Skrevet av Emne: Health & Fitness Concept - Kosthold  (Lest 14477 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Health & Fitness Concept - Kosthold
« : 19. januar 2009, 00:30 »
Vi presenterer her en enkel, intuitiv og fleksibel kostholdsfilosofi som både vil være en livsstil og en metode for å få den kroppen du alltid har ønsket deg!

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #1 : 19. januar 2009, 09:02 »
Er klar over at eg hyller det meste Børge skriver, men dette er faktisk eit genialt konsept som eg sjølv har hatt gode resultater med i seinere tid.
Bør i hvertfall leses !
http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #2 : 19. januar 2009, 09:29 »
Børge skriver farlig gode artikler om dagen!  Smiley

Skal prøve dette i en måned. Spennende..


Og, Børge! Stikk innom 24 i ny og ne!  Smiley
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #3 : 19. januar 2009, 10:06 »
Jeg synes dette var en gjennomført og omfattende artikkel som fortjener honnør. Men kunne den vært noe kortere?
Fagerli tar opp noe jeg mener er viktig her, nemlig å spise på følelse. Selv om han lager en skala for sult (noe jeg synes virker unødvendig), så er han inne på et viktig prinsipp - nemlig å spise når man er sulten og ikke gjøre det så mye vanskeligere enn det. Mange propper i seg mat ukritisk hver 2-3 time i tro på at det er det beste, noe Fagerli tar et oppgjør med her. Det er bra.
Videre anbefales det å holde seg unna hvete og kornprodukter, samt redusere inntaket av poteter og ris. Dette er en dristig påstand i møte med offentlig ernærings-ekspertise, men igjen et veldig viktig poeng. Jeg synes imidlertid det var dumt forfatteren ikke brukte mer tid på å utdype nettopp dette. Hvis jeg kjenner treningsforums lesere rett, så vil kontroversielle uttalelser som dette normalt kreve referanser/forskning - men det er ikke umulig at trynefaktoren til Børge redder han fra kritikk her Smiley  Jeg synes på min side folk som Børge Fagerli og andre som jobber med kost og trening til daglig er en kilde i seg selv, og ser ikke poenget med eksterne kilder knyttet til alle mulige påstander.
Videre blir det anbefalt en del karbohydrater for den som vil bygge, mens man erstatter mye av dette med fett for den som vil ned i vekt. Igjen treffer Fagerli et essensielt punkt i deffe-spørsmålet. Minimalt med fett kombinert med mye karbohydrater har aldri vært den beste eller sunneste måten å deffe på.

Til tross for mye bra synes jeg det generelle fett-inntaket anbefales noe lavt, i tillegg til at det fokuseres vel mye på frukt. Det er vel og bra at grønnsaker kan fråtses i, men jeg ser ikke poenget med å inkludere frukt i alle måltider. (Mat før trening er én ting, mat etter trening noe annet)
Selv om mange ulike frukttyper ikke inneholder all verdens av fruktsukker, så er innholdet av syre høyt. Frukt er fra naturens side høyst sesongbetont, og med dårlig holdbarhet. Å bruke frukt som basis i kosten er hverken naturlig eller optimalt etter min mening. Ser gjerne fram til en ytdypelse her.
Det jeg reagerer mest negativt på i artikkelen er kildene til fett. Her nevnes kun vegetabilske kilder, foruten marine kilder i tilskuddsform. Har Fagerli tatt høyde for at plantefett ikke er balansert i forhold til omega 3/omega 6 (for mye av sistnevnte), noe som kan skape betennelsesreaksjoner i kroppen? Animalske fettkilder fra ville dyr og til dels økologiske husdyr har på sin side en optimal fettsyresammensetning, inkludert smør. Kvaliteten på oljene er det heller ikke nevnt noe om i forhold til kaldpressing, raffinnering mm, noe som etter mitt syn er avgjørende.
Hører gjerne fra forfatteren hvorfor animalsk fett ikke er nevnt og trukket fram som noe positivt. Men igjen; mange bra veiledninger som jeg tror mange kan dra nytte av Smiley

Mvh PT Andreas

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #4 : 19. januar 2009, 13:09 »
Det er ikke ofte jeg "faller" for slike artikler, men denne appellerte til ett eller annet hos meg. Jeg tror faktisk jeg skal teste ut noen uker med slikt kosthold, bare for å se hvordan det fungerer.

