Skrevet av Emne: Smerter foran på legg ved jogging.  (Lest 16608 ganger)

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Smerter foran på legg ved jogging.
« #15 : 22. april 2009, 10:53 »
Hvis du har konstante smerter gjennom hele dagen, selv når du ikke trener så kan det være greit med noe betennelses-dempende....men på lengre sikt så er ikke det noe løsning. Når du går fra 0-100 på kort tid så vil kroppen reagere, som du nå har erfart. Kutt ut joggingen noen dager til du føler deg helt symtomfri, så teller du 7 dager hvor du fortsatt holder deg i ro. Deretter kan du gradvis begynne å trene, begynn med rask gange 2-3 km et par uker for deretter å GRADVIS øke distanse, tempo og antall treningsdager. Merker du at smertene kommer tilbake må du trappe ned igjen, evt. ta en ny periode med hvile. Som det også er foreslått ovenfor, sko er VIKTIG, finn en sportbutikk som kan hjelpe deg med å finne sko som passer til ganglaget ditt. Og hvis du har muligheten så er det veldig bra å ha f.eks to forskjellige skopar du kan bytte på innimellom. Mykt og kupert løpeterreng er selvfølgelig heller ingen ulempe!

190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget fulloggal

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Smerter foran på legg ved jogging.
« #16 : 22. april 2009, 11:03 »
Takk for svar Glucifer;)

Leste et annet sted at det var lurt å begynner med rask gange ca en halvtime hver dag. Men jeg tenkte kanskje å gå annenhver dag, pga musklene skal få tid til å repareres.

Så 30 min rask gange annenhver dag. Bytte mellom å sykle å gå av og til. Høres det fornuftig ut?

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Smerter foran på legg ved jogging.
« #17 : 22. april 2009, 11:14 »
Ja, det kommer litt an på person til person. Jeg har hatt en del smerter i rygg, legg og håndledd gjennom mange år med allsidig trening, min erfaring er at det meste leges hvis man fortsetter å holde seg i aktivitet og samtidig bruker sunn fornuft. Når du nå sannsynlivis har fått en betennelse, så er det viktigste er å la bindevevet få lov til å reparere seg selv først, blir man for ivrig så havner man fort inn i en sirkel som tapper deg for motivasjon. Når det er gjort så kan du ta det gradvis, sykling er også fint siden det ikke belaster fremsiden av leggen din på samme måte som når du går/jogger. Da får du også god blodsirkulasjon gjennom beinet som hjelper på å reparere skaden din.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget fulloggal

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Smerter foran på legg ved jogging.
« #18 : 22. april 2009, 11:21 »
Ser ut til at jeg får kjøpe meg en sykkel da Cheesy

Noen som anbefaler noe?
Vil kunne kjøre litt i terrenget, men mest på asfalt. Tenker å kanskje sykle fra her vi bor nå, til der vi bodde før. Der er ca 3 mil, og er ikke så gøy over fjellet med en tung terrengsykkel...

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Smerter foran på legg ved jogging.
« #19 : 22. april 2009, 11:28 »
Jeg ville nok anbefalle en to-hjuls sykkel fremfor en tre-hjuls sykkel....de er litt vanskeligere å håndtere men man kan tilbakelegge myyye lengre avstander på kortere tid;-)
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget fulloggal

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Smerter foran på legg ved jogging.
« #20 : 22. april 2009, 11:31 »
Jeg ville nok anbefalle en to-hjuls sykkel fremfor en tre-hjuls sykkel....de er litt vanskeligere å håndtere men man kan tilbakelegge myyye lengre avstander på kortere tid;-)

Ehm ja. Hehe. Dumt spørsmåpl eller?Tongue

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: Smerter foran på legg ved jogging.
« #21 : 22. april 2009, 11:36 »
Jeg vil anbefale en hybrid sykkel. Med store "tynne" hjul. Ikke terreng hjul.

http://nakamura.no/Basic-27.aspx?ProductID=PROD947 Ser ikke så fryktelig dum ut.

Har en Nakamura selv, med slike hjul og jeg kommer lett opp i 50kmt på flatmark med litt innsats Wink Og det at Nakamura sykler ikke tåler en dritt er bare tull.. sånn er det med alt. Man må behandle det ordentlig.
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Smerter foran på legg ved jogging.
« #22 : 22. april 2009, 11:40 »
hehe, neida...spørsmålet er fornuftig! Bare jeg som begynner å få lavt blodsukker og prater tull frem til lunsjen kommer på bordet;-) Ta deg en tur til sportsbutikken og se hva utvalget er, så ender du nok opp med en knakanes flott sykkel eller et par gode sko;-)
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget fulloggal

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Smerter foran på legg ved jogging.
« #23 : 22. april 2009, 11:42 »
hehe, neida...spørsmålet er fornuftig! Bare jeg som begynner å få lavt blodsukker og prater tull frem til lunsjen kommer på bordet;-) Ta deg en tur til sportsbutikken og se hva utvalget er, så ender du nok opp med en knakanes flott sykkel eller et par gode sko;-)

Hehe.

Skal se om jeg får tatt et besøk til en sportsbutikk snart.

Hvor mye penger er fornuftig å investere i en sykkel? Jeg er ca 190, og vil si at jeg er ferdigutvokst. Så det blir noek en sykkel som jeg kommer til å ha lenge.

