Skrevet av Emne: Banan etter trening  (Lest 5913 ganger)

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Jernmalm

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 67

Sv: Banan etter trening
« #31 : 08. februar 2009, 14:30 »

Det er jo faktisk det, da restitusjonen kommer igang raskere når du tilfører protein i flytende form, kontra fast føde som må brytes ned.


Har også hørt at restitusjonen kommer raskere i gang når du tilfører protein i flytende form, i og med at proteiner i fast form må brytes ned. Tviler ikke på at det ber bedre å innta proteiner i flytende form, men er det MYE mer effektivt? Ut fra egne erfaringer har jeg hatt minst like god fremgang med proteiner i fast form etter trening som med proteiner i flytende form.
Smuler er også brød

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Banan etter trening
« #32 : 08. februar 2009, 18:13 »
Proteinpulver inneholder vel ikke frie aminosyrer? Proteinene i proteinpulver er polymere proteiner de også vel? Ergo så må de brytes ned til aminosyrer på lik linje med proteiner fra vanlig mat.

Etter å ha lest litt mer om kroppens restitusjon og forbruk av glykogen under trening, så har jeg faktisk fått mer tro på viktigheten av karbohydrater OGSÅ, etter trening. Glykogenlagrene tømmes ikke SÅ raskt under vekttrening, dessuten så mobiliserer kroppen mye mer fett under trening der oksygenopptaket er relativt lavt ( som f.eks vekttrening). Omlag 50/50 glykogen og fett forbrukes da, mot omlag 70/30 ved trening med høy intensitet ( jogging). Så at glykogenlagrene brukes opp fullstendig etter en normal styrkeøkt er vel urimlig å tro, men siden glykogenlagrene fylles opp relativt tregt, og at det kan ta flere dager før de er fulle igjen, så kan man ved for lite karbohydrattilførsel etter trening ende opp med kronisk lavt glykogen. Det er forøvrig gunstig å tilføre raske karbohydrater rett etter trening, da opptaket er mye raskere da, enn etter noen timer.
Proteiner er også viktig, men nødvendigheten av noe særlig mer enn 20 gram tviler jeg på.

Så for min del så blir det litago fremover, rett etter trening, og den vanlige middagen en times tid etter. Så får vi sjå om det blir bedre fremgang.
Sa brura

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Banan etter trening
« #33 : 18. februar 2009, 19:39 »
Proteinpulver inneholder vel ikke frie aminosyrer? Proteinene i proteinpulver er polymere proteiner de også vel? Ergo så må de brytes ned til aminosyrer på lik linje med proteiner fra vanlig mat.

Etter å ha lest litt mer om kroppens restitusjon og forbruk av glykogen under trening, så har jeg faktisk fått mer tro på viktigheten av karbohydrater OGSÅ, etter trening. Glykogenlagrene tømmes ikke SÅ raskt under vekttrening, dessuten så mobiliserer kroppen mye mer fett under trening der oksygenopptaket er relativt lavt ( som f.eks vekttrening). Omlag 50/50 glykogen og fett forbrukes da, mot omlag 70/30 ved trening med høy intensitet ( jogging). Så at glykogenlagrene brukes opp fullstendig etter en normal styrkeøkt er vel urimlig å tro, men siden glykogenlagrene fylles opp relativt tregt, og at det kan ta flere dager før de er fulle igjen, så kan man ved for lite karbohydrattilførsel etter trening ende opp med kronisk lavt glykogen. Det er forøvrig gunstig å tilføre raske karbohydrater rett etter trening, da opptaket er mye raskere da, enn etter noen timer.
Proteiner er også viktig, men nødvendigheten av noe særlig mer enn 20 gram tviler jeg på.

Så for min del så blir det litago fremover, rett etter trening, og den vanlige middagen en times tid etter. Så får vi sjå om det blir bedre fremgang.

Hvorfor drikke kaseinbasert (sjoko)melk når du har mysebasert pulver?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Banan etter trening
« #34 : 19. februar 2009, 10:20 »
Fordi myse og kase stimulerer til like stor proteinsyntese. Begge deler har cirka like god kvalitet.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Banan etter trening
« #35 : 19. februar 2009, 21:05 »
Fordi myse og kase stimulerer til like stor proteinsyntese. Begge deler har cirka like god kvalitet.

Men spaltningstiden i proteinet er myyye lenger, noe som gjør at kroppen ikke klarer å ta opp aminosyrene i proteinet du inntar like raskt. Og hvor har du det fra at de stimulerer til like stor proteinsyntese?kilde?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Banan etter trening
« #36 : 19. februar 2009, 21:08 »
Kilde på at de ikke gjør det? I mellomtiden skal jeg finne kildene mine på at de gjør det..
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Banan etter trening
« #37 : 19. februar 2009, 21:16 »
Men spaltningstiden i proteinet er myyye lenger, noe som gjør at kroppen ikke klarer å ta opp aminosyrene i proteinet du inntar like raskt. Og hvor har du det fra at de stimulerer til like stor proteinsyntese?kilde?

