Skrevet av Emne: Bulgarske utfall i stedet for bøy?  (Lest 5405 ganger)

Utlogget Le shrimp

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

Bulgarske utfall i stedet for bøy?
« : 21. januar 2009, 21:29 »
Er dette noe som gir like bra muskelutvikling og volum som bøy eller ikke? Knebøy for meg er ikke så viktig så lenge jeg ikke konkurerer i styrkeløft, men det er veldig greit med styrke og volum i beina for det!:)
http://www.iform.no/pub/art.php?id=1331


Utlogget krissmp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 233
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 233

Sv: Bulgarske utfall i stedet for bøy?
« #1 : 28. januar 2009, 10:49 »
Dette lurer eg også på. Kan bulgarske utfall vera ein god erstatning for knebøy ?

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Bulgarske utfall i stedet for bøy?
« #2 : 28. januar 2009, 12:00 »
Det vil nok ikke kunne gi fullt samme effekten som knebøy grunnet at man står på et bein og ikke to og vil kunne benytte seg av større belastning og slipper å balansere.
Men bulgarsk utfall er absolut en fin øvelse. Hvor stor forskjellen fra vanlig bøy i det lange løp er vanskelig å si. Eirik har jo uansett skrevet mye gode argumenter for øvelsen i artikkelen sin så det trengs jo ikke nevnes  på nytt.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Bulgarske utfall i stedet for bøy?
« #3 : 28. januar 2009, 12:17 »
Det vil nok ikke kunne gi fullt samme effekten som knebøy grunnet at man står på et bein og ikke to og vil kunne benytte seg av større belastning og slipper å balansere.
Men bulgarsk utfall er absolut en fin øvelse. Hvor stor forskjellen fra vanlig bøy i det lange løp er vanskelig å si. Eirik har jo uansett skrevet mye gode argumenter for øvelsen i artikkelen sin så det trengs jo ikke nevnes  på nytt.

Enig. I tillegg vil jeg påstå at den multimuskulære treningen knebøy gir, får man ikke med bulgarske utfall. Jeg ville ikke byttet ut knebøy med b. utfall før jeg hadde trent en stund. Smiley
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Bulgarske utfall i stedet for bøy?
« #4 : 28. januar 2009, 12:24 »
Jeg kjører kashakstanske utfalls bøy med skru, og det er en myye bedre øvelse enn både bøy, mark, benk, chips og dips tilsammen.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget krissmp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 233
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 233

Sv: Bulgarske utfall i stedet for bøy?
« #5 : 28. januar 2009, 12:34 »
Grunnen til att eg spør om denne øvelsen er att eg aldri føler eg får till bøy skikklig og eg klarer ikkje gå ned uten og krumme. Derfor har eg vurdert og rett og slett kutte ut knebøyen, men eg ønsker alikevel forsatt å trene bena ettersom eg liker markløft veldig godt og føler det blir lit feil å bare trenebaksiden. hehe Tongue

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: Bulgarske utfall i stedet for bøy?
« #6 : 30. januar 2009, 18:46 »
Er vel ikke noen god ide å kutte ut knebøyen fordi du er for svak og ufleksibel til å ta den.. Da er det kanskje på tide å finne ut hvor svakheten din ligger, så trene opp dette punktet ;p Hvis du har problemer med å ta knebøy, så burde jo bulgarske utfall være mye vanskeligere, må jo balansere mye mer i den, så hvis du har krum rygg på den vil jeg tippe det blir litt jalla stil, men men ;p

Utlogget næææh

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 222
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Bulgarske utfall i stedet for bøy?
« #7 : 30. januar 2009, 18:49 »
Frontbøy?
Her kommer det til å stå noe virkelig sykt en dag!

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: Bulgarske utfall i stedet for bøy?
« #8 : 30. januar 2009, 19:23 »
Kjører selv aldri knebøy, frontbøy derimot er en god øvelse for meg.

Utlogget krissmp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 233
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 233

Sv: Bulgarske utfall i stedet for bøy?
« #9 : 01. februar 2009, 11:14 »
Prøvde meg på bulgarsk utfall på fredag og må si eg hadde litt problemer med balansen, men likte denne øvelsen  godt.
Er enig att det er litt dumt å kutte ut knebøyen fordi eg er for svak og ufleksibel. Har lyst til å få "dreisen" på knebøyen, men sitter nå igjen med vondt i ryggen og eg har ingen til å veilede meg. Har sett på RX filmene, men klarer alikevel ikkje å trene med noko meir enn 40 kilo og "halvbøy" med "god" teknikk.

Er det lettere å holde ryggen rett i frontbøy?

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: Bulgarske utfall i stedet for bøy?
« #10 : 01. februar 2009, 14:04 »


Er det lettere å holde ryggen rett i frontbøy?

Det er det.

Utlogget krissmp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 233
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 233

Sv: Bulgarske utfall i stedet for bøy?
« #11 : 01. februar 2009, 15:03 »
Har hele tiden sett for meg att frontbøy er mykje vanskligare teknisk, men skal ta og prøve det.

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Bulgarske utfall i stedet for bøy?
« #12 : 02. februar 2009, 23:50 »
Har hele tiden sett for meg att frontbøy er mykje vanskligare teknisk, men skal ta og prøve det.

Stort sett ikke. Smiley

Knebøy og frontbøy er første pri når det kommer til beintrening og bulgarske utfall benyttes som et supplement. Ettbeinsøvelser er glimrende på mange måter som tobeinsøvelser ikke er, men tobeinsøvelser har defintivt fordeler som ikke kan oppveies med ettbeinsøvelser (selv om det er TUNGT med 55 kgs hantler).

OM visse tilfeller gjør det mer gunstig å benytte bulgarske utfall som hovedøvelse er det helt klart en mulighet, men det var ikke poenget med artikkelen, som jeg antar kom frem tydelig nok. Smiley

Man kan si mye for og imot og jeg har vel gått i retning ettbeinsøvelser på mange måter, men til syvende og sist er det kinetikken (kreftene som produseres) og ikke kinematikken (hvordan det ser ut), som er avgjørende, også innen idrett. Knebøy har vist seg å være mer spesifikk enn ettbeinsøvelser i så måte.

Når det er sagt så er spørsmålet man må stille seg. Hva er det rette for MEG? MIN kropp? Og min trenings- og skadebakgrunn?

En kombinasjon er stort sett best, men noen ganger må man faktisk eliminere det som fører til mer trøbbel enn fordeler.

Cheers!

Eirik


Utlogget krissmp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 233
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 233

Sv: Bulgarske utfall i stedet for bøy?
« #13 : 06. februar 2009, 11:37 »
Takk for godt svar Smiley

Har prøvd meg litt på frontbøy nå. "Tørrtrening" med berre nokre kg på stanga. Burde kanskje hatt nokre kg meir på stanga for å få testet øvelsen skikklig. Ble faktisk positivt overasket. Var lettere å holde ryggen rett for min del vertfall, men hadde problemer med plassering av stanga. Fikk den liksom ikkje til å ligge sklikeleg. Men det kommer vel med litt trening Smiley

Utlogget Mao

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 159
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 159

Sv: Bulgarske utfall i stedet for bøy?
« #14 : 06. februar 2009, 15:25 »
har lest at du ikke får trent explosiviteten like godt med bulgarsk utfall
Enn kommer styrket ut av sykdom & motgang!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!