Skrevet av Emne: Etablerte sannheter innen muskelbygging  (Lest 6630 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Etablerte sannheter innen muskelbygging
« : 09. februar 2009, 00:34 »
Vi som trener har hørt det igjen og igjen, tipsene som kommer om og om igjen fra både kroppsbyggerproffene, så vel som de profesjonelle trenerne deres. «En må spise 3 gram protein for hvert KG du veier», «Du må ikke spise etter klokken 21.00».

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget lollopop

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: Etablerte sannheter innen muskelbygging
« #1 : 09. februar 2009, 01:12 »
En ting jeg har hørt mye er at 3-5 reps er for styrke og 8-12 volum. Fins det en forklaring?
174 cm, 68kg
Bøy: 100x2 Benk: 70 Mark: 110x3

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Etablerte sannheter innen muskelbygging
« #2 : 09. februar 2009, 08:08 »
Flott artikkel!



En ting jeg har hørt mye er at 3-5 reps er for styrke og 8-12 volum. Fins det en forklaring?

Få repetisjoner med tung belastning = økt styrke gjennom å øke nervesystemets evne til å aktivere musklene, men mindre stimulasjon til proteinsyntese (nydanning av muskelprotein).

Et større antall repetisjoner = større proteinsyntese (=større muskler), men mindre nevral tilpasning.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=75300.msg1055668#msg1055668




Utlogget Edwin Newfarm

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Etablerte sannheter innen muskelbygging
« #3 : 09. februar 2009, 09:58 »
Stusset en del på punktet om juice. Du sier den inneholder sukker, men gjør dn egentlig det? Juice inneholder naturlige karbohydrater som stammer naturlig fra frukten og som naturligvis inneholder en del kalorier, men det betyr ikke at det er tilsatt sukker. Kalorier kan ikke direkte oversettes med sukker, da kalorier er en definisjon på energiinhold produktet har.
Du sammenligner juicen med brus ifht kaloriinnhold, mens brus får kaloriene fra vanlig druesukker eller sukrose, får juicen kaloriene oftest fra fruktose som finnes i frukten.
Føler du har en del å forklare på at juicen ikke er så sunn....
 

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Etablerte sannheter innen muskelbygging
« #4 : 09. februar 2009, 10:03 »
Det koker i så fall ned til en diskusjon om hvorvidt sukker er verre eller ikke enn fruktsukker? Og ikke minst, "sunt i forhold til hva"?

Videre, dersom du vil holde det på et generellt grunnlag, så er det jo tilfelle at karbohydrater er sukker pr. def, de opererer bare i ulik form?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

Sv: Etablerte sannheter innen muskelbygging
« #5 : 09. februar 2009, 10:11 »
Stusset en del på punktet om juice. Du sier den inneholder sukker, men gjør dn egentlig det? Juice inneholder naturlige karbohydrater som stammer naturlig fra frukten og som naturligvis inneholder en del kalorier, men det betyr ikke at det er tilsatt sukker. Kalorier kan ikke direkte oversettes med sukker, da kalorier er en definisjon på energiinhold produktet har.
Du sammenligner juicen med brus ifht kaloriinnhold, mens brus får kaloriene fra vanlig druesukker eller sukrose, får juicen kaloriene oftest fra fruktose som finnes i frukten.
Føler du har en del å forklare på at juicen ikke er så sunn....
 

Til og med tjukkhoda kverrulanter må forstå at det kan LETT bli for mykje karbohydrater i løpet av ein dag om man skal bøtte på med juice til alle måltider, i tillegg til karboen man spiser i sjølve måltidet.
Eit glass juice er heilt ok, og naturligvis mykje bedre enn brus da man får i seg micronæringsstoffer man ikkje får fra prosessert sukker, men det bidrar kraftig mot å havne i kcal overskudd, noko som da i lengden kan føre til overvekt.

