Skrevet av Emne: Bør DU diskutere innvandring?  (Lest 5029 ganger)

Utlogget Ironmad

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 946
  • Honnør: 142
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 946

Sv: Bør DU diskutere innvandring?
« #45 : 06. mai 2009, 14:01 »
7/10 jeg er best Smiley (hmmmm kansje ikke)

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Bør DU diskutere innvandring?
« #46 : 06. mai 2009, 14:30 »
Jeg er enig i at arbeiderbevegelsen har bidratt vesentlig til utviklingen av disse rettighetene, men ingen av dem er alene resultater av "arbeiderklassens kamp", hvis du med det mener sosialisme eller kommunisme. Poenget mitt er uansett at det liberale demokratiet er resultatet av en idé- og samfunnsutvikling med forankring i Europa og Nord-Amerika, ikke noen andre steder, og at dette er et eksempel på en del av den "felleseuropeiske kulturarv" som er bra.

Du skriver idé- og samfunnsutvikling.  Jeg vil kutte det ned til samfunnsutvikling.  Historiske prosesser har ført til at Europa og Nord-Amerika har en kapitalistisk produksjonsmåte, og det liberale demokratiet er en overbygning rundt denne produksjonsmåten.  Det kan nok være noe i at kristendommen (og særlig protestantismen) legger lettere opp til kapitalisme enn det som f.eks. islam gjør.  Men utviklingen i Sør- og mellomamerika viser at demokrati ikke er implisitt vestlig.

Sitat
Helt konkret er jeg kritisk til at Dawkins trekker irrasjonelle slutninger og at han uttaler seg med stor tyngde på områder han åpenbart ikke har noen kunnskap om. Et eksempel på det første er at han bastant mener at evolusjonsteorien motbeviser at det finnes en gud. Selv om jeg heller ikke tror det finnes en gud, kjenner jeg evolusjonsteorien godt nok til å vite at den sier noe om artenes utvikling, og ikke om det finnes en gud eller ikke. Det er ingen logisk sammenheng mellom evolusjonsteorien og spørsmålet om guds eksistens, og derfor er slutningen hans irrasjonell.

Du må vise meg hvor og når Dawkins har sagt at evolusjonsteorien motbeviser en eller flere guders eksistens.  Det Dawkins har sagt, er at evolusjonsteorien forklarer noe som religiøse tankekonstruksjoner har forklart ved hjelp av en eller flere guder.  Evolusjonsteorien fjerner dermed beviser FOR gud, og det er adskillig mer beskjedent enn det som du påstår.  'The god of the gaps' blir mindre og mindre sannsynlig jo flere kunnskapshull vi fyller med kunnskap.

Sitat
Et eksempel på det andre er at han kritiserer filosofisk metafysikk for å ikke ta inn over seg kunnskapen fra evolusjonsteorien, noe som viser helt klart at han verken forstår hva metafysikk er eller hvilke problemstillinger som drøftes der.

Igjen må du vise meg hvor og når Dawkins har sagt dette.  Den disiplinen som Dawkins har kritisert, er teologi.  Dawkins har påstått at teologer ikke driver med reell kunnskap, og det tror jeg han har rett i.  Metafysikk er et større emne som rommer f.eks. kosmologi og vitenskapsfilosofi, og jeg har aldri hørt eller lest at Dawkins er imot disse disiplinene.

Sitat
Men det er jo ingen tvil om at han skriver veldig godt på en lettfattelig måte, og at han har fått en enorm tilhengerskare som er hellig og ukritisk overbevist om at det Han sier, må være sannheten. Et utslag av det er vel at han til og med antas å være relevant i en debatt om ytringer i norsk innvandringspolitikk Wink

Han ER relevant i norsk innvandringspolitikk.  Han er en viktig og god motgift mot postmodernismen, ideene om at religion og vitenskap ikke overlapper hverandre, og religions uangripelige status som identitetsmarkør (f.eks. at man 'er født inn i islam' eller at man er forpliktet til å støtte Israel fordi man har en jødisk mor).  Dawkins er verd å høre på i spørsmål som f.eks. oppmoklinga av enhetsskolen, forpliktelse til sannhet snarere enn beskyttelse mot krenkelser osv.

