Skrevet av Emne: Smerte på innsiden av ankelen  (Lest 10640 ganger)

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Smerte på innsiden av ankelen
« : 27. januar 2009, 01:11 »
Kort fortalt; Begynte å løpe for noen uker siden. 30 kg og flere år siden jeg løp ordentlig, kun spilt fotball litt sporadisk. Startet nok litt optimistisk, og fikk føling med en belastningsskade i knærne for en uke siden. Men føler  jeg har kontroll på dette, porblemet er at jeg fikk en ny liten nedtur idag:

Har kjent litt "ømhet," vil ikke kalle det smerte, i høyre ankel de siste dagene. Føltes ikke ille i det hele tatt, og jeg regnet med at det ikke var noe å tenke på. Aner ikke hva som skapte det, siden forrige løpeøkt har jeg svømt, gått i 15% motbakke, samt syklet litt. Alt rolig.
Uansett, skulle kjøre 4x4 intervalløkt på mølle idag, ettersom knærne var bedre, og ankelen virket helt grei. Kan informere om at jeg går raskt mellom dragene, da jeg er i for dårlig form til noe annet:p

Oppvarming går greit. Første drag går greit. Går så 3 min, og kjenner det litt, litt vondt ankelen, men etter å ha løpt 10 sek av drag 2 kjennes det helt greit. Drag 2 går fint. Så begynner jeg å gå på nytt, og denne gangen kjenner jeg det litt mer, noe som skurrer litt i ankelen. Kjenner det godt når jeg begynner på drag 3, men atter en gang forsvinner smerten raskt. drag 3 går greit.

Vurderte nå om jeg skulle gi meg, da det tydeligvis var noe galt med ankelen, men tenkte at siden løpingen gikk greit, og at jeg uansett må ta det rolig mtp knærne, så var det ikke så farlig.
Går så nye 3 min, og det er litt verre enn forrige gang, men forsatt sånn at jeg kan gå nesten helt normalt uten å halte. Begynner så på siste drag; kjenner det gjør vondt i starten, men nok en gang forsvinner smerten raskt, og jeg gjennomfører. Går så bort til sykkelen, må halte litt. Sykler rolig ned ca 15 min før jeg halter inn i dusjen, og etterpå hjem.

Skal prøve å beskrive smertene;
Kjennes veldig som et vanlig overtråkk egentlig. Umulig å gå normalt på foten, og vridning er smertefeullt. Det som skiller det fra andre overtråkk jeg har hatt, er først og fremst det faktum at jeg ikke har tråkket over, men også det at det er senene på innsiden av ankelen som er smertefulle (med det mener jeg ved å trykke på de ulike senene så er det kun på innsiden jeg merker det er ømt.) Dog så kjennes det ut som om det er yttersiden som er skadet når foten er i ro, og når jeg står/går sitter smertene på yttersiden, langt ned mot fotsålen, ca under kulen. Det er ingen opphovning noe sted, så vidt jeg kan se.

Så. For meg er dette et mysterie; symptomene er akkurat som ved et overtråkk, men de oppstod kraftig i løpet av en enkelt økt, uten at jeg på noen måte tråkket over. Har hatt en del belastningsskader, og dette føles helt annerledes...

Lurer rett og slett på hva det kan være, om noen har erfaring med noe lignende, hva som bør unngåes i nærmeste fremtid, og evt tips til behandling som gjøre at det leger seg raskere (varme? is? tigerbalsam/kuldekrem etc? betennelsesdempende?)
Honnør deles gladelig ut til alle som hjelper=)

Utlogget wannabebig

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 158

Sv: Smerte på innsiden av ankelen
« #1 : 27. januar 2009, 01:57 »
ta det med ro en uke og se om smerten gir seg. høres veldig ut som en senebetennelse eller beininnebetennelse. et tips er å smøre inn foten med tigerbalsam, massere den for så og wrappe den inn i gladpack før du legger deg. dette øker blodgjennomstrømmningen og kutter da også ned ventetiddeden. Viss ikke smertene gir seg innen en uke kan det være lurt og kontakte en lege. Og sånn videre med løpingen: kjøp deg gode sko, husk å tøy ut og ikke start med å løpe en mil flere ganger i uken. Start rolig med en gang i uken så muskler og sener for tid til å tilovenne seg den nye belastningen. Alternativer til løpin kan være svømming og sykkling.
Lykke til

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Smerte på innsiden av ankelen
« #2 : 27. januar 2009, 02:11 »
Sikkert lurt å ta det med ro ja:/
Kan være en belastningsskade, men det rare er at det kom så plutselig; i løpet av èn økt. Vet at slike ting kan slå ut plutselig, men allikevel...
Og det føles akkurat som et overtråkk. Er det mulig at det var en liten skade, og så har jeg "løpt på meg" et "overtråkk?"


Litt av problemet mitt er at ved overtråkk, så er det jo is og kompresjon som gjelder første 48 timer, for å minske blodgjennomstrømning, mens ved overbelastingsskader er det vel varme, tigerbalsam etc for å øke blodgjennomstrømning...

Så er litt skeptisk til å begynned med med "behandling" før jeg vet hva det er:p

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!