlærde i å steine kvinnen som hadde hatt sex utenfor ekteskap, og sa til de: "de som ikke bærer på synd, kan kaste den første steinen.." Men en etter en slapp de steinen og gikk.. Vi er alle like, og like mye verdt og elska..

- Om Jesus IKKE døde?
Disiplene var med Jesus all the way, og la oss nå si at de "busta" Jesus og så at det han sa var løgn.. at han IKKE sto opp fra de døde.. men var bare en gal mann som ville dø..
De visste at nå var det henrettelse iform av den værste død (korsfestelse) som venta de om de bare nevnte Jesus.. Men hvorfor skulle de det når de så at alt var kødd\fake\bullshitt?
De gikk jo rundt å forkynte om Jesus til alle og alt og fikk med seg tusenvis av kristne på sykelig kort tid, og den dag i dag er det store vekkelser i verden, trondheim og norge!!
De så Jesus stå opp, og når man opplever noe såå sykt MÅ man jo fortelle det! Cheesy
+ èn liten ting til ang kvinne syn.. det var 2 kvinner som fant Jesu grav tom først... ikke menn..

Gud er go, og allmektig samma hvor mye bullshitt dumme små mennesker sier Smiley
Vi er ikke allmektige, vi er sårbare, og vi skal èn dag dø og bli til jord..
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: allmektig Gud
« #1079 : 03. februar 2009, 12:44 »
I helga var jeg på Impuls.. var forbeder og dørvakt..
www.impulsweb.no

Titalls ungdommer ble helbreda, ble frelst osv:) Cheesy

I helga ble min tanke om at helbredelse til tider kan være placebo knust, da 2 jenter som ikke var kristne kom fram til forbønn, og den ene av de med en medfødt "feil" (feil i kne.. noe som gjør at hun går rart og sliter med bevegelse av ledd i kne) Og hun ville kun teste om forbønn funka.. pga hun hadde ikke tro på det! Men ble helbreda i Jesu navn, og freaka skikkelig ut pga dette var skummelt og "fremmed" for henne, men vi fikk snakka med henne osv Smiley AMEN!

Ellers har jeg begynt på Alpha kurs nå.. Drit interessant.! Smiley
Har lært om de 2 andre store gutta som "bibelen" er dokumentert igjenom.. altså andre kilder enn bibelen.
Og noen fakta opplysninger:

Tror dere på Cæsar? Bøkene om han ble skrevet 900 år etter han levde!! Og i kun 5-6 håndskifter..
Bibelen (ny testamentet) ble skrevet 30 - 40 år etter Jesu tid, og finnes i 10 - 15 000 håndskrifter!!!
(Hebraisk, latinsk og gresk!!)

Noen andre interessante spm vi ble stilt var disse 2:
- Om Bibelen er fabrikkert, hvorfor går den så sinnsykt i strid mot samfunnet på den tiden? Altså, for å bli populær må man treffe det som er moderne\vanlig\populært..
I bibelen ble Kongenes Konge, født i en STALL, tok på seg en tjeners skikkelse... Jesus gikk mye med kvinner.. elska de.. han var alene med den samaritanske kvinnen på brønnen.. (dette var ulovlig).. Jesus lot en hore vaska føttene hans.. (på den tiden var man skitten ifølge jødisk skikk å bare være i nærheten av en prostituert..) Jesus ødela kvinnesynet.. Jesus stoppa de skriftlærde i å steine kvinnen som hadde hatt sex utenfor ekteskap, og sa til de: "de som ikke bærer på synd, kan kaste den første steinen.." Men en etter en slapp de steinen og gikk.. Vi er alle like, og like mye verdt og elska..

- Om Jesus IKKE døde?
Disiplene var med Jesus all the way, og la oss nå si at de "busta" Jesus og så at det han sa var løgn.. at han IKKE sto opp fra de døde.. men var bare en gal mann som ville dø..
De visste at nå var det henrettelse iform av den værste død (korsfestelse) som venta de om de bare nevnte Jesus.. Men hvorfor skulle de det når de så at alt var kødd\fake\bullshitt?
De gikk jo rundt å forkynte om Jesus til alle og alt og fikk med seg tusenvis av kristne på sykelig kort tid, og den dag i dag er det store vekkelser i verden, trondheim og norge!!
De så Jesus stå opp, og når man opplever noe såå sykt MÅ man jo fortelle det! Cheesy
+ èn liten ting til ang kvinne syn.. det var 2 kvinner som fant Jesu grav tom først... ikke menn..

Gud er go, og allmektig samma hvor mye bullshitt dumme små mennesker sier Smiley
Vi er ikke allmektige, vi er sårbare, og vi skal èn dag dø og bli til jord..

Ga deg honnør, slike innlegg bidrar til et lite smil i en ellers svært traurig hverdag uten sann komedie.

logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!