Skrevet av Emne: Hvilken skader kan snus ha???  (Lest 58154 ganger)

Utlogget Valandil

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Re:Hvilken skader kan snus ha???
« #45 : 18. mars 2004, 17:48 »
Snus er faktisk mye sunnere enn røyk. Det som er helt forjævlig med røyk er at det er flere tusen tilsetningsstoffer som forbrennes og tas opp i lungene som gasser. Dette er med på å ødelegge lungevevet og luftrøret. Argumentet med at en pris har høyere nikotininnhold enn en røyk er bare piss. Nikotinet i en røyk blir ført inn i kroppen i løpet av en ca. fem-minutters periode, mens nikotinet i en snus vil gå inn i kroppen i løpet av en 25-45 minutters periode. Med andre ord er det nikotinmengde per tidsenhet man må måle det etter. Dessuten blir ikke alt nikotinet i en pris tatt opp i blodet, i motsetning til en røyk.
Å si at snus er mer avhengihetsskapende enn røyk på grunn av høyt nikotinnivå er helt bak mål. Nyere forskning har vist at det i røyketobakk er tilsatt essens av smaker som unge mennesker reagerer positivt på, som: sjokolade, sukker, osv. Dette bidrar i meget stor grad til avhengighet. I snus er det ikke gjennom noen forskning blitt påvist slike stoffer....

Utlogget vebjørn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 92

SV: Re:Hvilken skader kan snus ha???
« #46 : 28. mars 2004, 00:16 »
takk for et godt svar men er snus "sunnere" enn røyk?

Utlogget vebjørn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 92

SV: Hvilken skader kan snus ha???
« #47 : 28. mars 2004, 00:24 »
Røyking utgår snus er sunt. Du bygger muskler selv om du bruker snus. Veldig mange toppidrettts utøvere bruker snus,spesielt hocky spillere, og de er i meget god form. Også er det veldig godt med en pris !!

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Hvilken skader kan snus ha???
« #48 : 31. mars 2004, 12:35 »
Jeg har brukt snus i 17 år, og vil på det sterkeste fraråde andre å begynne, selv om det singler stygt i glass hvis jeg virker fordømmende her!

Å si at snus er sunnere enn daglig røyking av mange sigaretter er kanskje riktig, men:
-det er utrolig vanskelig å slutte når du først er hekta, jeg hadde ikke noe problem med å slutte å røyke, verre med snus
-de første årene merka jeg egentlig ikke noe negativ effekt av snusinga, men i lengden er det ikke sunt
-blodsirkulasjonen reduseres etterhvert. dette merkes bare gradvis, i form av mindre blod til perifert vev. tar feks. lengre tid å komme seg etter en skade, mindre blod til ledd, lengre tid å lege sår, større problemer med rygg ved knebøy og markløft fordi blodtilførselen til skjelettet er mye dårligere
-antakelig dårligere insulinregulering i lengden og ved betydelig forbruk. neppe bra for muskelbygging, øker sjansen for diabetes
-problemer med ising i tennene
Når det er sagt tror jeg helt sikkert det er mulig å bygge masse muskler selv om en bruker snus. Har likevel satt en dato for når jeg skal slutte, for at dette er sunt er bare rasjonalisering og selvfornektelse.

Sånne ting tenkte jeg selvsagt ikke på da jeg var "ung og udødelig", dessverre. Det er først seinere en forstår hvorfor de romerske generalene skulle ha en slave til å hviske "memento mori!" i øret sitt.

nann-rosita

  • Gjest
SV: Hvilken skader kan snus ha???
« #49 : 03. april 2004, 12:07 »
nå er det jo så populært med snus, både blandt menn og kvinner. Mange mener de skader ikke andre enn seg selv og da er det greit.
Jobbet en tid hos tannlege ( tannlegesekretær), og har sett mye stygt pga snus. Før i tiden var det "glassbiter" i snusen, og det skar seg oppover, og man fikk hull i tannkjøtt og så videre.
Nå er det slik at man har fått en økning i antall periodontitt-tilfeller. dette er en tannkjøtt sykdom, som fører til at tannkjøttet blir betent, og trekker seg oppover, slik at tannhalsen blir blottlagt, i de værste tilfellene så kan man miste tennene!
Grunnen til at denne sykdommen blomstrer for tiden, mest blandt unge , KAN NOK skyldes all snusingen!
Andre ting er slitasje på emalje, sår i munnhule, tannkjøtt, mindre hull i tenna ( kan være positivt, men med ødelagt tannkjøtt er det ikke så bra alikevel), osv

forøvrig er ikke snus tøfft!