Fra artikkelen "An Objective Comparison of Chocolate Milk and Surge Recovery"
http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/an-objective-comparison-of-chocolate-milk-and-surge-recovery.html

"Chocolate milk’s protein is no different than that of regular milk. Milk protein is roughly 20% whey and 80% casein. Thus far in the scientific literature, comparisons of casein-dominant proteins with whey for sports applications are evenly split. Some studies show casein as superior (in spite of a higher leucine content in the whey treatments) [9,10], while others point to whey as the victor [11,12]. The only certainty is that it can’t be assumed that faster is better when it comes to promoting net anabolism. An acute study on post-ingestion amino acid kinetics by LaCroix suggests that milk protein is best left as-is rather than isolating its protein fractions [13]. Compared to total milk protein, whey’s amino acid delivery was too transient, and underwent rapid deamination during the postprandial period. The authors concluded that milk proteins had the best nutritional quality, which suggested a synergistic effect between its casein and whey. Bottom line: chocolate milk gets the edge; WPH has thus far bit the dust compared to WPI in a head-to-head comparison, and whey has not been consistently superior to total milk protein."
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Banan etter trening
« #38 : 19. februar 2009, 21:17 »
http://www.iform.no/pub/art.php?id=76

Står mye drit på den linken, men noen tørre fakta om kasein og kase også da.

"En nylig studie viser at de som inntok en diett hvor proteininntaket inneholdt 70-75% kasein hadde større muskeløkning og tap av fett enn de som gikk på en diett hvor proteininntaket besto av tilsvarende mye whey protein. Det som også er interessant er at denne studien ble gjort på personer som trente styrke. "

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Banan etter trening
« #39 : 20. februar 2009, 23:19 »
http://www.iform.no/pub/art.php?id=76

Står mye drit på den linken, men noen tørre fakta om kasein og kase også da.

"En nylig studie viser at de som inntok en diett hvor proteininntaket inneholdt 70-75% kasein hadde større muskeløkning og tap av fett enn de som gikk på en diett hvor proteininntaket besto av tilsvarende mye whey protein. Det som også er interessant er at denne studien ble gjort på personer som trente styrke. "



Dette er jo ikke overraskende da Kasein i seg selv har en større "overall" verdi enn myse med tanke på aminosyreprofilen, virkningen på proteinsyntesen over tid og spaltningstiden i seg selv. Dog ser det ut til at de fleste studier anbefaler et høyere inntak av whey enn 20% (som er den naturlige bestandelen i melk). Jeg tolker det slik at de fleste studiene anbefaler et tilnærmet balansert forhold mellom whey og kasein som post-workout. Eventuelt myse rett etter trening, og kasein noe senere. Noen av disse studiene viser også at melk er å foretrekke, men omfanget av disse studiene er for små til å kunne konkludere med at melk er best.

Et par interessante artikler:

http://www.nutritionexpress.com/showarticle.aspx?articleid=787&bcsi_scan_4221703C9886F8F3=v1KXMGZ0vdTspzEQZHrVsxwAAAA4DbE5&bcsi_scan_filename=showarticle.aspx

http://www.criticalbench.com/benefits_workout_nutrition.htm

"The basic non-science summary is: the study found that CAS was good at preventing protein breakdown (proteolysis), but was not so good for increasing protein synthesis. WP had basically the opposite effects: it increased protein synthesis but didn’t prevent protein breakdown"

"•WP induced a dramatic but short increase of plasma amino acids.
•CAS induced a prolonged plateau of a moderate increase in amino acids (hyperaminoacidemia)
•Whole body protein breakdown was inhibited by 34% after CAS ingestion but not after WP ingestion.
•Postprandial protein synthesis was stimulated by 68% with the WP meal and to a lesser extent (+31%) with the CAS meal"

http://evidencebasedfitness.blogspot.com/2007/03/whey-vs-casein-who-will-win.html

Artikelen ovenfor referer til en meget liten testgruppe som fikk bedre resultater av whey enn kasein.

Allikevel tror jeg at jeg er enig med dere i at det finnes lite signifikante fordeler i forhold til valg av myse eller kasein.(noe også de fleste studiene påpeker) Det viktigste er inntak av essensielle næringsstoffer etter trening.
Det er dog et poeng at Myse gjerne er billigere enn Kasein, og dermed foretrekker jeg en myseshake supplementert med karbs og litt aminosyrer post-workout, og et enormt glass melk + middag som første måltid :-)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!