Flott artikkel, Børge!
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #5 : 19. januar 2009, 13:13 »
Denne likte jeg og Smiley
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget manbearpig

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 75
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 75

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #6 : 19. januar 2009, 15:51 »
Skal prøve meg på et sånn kosthold, har hatt det sånn delvis noen ganger men blir noen dager jeg kjører på med mengder med havregryn, kanskje det som har gjort at jeg føler meg shabby? Er enkelte dager jeg har vilt mye energi, og jeg tror det er dagene jeg holder meg unna hveteprodukter. Time for a check.

Og har Børge eller noen andre noe og si om pH innhold i mat? Har det mye og si på hvordan man føler seg?
When the power of love overcomes the love of power the world will know peace.
Jimi Hendrix

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #7 : 19. januar 2009, 16:15 »
Mye bra lesning her. Selv om jeg ikke kjøper alt, så er jeg enig i det meste.
Meget bra.

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget lillekristian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 181

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #8 : 21. januar 2009, 09:33 »
Korn-maten er ENDELIG fjerna. Ble glad nå!

Rådene om fett er jeg helt uenig i, og superviktige vitD er ikke nevnt?? (måtte skumlese)

Utlogget Mayo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #9 : 22. januar 2009, 13:01 »


Spennende og inspirerende artikkel! Jeg har et spørsmål vedrørende å droppe korn og brødmat. Jeg er en stor tilhenger av å spise brød til nesten alle mine måltider, utenom middag. Du skriver i artikkelen at brødmaten bør erstattes med frukt og grønt.

Jeg tilbringer lange dager på lesesalen, og er avhengig av ta med meg matpakke hver eneste dag. Har du noen gode forslag til gode og mettende frokoster og lunsj? Som i tillegg ikke inneholder melkeproteiner, siden jeg har melkeintoleranse.

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #10 : 22. januar 2009, 13:08 »
Har med meg ein beholder med tunfisk, salat, grønsaker og nøtter på jobb kver dag. Ved siden av spiser eg noko frukt. Funker veldig bra. Smiley
Ellers er det mykje tips å få i bloggene til myo-jentene. http://www.myorevolution.com/art_trening2.asp?NyhetsID=80

Alt som tåler å stå i kjøleskapet over natta er lett å kunne gjøre klart og ta med.
http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Utlogget multi

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #11 : 22. januar 2009, 16:49 »
Bra artikkel med noen tankevekkende ideer.
Kult sleivspark til gainomax Grin Plusspoeng

Eneste jeg stusser over er dette med å ikke planlegge noe. Jeg liker tanken men det blir vanskelig å få til i min hverdag. Jeg trener mye kondisjon og er VELDIG plaga med hold/sting hvis jeg ikke har minimum 2 timer fra siste måltid til løpetrening så jeg må planlegge litt. Flere som har det på samme måten?

Jeg synes dette var en gjennomført og omfattende artikkel som fortjener honnør. Men kunne den vært noe kortere?

Ja den var lang men jeg klarer ikke å se hva som kan kuttes. Jeg kan dog ikke så mye om kosthold så det er avhengig av leserns kunnskapsnivå...

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #12 : 22. januar 2009, 16:55 »
Bra artikkel angående samensettningen av ernæringstoffer og betydningen av måltidsfrekvens, men litt uklar angående fettet. De fleste proteinkildene som ble nevnt har jo en del fett i seg f,x.

Dessuten synes jeg ikke det var forklart godt nok at dette er en måte å semi-deffe/bygge på. At du bygger/deffer optimalt er jeg helt uenig i. Og alt det tullet med kakemonsteret og probleme med deffing og bulking er jeg også uenig i.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #13 : 22. januar 2009, 16:57 »
God artikkel, og et bra konsept. 


Utlogget mdb

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 868
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 868

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #14 : 22. januar 2009, 18:02 »
Dessuten synes jeg ikke det var forklart godt nok at dette er en måte å semi-deffe/bygge på. At du bygger/deffer optimalt er jeg helt uenig i. Og alt det tullet med kakemonsteret og probleme med deffing og bulking er jeg også uenig i.

Er dessverre ikke så veldig interessant å høre hvilke punkter du er uenig i, med mindre du har en form for argumentasjon å presentere Smiley
Ingen vecka utan deca!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!