Drikk gjerne juice, men som ein erstattning for andre karbokilder i eit balansert måltid med magert kjøtt og sunt fett.
http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Etablerte sannheter innen muskelbygging
« #6 : 09. februar 2009, 11:43 »
Min erfaring er at et par proteinshaker om dagen gjør underverker for et ellers dårlig kosthold...
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Slakteren

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 266

Sv: Etablerte sannheter innen muskelbygging
« #7 : 09. februar 2009, 12:01 »

Du sammenligner juicen med brus ifht kaloriinnhold, mens brus får kaloriene fra vanlig druesukker eller sukrose, får juicen kaloriene oftest fra fruktose som finnes i frukten.


Her har vi hvertfall tidenes myte. Selv om fruktose inneholder ordet frukt betyr det ikke at et er noe bedre enn annet sukker. Det er faktisk værre! Fruktose er rett og slett ikke bra for kroppen vår.

Sukkeret vi spiser konverteres til en andre former før de rukes i kroppen.  Måten de forskjellige karbohydratene blir konvertert på er forskjelige. I denne omanningsprossesen kan karbohydratet bli til drivstoff  eller sendes til lagring (triglyserider aka. fett). Problemet med fruktose er at den omdannes i mye større grad enn sukrose til fett i denne prosessen. Fruktose gjør deg rett og slett feitere.

I tilleg øker fruktose både det totale kolesterol nivået i kropen din og det lite ønskelige LDL kolesterolet. Fruktose gjør kroppen din midre følsom for insulin. Det er, hvis noen var i tvil, ikke bra. Blir du "ufølsom" nok har du diagnosen diabetes type II . Melkesyrenivået i blodet øker også ved inntak av fruktose.Dette er bare noen få av ulempene med fruktose.

 Selv spiser jeg mye frukt og det mener jeg er sunt. Jeg er såklart også enig i at brus er mye mer usunt en juice pga vitaminer og mineraler brusen ikke har. Men kommer det til sukker og jeg har valget mellom fruktose eller sukrose så vet jeg hva kroppen min har best av!
BILDEPROFIL OG LOGG
 
"Without struggle, there is no progress"

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Etablerte sannheter innen muskelbygging
« #8 : 09. februar 2009, 12:13 »
Her har vi hvertfall tidenes myte. Selv om fruktose inneholder ordet frukt betyr det ikke at et er noe bedre enn annet sukker. Det er faktisk værre! Fruktose er rett og slett ikke bra for kroppen vår.

Sukkeret vi spiser må konverteres til glykogen. Det den formen for karbohydrater cellene våre bruker som drivstoff. Måten de forskjellige karbohydratene blir konvertert på er forskjelige. I denne omanningsprossesen kan karbohydratet bli til drivstoff (glykogen) eller sendes til lagring (triglyserider aka. fett). Problemet med fruktose er at den omdannes i mye større grad enn sukrose til fett i denne prosessen. Fruktose gjør deg rett og slett feitere.

I tilleg øker fruktose både det totale kolesterol nivået i kropen din og det lite ønskelige LDL kolesterolet. Fruktose gjør kroppen din midre følsom for insulin. Det er, hvis noen var i tvil, ikke bra. Blir du "ufølsom" nok har du diagnosen diabetes type II . Melkesyrenivået i blodet øker også ved inntak av fruktose.Dette er bare noen få av ulempene med fruktose.

 Selv spiser jeg mye frukt og det mener jeg er sunt. Jeg er såklart også enig i at brus er mye mer usunt en juice pga vitaminer og mineraler brusen ikke har. Men kommer det til sukker og jeg har valget mellom fruktose eller sukrose så vet jeg hva kroppen min har best av!



Det er slik myter oppstår.

Glykogen er opplagringsenergi, ikke drivstoff. Glykogen kan derimot omdannes til glukose ved behov.
Glukose er kroppens foretrukne drivstoff. Cellene kan ta opp både glukose, fruktose og galaktose, som de tre eneste monosakkaridene.

