Skrevet av Emne: Blasfemiparagrafen og svekkelse av demokratiet  (Lest 1376 ganger)

Utlogget Tannfeen

Blasfemiparagrafen og svekkelse av demokratiet
« : 01. februar 2009, 17:26 »
De som har åpnet en avis eller leser nettaviser på jobb (slike som meg) har antagelig fått med seg oppstyret rundt innføringen av en ny blasfemiparagraf. Rettere sagt så blir den gamle blasfemiparagrafen lagt død, mens rasismeparagrafen utvides til å omfatte ytringer som kan tolkes som en krenkelse mot religion. Spørsmålet er om denne lovendringen er en nødvendighet i det norske samfunnet, eller om dette vil fungere som en innskrenkelse av ytringsfriheten og motarbeide demokratiet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=550941

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1237819.ece

Litt om Navarsete:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2899188.ece

Interessant kronikk med mange fine poeng:
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2880632.ece

Det kan vel heves over enhver tvil at en slik lovparagraf vil ha en tendens til å slå ut én vei, tatt i betraktning at religionen i norge er ganske så polarisert omkring én minoritet. Har religionshets virkelig vært et problem i Norge, (de siste 3-400 år) i det hele tatt? Bør religion være beskyttet mer enn eksempelvis politiske syn?
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Tannfeen

Sv: Blasfemiparagrafen og svekkelse av demokratiet
« #1 : 01. februar 2009, 20:42 »
Anyone?

Er det bare jeg som synes slikt er bemerkelsesverdig?
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Blasfemiparagrafen og svekkelse av demokratiet
« #2 : 01. februar 2009, 20:59 »
Bør religion være beskyttet mer enn eksempelvis politiske syn?

Problemet er vel først og fremst når dette blandes?

Paragrafen slår jo begge veier - det som kanskje er av størst interesse er vel hva som kan defineres som en religion i sammenhengen. Dersom noen ler av at jeg tilber en stein i Nordmarka - er det blasfemi?

Selv §100 (ytringsfrihet) er så underfundig formulert og tolkbar i alle retninger at man kan vel egentlig stille spørsmål ved hele paragrafen i utgangspunktet.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Blasfemiparagrafen og svekkelse av demokratiet
« #3 : 04. februar 2009, 00:14 »
Problemet er vel først og fremst når dette blandes?

Paragrafen slår jo begge veier - det som kanskje er av størst interesse er vel hva som kan defineres som en religion i sammenhengen. Dersom noen ler av at jeg tilber en stein i Nordmarka - er det blasfemi?

Selv §100 (ytringsfrihet) er så underfundig formulert og tolkbar i alle retninger at man kan vel egentlig stille spørsmål ved hele paragrafen i utgangspunktet.
Grunnlovens §100 er en av de viktigste vi har pr dags dato. I den ligger årevis med prejudikater og uttalelser fra Høyesterett om dens utstrekning. Når blasfemiparagrafen skal iverksettes kan man få en spennende vri. Men jeg tror og mener at ytringsfriheten vil spille inn her like strkt som den har gjort. MTror dette er rett og slett et innspill etter de famøse danske tegninger. Blir spennende å se om den kan anvendes andre veien i og med at statskirken fortsatt er en del av Grunnloven.
Formell lov må uansett vike for lov av høyere rang = Grunnloven. Anvendelsen av de to sammen vil isåfall Høyesterett avgjøre der motstrid måtte foreligge.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Blasfemiparagrafen og svekkelse av demokratiet
« #4 : 04. februar 2009, 08:24 »
Og da trekkes forslaget visstnok.... Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Tannfeen

Sv: Blasfemiparagrafen og svekkelse av demokratiet
« #5 : 04. februar 2009, 08:32 »
Og da trekkes forslaget visstnok.... Smiley

Jepp, og godt er det.

Registrerer at Navarsete har uttalt "I alle politiske saker er det viktig å lytte til den offentlige debatten. Det har vi gjort i denne saken".

Ehem.. Man lytter til den offentlige debatten først etter en ukes mediastorm og nærmest demonstrasjoner? Er det bare jeg som sitter med en følelse av at Navarsete prøvde å lande denne paragrafen under radaren, med resten av partiet som uvitende passasjerer?
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Blasfemiparagrafen og svekkelse av demokratiet
« #6 : 04. februar 2009, 08:34 »
Hva faen, har ikke politikerne bedre ting å ta seg til enn å bruke tid på dette?
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Tannfeen

Sv: Blasfemiparagrafen og svekkelse av demokratiet
« #7 : 04. februar 2009, 08:51 »
Hva faen, har ikke politikerne bedre ting å ta seg til enn å bruke tid på dette?

Legge seg flate mener du? Smiley
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Profeten

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 389
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 389

Sv: Blasfemiparagrafen og svekkelse av demokratiet
« #8 : 04. februar 2009, 13:47 »
Det pussige er at fokus i media eller fra kjente personer som har uttalt seg mot loven, så går det på at da står kirken fri fra kritikk eller harselas. Kirken og kristendommen har vært åpen for kritikk og harselas de siste 30 år, og har i de siste årene omtrent ikke reagert på det selv. Vi vet vel alle hvilken religion dette forslaget var spesialdesignet for. Venstresidens hykleri med å kritisere en gruppe og la en annen gruppe gå fri fra kritikk slår til igjen. Veldig bra at forslaget ble trukket

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Blasfemiparagrafen og svekkelse av demokratiet
« #9 : 04. februar 2009, 14:10 »
Synes det skal være en allmenn greie at vi ler og spytter på alle religioner, uansett, siden de er like invalide, utdaterte og ikke minst retarderte hele bunten.

Få gjennom noe sånt, aller helst forby hele driten.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!