Utlogget Biffmaister

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 734

  • Real men lift stones!
Sv: Smerter foran på legg ved jogging.
« #24 : 22. april 2009, 11:42 »
Jeg sliter med det samme problemet. Det er beinhinnebetennelse ja.  Hva slags underlag man løper på, har faktisk ikke noe særlig å si.. Jeg jogger/går på meget myke tur-stier, men får akkuratt den samme smerten. Tredemølle er det beste alternativet her, for man legger ikke særlig press på leggen når man ikke beveger seg fremover.. men hvis du ikke vil melde deg inn i noe gym, vil jeg også foreslå innkjøp av ny sykkel..
Norgesmester i grep 2011
Norgesmester i grep 2012
3. Plass Ironmind Grip Classic
Norgesmester Rolling Thunder 2013
Norgesmester Farmers Walk 2013

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: Smerter foran på legg ved jogging.
« #25 : 22. april 2009, 11:48 »
Enig med deg biffmaister. Om man går på et sånt underlag at foten kommer opp. Sånn som i oppoverbakke får muskelen ved skinnebenet mere press på seg (ankel bøyer) og man får større smerter. Og det kan jo hende du går på noen klumper og hauger når du er ute i naturen. Så.. ja.. ble litt vanskelig og forklare Tongue
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget fulloggal

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Smerter foran på legg ved jogging.
« #26 : 22. april 2009, 11:49 »
Tror jeg skjønner Wink
Den Nakamuraen så grei ut Espenc Wink

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Smerter foran på legg ved jogging.
« #27 : 22. april 2009, 11:53 »
Jeg sliter med det samme problemet. Det er beinhinnebetennelse ja.  Hva slags underlag man løper på, har faktisk ikke noe særlig å si.. Jeg jogger/går på meget myke tur-stier, men får akkuratt den samme smerten. Tredemølle er det beste alternativet her, for man legger ikke særlig press på leggen når man ikke beveger seg fremover.. men hvis du ikke vil melde deg inn i noe gym, vil jeg også foreslå innkjøp av ny sykkel..

Er vel ikke helt enig der, underlaget har mye å si. Mykere underlag er f.ex mye mer skånsomt for knærne enn f.eks asfalt, men det utelukker ikke at man ikke får betennelse/belastningsskader av å løpe i marka. Det gjelder de samme prinsippene her som eller i treningsverdenen. Nøkkel er variasjon, progressjon og lytte til kroppen. Hvis du går mye på mykt underlag og samtidig har hatt lengre tid med smerter i leggen så gjør du noe feil, da trenger kroppen litt tid til å restituere seg og du bør kanskje vurdere å endre litt på treningsopplegget for å komme "back on track". Og sånn til slutt så vil jeg anbefale uteaktiviter nå som sommeren er i anmarsj, frisk luft og litt natur skader hverken humør eller motivasjon....tredemølla kan du legge din elsk på gjennom  vinterhalvåret;-)

Edit: Så lenge du først tar deg av betennelsen din, så er kuppert terreng ideelt for å få med litt mer støttemuskulatur i leggen...samtidig som det blir litt mer varierte bevegelser enn på f.eks ei mølle:-)
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: Smerter foran på legg ved jogging.
« #28 : 22. april 2009, 11:57 »
Tror jeg skjønner Wink
Den Nakamuraen så grei ut Espenc Wink

Smiley
Den så veldig grei ut spør du meg, prisen var også megt brukarveldig, men så har ikke jeg så fryktelig styring på sykkelpriser. Hehe.. styring Tongue

Edita posten, ble helt feil det første jeg skrev der.
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget Biffmaister

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 734

  • Real men lift stones!
Sv: Smerter foran på legg ved jogging.
« #29 : 22. april 2009, 12:04 »
Er vel ikke helt enig der, underlaget har mye å si. Mykere underlag er f.ex mye mer skånsomt for knærne enn f.eks asfalt, men det utelukker ikke at man ikke får betennelse/belastningsskader av å løpe i marka. Det gjelder de samme prinsippene her som eller i treningsverdenen. Nøkkel er variasjon, progressjon og lytte til kroppen. Hvis du går mye på mykt underlag og samtidig har hatt lengre tid med smerter i leggen så gjør du noe feil, da trenger kroppen litt tid til å restituere seg og du bør kanskje vurdere å endre litt på treningsopplegget for å komme "back on track". Og sånn til slutt så vil jeg anbefale uteaktiviter nå som sommeren er i anmarsj, frisk luft og litt natur skader hverken humør eller motivasjon....tredemølla kan du legge din elsk på gjennom  vinterhalvåret;-)


Helt enig med å kjøre det progressivt..  Ens egen kropp er flink til å si ifra hvis det er noe som bør forandres.

Jeg kjører 2 cardio-økter om dagen nå, så jeg foretrekker at den ene er utendørs og den andre er på mølle/cross-trainer.  Fort gjort å gå helt lei av samme runden.  

Angående kommentaren min om at underlaget spiller ikke stor rolle, er dette kun av egen erfaring. Det som spiller noen rolle for leggen min, er om man beveger seg fremover(slik som ved vanlig gange og joggin) eller om man kun løfter beina opp og ned(som ved mølle-gåing, sykling eller cross-trainer)

Har i tillegg en hissig åreknute(i en alder av 23) rett ved siden av skinnbeinet, noe jeg tror har sammeheng med at jeg fikk majoriteten av blodårene på foten kuttet av.  Så det kan også ha noe med saken å gjøre... Gjør hvertfall ikke gåturene noe hyggeligere.
Norgesmester i grep 2011
Norgesmester i grep 2012
3. Plass Ironmind Grip Classic
Norgesmester Rolling Thunder 2013
Norgesmester Farmers Walk 2013

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!