Skrevet av Emne: Nm benkpress  (Lest 3413 ganger)

Utlogget BadBoy

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 058
  • Honnør: 433
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 058

Nm benkpress
« : 26. januar 2003, 04:25 »
Hallaiz'n!
Har trent i litt over to år. Tar 140-145 i benkpress.
Lurer på kor d ligge an i et nm? vektklasse -75 og -82,5
Aldri prøvd me drakt og belte. Er d meir å hente me d?

thanx 4 answering.

Utlogget Relax

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 422
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 422

Re:Nm benkpress
« #1 : 26. januar 2003, 13:33 »
155-160 kilo er meget bra uansett aldersklasse. Du sier ikke hvor gammel du er. I ungdomsklassen (14-18) har du en absolutt sjanse til å hevde deg, noe mindre sjans i junior(19-24) og enda verre i senior klassen (24-40). Norgesrekorden i i vektlasse 75-82,5 ungdom ligger på 165-170 kilo. I senior rundt 180-195 så det kan bli noe tøft der.

Går ut fra at de rekordene du har er treningsløft og resultatet blir som oftest mindre ved godkjente løft, ofte en 10-15 kilo mindre. Dvs at det godkjente løftet kanskje ikke blir mer enn 140-145, eksempelvis. Dette er selvfølgelig individuelt.

Det er mer å hente med drakt og belte (10-20 kilo ekstra) men dette er ikke lov i Nm, kun internasjonalt. Hvis det ikke har skjedd endringer på dette da.

Ta kontakt med norges styrkeløftklubb og undersøk litt vedr løftelisens og evt klubbmedlemskap, hvis du ikke allerede er medlem av en klubb da.

SteamHammer

  • Gjest
Re:Nm benkpress
« #2 : 26. januar 2003, 14:15 »
La meg si først som sist at resultatet er bra nok for å stille i Benk-NM det. Det blir med deg som alle de andre som stiller:
Stevne er stevne og alt kan skje. Det hjepler ikke å løfte svintungt i benken hvis man ikke har dagen sin. Det gjelder oss alle. Hvis du virkelig HAR det du sier i benken, altså et ordentlig løft med stopp og kroppen i ro på benken, er det ikke noe i veien for at resultatet på et stevne blir godt. Hvis du derimot IKKE har løftet det du mener klarer på forskriftsmessig måte, har du en jobb å gjøre fremj mot NM. Husk at benkpress er teknisk krevende og dommerne kan være strenge.

Men det er noen ting du i alle fall må ha i "bakhodet":

Du må være medlem i en styrkeløftklubb i minst tre måneder for i det hele tatt kunne få lisens. Klubben kan i noen tilfeller avvike fra tre-månedersregelen hvis noen "går god" for deg.

Du må delta i et kalifieringstevne før du kan melde deg opp. Du må ha oppnådd godkjent resultat i et benkpresstevne. Det står ingen ting om antall kg, og det gjelder alle klasser. Et slikt benkstevne kan like godt være et klubbmesterskap eller et eget kvalik.stevne lokalt o.l.

Så rådet er å melde deg inn i en klubb så snart som over hodet mulig. Benkteknikk-trening kan være tidkrevende, spesielt hvis du har noen "uvaner" å luke bort. Derfor er det viktig at du melder inn i en klubb, slik at du kan få ordentlig veiledning av erfarne løftere.

Lykke til

Utlogget BadBoy

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 058
  • Honnør: 433
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 058

Re:Nm benkpress
« #3 : 26. januar 2003, 17:17 »
tok kontrollert løft på 142,5 for eit halvt år sidan. er 22 år.
irriterande at eg ikkje begynte å trene før eg va 20. Men men.

SteamHammer

  • Gjest
Re:Nm benkpress
« #4 : 26. januar 2003, 17:29 »
tok kontrollert løft på 150 for eit halvt år sidan. er 22 år.
irriterande at eg ikkje begynte å trene før eg va 20. Men men.
Du er ennå junior, og i fjor fikk han som vant Benk-NM i
-82,5-klassen 137,5 kg. Det var ingen i klassen -75 kg.
Mesterskapsrekordene er på henholdvis for -75 kg og -82,5 lik  175,0  og  167,5 kg. Til orientering  Cheesy

Utlogget BadBoy

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 058
  • Honnør: 433
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 058

Re:Nm benkpress
« #5 : 26. januar 2003, 17:30 »
Ser på resultata at eg kunne vore me på kampen om gullet i 75 kg klassen
Er blitt litt tyngre no. 78kg

Utlogget BadBoy

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 058
  • Honnør: 433
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 058

Re:Nm benkpress
« #6 : 26. januar 2003, 17:31 »
koffor e resultata so svake i nm? sikkert mange sterke i d ganske land...

SteamHammer

  • Gjest
Re:Nm benkpress
« #7 : 26. januar 2003, 17:34 »
Ser på resultata at eg kunne vore me på kampen om gullet i 75 kg klassen
Er blitt litt tyngre no. 78kg

Hvis du ser på lista for Yngre Junior er det nok riktig, men du er vel Eldre Junior...Men fra 01.01.03 er denne inndelingen opphørt. Nå er man junior f.om. 01.01 det året man fyller 19 til 01.01 det året man fyller 24.

