Skrevet av Emne: Funksjonell styrketrening  (Lest 3520 ganger)

Utlogget Fortius Fitness

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Funksjonell styrketrening
« #15 : 21. februar 2009, 09:52 »
Olympiske øvelser og varianter av disse, er glimrende øvelser som absolutt er funksjonelle. Eksplosive øvelser er spesielt viktige i forhold til prestasjonsrettet trening, og jeg ville nok ikke satt opp et program for en idrettsutøver uten å ta hensyn til denne kvaliteten. Grunnen til at de er utelatt fra artikkelen har Toxic allerede svart på:

Kan tenkes du valgte å utelukke disse med tanke på at det er teknisk krevende øvelser?

Om man ikke mestrer de olympiske øvelsene, kan man riktig nok bruke lettere alternativer. Enarms rykk med hantel og hoppende knebøy er eksempler på dette. Sistnevnte må imidlertid ikke anvendes med for mye motstand, da det kan bli for mye belastning på knærne. Ta hensyn til egen kroppsvekt, i tillegg til ytre motstand.

Jeg vurderer å skrive en del 2-artikkel som tar for seg eksempler på funksjonelle styrkeprogram.

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Funksjonell styrketrening
« #16 : 21. februar 2009, 20:40 »
Olympiske øvelser er uten tvil funksjonelle, men de krever også MEGET mye coaching i forhold til f.eks box-squats, box-jumps, etc, som tilfreddsstiller mye av det samme. Å sette opp rykk og støt i generelle programmer og la folk gå rett på dem uten coaching, så sier det seg selv at antall skader vil fyke i været, spesielt når folk allerede skader seg av bicepscurl og benkpress, heh.. ;P

Selvsagt, får man disse øvelsene innlært, så er de helt konge!

Når det gjelder øvelser på treningsballer, så er dette primært støtteøvelser for å styrke muskulatur som vanligvis ikke fungerer og primært for overkropp.

Trening på ustabilt underlag (her snakk om å STÅ på ustabilt underlag) vil faktisk kunne redusere en del fysiske parametere. Les gjerne Unstable Surface Training av Cressey for mer innsikt her. Det er logisk at det å stå på ulendt underlag har mindre fordeler enn det å benytte armene på ulendt underlag (f.eks. pushups med hendene på medisinballer, etc), da beina stort sett fungerer i en lukket kjede, mens overkroppen fungerer i en åpen kjede. Smiley

Ettbeinsøvelser har blitt diskutert en del før. Her et utdrag fra et tidligere innlegg - http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80717.0

Knebøy og frontbøy er første pri når det kommer til beintrening og bulgarske utfall benyttes som et supplement. Ettbeinsøvelser er glimrende på mange måter som tobeinsøvelser ikke er, men tobeinsøvelser har defintivt fordeler som ikke kan oppveies med ettbeinsøvelser (selv om det er TUNGT med 55 kgs hantler).

OM visse tilfeller gjør det mer gunstig å benytte bulgarske utfall som hovedøvelse er det helt klart en mulighet, men det var ikke poenget med artikkelen, som jeg antar kom frem tydelig nok. 

Man kan si mye for og imot og jeg har vel gått i retning ettbeinsøvelser på mange måter, men til syvende og sist er det kinetikken (kreftene som produseres) og ikke kinematikken (hvordan det ser ut), som er avgjørende, også innen idrett. Knebøy har vist seg å være mer spesifikk enn ettbeinsøvelser i så måte.

Når det er sagt så er spørsmålet man må stille seg. Hva er det rette for MEG? MIN kropp? Og min trenings- og skadebakgrunn?

En kombinasjon er stort sett best, men noen ganger må man faktisk eliminere det som fører til mer trøbbel enn fordeler.

Cheers!

Eirik




Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!