Utlogget lettvekt

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 450
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 450

  • SuperSize Me!
SV: Hvilken skader kan snus ha???
« #50 : 03. april 2004, 12:16 »
(...) Før i tiden var det "glassbiter" i snusen, og det skar seg oppover, og man fikk hull i tannkjøtt og så videre. (...)

Snus er ikke bra, men myten om glassbiter er jo bare tull. Det dreier seg om små saltkrystaller som kan svi litt.
1,618034 = symmetri. Puff the magic dragon.

nann-rosita

  • Gjest
SV: Hvilken skader kan snus ha???
« #51 : 03. april 2004, 12:44 »


Snus er ikke bra, men myten om glassbiter er jo bare tull. Det dreier seg om små saltkrystaller som kan svi litt.

feil, produsenter brukte faktisk knust glass for å fylle opp snusen , slik at de solgte mer , og tjente mer! men det er vel 30 år siden det ble forbudt!

Utlogget lettvekt

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 450
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 450

  • SuperSize Me!
SV: Hvilken skader kan snus ha???
« #52 : 03. april 2004, 12:56 »
produsenter brukte faktisk knust glass for å fylle opp snusen , slik at de solgte mer , og tjente mer! men det er vel 30 år siden det ble forbudt!


Hvorfor skulle man selge mer snus om man pakket glass i snusen?

Ta en titt for eksempel her: http://www.swedishmatch.com/swe/start_ny.asp?f=/swe/Media/Noenmyteromsnus.asp
1,618034 = symmetri. Puff the magic dragon.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Hvilken skader kan snus ha???
« #53 : 03. april 2004, 13:54 »

Nå er det slik at man har fått en økning i antall periodontitt-tilfeller. dette er en tannkjøtt sykdom, som fører til at tannkjøttet blir betent, og trekker seg oppover, slik at tannhalsen blir blottlagt, i de værste tilfellene så kan man miste tennene!

kan du fortelle litt mer om dette.? tannhalsen blir blottlagt?

:\ ugh

Utlogget lettvekt

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 450
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 450

  • SuperSize Me!
SV: Hvilken skader kan snus ha???
« #54 : 03. april 2004, 14:13 »
Hos praktisk alle som jevnlig bruker snus, oppstår det en skade på slimhinnen der de plasserer prisen. I begynnelsen er rødlige forandringer et tegn på irritasjon. Etter hvert kan slimhinnen bli hvitaktig og fortykket ved at det dannes såkalt snusleukoplaki. Senere får det skadete området et mer rynket og gulbrunt preg. Ikke sjeldent oppstår det små sår og sprekker der snuspartikler samler seg. Etter en tid dannes en såkalt ”snuslomme”, en varig fordypning i slimhinnen der prisen pleier å ligge. Førti til sytti prosent av de som bruker snus utvikler slike snuslommer. Disse forandringene i slimhinnen kan hos enkelte være forstadiet til munnhulekreft.

Emaljeoverflaten på tennene har mikroskopiske ujevnheter hvor fargede forbindelser fra snustobakken trenger inn. Over tid fører dette til synlig misfarging av tennene. I tillegg er overgangen mellom tann og fylling samt tannhalser, der tannkjøttet har trukket seg tilbake, utsatt for misfarging. Denne fargen er vanskelig å fjerne ved å pusse tennene. Med tiden vil tannkjøttet trekke seg unna tennene slik at tannhalsen og røttene som tidligere var dekket av tannkjøtt, kommer til syne. Dette medfører gjerne ising i tennene.

Blottleggelse av tannhals og rot ses hos mange brukere av snus og annen spyttetobakk og slike forandringer vil ikke gå tilbake selv om bruken opphører. Det foreligger ikke tilstrekkelig data til å fastslå om det er noen sammenheng mellom bruk av snus og hull i tennene. Snusing særlig i kombinasjon med dårlig munnhygiene, kan føre til gradvis ødeleggelse av tannkjøttet og beinvevet som tennene er forankret i. Bakteriebelegg på tennene gir en betennelsesprosess i tannkjøttet som igjen medfører at tennenes festefibre ødelegges, og betennelsen sprer seg ned langs tannen. Det dannes lommer rundt tennene der tannkjøttet er angrepet og man får dårlig ånde og økt risiko for å miste tennene.