At fruktose har en visse lipogene egenskaper er korrekt, men i liten grad.

Anyways..artikkelen likte jeg meget godt!
Sa brura

Utlogget Edwin Newfarm

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Etablerte sannheter innen muskelbygging
« #9 : 09. februar 2009, 12:48 »
Her har vi hvertfall tidenes myte. Selv om fruktose inneholder ordet frukt betyr det ikke at et er noe bedre enn annet sukker. Det er faktisk værre! Fruktose er rett og slett ikke bra for kroppen vår.

Men kommer det til sukker og jeg har valget mellom fruktose eller sukrose så vet jeg hva kroppen min har best av!



Tror det er viktig å skille mellom fruktose som finnes naturlig i blant annet frukt og fruktose som finnes i isolert form.

Kan til dels være enig i at fruktose ikke har de beste egenskaper til å være energikilde, men poenget mitt var jo at det IKKE er sukker i juice som det sto i artikkelen da det var sammenlignet med antall kalorier i brus vs juice.
Uansett; vil du heller drikke vannlig brus til trening som inneholder bordsukker eller en sportsdrikk som blant annet inneholder fruktose???

Utlogget Slakteren

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 266

Sv: Etablerte sannheter innen muskelbygging
« #10 : 09. februar 2009, 13:01 »
Tror det er viktig å skille mellom fruktose som finnes naturlig i blant annet frukt og fruktose som finnes i isolert form.

Hvorfor? Fruktose er fruktose.
BILDEPROFIL OG LOGG
 
"Without struggle, there is no progress"

Utlogget Edwin Newfarm

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Etablerte sannheter innen muskelbygging
« #11 : 09. februar 2009, 13:17 »
Fordi påstanden om at fruktose ikke er bra for kroppen vår som finnes naturlig i frukt ikke henger på greip. Er det da usunt å spise frukt eller å drikke juice da fordi det inneholder fruktose? Vis meg isåfall en dokumentert studie som kan bevise det.
Isolert fruktose kan derimot ha uheldige virkninger i forhold til forbrenning av fett som flere forskere nylig har vist, men har aldri hørt at man får dårligere fettforbrenning ved å spise frukt eller drikke juice, har du? - DERFOR er det viktig å skille disse.

Utlogget nessi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Sv: Etablerte sannheter innen muskelbygging
« #12 : 09. februar 2009, 13:26 »
Jeg lurer på om det er noen forskjell på å ta proteinshake før og etter trening? Jeg prøvde dette, men blir fort oppblåst og kanskje litt små kvalm i treningen av å ta før. Dermed har jeg gått over til å ta etter trening. Har dette noe å si?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Etablerte sannheter innen muskelbygging
« #13 : 09. februar 2009, 13:28 »
Isolert fruktose kan derimot ha uheldige virkninger i forhold til forbrenning av fett som flere forskere nylig har vist, men har aldri hørt at man får dårligere fettforbrenning ved å spise frukt eller drikke juice, har du? - DERFOR er det viktig å skille disse.

Dette har vel først og fremst med mengden fruktose å gjøre? Å drikke juice vil bety å spise "konsentrert" frukt og følgelig kan mengden fruktose bli solid. At dette skal bidre til at fruktose ikke er fruktose har jeg vanskelig for å se.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Sv: Etablerte sannheter innen muskelbygging
« #14 : 09. februar 2009, 13:32 »
Flott artikkel!



Få repetisjoner med tung belastning = økt styrke gjennom å øke nervesystemets evne til å aktivere musklene, men mindre stimulasjon til proteinsyntese (nydanning av muskelprotein).

Et større antall repetisjoner = større proteinsyntese (=større muskler), men mindre nevral tilpasning.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=75300.msg1055668#msg1055668




Takk så mye:) morro å se at den stimulerer til diskusjon:)

Da får vi utnyttet kompetansen til flere av profilene her på TF, og kanskje får vi et endelig svar på hvorvidt disse sannhetene er riktige:)

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!