Men jeg er ikke enig i alt det som Dawkins har sagt og skrevet.  Han er litt for påvirket av dem som mener at bevissthet, etiske valg osv. er rein nevrologi.  Det gjør han til litt for mye av en behaviorist.  Marx kommer inn i bildet her.  Med Karl Marx blir det forståelig hvorfor romerske borgere og moderne mennesker er nevrologisk nesten helt like, men likevel tenker svært forskjellig.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Power from Hell (Jesus-man)

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 638
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 638

Sv: Bør DU diskutere innvandring?
« #47 : 06. mai 2009, 15:17 »
Rulatoren: Hehe, Dawkins og Marx i kombinasjon! Jeg tror vi har en for forskjellig tankemessig plattform til at vi noen gang kommer til å bli enige om noe av dette. La det bli med at Hylland Eriksens utspill var idiotisk ...

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Bør DU diskutere innvandring?
« #48 : 06. mai 2009, 15:29 »
Sitat
Helt konkret er jeg kritisk til at Dawkins trekker irrasjonelle slutninger og at han uttaler seg med stor tyngde på områder han åpenbart ikke har noen kunnskap om. Et eksempel på det første er at han bastant mener at evolusjonsteorien motbeviser at det finnes en gud.
Dette er tull. Dawkins har aldri sagt guds eksistens er motbevist. Det han imidlertid har sagt er at dette er et usansynlig svakt argument, da man ikke kan motbevise at noe som helst eksisterer.

Likevel anser han seg selv teknisk sett som en agnostiker, nettopp fordi ateisme går på å være helt sikker på at gud ikke eksisterer, og det er forskjell på å være 100% sikker og 99,999999999999999999999 % sikker.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Bør DU diskutere innvandring?
« #49 : 06. mai 2009, 15:43 »
Scorte 7 på Raja's test (5 på Eriksen's). Synes for øvrig han er en sutrepeis. Gleder meg til Hylland Eriksen skal ta dommerquizen før han får kommentere frisparket han var uenig i eller når han skal ta mekaniker testen for å få lov til å klage på at bilen hans sporer og drar til høyre. Han får i alle fall ikke uttale seg om svineinfluensaen før han har tatt H1 quizn. Lavmål av en professor i min mening, hvorfor ikke bare gå hele løpet ut og si at kun folk med høyere utdanning kan stemme og debattere i saker? Jeg vil heller ha en og annen idiot uttale seg i saker (det er bare meningsytring) noen ganger enn å omfavne elitismen Hylland Eriksen antakelig er ganske så glad i. "Jeg ser på deg som underlegen og dermed frafaller din rett til å uttale deg i denne saken." Er ikke dette klassisk ad hominem argumentering (i en debatt) så vet ikke jeg.

Er enig med Vargen her inne, demokratiet her er nærmest en illusjon, de som får tildelt postene er ikke folkevalgte. Vi velger bare inn (noen ganger kan folk i partier med patetisk oppslutning også innsette statsminister i koalisjon med større partier) partiene og gir dem dermed flere eller mindre mandater. De bestemmer hvem som får hvilken post og det er mange udugelige folk som resultat av dette (fiskeriministere som aldri har sett sjøen, landbruksministere fra midtbyen og forsvarsministere som aldri har fyrt av en luftbørse).

Utlogget Klarks

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 859
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 859

Sv: Bør DU diskutere innvandring?
« #50 : 06. mai 2009, 15:56 »
Det er sikkert og vist, og det kan ingen venstre vridd akademiker fornekte for heller.
Tenk åssen det hadde vært hvis de hadde utgjort 50 %, eller rettere sagt, tenkt åssen det blir i Oslo om 15 år  Tongue

Angående quizen til Thomas Hylland så er den helt uinntresant og har liten relevans for hvordan folk opplever det å leve i et flerkulturelt samfunn.

skummelt, vil ikke tenke på en gang :S

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Bør DU diskutere innvandring?
« #51 : 06. mai 2009, 19:58 »
Rulatoren: Hehe, Dawkins og Marx i kombinasjon! Jeg tror vi har en for forskjellig tankemessig plattform til at vi noen gang kommer til å bli enige om noe av dette. La det bli med at Hylland Eriksens utspill var idiotisk ...
Jada, vi er skjønt enige på det siste punktet Smiley.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Tannfeen

Sv: Bør DU diskutere innvandring?
« #52 : 06. mai 2009, 20:32 »
Hvorfor funker ikke www.dagbladet.no?


Typisk, jeg har prøvd flere ganger den siste timen å komme inn på siden. Et halv minutt etter at jeg postet så funket det. Murphy's lov?
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bør DU diskutere innvandring?
« #53 : 07. mai 2009, 02:49 »
Det som er litt interessant er jo at de faktisk har med innslag fra islam i testen. How come?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!