1,618034 = symmetri. Puff the magic dragon.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Hvilken skader kan snus ha???
« #55 : 03. april 2004, 14:18 »
ugh!!!

LETTESTE måten å slutte på? noen som har erfaringer? jeg har prøvet å slutte sånn, pang.. men tror jeg må begynne med en nedtrapping...

noen tips?

:\

Utlogget lettvekt

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 450
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 450

  • SuperSize Me!
SV: Hvilken skader kan snus ha???
« #56 : 03. april 2004, 14:24 »
Mange av de som snuser, spesielt de som nettopp har startet, fortsetter med snus rett og slett fordi de egentlig ikke ønsker å slutte. De forstetter å snuse av samme grunn som de begynte.

Det er med andre ord holdningen til snus man må gjøre noe med.

Men hvis du er virkelig tungt avhengig og du ønsker å slutte kan kanskje disse rådene fra Helse og Sosialdepartementet hjelpe deg:

- Bestem deg Fortell venner og familie at du skal slutte. Be dem støtte deg i ditt valg om å slutte for godt. Venn deg til tanken på en tilværelse uten snus.

- Snakk med legen/tannlegen din Spør om du har skader eller symptomer på snusrelaterte sykdommer i munnen. Legen kan hjelpe til med å motivere deg til å slutte. Legen kan ofte også hjelpe deg med å lage en plan for hva slags slutte-strategi du skal ha.

- Velg ut en sluttedato Velg ut en dato du skal slutte med snus og hold deg til den. Ha sluttedatoen din minst en uke framover slik at du har tid til å forberede deg på et liv uten snus.

- Bruk mindre snus Reduser hver pris og antall ganger i løpet av dagen og la prisen ligge kortere i munnen enn før. Dette vil hjelpe kroppen din med å venne seg til mindre nikotin.

- Unngå pressa situasjoner Vær sammen med venner som støtter ditt valg og som ikke vil være kritiske. Styr unna situasjoner, tider og steder du vanligvis tok en pris før.

- Bruk hjelpemidler til å slutte Det finnes en rekker hjelpemidler man kan bruke. For de som er veldig avhengige kan det være greit å bruke nikotintyggis, -plaster eller -inhalator den første tiden. Snakk med legen din angående bruk av Zyban (medisin som hjelper folk slutte). Det finnes også en rekke naturlige produkter som solsikkefrø og urtesnus som kan hjelpe.

- Ikke gi etter når du blir sugen. Flytt fokus over på noe annet Suget etter snus varer i ca to-fem minutter. Når du føler at dette kommer er det lurt å tenke på noe helt annet. Pust dypt og sakte inn gjennom nesa og ut av munnen. Det er mange som finner sine egne måter å takle suget på; plystre en melodi som går deg på nervene, les en bok, snakk med de som støtter deg, drøm deg bort til en sydhavsøy, lag middag, spill tv-spill, tren og så videre. Bruk fantasien!
1,618034 = symmetri. Puff the magic dragon.

Utlogget lettvekt

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 450
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 450

  • SuperSize Me!
SV: Hvilken skader kan snus ha???
« #57 : 03. april 2004, 14:38 »
Og bare sånn til skrekk og advarsel for de som har tenkt på å starte med snus...

En venn av meg som begynte i militæret for noen år siden begynte med snus. Han snuste mye og brukte ofte grov snus. Etter bare litt over et år etset han bort denne "strengen" som ligger i midten i øvre leppe.





Hehe, skal gi meg nå med propagandaen... Grin
1,618034 = symmetri. Puff the magic dragon.

Utlogget T.I.G.E.R

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 814
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 814

  • Et pump og du er hekta!
SV: Hvilken skader kan snus ha???
« #58 : 07. april 2004, 19:40 »
min far har snust i 10 år og jeg blir litt engstelig på hans veiene, men det rare er at jeg snuser som en helt selv... det er utrolig vanskelig å slutte, selv har jeg holdt på i 1 år sammenhengende og bare tanken på en pris gir meg vann i munnen...
Train Hard!
Train To Win

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Hvilken skader kan snus ha???
« #59 : 13. april 2004, 14:22 »
Huff, mange gode innlegg her. Nå har jeg vært snusfri i hele 4 dager, og det er tøft som juling. Har bare forbannet meg på å slutte nå - er det noen som har gode tips?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!