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Re:Nm benkpress
« #8 : 26. januar 2003, 17:41 »
Badboy

Grunnen til "svake" resultater (kommer an på hvordan du definerer "svakt") er nok flere:

1) Norge er et lite land, og styrkeløft er en noe perifirert idrett, altså ikke den enorme mengden løftere
2) NM betyr at folk må reise fra alle underlige kriker og kroker for å delta. Sikkert mange som ikke gidder å reise fra Alta til Stavanger og motsatt
3) Benk-NM er en ett-løfts-affære. Mange (meg selv inkludert) synes at det er testen av hele kroppens styrke som er interessant, og ikke bare èn øvelse (dessuten er jeg ræva i benk også Smiley )
4) Det er så mange vektklasser at de som faktisk er skikkelig gode blir spredd utover mange forskjellige klasser. Enkelte klaser står jo faktisk helt åpne, hvilket betyr at dersom man veier inn i den klassen så trenger man bare å få godkjent ett eneste løft (uansett vekt) og bli norgesmester på papiret. Norgesmester i STYRKELØFT krever mer. Da må man greie kvalifiseringsvekter for å delta, og da blir det straks litt mer "kvalitetskontroll" over de som deltar.




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget BadBoy

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 058
  • Honnør: 433
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 058

Re:Nm benkpress
« #9 : 26. januar 2003, 17:47 »
Det er mottatt. Blir nok ingen konkurranse mann endå, men d hadde jo vore arti å vore me ein gong.....

SteamHammer

  • Gjest
Re:Nm benkpress
« #10 : 26. januar 2003, 17:47 »
koffor e resultata so svake i nm? sikkert mange sterke i d ganske land...

Vel, det er ikke så godt å si, meg jeg har en viss formening om at det er mange der ute som tror de løfter tungt i benkpress. Men benkpress er benkpress, et definert løft og hvis man ikke gjør det slik det er definert, blir det ikke godkjent ganske enkelt. Så mister mange motet fordi det plutselig ble noe for tungt  Wink. Har sett mage som har tatt 200 mens de lå på en benk, men de var ikke BENKPRESS som ble utført. Som sagt er benkpress en meget teknisk krevende øvelse og det er lett å bomme.

SteamHammer

  • Gjest
Re:Nm benkpress
« #11 : 26. januar 2003, 18:12 »
Badboy

Grunnen til "svake" resultater (kommer an på hvordan du definerer "svakt") er nok flere:

1) Norge er et lite land, og styrkeløft er en noe perifirert idrett, altså ikke den enorme mengden løftere
2) NM betyr at folk må reise fra alle underlige kriker og kroker for å delta. Sikkert mange som ikke gidder å reise fra Alta til Stavanger og motsatt
3) Benk-NM er en ett-løfts-affære. Mange (meg selv inkludert) synes at det er testen av hele kroppens styrke som er interessant, og ikke bare èn øvelse (dessuten er jeg ræva i benk også Smiley )
4) Det er så mange vektklasser at de som faktisk er skikkelig gode blir spredd utover mange forskjellige klasser. Enkelte klaser står jo faktisk helt åpne, hvilket betyr at dersom man veier inn i den klassen så trenger man bare å få godkjent ett eneste løft (uansett vekt) og bli norgesmester på papiret. Norgesmester i STYRKELØFT krever mer. Da må man greie kvalifiseringsvekter for å delta, og da blir det straks litt mer "kvalitetskontroll" over de som deltar.
Jo da, noen gode poenger der. Men allikevel har jeg sett mange som faktisk løfter bra og relativt tungt, men mener seg selv for dårlig til å være med i en konkurranse. Ikke vet jeg, men jeg tror at det er mange der ute som virkelig har potenisale i seg til å utvikle noe "å skrive hjem om", men mangler altså den nødvendige selvtilliten. Det gjelder i alle det store. Fikk vi lurt talentene ut og opp, ville det nok endre blidet vil jeg tro.

Utlogget Relax

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 422
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 422

Re:Nm benkpress
« #12 : 27. januar 2003, 12:27 »
Styrkeløft må mer ut i media. Jeg hadde knapt hørt om den klubben jeg har begynnt i, men fikk høre om den via trim.no. Ikke rart at sporten er så lite populær. Vi er jo så få her i landet også og store avstander og det gjør nok ikke saken bedre.

Utlogget benkmann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Re:Nm benkpress
« #13 : 29. januar 2003, 13:00 »
Jeg er 16år, litt over 100kg og løfter 130kg nå... har jeg en sjans?

Utlogget Relax

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 422
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 422

Re:Nm benkpress
« #14 : 29. januar 2003, 15:09 »
Benkmann: Rekorden i ungdom 100kg er 167,5 kilo, i 110 kilosklassen er den 162,5. Det spørs jo litt om ditt 130 kilos løft er godkjent også.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!